henk hifi Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Hallo mede gebruikers,ik koester al lang de wens om zelf een buizen versterker te bouwen,daar ik geen verstand van elektronica heb heb ik de boekjes elektronica deel 1-2-3 van Dirksen gekocht en het boek het ontwerpen van versterkers van IR Hellings,nu ik heb ze dan en dan ga je lezen en begrijp je als ex bouwvakker er niet veel van,nu zou ik graag een beetje hulp hebben van iemand die hier wel veel verstand van heeft en bereid is om mij vrijwillig te helpen,mischien ook wel tegen een kleine vergoeding als het niet te veel is want ik heb een wao uitkering,dus als er iemand liefst uit de omgeving Helmond/Eindhoven hier toe bereid toe is hoor ik het graag,bvd Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Wellicht beginnen met iets makkelijkers en vooral veiligers dan een buizenversterker? Vergeet niet dat er zo 400volt door een buizenversterker heen loopt en dus ZEER gevaarlijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Misschien beginnen met een bestaand ontwerp, of een kit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Misschien beginnen met een bestaand ontwerp, of een kit? Dit is idd de beste manier. Een buizenversterker is op zich heel erg basic, maar ik heb me er ook nog niet aan gewaagd. Ik ga wel dit najaar eindelijk eens aan mijn Bocama beginnen. Ik weet niet veel van buizen. Ik ben van de generatie net erna en toen waren buizen "not done". Tegenwoordig zijn buizen letterlijk "hot", net als vinyl Niet geodkop, maar prima ding om mee te beginnen: Amplimo UL40S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Ik zit er zelf ook over te denken: Hebben jullie tips voor zelfbouw transistor - of buizenversterker kits / ontwerpen met gespecificeerde ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Ik zit er zelf ook over te denken: Hebben jullie tips voor zelfbouw transistor - of buizenversterker kits / ontwerpen met gespecificeerde ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Ik kan je deze wel aanraden, die is nog simpeler: Een Jama RB-010 a.k.a. Aurexx crystal 1. Ik zat eerst in dezelfde situatie als jij, wist er amper iets vanaf, en heb mezelf maar in het diepe gestort, en ik was er helemaal weg van! Dit is een bouwpakket, kost je tweehonderd euro en je bent helemaal klaar, alles zit erbij. En een geluidje!!! -Let wel: weinig vermogen, je speakers moeten echt minstens 90 dB zijn.. Succes ermee!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 De ontwerpen van Triode Dick worden ook nog weleens nagebouwd, men is er vaak over te spreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 (...)-Let wel: weinig vermogen, je speakers moeten echt minstens 90 dB zijn.. Hoe "weinig" vermogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk hifi Posted 20 juni 2006 Author Report Share Posted 20 juni 2006 Jongens bedankt voor jullie tips,Het is zo,ik ben al in bezit van een Leak stereo 60, oud ongeveer 40 jaar deze klinkt heel goed maar er kan wat aan verbeterd worden,dit is mijn eerste buizen versterker en ik moet zeggen het bevalt goed,een versterker met weinig vermogen kan op mijn speakers deze zijn 90db,maar terug te komen op het bouwen,er zijn natuurlijk bouwpakketten zat maar leer ik daar ook van,het gaat mij niet over 1 versterker bouwen maar ik wil er ook wat over leren je hebt immer met veel voltage te maken en ik wil niet geroosterd worden,je zult toch ook bepaalde dingen moeten meten,het lijkt mij een leuke hobby en daar ik in de wao ben heb ik tijd genoeg,en je moet natuurlijk toch ook iets van de wet van ohm weten,dus mocht er nog iemand zijn die mij op weg wil helpen ben ik heel dankbaar,intussen probeer iets wijzer te worden uit mijn boekjes,mvg Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansr Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Hey hoi, De wet van Ohm is simpel, daar valt niks aan te snappen, die moet je gewoon gebruiken. Maar als je echt een goed boek zoekt met diepgang dan moet je een buizenboek hebben van Menno van der Veen. Heeft mij enorm geholpen bij een werkstuk voor school. Veel schema's met duidelijke uitleg. Verder kun je sommige dingen ook makkelijk op internet nazoeken, zoek maar eens wat op google. Oh en als je specifieke vragen hebt dan kun je hier ook op het forum stellen! Altijd wel iemand die er wat van afweet, ik woon helaas te ver weg (Friesl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 [...]De wet van Ohm is simpel, daar valt niks aan te snappen, die moet je gewoon gebruiken. [...] Je zult ze maar de kost moeten geven, al die goedbedoelende lieden die de wet van Ohm tarten. Dan ben ik zo door mijn zakgeld heen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Henk, Begin bij het begin, ga naar een plaatselijke electronica zaak, koop een fatsoenlijke soldeerboot van 30....50 watt met fijne longlife punt. En leer solderen door een paar leuke Vellemankitjes in elkaar te zetten. Een universeel meter is onmisbaar eentje die ook 600volt wissel en gelijkspanning kan meten. Leer hiermee meten. Daarna zou je "het project van Menno van der Veen" kunnen volgen Of iets van Triode Dick kunnen nabouwen, maar DHTRob heeft b.v. een hele leuke versterker met 2x EL84 gebouwd dat is niet echt moeilijk en geeft m.i. veel plezier. Vriendelijke groet, Jack @Jacco ik wist niet dat je "zakgeld" kreeg.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 [...] @Jacco ik wist niet dat je "zakgeld" kreeg.... Ja, ik heb er nooit genoeg aan. De rest pin ik bij... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk hifi Posted 21 juni 2006 Author Report Share Posted 21 juni 2006 Ja Hansr,de wet van ohm is makelijk zeg je als je het begrijpt,spanning is stroom x weerstand en vermogen is spanning x stroom,maar in mijn boekje staan allemaal berekeningen waar ik niet zoveel van snap en alles word met afkortingen beschreven zoals spanning is u en stroomsterkte is i enz,het is zo ik ben 47 jaar en heb vanaf mijn 15e jaar niets meer hoeven leren en dan valt het niet mee,ik hoef geen volleerd elektronicus te worden maar ik wil wel weten waar ik mee bezig ben,de tip van Hans heb ik al gevolgd,ik heb een soldeer station gekocht en ik ben bezig te leren solderen,wat bouwpakketjes van velleman is mischien niet verkeerd,ik ben altijd een haastige metselaar geweest en wil daarom wat te gehaast alles leren,maar ik heb nu tijd genoeg(en helaas weinig zakgeld)en moet er gewoon mijn tijd over doen,intussen zijn alle tips welkom,de projecten van triode dick zijn wel mooi maar niet goedkoop dacht ik,wat betreft de eerder genoemde bouwpakketten waar kan ik deze goedkoop bestellen,jammer dat jullie allemaal zover weg wonen,het lijkt wel dat er in de buurt van Helmond niemand zit die zelf buizenversterkers bouwt,mvg Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Hallo Henk, Elektronica als hobby is toch hoofdzakelijk vallen en opstaan maar wel erg leuk als het je aanspreekt. Als beginneling doe je er verstandig aan eerst te beginnen met een kant en klaar niet al te ingewikkeld bouwpakket om er sowieso enige feeling mee te krijgen. Van buizen zou ik mij even verre houden vanwege de hoge en gevaarlijke spanningen. Aloewel ik wel zelfbouwers ken die met buizen begonnen zijn en dat zonder al te veel kleerscheuren overleefd hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Ik ben nog aan het twijfelen of ik een echt "eerste knutselproject" ga doen, of gelijk iets leuk klinkends wil gaan bouwen, maar dan pas over een tijdje. Ik heb dynaudio audience 122 speakers; niet gelijk de "gevoeligste", met 86 db. Is het haalbaar hiervoor zelf buizenversterker te bouwen, of is transistor gewoon logischer? Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Ik heb dynaudio audience 122 speakers; niet gelijk de "gevoeligste", met 86 db. Is het haalbaar hiervoor zelf buizenversterker te bouwen, of is transistor gewoon logischer? Groet, azh Zo op het eerste gezicht, verwacht dat je daar een stevige versterker voor nodig hebt, met veel stroom en veel grip... m.i. iets waar een buizenversteker niet zo goed in is. Maar wie weet, Google eens op jouw type luidspreker. Met 2x of 4x KT88 in klasse A/B kun je een aardige versterker bouwen. Dit type versterker is momenteel vrij populair. Meerder mensen zijn hem of hebben al zoiets gebouwd. Zie linkpagina Triode Dick Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 29 juni 2006 Report Share Posted 29 juni 2006 Hoi Jack, Die 4x KT88 in klasse A/B lijkt me wel wat! Hij heet Bob (brother of bill). Eerst maar een oefenprojectje, voor ik aan zoiets (kostbaars) begin. Leuk. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 juli 2006 Report Share Posted 10 juli 2006 http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=38278 hierboven een linkje naar een topic waarin een haast onwaarschijnlijke hoeveelheid informatie wordt aangedragen................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 (...)-Let wel: weinig vermogen, je speakers moeten echt minstens 90 dB zijn.. Hoe "weinig" vermogen? 1 watt ;-) maar dat is meer dan genoeg!!!..eigelijk al te veel hoor voor de meeste luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Hallo mede gebruikers,ik koester al lang de wens om zelf een buizen versterker te bouwen,daar ik geen verstand van elektronica heb heb ik de boekjes elektronica deel 1-2-3 van Dirksen gekocht en het boek het ontwerpen van versterkers van IR Hellings,nu ik heb ze dan en dan ga je lezen en begrijp je als ex bouwvakker er niet veel van,nu zou ik graag een beetje hulp hebben van iemand die hier wel veel verstand van heeft en bereid is om mij vrijwillig te helpen,mischien ook wel tegen een kleine vergoeding als het niet te veel is want ik heb een wao uitkering,dus als er iemand liefst uit de omgeving Helmond/Eindhoven hier toe bereid toe is hoor ik het graag,bvd Henk. Waarom koop je er gewoon niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
nietofwel? Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 Kijk anders een bij http://www.zelfbouwaudio.nl/ Daar staat onder "electronica voor beginners" allemaal handige links. succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts