Medrah Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Sinds een tijdje heb ik een schotelantenne. Hierop komen heel wat radiozenders binnen. Deze wil ik graag afluisteren via mijn set maar er zijn enkele dingen waar ik niet uitkom. Mijn satelliet ontvanger heeft een spdif digitale uitgang met f-connector. Deze wil ik graag gebruiken. Wat voor signaal geeft satelliet radio? Welke DAC is geschikt? Mijn set staat aan de andere kant van de kamer. Is het mogelijk signaal van de receiver draadloos te transporteren naar de DAC aan de andere kant van de kamer? Ik wacht jullie antwoorden met spanning af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Als de satellietontvanger een standaardaansluiting heeft, kan je 'm bverbinden met je DAC. D.w.z. het dient een standaard optische aansluiting of standaard coax-aansluiting te zijn. Anders dient de kabel speciaal gemaakt te worden en dat kan zeker bij optisch een dure grap zijn. De vraag is welke samplerate er wordt uitgestuurd door de satellietontvanger en wat je DAC kan omzetten (44,1 kHz, 48 kHz, 96 kHz etc). M.a.w. de uitgestuurde samplerate moet overeenkomen met wat je DAC kan omzetten. Wat betreft het draadloze transport moet ik je een antwoord schuldig blijven, dat weet ik niet. Afhankelijk van de afstand zou je wellicht een lange digitale kabel kunnen leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 (edited) Ik neem aan dat je digitale uitzendingen bedoelt van bijvoorbeeld de Astra. Qua radio weet ik het niet zeker (de tv kant daarvan is mijn dagelijkse werk) maar het lijkt mij dat het een mpeg achtige compressie is. Bij beeld is de "kwaliteit" zo'n 5 Mbit per seconde voor een gewoon kanaal en 10-15 Mbit/sec voor de Canal plus uitzending in breedbeeld en nog een paar anderen. Beter dan dvd dus die laatste en voor de overige kanalen zo'n factor 3 beter dan die digitale sh.itzooi die in de ether zit of via de kabel wordt aangeboden. Ook nog eens goed real-time mpeg gecodeerd. Om maar te zwijgen van de bitter slechte kwaliteit via de analoge kabel tv netwerken. Gezien die bandbreedten en de wetenschap dat bandbreedte op de Ku band (10.7 - 12.75 GHz) heel kostbaar is, denk ik niet dat men de radio in zijn volle kwaliteit zal uitzenden. Dat het een F-connector is verbaasd mij enigszins. Groet, Jacco EDIT: verbaast veranderd in verbaasd Edited 19 juni 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medrah Posted 19 juni 2006 Author Report Share Posted 19 juni 2006 Dat het een F-connector is verbaast mij enigszins. Ik heb het nog eens na gekeken, het is toch geen F-connector. Hoe ik daar zo bij kwam is me niet duidelijk. Het is een cinch, dus het lijkt gewoon een coax digitale uitgang. Daarvoor bestaan geloof ik wel goede zenders en ontvangers. Maar wat zal het signaal zijn? Kan het op elke DAC die CD signaal accepteert? Jullie merken het vast, ik ben niet heel erg thuis in dit soort dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Mijn advies: gewoon proberen met een coax digitale interlink. Als dat werkt, dan kun je zelf een goede digitale kabel maken die zal voldoen voor de radio, middels het volgende recept: Neem een goede kwaliteit 75 Ohm coax met een massieve kern (satellietkabel van Hirschmann bijvoorbeeld), kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts