FrankD Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Over foutcorrectie het volgende.... Als ik een CD-rom in m'n PC stop komt er altijd dezefde text uit als die ik erop heb geschreven. Is hier dan geen foutcorrectie, of leest zo'n ding beter. Ik begrijp niet waarom bij muziek er plotseling bitjes verloren gaan. Wel denk ik dat een belangrijke verschil is tussen een CD-speler, en een DVD/CD-rom loopwerk. Volgens mij zit hierin een stuk buffergeheugen, je bent dan niet meer afhankelijk van wat het ding toevallig de eerste keer leest, klopt het niet, dan hij het nogmaals proberen. En met een snelheid van b.v. 20x kun je 20 keer lezen voordat het werkelijk gespeeld moet worden, nog afgezien van het buffer wat men natuurlijk probeert vol te houden. Dit is natuurlijk een betere fout correctie dan maar iets aannemen. Het zal toch niet zo zijn dat men ons met de DVD-video een slecht product in de maag probeert te splitsen. Met de CD hebben we ons tenslotte ook 25 jaar voor de gek laten houden. We zijn er n.l. op geluidskwaliteit niet op vooruit gegaan. Gebruikersgemak, dat was het grote voordeel. En nu weer, zo'n diskje is veel natuurlijk gemakkelijker in gebruik dan die banden, maar daarmee loopt het geluid tenminste synchroon. Ik denk dat er binnenkort weer 'n nieuw systeem komt, en dan zijn alle DVD's ineens weer ouderwets, moeten we weer nieuwe apparaten gaan kopen en de lamp blijft (o.a. in Eindhoven) weer branden. Nog maar een keer: Datacapaciteit cd ca 1,2 Gigabyte Foutcorrectie cd: Level 1: Alle leesfouten worden gecorrigigeerd. Level 2: Niet alle leesfouten kunnen worden gecorrigeerd. Decoder gaat interpoleren om ontbrekende data te reconstrueren. Level 3: Interpoleren helpt ook niet meer. Mute circuit word ingeschakeld. Data CD. Data capaciteit 640..700 Mb Let op het verschil met de audio cd. Er worden meer bits gebruikt voor een uitgebreidere foutcorrectie. Deze werkt nu dusdanig goed dat de data vrijwel gegarandeerd 1:1 terugkomt. DVD ca 4,5 Giga byte pre layer aan data capaciteit. Door de kleinere pits en track afstanden is er uiteraard een nog krachtigere vorm van foutcorrectie toegepast. Data komt 1:1 terug. Tenzij de schijf niet meer te lezen is. Bij het geluid en beeld uit zich dat niet als een of andere meer of minder subtiele vervorming in het geluid maar altijd in luid gekraak of blokken en bevriezend beeld. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Henrie: Das ook wel weer erg kort door de bocht... Nah, meer uit de bocht. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 oktober 2003 Author Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door FrankD: Nog maar een keer: Datacapaciteit cd ca 1,2 Gigabyte Foutcorrectie cd: Level 1: Alle leesfouten worden gecorrigigeerd. Level 2: Niet alle leesfouten kunnen worden gecorrigeerd. Decoder gaat interpoleren om ontbrekende data te reconstrueren. Level 3: Interpoleren helpt ook niet meer. Mute circuit word ingeschakeld. Data CD. Data capaciteit 640..700 Mb Let op het verschil met de audio cd. Er worden meer bits gebruikt voor een uitgebreidere foutcorrectie. Deze werkt nu dusdanig goed dat de data vrijwel gegarandeerd 1:1 terugkomt. DVD ca 4,5 Giga byte pre layer aan data capaciteit. Door de kleinere pits en track afstanden is er uiteraard een nog krachtigere vorm van foutcorrectie toegepast. Data komt 1:1 terug. Tenzij de schijf niet meer te lezen is. Bij het geluid en beeld uit zich dat niet als een of andere meer of minder subtiele vervorming in het geluid maar altijd in luid gekraak of blokken en bevriezend beeld. Frank Dus het gebruikt van een CD-rom drive in een CD speler heeft wel te maken met een betere foutcorrectie ?? Bij DVD kan het dus niet aan de foutcorrectie liggen. Opnametechnisch kan er natuurlijk van alles mis gaan. Laat mij b.v. maar eens zo'n opname maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Dus het gebruikt van een CD-rom drive in een CD speler heeft wel te maken met een betere foutcorrectie ?? Nee, Lekker ingewikkeld Dat word puur door het data formaat van het schijfje zelf bepaald. Een CD rom speler behandeld een muzike CD als een cd schijf en niet als een CD rom. Natuurlijk is een CD Rom speler die op tig speed schijfjes kan lezen veel nauwkeuriger qua toleranties en beschikt over optische uitlees electronica die een veel grotere bandbreedte heeft en een snellere servo actie. Oftewel een muziek cd leest ie op z'n sloffen uit. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Opnametechnisch kan er natuurlijk van alles mis gaan. Laat mij b.v. maar eens zo'n opname maken. De vraag is of het echt mis gaat. De kans is groot dat bij geen van de demo's het echt goed gaat. In tegenstelling tot wat er vaak beweerd word is bij multichannel de luisterplek nog kritischer. Bij stereo zit je ook precies in het midden tussen de speakers voor het beste geluidsbeeld. Bij surround geld dat ook nog eens bij voor en achter. Zo was de demo bij B&W voor mij niet helemaal ok: -Ik zat niet exact in het midden -Er bleven idioten voor een van de achterspeakers staan. Dan is het net of je een tweede orkest links achter je hoort spelen. Dan is er ook nog het veel hogere dynamische bereik van surround producties. Er word graag gedemonstreerd met kleine speakertjes om de 'instapdrempel' te verlagen. Laten nou juist deze speakertjes al snel in de problemen komen met al die dynamiek... Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van Lunteren Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Jaja FrankD heeft de theorie goed door!!!! wat ik me alleen afvraag frank, luister je ook wel eens??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pulmans Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door FrankD: Dan is er ook nog het veel hogere dynamische bereik van surround producties. Er word graag gedemonstreerd met kleine speakertjes om de 'instapdrempel' te verlagen. Laten nou juist deze speakertjes al snel in de problemen komen met al die dynamiek... Frank Klopt een achterspeaker in de vorm van een B&w Naut 805 of een Dynaudio Contour s1.4 zijn ook allemaal veel te licht voor dit heftige werk!! GrTz Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Inderdaad... Bigger = Better!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Gaaf om dit te volgen. Mijn mening is dat het geluid van DVD MITS goed opgenomen ook in stereo gewoon veel beter is dan dat van een CD zo is echter mijn ervaring. Foutcorrectie schakelingen hebben naar mijn idee al lang geen hoorbaar effect meer op het geluid of deze moet dusdanig in werking treden bij bijvoorbeeld beschadigde cd/dvd plaatje,s. Schakelende voedingen zijn al ruim 30 jaar gemeengoed in TV toestellen en geven daar geen enkelt probleem bij de hoogwaardige digitale bewerking die daar toch plaats vinden en die heel wat complexer zijn dan van een cd/dvd. Ik zie dan ook geen enkelt probleem van een smps. Schakelende electronica en AB zijn uit den boze? Vind ik onzin het gemak dient de mens en in mijn geval bedient de AB in de voorversterker alleen maar een aantal motortje,s en relais welke dan wel weer electronisch gestuurd worden. Zware loopwerken zijn naar mijn idee niet langer noodzakelijk in cd spelers en je ziet ze dan ook minder daar de correctieschakelingen uitstekend hun werk doen en er ook op het vlak van het mechaniek zelf heel veel verbeterd is al ziet een ouder loopwerk er wel beter uit maar wat is belangerijker? Een middelmatige speler van nu speelt die van 10 jaar terug doodgewoon weg. Het niet synchroon lopen probleem herken ik wel degelijk en heeft naar mijn idee dus wel te maken te de hoeveelheid halfgeleiders die er tussen zitten en de klokken die daar aan vast zitten waardoor synchroon problemen kunnen optreden zoals ik merk bij zelfgebrande svcd welke de ene keer wel synchroon en de andere keer niet maar wat wil je van een speler van 89 euro? Dolby digital levert een naar mijn idee een grote bijdrage aan het ervaren van erbij zijn. Wie de DVD van de Bee Gees in Vegas kent neemt de proef op de som en snapt wat ik bedoel een gewaarwording alsof je erbij bent en dit in combinatie met een flink scherm (heb ik nog niet Frank) is gewoon genieten geblazen . Het geluid daarbij is gewoon fantastisch te noemen en dan heb ik deze dvd slechts gehoord op zo,n complete set(PWM versterking) met wel een volwaardige hifi set erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 oktober 2003 Author Report Share Posted 21 oktober 2003 Met deze DVD werd ook op de VAD gedemonstreerd, maar kon mij daar in het geheel niet bekoren. Blijkbaar kan er ook heel veel mis in een DVD setup. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Met deze DVD werd ook op de VAD gedemonstreerd, maar kon mij daar in het geheel niet bekoren. Blijkbaar kan er ook heel veel mis in een DVD setup. Dat zal dan daar zeker het geval geweest zijn want aan de dvd zelf ligt het absoluut niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:En ik begrijp ook nog steeds niet waarom die piano van Diana Krall rechtachter harder klinkt dan vooraan (op verschillende sets gehoord).. Het is mij ook opgevallen. Veel ht-demonstrateurs hebben de gewoonte om de surroundkanalen te luid te zetten omdat men deze anders "niet hoort". Dat geeft, in mijn optiek, dat onnatuurlijk effect. In m'n eigen ht-set zet ik ze z Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Ja, maar dan krijg je dat weer: persoonlijke smaak... Stellen juliie dan de kanalen niet m.b.v. een (analoge) geluidsdrukmeter af? Hiermee kunnen alle 5/6/7-channels even luid worden gezet vanaf de luisterpositie. Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Van Lunteren:Jaja FrankD heeft de theorie goed door!!!! wat ik me alleen afvraag frank, luister je ook wel eens??? Ik gebruik m'n oren en m'n hersens. Zouden audiofielen ook moeten eens wat vaker moeten doen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door chendy:Ja, maar dan krijg je dat weer: persoonlijke smaak... Stellen juliie dan de kanalen niet m.b.v. een (analoge) geluidsdrukmeter af? Hiermee kunnen alle 5/6/7-channels even luid worden gezet vanaf de luisterpositie. Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Dat zal dan daar zeker het geval geweest zijn want aan de dvd zelf ligt het absoluut niet. Ik heb een keer bij een vriend van mij een DVD van de BeeGees mogen aanhoren. Ik weet niet of het die liveregistratie van Vegas was, maar om eerlijk te zijn was het bagger en dat lag niet aan de instelling of apparatuur. In het centerkanaal is nl alleen maar gekraak en andere troep gemixt. Erg storend was dat zeker. De DVD "Fleetwood Mac - The Dance" is dan wel een goed voorbeeld hoe het moet (in DD, want een DTS-comp. staat daar niet op). Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Hiermee stel je alle speaker-kanalen even luid af m.b.v. de interne ruispatronen (amp/receiver). En/of de externe ruispatronen (middels een test-DVD: Platinum/Video Essentials/AVIA). Anders staan je kanalen nooit goed afgesteld... Hierdoor krijg je een stabieler geluidsbeeld en luister je naar zoals de DVD is opgenomen. Of dit nu wel/geen goede mix is. Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door chendy:Hiermee stel je alle speaker-kanalen even luid af m.b.v. de interne ruispatronen (amp/receiver). En/of de externe ruispatronen (middels een test-DVD: Platinum/Video Essentials/AVIA). Anders staan je kanalen nooit goed afgesteld... Hierdoor krijg je een stabieler geluidsbeeld en luister je naar zoals de DVD is opgenomen. Of dit nu wel/geen goede mix is. Mvg, Chendy. O. Dank je. Maar aangezien ik "slechts" een Zonie ht-setje heb doe ik dat met de "natte vinger" ipv een mooie (dure) meter. btw: de meegeleverde "melkpakjes" heb ik gouw in de kast gegooid en vervangen door een zelfbouw 2-weg(de beide fronts). De Zonie soepwoofer doet nu tijdelijk dienst als aquariumtafel en is vervangen door de Rel StrataIII. Man...deze veranderingen tillen de set meteen een stuk boven de middelmaat uit. Leuk als je de visite trakteert op een stukkie Pearl Harbour of Paul Simons "Your the one". Dan zie je meteen de bekken openvallen van verbazing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Misschien dat iemand van www.htforum.nl bij jouw in de buurt zit en ff een bakkie kan komen doen? Kan die gelijk de dB-meter meenemen en een test-DVD. En zo duur is die niet hoor. Je kan 'm bij o.a. bij Conrad bestellen. Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Dat weet ik. De catalogus heb ik thuis. Ik heb erover gedacht om er 1 aan te schaffen voor wat metingen in mijn luisterkamer. En voor een zelfbouwprojectje. Voor dat laatste is de goedkoopste (analoge)dB-meter van Conrad niet geschikt. De goedkoopste (nauwkeurigere) digitale meter vind ik te duur. Dusss... En alleen iemand op de koffie vragen voor een dB-meter vind ik not done. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Het gaat niet alleen om de dB-meter hoor. M.b.v. de test-DVD's kan je tevens het video-gedeelte flink beter krijgen. Ook zaken als fase en speakerplaatsing komen duidelijk aan de orde. Over het plaatsen en tevens afstellen van de sub MOET je een dB-meter gebruiken... Een dB-meter is gewoon een must voor iedereen die met meer-kanaals aan de slag gaat. Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Mmmhhh. Zit wat in. Het valt idd niet mee om een ht-set + sub naar mijn smaak af te regelen. Daar komt bij dat mijn ht-receiver ook zo beperkingen heeft qua instellingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Sodejuu: Ik heb een keer bij een vriend van mij een DVD van de BeeGees mogen aanhoren. Ik weet niet of het die liveregistratie van Vegas was, maar om eerlijk te zijn was het bagger en dat lag niet aan de instelling of apparatuur. In het centerkanaal is nl alleen maar gekraak en andere troep gemixt. Erg storend was dat zeker. De DVD "Fleetwood Mac - The Dance" is dan wel een goed voorbeeld hoe het moet (in DD, want een DTS-comp. staat daar niet op). Is mij niet opgevallen en ik denk toch dat we het over dezelfde DVD hebben uit 97. Die van fleetwood mac mag er inderdaad wezen . Welke ik ook heel goed vind zijn deep purple in the royal albert hal en roger waters in the flesh . Met name die van deep purple vind ik dat je kan spreken van een referentie maar uiteraard is dit persoonlijk en laat je niet verrassen want met deep purple heeft het niet echt veel te maken. Een complete dolby digital installatie zit er aan te komen bij mij laat ik het zo zeggen ik ben me aan het orienteren want het is gewoon ontzettend gaaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 oktober 2003 Report Share Posted 25 oktober 2003 Tja, het zal idd wel dezelfde opname zijn. Ik ken anders ook geen recente liveregistratie van de Beegees. Ik hoop dat als je HT-set compleet is, je er dan weer eens naar luistert. Dan denk ik dat je tot dezelfde conclusie komt. Ik heb in mijn 2e set het HT-gebeuren ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 25 oktober 2003 Report Share Posted 25 oktober 2003 Geerdie: ik weet het... Het is even een investering, maar je hebt dan ook wat! (spoken like a true salesman ) Als ik met mijn speakers bezig ben, heb ik dat ding elke x nodig om opnieuw te kunnen calibreren. Het was destijds mijn 2e HT-aanschaf. De 1e was The Matrix R1. Ik had geeneens een DVD-player nog... Don: zet 'm op! Ik ben benieuwd wat voor set je zal aanschaffen. Misschien kan je alvast een tipje van de sluier oplichten ...? Sodejuu: patser! 2 Sets... Daar droom ik van. En gelukkig ben jij een duidelijk vb. van iemand die w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts