Jump to content

Room with(out) a view.

Erjee
 Share

Recommended Posts

Ik heb vanavond ook even mogen ruiken aan de set van Toine... (letterlijk).

Na een korte kortsluiting van de luidsprekeraansluitingen rook de eindversterker niet helemaal zoals het zou moeten. gelukkig is alleen de zekering kapot.

V

Enkele kreten:

1. Extreem mooie plaatsing. Ik hoorde zelfs muziek op plaatsen waar ik dat thuis nog niet eerder hoorde (duidelijk buiten de speakers). :)

2. Een wat naar achter geplaatst geluid. Maar wel heel mooi ook in de diepte gestaffeld. :)

3. Tonaal compleet anders dan wat ik thuis hoor. Zeker in het laag. Of dit nu ligt aan de lage ruimte of resonanties van de speakers was mij niet duidelijk. het kan natuurlijk ook zijn dat het bij mij thuis gewoon anders piekt dan bij Toine. :huh:

4. Fouten in opnamen en electronica komen erg duidelijk over. Dit pleit voor de set en ruimte. Zelfs enkele jaren 70 opnamen lieten zoveel detail horen, dat ik niet wist dat dit er zo op stond (Van Morrison). :)

Eigenlijk een set waaraan je duidelijk af kunt horen dat de akoestiek in het totale tonale bereik (behalve het laag onder de 50Hz) heel veel goed doet.  :)

Jammer dat we na 9:00 uur alleen mono konden luisteren en er dus maar mee gestopt zijn.  :(

Dit verhaal krijgt zeker een vervolg.... ;)

:)

Ik herken heel veel van deze beschrijvingen, Hans;

enorm duidelijke plaatsing,

Ik heb vanavond ook even mogen ruiken aan de set van Toine... (letterlijk).

Na een korte kortsluiting van de luidsprekeraansluitingen rook de eindversterker niet helemaal zoals het zou moeten. gelukkig is alleen de zekering kapot.

V

(Wel ontzettend klote dat de eindbak krank werd. Hopelijk niets blijvends?)

Je kunt het niet voorzien. Hans had een interlink bij die ik op een gegeven moment wilde wisselen (cd-pre). Mijn eigen link eerst uit de pre getrokken en los naar beneden laten hangen. Toen ik bezig was met de interlink uit de cd-speler te halen bleek dat de connector van het los afhangende deel precies tegen de banaanstekkers van de luidsprekeruitgang hing op de eindtrap. En zo precies lang genoeg bleek om + en - kort te sluiten.

Voordat de zekering de geest gaf is er iets erg heet geworden.

Of het blijvend is weet ik nog niet; ik weet wel dat het kanaal nog speelt, dus het zal wel loslopen. Dadelijk eerst maar even luisteren.....

Toine.

Niks aan de hand met de versterker; ik hoor het tenminste niet.

Het is weliswaar een beetje offtopic, maar kan iemand mij vertellen waarom er achterop mijn Krell 3 zekeringen te vinden zijn? Ik ben niet erg technisch op dit punt en het komt een beetje overdreven over. Overigens is de rechter zekering eruit gegaan en niet de middelste.

Zie de foto hieronder....

audio20.jpg

Toine.

Ik denk dat de 2 uiterste zekeringen in serie staan met je luidspreker en de middelste is de hoofdzekering voor het spanningscircuit.

Groet,

Jacco

En is dat niet dubbel op dan?

Ik bedoel, zou die middelste er niet ook uitgesprongen zijn als de twee uiterste zekeringen er niet zouden zijn geweest?

Toine.

Misschien. Maar ze zitten er voor verschillende doeleinden. De luidsprekerzekeringen beschermen de eindtrap en luidspreker terwijl de hoofdzekering de versterker zelf beschermd. Kortsluiting in het voedingsgedeelte bijvoorbeeld.

Groet,

Jacco

Misschien. Maar ze zitten er voor verschillende doeleinden. De luidsprekerzekeringen beschermen de eindtrap en luidspreker terwijl de hoofdzekering de versterker zelf beschermd. Kortsluiting in het voedingsgedeelte bijvoorbeeld.

Groet,

Jacco

Bedankt.

Een PA-installatie bevat ook weerstanden, condensators, luidsprekerunits en transformatoren, maar toch is het iets totaal anders dan een audioset voor thuis..... :)

Eerlijk gezegd zie ik dit niet echt zo, zeker speakers, versterkers en cd spelers/recorders, doen exact hetzelfde als in een audioset voor thuis, zelfs zijn er behoorlijk wat apparaten in de professionele hoek te vinden die beduidend beter presteren dan zelfs high-end soortgenoten.

Maar goed, akoestiek, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vaak vergeten wordt rekening te houden met de ruimte waarin gespeeld moet worden, bij de aanschaf van apparatuur met name speakers, hierdoor loop je een enorm risiko op ellende op het vlak van de akoestiek.

Veel problemen in het laag, met betrekking tot reflecties/galm/echo, kunnen worden voorkomen door bij aanschaf eens diep na te denken over wat een bepaalde speaker met de ruimte zal doen.

Het lijkt me evident dat problemen die je op deze wijze weet te vermijden later niet met allerlei kunst en hulpmiddelen behoeven te worden bestreden.

In een ander topic kwam een akoestisch hulpmiddel bovendrijven, klankschaaltjes op een houten blokje, over de werking hiervan eens proberen na te denken, kan het zijn dat hier op een kostbare wijze eigenlijk een beetje ruis - door het resoneren - aan het geluid wordt toegevoegd, waardoor verschillende cd opnamen die bijzonder analytisch en klinisch zijn afgemixt toch plezieriger klinken ?

Proefondervindelijk al eens vastgesteld dat het toevoegen van een beetje ruis aan dergelijke opnamen een bijzonder heilzaam effect heeft.

:o

Een PA-installatie bevat ook weerstanden, condensators, luidsprekerunits en transformatoren, maar toch is het iets totaal anders dan een audioset voor thuis.....  :)

Eerlijk gezegd zie ik dit niet echt zo, zeker speakers, versterkers en cd spelers/recorders, doen exact hetzelfde als in een audioset voor thuis, zelfs zijn er behoorlijk wat apparaten in de professionele hoek te vinden die beduidend beter presteren dan zelfs high-end soortgenoten.

Maar je begrijpt het doel van de vergelijking, althans, zoals bedoeld in de verdere context van mijn verhaaltje toch wel?

Jij wil waarschijnlijk geen PA-set thuis hebben om naar te luisteren; je koopt geen overjarige drive-in discotheek op om thuis elke avond geconcentreerd muziek op te beluisteren, tenzij je een heel bepaald geluid zoekt natuurlijk of eke avond een feestje hebt.

De context was deze: natuurlijk gelden voor akoestiek thuis dezelfde fundamentele wetten en parameters als voor akoestiek in grote openbare ruimtes, bioscopen, theaters etc. Toch houdt daarmee de vergelijking grotendeels op; in de uitwerking en toepassing van die parameters komt het verschil tot uiting.

Zowel een Dacia Logan als een Spyker bestaan in essentie uit dezelfde onderdelen, maar de beleving die ze oproepen kan behoorlijk verschillend zijn.

Mijn vergelijking was dus niet bedoeld om prestaties van professionele geluidsapparatuur te kleineren.

Toine.

Maar goed, akoestiek, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vaak vergeten wordt rekening te houden met de ruimte waarin gespeeld moet worden, bij de aanschaf van apparatuur met name speakers, hierdoor loop je een enorm risiko op ellende op het vlak van de akoestiek.

Veel problemen in het laag, met betrekking tot reflecties/galm/echo, kunnen worden voorkomen door bij aanschaf eens diep na te denken over wat een bepaalde speaker met de ruimte zal doen.

Het lijkt me evident dat problemen die je op deze wijze weet te vermijden later niet met allerlei kunst en hulpmiddelen behoeven te worden bestreden.

In een ander topic kwam een akoestisch hulpmiddel bovendrijven, klankschaaltjes op een houten blokje, over de werking hiervan eens proberen na te denken, kan het zijn dat hier op een kostbare wijze eigenlijk een beetje ruis - door het resoneren - aan het geluid wordt toegevoegd, waardoor verschillende cd opnamen die bijzonder analytisch en klinisch zijn afgemixt toch plezieriger klinken ?

Proefondervindelijk al eens vastgesteld dat het toevoegen van een beetje ruis aan dergelijke opnamen een bijzonder heilzaam effect heeft.

:o

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te beseffen dat de kwaliteit van muziekweergave als geheel voor 2/3 voor rekening komt van de akoestiek (waaronder de opstelling) en voor 1/3 voor rekening van de hardware en alles wat erbij komt kijken.

Toch is zo'n vergelijking tegelijk ook heel ontoereikend. Wat mijns inziens veel belangrijker is dan een rekenkundige verdeling (die ook nog eens onderwerp van oneindige discussie kan zijn), is het gegeven dat een akoestisch probleem alleen middels een akoestische oplossing daadwerkelijk bevredigend tot een einde kan komen. En een hardwareprobleem moet je ook op hardewareniveau aanpakken. Verder weet iedere luisteraar wel dat als je het met een gebrekkige opstelling moet doen ook de duurste hardware geen soelaas gaat bieden en ook heeft het dan vrij weinig zin om iets met de akoestiek te doen.

Het komt neer op anticiperen, inderdaad. Als je een nieuwe set gaat aanschaffen is het voorwerk vaak net zo interessant als het uiteindelijke bezit van de spullen. Allerlei afwegingen leiden tot aankoop van een bepaalde combinatie van hardware; logisch. Hetzelfde kun je doen met de opstelling en ook met de akoestiek. Hoewel niet alles tot in detail voorspelbaar is, hoeft het ook geen kwestie van enkel maar afwachten te zijn.

Ik weet op welke resonantie-hulpmiddelen je doelt; ik heb het artikel gelezen en me verbaasd over het feit dat de twee recensenten hoofdpijn kregen in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte. Verder houdt het onderwerp me al wel even bezig, alhoewel ik niet de wetmatigheden ken. De gevolgen van het principe van resonantie komt iedereen tegen in zijn kamer. Meestal zijn die gevolgen klein, onvoorspelbaar en onschadelijk. Soms zijn ze groot en uiten zich in de vorm van krachtige selectieve absorptie (in het lage middengebied). Ze kunnen in dat geval net zo makkelijk een voordeel als een nadeel zijn.

Het is wel een interessante invalshoek die je aandraagt; ik weet eigenlijk niet hoe het zit met die resonatoren, maar ik weet wel dat de prijs die ervoor betaald moet worden niet in verhouding staat tot het tastbare produkt. Bovendien hult de maker zich logischerwijs in stilzwijgen over de werking, dus voorlopig hoeven we volgens mij niks concreets te verwachten. Het wachten is op het moment dat het principe van die dingen algemeen bekend wordt en iedereen die wil ermee kan experimenteren voor een prijs die wat realistischer is.

Eerlijk gezegd vermoed ik dat de maker ook niet precies de wetmatigheden kent van de dingen die hij maakt. Ik ken er een die dat ook eerlijk toegeeft. Daarom kan niemand er ook iets zinnigs over zeggen en is de gemeenschap verdeelt in gelovers en ongelovers in alle gradaties, maar geloof is geen basis voor dit soort dingen.

Als het principe inderdaad berust op het introduceren van 'ruis', kan dat toch veel eenvoudiger elektronisch worden geregeld, is mijn voor de hand liggende gedachte.

Toine.

Niks aan de hand met de versterker; ik hoor het tenminste niet.

Gelukkig....

Ik denk wel, dat je voor een eventuele modificatie b.v. naar Bas zult moeten. Chris ziet modificatie n.l. niet zo zitten. En dan vooral ivm de afwijkende formaten van de te vervangen componenten.

Ik heb ook die avond heel positief ervaren....

Vooral het enorme stereobeeld blijven me bezig houden.

Ik heb sindsdien geen tijd meer gehad om thuis nog eens de gedraaide muziek te beluisteren. Vooral het helemaal buiten de speakers uitspreiden van het stereobeeld heb ik nog niet eerder zo gehoord.

Ik heb sindsdien geen tijd meer gehad om thuis nog eens de gedraaide muziek te beluisteren. Vooral het helemaal buiten de speakers uitspreiden van het stereobeeld heb ik nog niet eerder zo gehoord.

Vertel mij wat!

Mij staat die piano die echt strak rechts buiten de rechter speaker stond te spelen nog levendig bij! :cool2:

En Stevie Ray die zooo tastbaar aanwezig stond te zingen in die kamer...

:blink:

Dat was inderdaad een van de meest indrukwekkende luistersessies die ik heb mee gemaakt.

We hebben nog genoeg te doen eer we bij benadering zo'n resultaat in mijn kamertje hebben gerealiseerd. ;) Gelukkig hebben we geen haast en dus kunnen we alles op ons gemakkie en wel overwogen uitvoeren.

Als het weer nou eens een beetje mee wil werken. Met al dat goede weer moeten er van die vervelende uitstapjes gemaakt worden, zoals terrasjes of, nog erger, naar zee e.d.... :rolleyes::lol:

Anyway,

vrijdag avond ga ik stap 1 doen uitproberen!

Gelukkig....

Ik denk wel, dat je voor een eventuele modificatie b.v. naar Bas zult moeten. Chris ziet modificatie n.l. niet zo zitten. En dan vooral ivm de afwijkende formaten van de te vervangen componenten.

Bedankt voor de tip, Hans. Nog 1 vraag dan: wie is Bas? :)

Ja, het ruimtebeeld.... Je wilde van tevoren bij de koffie weten wat diffusie zou kunnen betekenen en ik herinner me gezegd te hebben dat je dat beter kunt horen dan uitleggen.

Daarnaast denk ik dat je ook wel een eigenschap beschrijft van elke Apogee; de Centaurus van je broer zal op dat punt ook vast uitblinken, net als de kleine Stage die ik zelf een paar jaar terug nog op zolder had staan.

Ik heb er bijna spijt van dat ik niks van Roger Waters heb laten horen ;)

Toine.

Als het weer nou eens een beetje mee wil werken. Met al dat goede weer moeten er van die vervelende uitstapjes gemaakt worden, zoals terrasjes of, nog erger, naar zee e.d....  :rolleyes:  :lol:

Anyway,

vrijdag avond ga ik stap 1 doen uitproberen!

Ach ja, experimenteren! :)

Hans heeft bij mij een set kabels achtergelaten die, met een beetje geluk, nog een paar weken mogen blijven. Daar wil ik me wel een goed oordeel over vormen; tenslotte heb ik m'n huidige bekabeling voor 150 euro samengesteld dus je zou verwachten dat daar nog wat te halen is.

Maar ik heb ook een hekel aan dit soort vergelijkingen. Want tenzij het echt overduidelijk beter is, ligt de mogelijkheid dat je jezelf voor de gek houdt op de loer. Wat ik er tot nog toe van gehoord heb ligt in dezelfde lijn als de Nordost set; het zijn dan ook beide massieve kabels zonder echte afscherming (al houdt de vergelijking daar wel mee op denk ik). De muziek lijkt meer los te komen met de kabelset van Hans zonder dat ik het klankkarakter verlies dat ik graag hoor. Ik heb het net achter me dat het allemaal wat al te analytisch klonk naar m'n zin; dat wil ik dus niet terughebben.

Toine.

Inmiddels heeft Toine zijn bezoek aan mijn stulpje afgerond, ik geef even een korte indruk van deze sessie.

We hebben een half uurtje aan geluidsmetingen besteed met deze meter:

100515_LB_00_FB.EPS.jpg

Er zit een uitgang op (3,5mm jack) die je op de microfooningang van een pc of laptop kan aansluiten.

Toine heeft zowel RTA metingen als een nagalm analyze uitgevoerd, de laatste was onwaarschijnlijk goed, na herhaalde metingen bleek de nagalmtijd over het gehele frequentiebereik consistent binnen de gewenste (doel)marges te liggen.

De RTA meting moet ik nog van Toine krijgen, er zijn wat piekjes in het middengebied en in het laag is een kleine dip gemeten.

De dip heeft een directe relatie met de lengte van de ruimte en het feit dat de hotspot zich op de helft hiervan bevindt.

Ondanks de dip was er met muziek en films geen gemis aan laag, het is krachtig en direct en het diepste laag veroorzaakt geen resonanties.

Een muurtje nabij de binnentrap aan de linker kant staat het 3D beeld een beetje in de weg, met diffusors links en rechts kan meer evenwicht verkegen worden.

Toine is bereid om mij enkele diffusors te lenen zodat ik kan uitproberen wat het effekt is op de 1e reflectiepunten van de zijmuren.

Dvd's en meerkanaals weergave

Het beeld bij de dvd's was niet bijzonder duidelijk vanwege het invallende licht, maar alles was goed te volgen.

Ik heb tijdelijk een aantal 'pc-speakers' voor de center en de achterkanalen gebruikt met een onverwacht leuk resultaat :)

mironet-cz-foto-orig-90400130-jpg-detail-240-230.jpg

Deze set bestaat uit een actieve en een passieve speaker, ik gebruik 3 passieve speakers direct op een 5.1 receiver.

De pre-out frontkanalen van de receiver sluit ik aan op de stereo set (pre), deze staat op een vast volume zodat ik met de 5.1 receiver het master volume kan regelen.

Het sub kanaal wordt bij de fronts gemixt, dit is in de receiver ingesteld.

Bij 90Hz valt het laag af, zodat de surround speakertjes niet overbelast raken.

De center speaker laat de conversaties en effekten bijzonder duidelijk horen, door het kleine formaat past hij makkelijk onder het scherm.

Ik denk dat ik elders een nieuw topic ga plaatsen, of dat hear komt weet ik nog niet :unsure:

Toine bedankt voor je komst en de uitleg bij de metingen, ik vond het meer dan de moeite waard en ik heb weer nieuwe muziek gehoord :)

Andr

Ik heb de RTA meting zelf nog eens (op 86dB) uitgevoerd maar dan met links en rechts apart.

Ook dan is een dip in het laag zichtbaar, waarmee een akoestische oorzaak heel waarschijnlijk is (geen fase of opheffingsproblemen).

Tevens hebben we gehoord dat het laag op 2/3 van de ruimte wel op nivo is, maar dat is 5m van de speakers vandaan ....

links1.jpg

rechts1.jpg

Om de theorie over de luisterplaats te bevestigen heb ik de microfoon op 2/3 van de ruimte geplaatst en nogmaals elk kanaal gemeten:

links2.jpg

rechts2.jpg

Nu is de dip veel kleiner en er komen andere onregelmatigheden bij, maar dit is niet echt een ideale luisterpositie :rolleyes:

Het is wel jammer dat ik net in het frequentiegebied zit waar de UC deq 2496 niet op z'n best werkt als het om correctie gaat :huh:

Andr

Ik vind het altijd weer verbijsterend om te zien dat in real-life situaties verschillen van 20 dB zijn te meten. Ik heb zelf op mijn luisterplek ook wel van die verschillen gemeten. Dat zijn echt grote verschillen...

Groet,

Jacco