carl Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Ik heb bijna een nieuw wandrekje voor mijn draaitafel aan de muur. Er zit een voorziening aan om dat rekje te aarden. Heeft dat zin en waaraan zou je moeten aarden - de verwarming? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Is niet echt verkeerd, mi. Maar heeft niet zoveel zin. Wat wel belangrijk is: de manier van aarden van de DT zelf. Want dat kan soms beter. En in dat geval niet aan de cv, maar aan de aardklem van de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juni 2006 Author Report Share Posted 19 juni 2006 Die draaitafel was natuurlijk al goed geregeld. Brom of zoiets ken ik gelukkig niet. Ach misschien doe ik het wel voor de gein: baat het niet dan schaadt het ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Is het niet een handigheidje, dat je het rack aardt aan de phonotrap / versterker en de draaitafel vervolgens aan het rack? Ik kan anders geen enkele andere nuttige toepassing bedenken om dat rack te aarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 juni 2006 Report Share Posted 19 juni 2006 Omdat ie kennelijk van metaal is. Ik heb de eigenaardigheid om met de bovenkant van mijn vingers te kunnen voelen of het chassis van een apparaat onder stroom staat. Meestal helpt het omdraaien van de stekker in het stopcontact niet. Met een fasemeter is meestal wel wat te meten. Ik ken de hoogte van die spanning niet, maar ik kan mij voorstellen dat een rack dan wel geaard moet zijn. Volgens de normen dan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 juni 2006 Members Report Share Posted 20 juni 2006 Ik kom dit soort vragen steeds vaker tegen, zie ook oa het aarden van luidsprekers-topic. Zelfs op de site van Kemp wordt dit gemeld... Indien U over een storingsvrije audio-/videoinstallatie wilt beschikken dient de gehele installatie tegen EMI (elektromagnetische storing) afgeschermd te worden. Dit houdt in dat een open chassis (b.v. van een buizenversterker) uit den boze is. Ook LUIDSPREKERKABELS dienen afgeschermd te zijn (de "luidsprekerkabel-antenne" wordt immers teruggekoppeld naar de ingang van de eindversterker). Als U een METALEN AUDIORACK heeft moet U deze ook aarden. Zelfs Uw GELUIDSWEERGEVERS (de behuizing - indien van metaal - of in ieder geval de luidsprekerkorf) dienen geaard te worden. ...en zo ben ik nog wel meer artikelen tegengekomen. Het HOE is me zo onderhand wel duidelijk, maar het WAAROM kom ik dus nergens tegen... Waarom moet nu ineens alles geaard worden, en wat kun je hiermee winnen ? Het aarden van de versterker, cd-speler, draaitafel, dat is me nog wel duidelijk, maar de rest? Nog even, en dan moet je luisteren vanaf een geaarde chaise longue van Le Corbusier. Liefst met koeienhuid. Moet je dit nu allemaal nog serieus nemen, of is het gewoon komkommertijd in audio-land... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Stelling: ALLES MOET GEAARD WORDEN. In NL kennen we helaas de 2-polige netstekker, bijv. in Engeland is men gedwongen hem goed erin te steken. Tsja, hier kijkt men alleen naar veiligheidseisen: als er niemand dood aan gaat is het veilig en dus goed. Er is een wereld van verchil tussen alle apparatuur in huis wel aarden en alles niet aarden. Konden we maar een audiofiel panel dit dubbelblind laten testen, ''t is helaas praktisch niet uitvoerbaar. Meten kunnen we de verschillen wel, niemand weet echter hoe, behalve de zgn bouwbiologen. Deze stellen dat het voor de gezondheid het beste is dat elektrische velden maximaal 10-15 V/m bedragen in een woonomgeving, en het liefste nul. Zij kijken dus naar gezondheideffecten. Als je met zo'n meter (kost zo'n 80 euro)door het huis gaat lopen, dan schrik je van de gemeten waarden. Als de bouwbiologen audiofielen waren, dan waren ze m.i. tot dezelfde conclusie gekomen. Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming. De enige manier om deze stelling te bewijzen is overigens om in een totaal geaard huis, een proefpanel, zonder dat zij dit weten in een flink elektro-magnetisch veld te plaatsen. het is dus eigenlijk meer een mening dan een stelling Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming.De enige manier om deze stelling te bewijzen is overigens om in een totaal geaard huis, een proefpanel, zonder dat zij dit weten in een flink elektro-magnetisch veld te plaatsen. het is dus eigenlijk meer een mening dan een stelling 't Is dat je het zelf zegt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Omdat ie kennelijk van metaal is. Ik heb de eigenaardigheid om met de bovenkant van mijn vingers te kunnen voelen of het chassis van een apparaat onder stroom staat. Meestal helpt het omdraaien van de stekker in het stopcontact niet. Met een fasemeter is meestal wel wat te meten. Ik ken de hoogte van die spanning niet, maar ik kan mij voorstellen dat een rack dan wel geaard moet zijn. Volgens de normen dan. Groet, Jacco Dan voel je die 50 Hz trillen. Dat heb ik ook. Ik voel hetzelfde als mijn notebook aan de voeding hangt en op mijn RVS tafel staat. Ga maar eens met je lief onder een hoogspanningskabel staan, steek Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Omdat ie kennelijk van metaal is. Ik heb de eigenaardigheid om met de bovenkant van mijn vingers te kunnen voelen of het chassis van een apparaat onder stroom staat. Meestal helpt het omdraaien van de stekker in het stopcontact niet. Met een fasemeter is meestal wel wat te meten. Ik ken de hoogte van die spanning niet, maar ik kan mij voorstellen dat een rack dan wel geaard moet zijn. Volgens de normen dan. Groet, Jacco Dan voel je die 50 Hz trillen. Dat heb ik ook. Ik voel hetzelfde als mijn notebook aan de voeding hangt en op mijn RVS tafel staat. Ga maar eens met je lief onder een hoogspanningskabel staan, steek Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 (...)Ga maar eens met je lief onder een hoogspanningskabel staan, steek Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming. Ik had jou al geschaard onder de zwamaudiofielen, maar dat je op een andere planeet leefde wist ik nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming. Ik had jou al geschaard onder de zwamaudiofielen, maar dat je op een andere planeet leefde wist ik nog niet En de mensen worden steeds onverdraagzamer, oa door die stress (en de vervuiling)! respect; RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming. Ik had jou al geschaard onder de zwamaudiofielen, maar dat je op een andere planeet leefde wist ik nog niet En de mensen worden steeds onverdraagzamer, oa door die stress (en de vervuiling)! respect; RastaPhil Respect? Voor wat of wie dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming. Ik had jou al geschaard onder de zwamaudiofielen, maar dat je op een andere planeet leefde wist ik nog niet En de mensen worden steeds onverdraagzamer, oa door die stress (en de vervuiling)! respect; RastaPhil Respect? Voor wat of wie dan? Oh Cock.... Alleen al het feit dat je deze vraag STELT!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Het menselijk lichaam verspilt zijn energie om de velden enigszins te compenseren, hierdoor ontstaat een lichte mate van stress en dit gaat ten koste van de audio-waarneming. Ik had jou al geschaard onder de zwamaudiofielen, maar dat je op een andere planeet leefde wist ik nog niet En de mensen worden steeds onverdraagzamer, oa door die stress (en de vervuiling)! respect; RastaPhil Respect? Voor wat of wie dan? Oh Cock.... Alleen al het feit dat je deze vraag STELT!!! Ja, ik wil het gewoon weten. Een beetje vaag zo.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 ik zie het simpelweg zo: 1. men constateert een fenomeen (aarden werkt) 2. men vraagt zich af hoe en waarom het werkt 3. niemand weet het 4. ik opper een mogelijke verklaring, die uiteraard afgeschoten mag worden op argumenten 5. niemand komt met een andere of betere verklaring let op, ik zeg dus niet dat ik gelijk heb p.s. discussies over omgangsvormen: niet te veel aandacht aan besteden, het leidt af van het onderwerp Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 ik zie het simpelweg zo:1. men constateert een fenomeen (aarden werkt) 2. men vraagt zich af hoe en waarom het werkt 3. niemand weet het 4. ik opper een mogelijke verklaring, die uiteraard afgeschoten mag worden op argumenten 5. niemand komt met een andere of betere verklaring let op, ik zeg dus niet dat ik gelijk heb p.s. discussies over omgangsvormen: niet te veel aandacht aan besteden, het leidt af van het onderwerp Dan heb ik mijn vraagtekens bij jouw punt 1. Het wordt geconstateerd. Ik kan mij niet voorstellen dat men dat op een wetenschappelijk verantwoorde manier hebben gedaan. Dat ligt niet in de aard van het audiobeestje. Dat geeft verder niet, maar ik zou de stelligheid niet gebruiken zoals jij dat in je punt 1 doet. Aardige link: consensus gentium. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 4. ik opper een mogelijke verklaring, die uiteraard afgeschoten mag worden op argumenten Bouwbiologen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Dan heb ik mijn vraagtekens bij jouw punt 1. Het wordt geconstateerd. Ik kan mij niet voorstellen dat men dat op een wetenschappelijk verantwoorde manier hebben gedaan. Dan moet je niet bij mij zijn, maar bij firma Kemp (en al hun klanten). Zij kunnen de door hun geconstateerde geluidswinst door aarding niet verklaren, zeggen ze zelf en daarom probeer ik een bijdrage te leveren, een mogelijke verklaring. @cgm Bouwbiologen ontwerpen een huis zodanig dat dat het "gezondst" is voor de mens. Zij kijken bijv. naar voldoende luchtcirculatie om schimmels te minimaliseren, het minimaliseren van interne en externe magnetische en elektromagnetische velden, etc. Vandaar dat zij aanraden elk stopcontact te aarden en alleen maar geaarde apparatuur te gebruiken (zo mogelijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 @cgmBouwbiologen ontwerpen een huis zodanig dat dat het "gezondst" is voor de mens. En dan lopen ze rond met een magnetometer om te concluderen dat er een probleem is omdat het magnetische veld van de aarde afwijkingen vertoont? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 @cgmBouwbiologen ontwerpen een huis zodanig dat dat het "gezondst" is voor de mens. En dan lopen ze rond met een magnetometer om te concluderen dat er een probleem is omdat het magnetische veld van de aarde afwijkingen vertoont? Ja het wordt tijd dat ze dat ook een serieus gaan aarden! RastaPhil PS; en die "respect" was eigenlijk om me er aan te herinneren dat ik vroeger nog met wichelroede experimenteerde en "BRES" (paranormaal tijdschrift) las; over aardstralen e.d. Was dat compleet vergeten mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Dan moet je niet bij mij zijn, maar bij firma Kemp (en al hun klanten).Zij kunnen de door hun geconstateerde geluidswinst door aarding niet verklaren, zeggen ze zelf en daarom probeer ik een bijdrage te leveren, een mogelijke verklaring. Als er iets een verwachting wekt is het wel de buttcleveage van een stel monteurs die twee dagen in je meterkast liggen te wroeten en de acceptgiro die ze achterlaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juni 2006 Author Report Share Posted 21 juni 2006 Ik ga wel aarden, zoals ik eerder zei baat het niet dan schaadt het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Ik zou het rack niet aarden, het levert geen meerwaarde aan je geluid, maar kan wel aardproblemen veroorzaken, denk aan een aardlus dan krijg je vervelende brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts