Jump to content

Computerkabel als luidsprekerkabel?

dan2listen
 Share

Recommended Posts

hai folks,

De laatste periode heb ik op internet enkele foto's gezien van luidsprekers die zijn aangesloten d.m.v. een platte (IDE) kabel op een eindversterker. Dit moet volgens de berichten een v/d Hull "aan barrels" spelen.

Samen met een zeg maar koperkabel met een lage Ri waarde is dit budgetair gezien een heel aantrekkelijk idee om toe te passen.

Gezien het feit dat ik maar moeilijk het geld bijelkaar kan sprokkelen om kabels als "v/d Hull" of "Nordost" te kopen en ik toch wel een goed geluid zou willen is dit misschien een idee.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee en hoe maak je deze kabels?

Waar moet je op letten als deze kabel gebruikt en of koopt, hoeveel aders moet je hebben of maakt dit niet uit. moet er een soort kross gemaakt worden?

Met vriendelijke groet,

Daniel

:rolleyes:

Kun je rekenen? Zo ja, dan kun je uitrekenen hoeveel draadjes je parallel moet schakelen om een acceptabele verliesweerstand te hebben. Zo niet, wil ik je daar wel mee helpen.

Groet,

Jacco

He Mr Thorens,

Ten eerste denk ik dat er zeker wat te halen valt. Ik ben overtuigd dat een cat5 internet kabel in vele gevallen beter klinkt dan een standaard kabel. Dit heb ik al vaker beluisterd. T.a.v. flatcable is mij niet bekend, maar ik vrons mijn wenkbrouwen als ik denk dat de TOP kabel van v.d hul zou moeten verslaan. Ik ben wel erg nieuwschierig hoe dit gaat uitpakken en wil desnoods graag een test bijwonen.

Dat zou mooi zijn, een kabel van nog geen 30ct per meter terwijl een v/d hul o'n 60 EURO per meter kost.

Hoe zou dit zijn t.o.v. Valhalia van Nordost?

Ik hoor het graag weer

Greatings,

Hank

Kun je rekenen? Zo ja, dan kun je uitrekenen hoeveel draadjes je parallel moet schakelen om een acceptabele verliesweerstand te hebben. Zo niet, wil ik je daar wel mee helpen.

Groet,

Jacco

He Jacco,

Kun je hiermee mij aangeven hoe dit werkt? Ik ben een leek op dat gebeid. Ik heb wat kleine ervaringen in het maken van interlinks maar misschien kun je mij en vele andere het duidelijk maken hoe sommige dingen berekend dient te worden.

Alvast bedankt voor je reactie en het duidelijk maken van techniek.

Thanks

Hank

Groet,

Jacco

Misschien kan ik wel rekenen maar de manier waarop is mij onbekend en weet ik niet waar ik moet beginnen.

:confused:

Ben al dankbaar dat er iemand reageerd die wellicht meer weet dan ik op dit moment doe.

He Mr Thorens,

Dat zou mooi zijn, een kabel van nog geen 30ct per meter terwijl een v/d hul o'n 60 EURO per meter kost.

Hoe zou dit zijn t.o.v. Valhalia van Nordost?

Ik hoor het graag weer

Greatings,

Hank

He "bleu 'tje

Ten aanzien van de prijs per meter moet ik je teleurstellen de prijzen liggen toch al gauw zo rond euro p/m maar wat deze kabel van v/d Hull betreft weet ik niet welke deze is geweest.

De Valhalia van Nordost ken ik in zijn geheel niet wat het geluid betreft dan, maar of deze hiervan verliest zou ik niet willen want dan zouden er opeens een groot aantal mensen met zelfmoordpogingen rondlopen en dat is niet wat ik zou willen bereiken.

groetjes Daniel

:cool2:

Groet,

Jacco

He Jacco,

Kun je hiermee mij aangeven hoe dit werkt? Ik ben een leek op dat gebeid. Ik heb wat kleine ervaringen in het maken van interlinks maar misschien kun je mij en vele andere het duidelijk maken hoe sommige dingen berekend dient te worden.

Alvast bedankt voor je reactie en het duidelijk maken van techniek.

Thanks

Hank

In woorden komt het er op neer dat een draad elektrische weerstand ondervindt. Hoe langer de draad, hoe meer weerstand. Hoe dikker de draad des te lager die weerstand. Die weerstand moet je zien als ongewenst. Het zorgt er voor dat de luidspreker niet goed meer onder controle blijft of dat de wisselfilterberekening niet meer geldt. De meeste luidsprekerbouwers gaan uit van een hele lage weerstand als bron. Een ander nadeel van een te hoge weerstand, is dat er signaal verloren gaat. Het geluid wordt minder hard, zeg maar. Maar dat zijn toch wel extreme gevallen.

Wat een draad zeker niet doet is vervormen in de zin dat het harmonischen toevoegt. Dat scheelt.

Dus als je een flatcable gaat gebruiken of een Cat5 draad, moet je weten wat de diameter is van een enkele draad en de lengte die je wilt overbruggen. En het materiaal waarvan het gemaakt is maar dat is meestal koper.

Groet,

Jacco

Dus als je een flatcable gaat gebruiken of een Cat5 draad, moet je weten wat de diameter is van een enkele draad en de lengte die je wilt overbruggen. En het materiaal waarvan het gemaakt is maar dat is meestal koper.

Groet,

Jacco

He Jacco

dit vind ik even interessant hoor. Ik leer hier van dus echt wel heh...

Dus als je de zeg maar technische gegevens hebt m.b.t. de weerstand dan kun je bepalen hoeveel aders je nodig hebt om uiteindelijk de weerstand weer op een minimaal niveau te krijgen

Thx voor het gebodene,

Daniel

Groet,

Jacco

He Jacco

dit vind ik even interessant hoor. Ik leer hier van dus echt wel heh...

Dus als je de zeg maar technische gegevens hebt m.b.t. de weerstand dan kun je bepalen hoeveel aders je nodig hebt om uiteindelijk de weerstand weer op een minimaal niveau te krijgen

Thx voor het gebodene,

Daniel

Ja, daar komt het op neer. Het hangt ook van de lengte af. De twisted kabel die ik hier heb, meet 0.55 mm als diameter. Ofwel 0.238 mm2 als oppervlakte.

Groet,

Jacco

Hallo Daniel,

Het idee van computerflatcable als speakerkabel is al meer dan 15 jaar oud! Bob Pease noemde het al 20 jaar geleden in zijn column "Pease Porridge" in het professionele vakblad voor electronic engineers "Electronic Design".

Zelf heb ik een tijdje met 40 aderig IDE kabel gespeeld, dat is dat grijze platte kabel wat aan je harddisk zit in je PC.

Per ader heb je een doorsnede van 0,14 mm2, dus per speakerdraad (1'tje voor de plus en 1'tje voor de min) heb je 20 x 0,14 mm2 = 2,8 mm2 draaddoorsnede. Meestal ruim voldoende.

Je kunt dat op verschillende manieren aansluiten:

1/ Draadjes om en om samen nemen: Lage zelfinductie hoge capaciteit. Daar kunnen sommige versterkers moeite mee hebben.

2/ 20 naast elkaar liggende draadjes samen nemen: Lage capaciteit en hoger zelfinductie.

3/ Als tussenweg draadjes 5 om 5 nemen.

Zelf beviel mij versie 2/ het beste, klonk uitstekend. Maar of het van den Hull wegspeelt weet ik niet. Ben niet zo'n kabelfreak die dat gaat vergelijken.

;)

Beste Pjotr,

Heb je ook vuistregels voor de grootte van de capacaiteit en inductie van bijvoorbeeld zo'n flatcable?

Groet,

Jacco

Zoek de datasheet van dat kabel op zou ik zeggen, bij 3M b.v. of Belden. En volgens mij staat de capaciteit ook gewoon in de Farnell catalogus vermeld. Voor de zelfinductie zul je er wat aan moeten rekenen, maar dat kan jij wel :lol:

Het is overigens niet goedkoper dan gewoon goede standaard speakerkabel maar wel v

Hallo Daniel,

Het idee van computerflatcable als speakerkabel is al meer dan 15 jaar oud! Bob Pease noemde het al 20 jaar geleden in zijn column "Pease Porridge" in het professionele vakblad voor electronic engineers "Electronic Design".

Zelf heb ik een tijdje met 40 aderig IDE kabel gespeeld, dat is dat grijze platte kabel wat aan je harddisk zit in je PC.

Per ader heb je een doorsnede van 0,14 mm2, dus per speakerdraad (1'tje voor de plus en 1'tje voor de min) heb je 20 x 0,14 mm2 = 2,8 mm2 draaddorsnede. Meestal ruim voldoende.

Je kunt dat op verschillende manieren aansluiten:

1/ Draadjes om en om samen nemen: Lage zelfinductie hoge capaciteit. Daar kunnen sommige versterkers moeite mee hebben.

2/ 20 naast elkaar liggende draadjes samen nemen: Lage capaciteit en hoger zelfinductie.

3/ Als tussenweg draadjes 5 om 5 nemen.

Zelf beviel mij versie 2/ het beste, klonk uitstekend. Maar of het van den Hull wegspeelt weet ik niet. Ben niet zo'n kabelfreak die dat gaat vergelijken.

;)

dank je Pjotr.

voor je reactie dus in principe zou je dus welke flatcable dan ook kunnen inzetten, maar dan zoveel te meer aders je hebt er een andere signaal verwerking onstaat, dien ten gevolge.

Hoi Daniel,

De mogelijkheden van combinaties zijn genoeg om te experimenteren. Geloof dat het breedste wat je standaard kunt krijgen 64 aders naast elkaar is.

<off-topic>

Overigens schrijft Bob Pease (analoog chip ontwerper bij National Semiconductor) erg leuke stukjes en het grootste voordeel wat hij er in zag was dat je dat kabel makkelijk onder het tapijt weg werkt :lol:Hier fulmineert hij over een broodrooster, 't lijkt wel audio :D

;)

hai folks,

De laatste periode heb ik op internet enkele foto's gezien van luidsprekers die zijn aangesloten d.m.v. een platte (IDE) kabel op een eindversterker. Dit moet volgens de berichten een v/d Hull "aan barrels" spelen.

Samen met een zeg maar koperkabel met een lage Ri waarde is dit budgetair gezien een heel aantrekkelijk idee om toe te passen.

Gezien het feit dat ik maar moeilijk het geld bijelkaar kan sprokkelen om kabels als "v/d Hull" of "Nordost" te kopen en ik toch wel een goed geluid zou willen is dit misschien een idee.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee en hoe maak je deze kabels?

Waar moet je op letten als deze kabel gebruikt en of koopt, hoeveel aders moet je hebben of maakt dit niet uit. moet er een soort kross gemaakt worden?

Met vriendelijke groet,

Daniel

:rolleyes:

Ik heb dat ook al eens geprobeerd. Met een klein stukje als interlink.

Ik vond het op de manier waarop ik de boel aangesloten 1 om 1 (methode 1 Pjotr), een behoorlijk beetje wazig klinken. T.o.v. van de eerdere brouwsels (kopie Kimber met vier draden en een andere van dunne coax) was er een behoorlijk stuk openheid en dynamiek weg.

Ik heb verdere experimenten dan ook maar gestaakt. :(

Bij harde schijven heb je te maken met de karakteristieke impedantie van de kabel. Daar zit wel wat meer design-effort in.

Groet,

Jacco

Ja je hebt gelijk, is dat niet iets van 120 ohm? met 20 draadjes om en om parallel kom je op iets van 6 ohm. De impedantie van veel speakers! :) En toch werkt dat niet zo, raar h

Ik vond het op de manier waarop ik de boel aangesloten 1 om 1 (methode 1 Pjotr), een behoorlijk beetje wazig klinken. T.o.v. van de eerdere brouwsels (kopie Kimber met vier draden en een andere van dunne coax) was er een behoorlijk stuk openheid en dynamiek weg.

Ik heb verdere experimenten dan ook maar gestaakt. :(

Beste Hans,

Wat ik in deze topic zou willen bereiken is dat ik kom te weten wat de mogelijkheden zijn en hoe ik in een tijdelijke situatie toch een beetje het geluid kan reproduceren die ik graag zou (willlen) horen.

Dan proberen we dit op een zo goedkoop mogelijke manier te doen en er wat van leren natuurlijk.

Je hoort veel mensen, voor en tegenstanders, over het mooie dan wel beroerd geluid via een Cat5 of Flatcable en ik ben wel benieuwd wat mij dat brengt en hoe ik na stevig forsen er over denk.

Iedereen bedankt voor de reacties en interessant blijft het wel.

:unsure::):D;)

Bij harde schijven heb je te maken met de karakteristieke impedantie van de kabel. Daar zit wel wat meer design-effort in.

Groet,

Jacco

Ja je hebt gelijk, is dat niet iets van 120 ohm? met 20 draadjes om en om parallel kom je op iets van 6 ohm. De impedantie van veel speakers! :) En toch werkt dat niet zo, raar h

Ik heb verdere experimenten dan ook maar gestaakt.  :(

Beste Hans,

Wat ik in deze topic zou willen bereiken is dat ik kom te weten wat de mogelijkheden zijn en hoe ik in een tijdelijke situatie toch een beetje het geluid kan reproduceren die ik graag zou (willlen) horen.

Dan proberen we dit op een zo goedkoop mogelijke manier te doen en er wat van leren natuurlijk.

Je hoort veel mensen, voor en tegenstanders, over het mooie dan wel beroerd geluid via een Cat5 of Flatcable en ik ben wel benieuwd wat mij dat brengt en hoe ik na stevig forsen er over denk.

Iedereen bedankt voor de reacties en interessant blijft het wel.

Ik gebruik in de woonkamer luidsprekerkabels van dunne draadjes. deze heb ik m.b.v. m'n schroefmachientje behoorlijk strak getwist. Ik heb per kabel ca 20 draadjes van 0,6 mm dik gebruikt. De kabels zijn elk ca 6 m lang.

M'n Piedpipers doen het er prima mee (biwire).

:)

Ik gebruik in de woonkamer luidsprekerkabels van dunne draadjes. deze heb ik m.b.v. m'n schroefmachientje behoorlijk strak getwist. Ik heb per kabel ca 20 draadjes van 0,6 mm dik gebruikt. De kabels zijn elk ca 6 m lang.

M'n Piedpipers doen het er prima mee (biwire).

:)

Dank je Hans,

Ik zal zeker het twisten met een schroefmachientje meenemen in het vervaardigen van deze kabels en zal ook van hier uit deze test gaan beschrijven in deze topic zodat anderen hun voordeel er misschien ook mee kunnen doen.

ook de door Mr. bleu tube aangegeven links zijn daarin verhelderend.

groet,

Daniel