Hans van Liempd Posted 18 oktober 2003 Report Share Posted 18 oktober 2003 Ik was vandaag op de VAD show. Ik heb me ontzettend geergerd aan de ontzettend slechte geluidsweergave van de DVD video presentaties. Alles wat ik hoorde klonk enorm vervormd, terwijl dit beter zou moet zijn dan een CD. Is dit oninteresse van de DVD speler producenten, of ligt het aan andere dingen. Bovendien valt het me op dat het geluid en beeld vrijwel nooit sychroon lopen. Ik zou zeggen... heren ontwerpers.... terug naar de tekenborden...!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 De producenten maken er een zootje van. Ik ben bv heel blij als ik gewoon de svcd kan downloaden om niet in zo'n vreselijk onhandig menu te komen. Waarom zou je moeite doen om de geluids kwalitiet als het vooral om kwantiteit gaat. Veel kanalen en veel herrie. Doorsnee genomen ben ik blij dat er gewone cds zijn. Dat niet synchroon lopen met het beeld is ergerlijk en doet me aan nasynchroniseren van de duitsers denken. Maar het ergste is dat je een schijfje van 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 1000 chippies in de signaalweg?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Denk dat het meer aan de dvd ligt dan aan de installatie. Zelf namelijk nooit last gehad van niet synchroon lopende spraak en beeld. En ja net zoals cd's kan de geluids kwaliteit van dvd's wel eens tegen vallen. Trouwens het geluid van een dvd-video zou eigenlijk niet beter kunnen zijn dan een cd aangezien het geluid op een dvd-video gecomprimeerd is (mpeg). Ik zie dvd trouwens meer als een leuke aanvulling dan een vervanging van cd (voorlopig dan nog). Groet Matthias Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Het geluid van een dvd is inderdaad gecomprimeerd en ik heb het idee dat hiermee flink wordt gestoeid. MPEG, AC3, DD, DTS, de kwaliteit verschilt nogal. Wanneer mogelijk kies ik bij muziek dvd's het stereo PCM signaal dat nog het best te pruimen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Bij AND Benelux hadden ze DVD-speler uit de Silver line van NAD aanstaan, was wel voor muziek en met een Tact. Het klonk wel erg goed. En ergens hadden ze een muziek video op van een stel mannen die muziek maakten van alledaagse voorwerpen. Zoals met bezems, emmers, enzovoort en dat klonk niet echt perfect. De video was wel te genieten, erg muzikale personen, maar dit klonk niet echt muzikaal. Was wel jammer. En het beeld was overal ook niet echt geweldig. Net of ze het beeld niet goed hadden aangepast aan de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John van der Sluis Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Tja DVD-Video ...... Er is al het nodige gezegd over het comprimeren van geluid bij video. Echter vrees ik dat het veel erger is dan alleen die compressie. De loopwerken (het mechanische deel) die bij DVD-spelers worden toegepast zijn over het algemeen van veel slechtere kwaliteit dan gangbare CD-loopwerken. Bovendien wordt vrijwel algemeen een "switched power supply" toegepast (geschakelde voeding). Dat introduceert nogal wat "digitale storing" waardoor er extra jitter ontstaat. Als het digitale audio signaal naar een zogenaamde "surround receiver" wordt gestuurd ontstaan daar nog wat extra problemen door de toegepaste schakelelektronica. Immers alle functies die je in kunt stellen (afstandsbediening!) worden geschakeld door chips. Om droevig van te worden. Dat het geluid niet synchroon is heeft te maken met een extra geheugen in de receiver. Dat geheugen dient om verschillende looptijden te compenseren resp. om virtueel surround te maken. Probeer eens de stereo uitgang van de DVD-speler op de AUX ingang van de receiver aan te sluiten (dus zonder surround). Waarschijnlijk gaat het laatste veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Hans, ik denk dat je de titel van je topic mag wijzigen. Het klonk misschien beroerd op de VAD... Maar bij veel HT-freaks is het "echt niet zo beroerd" (lees goed). Ik ben 2x op de VAD geweest en ik vond bijna alle presentaties beroerd. Dit jaar ben ik natuurlijk niet geweest. Ik heb wel wat beters te doen... Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik heb me ontzettend geergerd aan de ontzettend slechte geluidsweergave van de DVD video presentaties. Ik vond de presentatie bij Linn anders erg strak hoor. Alles wat ik hoorde klonk enorm vervormd, terwijl dit beter zou moet zijn dan een CD. Bovendien valt het me op dat het geluid en beeld vrijwel nooit sychroon lopen. Ik heb daar aardig wat ht-setjes gezien daar maar nou overdrijf je toch Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door John van der Sluis:Tja DVD-Video ...... Er is al het nodige gezegd over het comprimeren van geluid bij video. Echter vrees ik dat het veel erger is dan alleen die compressie. De loopwerken (het mechanische deel) die bij DVD-spelers worden toegepast zijn over het algemeen van veel slechtere kwaliteit dan gangbare CD-loopwerken. Audiofiel fabeltje. Mischien dat er in de hele goedkope DVD spelers inferieure loopwerken zitten. (net zoals bij cd spelers) In principe is een DVD loopwerk in prijs vergelijkbaar CD loopwerk zelfs beter. De hogere informatie dichtheid op een DVD maakt een hogere nauwkeurigheid van de uitlees electronica/mechanica noodzakelijk. Bovendien wordt vrijwel algemeen een "switched power supply" toegepast (geschakelde voeding). Dat introduceert nogal wat "digitale storing" waardoor er extra jitter ontstaat. Niet juist, Een goede schakelende voeding veroorzaakt geen 'digitale storing' of extra jitter. Dat gebeurd als voedingslijnen niet goed worden ontkoppeld en/of de componenten niet goed 'bedraad' zijn op de print. Die problemen zijn er ook met lineaire voedingen. Als het digitale audio signaal naar een zogenaamde "surround receiver" wordt gestuurd ontstaan daar nog wat extra problemen door de toegepaste schakelelektronica. Immers alle functies die je in kunt stellen (afstandsbediening!) worden geschakeld door chips. Om droevig van te worden. Er is niks om droevig van te worden. Net als met 'stereo' is het gewoon een kwestie van goede spullen kopen. Dat het geluid niet synchroon is heeft te maken met een extra geheugen in de receiver. Dat geheugen dient om verschillende looptijden te compenseren resp. Dit is maar een van de mogelijke oorzaken. Deze looptijd instellingen zijn te kort om invloed te hebben op de synchronisatie. Mogelijke oorzaken: -Geluid en beeld zijn op de DVD al niet synchroon. -De gebruikte type MPEG decoder in de dvd speler maakt er een potje van. -Progressive scan beeldbewerking kost tijd waardoor het geluid voorloopt op het beeld. -THX signaal processing van de audio kanalen geeft iets vertraging. Een veelheid van problemen die in de meeste systemen niet gecorrigeerd kunnen worden. Het aardige van de opkomst van progressive scan is dat dit probleem opgelost kan worden door een extra delay instelling van de audio. Enkele receivers beschikken hier inmiddels over. Arcam heeft zelfs een DVD speler die automatisch de delay van de audio corrigeerd als de progressive scan optie gebruikt word. om virtueel surround te maken. DD en DTS geven discreet surround. Probeer eens de stereo uitgang van de DVD-speler op de AUX ingang van de receiver aan te sluiten (dus zonder surround). Waarschijnlijk gaat het laatste veel beter Een goed surround systeem kost nou eenmaal meer moeite en geld dan een vergelijkbare stereo opstelling. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
John van der Sluis Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Audiofiel fabeltje. Mischien dat er in de hele goedkope DVD spelers inferieure loopwerken zitten. (net zoals bij cd spelers) In principe is een DVD loopwerk in prijs vergelijkbaar CD loopwerk zelfs beter. De hogere informatie dichtheid op een DVD maakt een hogere nauwkeurigheid van de uitlees electronica/mechanica noodzakelijk. Ach fabeltjes ...... Die hogere dichtheid en kleinere putjes hebben hoofdzakelijk gevolgen voor het mechaniek en vervolgens de foutcorrectie. De huidige elektronica (uitleeschips) heeft daar weinig moeite mee. quote: -------------------------------------------------------------------------------- Niet juist, Een goede schakelende voeding veroorzaakt geen 'digitale storing' of extra jitter. Ik denk dat je nog nooit aan zo'n voeding gemeten hebt. Het gemiddelde "stoorniveau" bij de chips (op de voedingsaansluiting) varieert bij de diverse fabrikanten tussen 300 en 500 mV eff. Dat is nogal wat t.o.v. de gebruikte spanningen (3 en 5 Volt). Let wel; we hebben geen goedkope spelers gemeten!-------------------------------------------------------------------------------- Als het digitale audio signaal naar een zogenaamde "surround receiver" wordt gestuurd ontstaan daar nog wat extra problemen door de toegepaste schakelelektronica. Immers alle functies die je in kunt stellen (afstandsbediening!) worden geschakeld door chips. Om droevig van te worden. -------------------------------------------------------------------------------- Er is niks om droevig van te worden. Net als met 'stereo' is het gewoon een kwestie van goede spullen kopen. "Goede spullen" zouden geen ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Hoera er is weer wat inhoudelijk discussie op Hear Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Ach fabeltjes ...... Die hogere dichtheid en kleinere putjes hebben hoofdzakelijk gevolgen voor het mechaniek en vervolgens de foutcorrectie. De huidige elektronica (uitleeschips) heeft daar weinig moeite mee. Door de betere fourcorrectie is het mechaniek niet zo heel erg kritisch meer bij DVD loopwerkjes. Neemt niet weg dat er geen enkele reden is waarom een goed DVD loopwerk per definitie minder zou zijn dan een goed cd loopwerk. Ik denk dat je nog nooit aan zo'n voeding gemeten hebt. Het gemiddelde "stoorniveau" bij de chips (op de voedingsaansluiting) varieert bij de diverse fabrikanten tussen 300 en 500 mV eff. Dat is nogal wat t.o.v. de gebruikte spanningen (3 en 5 Volt). Let wel; we hebben geen goedkope spelers gemeten! Slecht ontwerp dus. Een goede schakelende voeding met een juist gedemensioneerd uitgangsfilter hoeft echt geen 300mV stoorspanning te hebben. En wat dan nog? Een lineaire regelaar erachter en je hebt daar geen last van. (Ik heb vroeger types gebruikt met slechts 20mV rimpel op de uitgang.) "Goede spullen" zouden geen ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Ja, gelukkig wel! Zoals met old-skool 2 channel sets, is het idd ook met multi-channel (SACD/DVD-A/DVD-V) een hele klus om de opstelling goed te krijgen. Los van de bron en/of hardware. Maar gelukkig valt er veel winst te behalen met de welbekende hardware-tweaks die bij stereo ook worden toegepast. De consument wordt kritischer en zaken zoals lipsync beginnen nu ook in opspraak te komen. DVD's waar standaard lipsync-problemen mee zijn staan op i-net op wat sites. John: als je de DVD-player analoog aansluit op een willekeurige ingang zal de lipsync niet doen verdwijnen. Theoretisch zit er altijd lipsync op beeld en geluid. Dit kan bij de ene DVD net wat storender zijn dan de andere. En de Link to comment Share on other sites More sharing options...
John van der Sluis Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Ach fabeltjes ...... Die hogere dichtheid en kleinere putjes hebben hoofdzakelijk gevolgen voor het mechaniek en vervolgens de foutcorrectie. De huidige elektronica (uitleeschips) heeft daar weinig moeite mee. quote: Door de betere fourcorrectie is het mechaniek niet zo heel erg kritisch meer bij DVD loopwerkjes. Neemt niet weg dat er geen enkele reden is waarom een goed DVD loopwerk per definitie minder zou zijn dan een goed cd loopwerk. Die betere foutcorrectie was inderdaad hard nodig denk ik en dat is jammer. De reden dat dat nodig is ligt in het relatief hoge aantal leesfouten veroorzaakt door mechanische afwijkingen. Ben je nu echt van mening dat die foutcorrectie het oorspronkelijk geluid terug geeft? John Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 p.s: Frank, heb jij wel eens een HTPC op jouw set gehoord/gehad? Ja. Maar dat is al een hele tijd geleden. Ik gebruikte een Dxr3 kaartje om de mpeg te decoderen. Na de zoveelste hangende film en software upgrade was ik het snel zat. Nu heb ik een iScan Pro ps converter en dat doet het ook leuk met de signalen van de tv en de video recorder. HTPC is leuk als je er echt een compleet systeem van bouwt tot aan de afstandsbediening aan toe. Uiteindelijk kan je dan net zo goed een high end DVD speler kopen want met een pc of mac kost zoiets al snel net zo veel als je het echt goed wil doen. (Software en hardware zal inmiddels wel een stuk verbeterd zijn) Zelf stop ik het geld liever in een betere DVD speler. (Die naar mijn mening nu pas op een acceptabel niveau komen wat betreft beeld, geluidsweergave en mc weergave instel mogelijkheden) Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door John van der Sluis:Ach fabeltjes ...... Die hogere dichtheid en kleinere putjes hebben hoofdzakelijk gevolgen voor het mechaniek en vervolgens de foutcorrectie. De huidige elektronica (uitleeschips) heeft daar weinig moeite mee. quote: Door de betere fourcorrectie is het mechaniek niet zo heel erg kritisch meer bij DVD loopwerkjes. Neemt niet weg dat er geen enkele reden is waarom een goed DVD loopwerk per definitie minder zou zijn dan een goed cd loopwerk. Die betere foutcorrectie was inderdaad hard nodig denk ik en dat is jammer. De reden dat dat nodig is ligt in het relatief hoge aantal leesfouten veroorzaakt door mechanische afwijkingen. Ben je nu echt van mening dat die foutcorrectie het oorspronkelijk geluid terug geeft? John Ja, Op een DVD is fout correctie een faktor 10 beter dan bij een cd. Dit oa om de doodsimpele reden dat een file bestand op een DVD meer van doen heeft met die uit de computer wereld. Met de cd had je nog het verschil audio cd en data cd waarbij aan de data bestanden veel hogere eisen lagen tav foutcorrectie. Er kan dan ook maar de helft aan data op tov een audio cd. Waar bij ongecomprimeerde geluids bestanden met interpolatie het geluid nog te redden is als er samples verminkt zijn daar moeten gecomprimeerde beeld en geluidsbestanden (en versleutelde!) het echt helemaal hebben van de foutcorrectie. Net als met de data cd moet het bestand na foutcorrectie van de DVD ook een 1:1 afspiegeling zijn van wat erop gezet is. Als het goed mis gaat op een DVD zie je dat overduidelijk aan het beeld. Als het heel erg misgaat hangt de schijf ook net als een software crash in een pc. Op de cd speler zou dan echter het mute relais allang ingeschakeld zijn. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door John van der Sluis: Die betere foutcorrectie was inderdaad hard nodig denk ik en dat is jammer. De reden dat dat nodig is ligt in het relatief hoge aantal leesfouten veroorzaakt door mechanische afwijkingen. Ben je nu echt van mening dat die foutcorrectie het oorspronkelijk geluid terug geeft? Hi John! Desondanks vind ik het dan frapant dat bv. Meridian voor de 800 reference multi-player een simpele DVD-ROM unit inbouwt... Meridian 800 v3 Vergeleken met de supderdure CD-transporten die er te koop zijn, is een DVD-ROM toch een lachertje? Mvg, Chendy. p.s: als ik het goed heb gebruikt Proceed in hun reference DVD-player ook een ROM-pje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achilles Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Beste Audiophielen, Jongens, jongens niets boven een goeie draaitafel en Lp's van de jaren 60. En nog iets DVD is geen hifi maar wel cinema met veel lawaai en niets anders. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 ik vind sacd erg mooi . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door Achilles:Beste Audiophielen, Jongens, jongens niets boven een goeie draaitafel en Lp's van de jaren 60. En nog iets DVD is geen hifi maar wel cinema met veel lawaai en niets anders. groeten Das ook wel weer erg kort door de bocht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Over foutcorrectie het volgende.... Als ik een CD-rom in m'n PC stop komt er altijd dezefde text uit als die ik erop heb geschreven. Is hier dan geen foutcorrectie, of leest zo'n ding beter. Ik begrijp niet waarom bij muziek er plotseling bitjes verloren gaan. Wel denk ik dat een belangrijke verschil is tussen een CD-speler, en een DVD/CD-rom loopwerk. Volgens mij zit hierin een stuk buffergeheugen, je bent dan niet meer afhankelijk van wat het ding toevallig de eerste keer leest, klopt het niet, dan hij het nogmaals proberen. En met een snelheid van b.v. 20x kun je 20 keer lezen voordat het werkelijk gespeeld moet worden, nog afgezien van het buffer wat men natuurlijk probeert vol te houden. Dit is natuurlijk een betere fout correctie dan maar iets aannemen. Het zal toch niet zo zijn dat men ons met de DVD-video een slecht product in de maag probeert te splitsen. Met de CD hebben we ons tenslotte ook 25 jaar voor de gek laten houden. We zijn er n.l. op geluidskwaliteit niet op vooruit gegaan. Gebruikersgemak, dat was het grote voordeel. En nu weer, zo'n diskje is veel natuurlijk gemakkelijker in gebruik dan die banden, maar daarmee loopt het geluid tenminste synchroon. Ik denk dat er binnenkort weer 'n nieuw systeem komt, en dan zijn alle DVD's ineens weer ouderwets, moeten we weer nieuwe apparaten gaan kopen en de lamp blijft (o.a. in Eindhoven) weer branden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Als we dan de de syncroniteit gehad hebben, moet me ook nog van het hart dat vrijwel alle demo's klonken als MP3-tjes. Een vervormd hoog....ongeloofelijk. En ik begrijp ook nog steeds niet waarom die piano van Diana Krall rechtachter harder klinkt dan vooraan (op verschillende sets gehoord).. Ik wordt hier zo treurig van.... Letten jullie dan alleen op wat er op 't scherm gebeurt....???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Als we dan de de syncroniteit gehad hebben, moet me ook nog van het hart dat vrijwel alle demo's klonken als MP3-tjes. Prima dus (maar niet voor dat geld)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Als we dan de de syncroniteit gehad hebben, moet me ook nog van het hart dat vrijwel alle demo's klonken als MP3-tjes. Een vervormd hoog....ongeloofelijk. En ik begrijp ook nog steeds niet waarom die piano van Diana Krall rechtachter harder klinkt dan vooraan (op verschillende sets gehoord).. Ik wordt hier zo treurig van.... Letten jullie dan alleen op wat er op 't scherm gebeurt....???? Hans, misschien heeft dat er eerder mee te maken met de keuze van mixen tijdens de productie van het eindprodukt? DVD-V is een samenspel van beeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts