niels007 Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Het was of de wijn link of een overeenkomst tussen hangende woofers en.. nauja.. laatmaar.. Terug naar luidsprekers.. Na 10 jaar ge-woof-waf-t te hebben begon 1 van deze blaffers nare bijgeluiden te maken. Mechanisch loopt iets aan in de driver. Een nieuwe driver aangeschaft en er keurig weer ingeplaatst en voila! Nu blijkt echter dat beide speakers al meer dan een jaar wel een klein beetje aanliepen, maar dan vooral bij hele lage tonen (sinusjes) op te merken. Ik denk niet dat het de muziekbeleving geschaad heeft maar toch begon het al mechanisch achteruit te gaan.. Daarom misschien geen slecht idee om eens een langzame sinus sweep te laten draaien om eens naar bijgeluiden op zoek te gaan.. wooferts / blafferts hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 10 jaar is echter wel extreem kort, Niels007! Een beetje speaker zou toch zonder problemen 20 jaar moeten halen, voordat er 'ouderdoms verschijnselen' optreden Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Sommige woofers kunnen gaan uithangen. Met name Kef heeft er wel eens last van. De spider zakt wat uit en de spreekspoel schuift tegen de poolkern of poolplaat. Het helpt soms om de woofer 180 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Even de leeftijd van mijn luidsprekers checken. De oudjes: KEF Concerto, 1971 KEF Cresta, 1971 B&W DM4, 1973 JBL L100, midden 70er jaren De op leeftijd zijnde: KEF 103.2, ongeveer van 1982 KEF C80, ongeveer 1986 De jonkies: Spendor LS3/5a, 1996 Spendor SP1/5, ongeveer 1994 En allemaal doen ze het nog perfect met de originele woofers. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Wijn kan ook azijn worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 ik heb een pssr Rel Storm 1 subs, die al ruim 10 jaar oud zijn de 10 inch Volt woofers doen het nog prima de woofers zijn downfiring en zullen best een betje uitgezakt zijn, maar beslist geen rare geluiden te horen heb ze beiden 2de hands gekocht voor nog geen 1/4 vd nieuwprijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 juni 2006 Report Share Posted 23 juni 2006 mijn boeltje staat vanaf 1986 en vertoont geen enkel probleem. net ingespeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts