Duck-Twacy Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Een uurtje met een polijststuk op de boormachine in de weer. Maanden last van gehad.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 En dan hou je van ongelooflijke dynamiek nog maar een kleine 80 dB over... Hetgeen nog steeds veel is. Bij een achtergrondruis van 45 dB(A) kom je dan nog steeds aan door-de-arbo-verboden waarden. Groet, Jacco Precies. Ongezond hoge geluidsnivo's die mij ook nog eens doen denken aan asociale Sjonnies in boembas autootjes. Mensen die thuis op een niveau van 120 dB spelen wonen of vrijstaand of het zijn eerder kaalgeschoren schilderswijktypes dan fijnbesnaarde audiofielen. Daarom denk ik dat al die stoere verhalen over realistische weergave met een flinke korrel audiofiel zout moeten worden genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 viool (84-103 dB), Bovendien is het 97 dB op 1 meter voor de speaker; op de luisterplaats is het niveau nog lager. Je redenatie moet precies andersom. Een viool klinkt hard voor de violist, maar het geluid straalt bij een viool helemaal niet richting de luisteraar. Het geluid van de speaker gaat rechtstreeks naar de luisteraar. Die 137 dB voor een orkest is niet representatief. Op de muzikaal relevante luisterplek kun je daar zo 30 dB aftellen. Klassiek is voor de musici knijterhard, ongezond en op dat punt ook taboe (volgens arbo moeten alle orkestmusici eigenlijk oorbeschermers dragen als dezelfde regels gelden als bijv. in een houtzagerij). Voor de luisteraar zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Een uurtje met een polijststuk op de boormachine in de weer. Maanden last van gehad.... sorry hoor! Ik ben een keer wezen meten in A.dam bij een hei-installatie, daar wordt je ook niet vrolijk van. Ik weet de pieken niet meer uit m'n hoofd maar waarschijnlijk rond de 120 dB(A) op korte afstand Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Ja leuk! 110db! Daar krijg je wel geluid uit met een hoofdtelefoonversterker! Maar 90db (die kleine Klipsch) is vlgns mij veel te weinig mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Nee. Boven de 90 dB(A) loopt het snel op. 92 dB(A) slechts 6 uur, etc. Vooral in kleinere ruimten zit je relatief eenvoudig aan hoge geluidsdrukken. Ik zou toch oppassen. Groet, Jacco Gezien de aangehaalde pieken in een stuk muziek slechts gedurende een fractie van een seconde tot hooguit enkele seconden duren, is het redelijk nutteloos hier de normering van de arbeidsinspectie op los te laten. Het wordt dan pas gevaarlijk als de gemiddelde geluidsdruk gedurende langere tijd boven de 90 dB blijft, zoals bijvoorbeeld in discotheken etc. wel wil voorkomen. Ook de muzikanten in een orkest of band lopen groot gevaar, zit je tussen een dozijn blazers loopt de geluidsbelasting heel behoorlijk op...................... Nou, ik ben weleens in de weer geweest met een geluidsdrukmeter. Niet in een discotheek of kroeg, maar daar kan de geluidsdruk oplopen tot ver boven de 110 dB(A). Bij mij thuis op 35 Watt spiekertjes (ok, het zijn er 5 (rendement 89 dB/W/m)) krijg ik bij een pittig volume het voor elkaar om rond de 90 dB(A) te spelen en pieken daarboven. En dan gaat het nog niet eens echt hard (kan ook niet bij mijn wattage). Als je een hele grote luisterruimte hebt met veel demping scheelt het wel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts