Erjee Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 De eerste kontakten tussen Toine van SoundScapes en mij werden op dit forum hear gelegd. In de periode dat ik met een Amerikaans bedrijfje in de weer was om mijn audiosysteem te verbeteren. De controversi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 juni 2006 Author Report Share Posted 18 juni 2006 Bedankt en tot de volgende keer! In kan niet anders zeggen dan dat ik het een prima luisterimpressie vind Wanneer is het vervolg Dag Ome Henk, Bedankt! Het was niet moeilijk om het te verwoorden. Echt een zeeeer goede systeem, zoals Toine 'm heeft staan. Het vervolg zal pas over enkele maanden plaats hebben. Stay tuned! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Leuk verhaal Erjee. Enne, dat van het schuine dak en de lage afbeelding herken ik wel. Heb ik thuis ook. Hou ons op de hoogte van je bevindingen met diffusie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Leuk verhaal en gaaf dat je bent langsgeweest! Wil ik zelf ook nog een keer doen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Mooi verhaal Erjee... Op naar de volgende experimenten.... Uit ervaring weet ik dat Toine wel weet wat ie schuift.... Bij hem thuis moet het natuurlijk helemaal top zijn. Kennelijk is hij daarbij dicht in de buurt. Luisterzolders zijn uit eigen ervaring niet de makkelijkste ruimten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Ik ben ook al eens bij Toine op bezoek geweest, de set stond toen een kwart slag gedraaid opgesteld met het luik rechts van de luisterplek. Dat de vloer een net zo grote factor is als het plafond als je het over reflectievlakken hebt lijkt me duidelijk. Frank Derks had dat al onderkend en deels opgelost met grote pluche beesten op de vloer Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Of een d'Appolito aanschaffen. Ik denk dat ie niet alleen recht vooruit 'straalt' Ruud Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 juni 2006 Author Report Share Posted 19 juni 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Na het bezoek bij Toine weet ik in welke richting ik nu moet gaan om mijn grote, harde kamer nog prettiger te laten klinken. Heb je je kleine kamertje alweer verlaten dan..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 juni 2006 Author Report Share Posted 19 juni 2006 Na het bezoek bij Toine weet ik in welke richting ik nu moet gaan om mijn grote, harde kamer nog prettiger te laten klinken. Heb je je kleine kamertje alweer verlaten dan..?? Yep! Ik moest gewoon weten hoe dat kleine kamertje "klonk" t.o.v. de grote kamer. Zoals ik je heb laten horen moest in die grote kamer VEEL gedaan worden om er een acceptabele klank uit te krijgen. Maar door de dempers op een andere manier in de kamer te plaatsen dan die ontwerper voor ogen had, kon ik heel veel van die harde galm dempen. Die andere methode haalde ik van de website van RealTraps. Maar met alleen dempen kom je er niet. Ik hoor dat ik - naar mijn smaak - aan het maximum van dempen ben gekomen. Met diffusie had ik me nooit zo bezig gehouden. Reflectie wel, maar diffusie niet. Gezien het sterk bundelende karakter van Dipool speakers is het bijna vanzelfsprekend dat - met name - de wand achter die speakers met diffusers behandeld moet worden om een beter stereobeeld te krijgen. Maar hiervoor laat ik me adviseren door Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 holografische presentatie; grijpbaar; traantje; verschillen tussen opnames; tot grote diepte afdalen; structuur in de basloopjes. Dat zijn een handvol eigenschappen, waar ik lang naar heb gestreefd om ze overtuigend neer te zetten, Roy. Ik ben blij dat je ze er uit hebt gehaald -- of liever gezegd, dat ze je gevonden hebben.... Erg jammer dat Apogees niet de aandacht van het publiek (en de handel!) krijgen die ze verdienen. Het merk is al een jaar of tien geleden van de markt verdwenen. Magnepan heeft daar helaas een actieve en niet zo nette rol in gespeeld, hoewel niet uitsluitend. Hoe dan ook, het is wel begrijpelijk dat er nu vanuit de handel geen aandacht meer is. Er valt immers niks meer aan te verdienen! Na aanvankelijke paniekverkopen is de markt nu stabiel, omdat sinds een jaar of twee vervangingsmembranen kunnen worden gekocht en een luidspreker weer volledig als beter-dan-nieuw kan worden gerestaureerd indien 'the buzz' heeft toegeslagen. Dat heeft tot gevolg dat de lachwekkend lage prijzen waarvoor je een tijdlang een Apogee kon kopen en waarvoor ik de mijne ook kocht, nu verleden tijd zijn. Maar het aanbod is vrij gering; de meeste liefhebbers houden hun luidspreker gewoon vast in de wetenschap dat ie te restaureren is tegen redelijke kosten. Niettemin voorzie ik toch weer een prijsdaling in tweedehands Apogees, ditmaal van de exemplaren die beslist aan een restauratie toe zijn, maar waartegen de eigenaar zelf opziet. Maar ondanks alles was het nog niet perfect; de afbeelding was wat aan de lage kant. Dat is te wijten aan het schuine dak waaronder het systeem staat opgesteld. Een eigenschap waar helaas niet veel aan te verbeteren lijkt. Zo blijkt ook de luisterruimte van een akoestisch technicus nog compromissen te bevatten. Inderdaad, dit is waarschijnlijk het grootste compromis dat ik zelf moet sluiten in mijn ruimte. Niettemin heb ik nog niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Stay tuned! Nou, vooruit dan maar Ome Henk is altijd welkom om ook een espresso te komen drinken! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Leuk verhaal en gaaf dat je bent langsgeweest! Wil ik zelf ook nog een keer doen.. Je bent zeker ook welkom, Proprius! Bij mij thuis is akoestisch advies in elk geval gratis, net als de koffie. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Uit ervaring weet ik dat Toine wel weet wat ie schuift.... Bij hem thuis moet het natuurlijk helemaal top zijn. Kennelijk is hij daarbij dicht in de buurt. Luisterzolders zijn uit eigen ervaring niet de makkelijkste ruimten. Dat klopt helemaal, Hans. Op dit moment hou ik het experimenteren in elk geval voorlopig voor gezien. Niettemin weet ik dat vraag, "hoe zou het zijn als ik m'n schuine wanden ook eens (gedeeltelijk) diffuus zou maken?" ergens diep weggestopt blijft sluimeren. Vroeg of laat wordt die wel weer wakker, maar voorlopig is het alleen maar luisteren.... Ook jij bent welkom h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Leuk verhaal en gaaf dat je bent langsgeweest! Wil ik zelf ook nog een keer doen.. Je bent zeker ook welkom, Proprius! Bij mij thuis is akoestisch advies in elk geval gratis, net als de koffie. Toine. Dat zijn nou nog eens leuke uitnodigingen! Daar ga ik zeker gebruik van maken met de tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Je bent zeker ook welkom, Proprius! Bij mij thuis is akoestisch advies in elk geval gratis, net als de koffie. Toine. En wanneer mag ik weer eens komen luisteren? Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Ook jij bent welkom h Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Ook jij bent welkom h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Toine, n.a.v. de foto bij het artikel van de OP, hoe sta jij tegenover het LEDE concept? Op de foto zie ik veel diffusie achter de speakers, dus niet "geheel dood". Zou je tot een soortgelijke opstelling komen met "conventionele" luidsprekers? Mijn persoonlijke ervaring is dat LEDE voor stereo weergave in relatief grote luisterruimtes erg goed werkt als de ruimte voor de speakers zeer diffuus gemaakt wordt en er Haas-kickers gebruikt worden. Belangrijk in "relatief groot" is m.i. dat er meer dan voldoende ruimte bestaat tussen de zijwanden en de speakers. Eerste reflecties van vloer en plafond zijn daarbij idealiter "niet" aanwezig. Voor multi-channel weergave heb ik gemerkt dat een totaal difuse ruimte veel beter werkt dan de tegenwoordig nogal gepropageerde relatief dode ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Toine,n.a.v. de foto bij het artikel van de OP, hoe sta jij tegenover het LEDE concept? Op de foto zie ik veel diffusie achter de speakers, dus niet "geheel dood". Zou je tot een soortgelijke opstelling komen met "conventionele" luidsprekers? Mijn persoonlijke ervaring is dat LEDE voor stereo weergave in relatief grote luisterruimtes erg goed werkt als de ruimte voor de speakers zeer diffuus gemaakt wordt en er Haas-kickers gebruikt worden. Belangrijk in "relatief groot" is m.i. dat er meer dan voldoende ruimte bestaat tussen de zijwanden en de speakers. Eerste reflecties van vloer en plafond zijn daarbij idealiter "niet" aanwezig. Voor multi-channel weergave heb ik gemerkt dat een totaal difuse ruimte veel beter werkt dan de tegenwoordig nogal gepropageerde relatief dode ruimte. Je schrijft: "het artikel van de OP", maar ik ben bang dat ik die afkorting niet ken. Maar de vraag snap ik wel. Het LiveEnd-DeadEnd concept acht ik eigenlijk ongeschikt voor de meeste soorten muziekruimte, uitgezonderd die waar een zo reflectiearm mogelijke luisteromgeving moet worden gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Voor een goede muziekruimte thuis is naar mijn idee het zoveel mogelijk gelijkelijk verdelen van de absorptieve maatregelen over de gehele ruimte een ontwerpdoel. Dat idee is wel een beetje aan de foto's af te lezen. Ik vermoed dat je doel en middel door elkaar haalt. Hoe zit het met de nagalmtijden en ruimteresonanties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 22 juni 2006 Author Report Share Posted 22 juni 2006 Voor een goede muziekruimte thuis is naar mijn idee het zoveel mogelijk gelijkelijk verdelen van de absorptieve maatregelen over de gehele ruimte een ontwerpdoel. Dat idee is wel een beetje aan de foto's af te lezen. Ik vermoed dat je doel en middel door elkaar haalt. Hoe zit het met de nagalmtijden en ruimteresonanties? Hoi Ravon, Ik kan en zal niet antwoorden voor Thingman. Maar v.w.b. de ruimteresonanties; deze zijn, voor zo ver ik kan overzien, een natuurkundig gegeven van IEDERE bestaande ruimte en daarom niet of nauwelijks te verwijderen. Slechts bij de bouw van een nieuwe kamer KAN daar rekening mee gehouden worden. Maar helemaal verwijderen? Om deze kamerresonanties te bestrijden zul je in het signaal moeten ingrijpen; DSP, zoals met de Behringer Ultracurve. Kunnen heel leuke resultaten mee behaald worden. De BUC heeft echter nul tot nauwelijks invloed op de nagalmtijd van die ruimte. Ik twijfel er geen seconde aan dat Thingman de nagalmtijd van zijn luisterruimte heel nauwkeurig in de gaten heeft gehouden bij zijn experimenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 juni 2006 Report Share Posted 22 juni 2006 Je schrijft: "het artikel van de OP", maar ik ben bang dat ik die afkorting niet ken. OP: Original Poster, degene die de draad gestart is. Maar de vraag snap ik wel. Het LiveEnd-DeadEnd concept acht ik eigenlijk ongeschikt voor de meeste soorten muziekruimte, uitgezonderd die waar een zo reflectiearm mogelijke luisteromgeving moet worden gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 juni 2006 Report Share Posted 22 juni 2006 Maar v.w.b. de ruimteresonanties; deze zijn, voor zo ver ik kan overzien, een natuurkundig gegeven van IEDERE bestaande ruimte en daarom niet of nauwelijks te verwijderen.Slechts bij de bouw van een nieuwe kamer KAN daar rekening mee gehouden worden. Maar helemaal verwijderen? Sterker nog, je moet ze helemaal niet willen verwijderen, ze zijn bittere noodzaak. Er zijn echter wel een aantal vervelende resonanties en die zijn aan de hand van een aantal eenvoudige criteria eenduidig te identificeren. Een daarvan is b.v. per terts moet het aantal ruimteresonanties minimaal gelijkblijven maar liever toenemen. Als het aantal resonanties tussen opeenvolgende tertsen afneemt hebben we een probleem. Met name in het gebied <~250 Hz. Een dedicated kamer bouwen is het ideaal. Je kunt dan per ruimte volume een of meerdere verhoudingen berekenen waarbij de ruimte aan al deze voorwaarden voldoet. De gulden snede of wat voor andere vaste vrhouding voldoet hiervoor absoluut niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 juni 2006 Report Share Posted 22 juni 2006 Je schrijft: "het artikel van de OP", maar ik ben bang dat ik die afkorting niet ken. OP: Original Poster, degene die de draad gestart is. Maar de vraag snap ik wel. Het LiveEnd-DeadEnd concept acht ik eigenlijk ongeschikt voor de meeste soorten muziekruimte, uitgezonderd die waar een zo reflectiearm mogelijke luisteromgeving moet worden gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts