Haudio Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Beste Allemaal, Dat betekent ieder 1 mag antwoorden, ook diegene die er geen verstand van denken te hebben Natuurlijk ook ieder 1 die er wel denken verstand van te hebben Audio liefhebber wil zeer graag van muziek kunnen genieten op vinyl, heeft dus aangeschaft een Technodeck van Michell erop gemonteerd een Techno arm allebei zeer goed. Daarin gemonteerd een Zyx element R 100 , ook een prima analytisch klinkend element. Daarachter een Creek OBH Phono Pre in zijn prijsklasse niet verkeerd, volgens mij. Dan een Electrocompagniet versterker, ook helemaal niet mis. Magnepan geluidsschermen, door het ontbreken van de kast een neutraal geluid en een speciale gelluidsbeleving doordat het een rondomstraler is. Maar volgens de bezitter , klinkt het voor geen meter , schel, scherp,agressief,plat,dun, geen body. Of het element goed is ingesteld weet ik niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Wat is nu je vraag? Of je het element goed hebt ingesteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Moet de boel nog inspelen...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 De begrippen plat, dun en geen body kan ik mij nog iets bij voorstellen: die Magnepans zijn erg kritisch qua plaatsing. Enige centimeters kan veel verschil maken. De overige typeringen zijn erg lastig te tacklen met zoveel variabelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 juni 2006 Author Report Share Posted 20 juni 2006 Wat is nu je vraag? Of je het element goed hebt ingesteld? Het verhaal hier , komt voor uit de vraag aan mij van Hifi Eddy ik weet niet of het een en ander goed is ingesteld . Want ik heb het niet gedaan, maar dat betekent niet dat het niet goed gedaan is natuurlijk. De vraag is : kan deze combie goed klinken ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 De vraag is : kan deze combie goed klinken ? Vooropgesteld dat de Electrocompaniet voldoende stroom (niet vermogen dus!) kan leveren voor de Magnepans, lijkt mij het geheel een prima set. Daar zeg ik wat: als de versterker eens wordt uitgeruild met wat andere versterkers, en de rest van de setup blijft gelijk, hoe gaat het dan klinken? Is meteen mijn voorbehoud van hierboven opgehelderd. Electrocompaniet op zich is ook niet mis hoor, de vraag is of het matcht met de Magnepans (volgens mij matcht de Electrocompaniet prima met de rest) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 juni 2006 Author Report Share Posted 20 juni 2006 Moet de boel nog inspelen...??? Ha die Hans, Dat zou kunnen, want de combie is geloof ik gisteren aangeschaft, maar het gaat om de combinatie, wat denk jij ervan ? Hij zoekt een beetje een warm geluid, mooi open en ruimtelijk, maar niet een te dik laag en beslist niet analytisch. Mijn advies zou zijn een Benz Micro Ace LMH of nog mooier een Lyra Dorian en dan een andere Phono Pre. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 juni 2006 Author Report Share Posted 20 juni 2006 De begrippen plat, dun en geen body kan ik mij nog iets bij voorstellen: die Magnepans zijn erg kritisch qua plaatsing. Enige centimeters kan veel verschil maken. De overige typeringen zijn erg lastig te tacklen met zoveel variabelen. Ha die Cable Talk, Volgens de wet van Bartje is het bij elke luidspreker belangrijk dat de luidsprekers op de mm naukeurig worden opgesteld , want de snalheid van het geluid is 330 meter per seconde, dat betekent dat een toon van 33 Hz een golflengte heeft van 10 meter en daarom niet zo erg belangrijk of de luidsprekers 1 mm verschillen qua standplaats. Maar een toon van 330 Hz heeft een golflengte van 1 meter. ,, ,, ,, ,, 3300 Hz ,, ,, ,, ,, 0,10 meter. ,, ,, ,, ,, 33000 Hz ,, ,, ,, ,, 0,01 meter. Dus om te zorgen dat de hoge tonen en harmonischen in phase bij de luisterraar aan komen moeten de luidsprekers op de mm nauwkeurig worden opgesteld. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 De begrippen plat, dun en geen body kan ik mij nog iets bij voorstellen: die Magnepans zijn erg kritisch qua plaatsing. Enige centimeters kan veel verschil maken. De overige typeringen zijn erg lastig te tacklen met zoveel variabelen. Ha die Cable Talk, Volgens de wet van Bartje is het bij elke luidspreker belangrijk dat de luidsprekers op de mm naukeurig worden opgesteld , want de snalheid van het geluid is 330 meter per seconde, dat betekent dat een toon van 33 Hz een golflengte heeft van 10 meter en daarom niet zo erg belangrijk of de luidsprekers 1 mm verschillen qua standplaats. Maar een toon van 330 Hz heeft een golflengte van 1 meter. ,, ,, ,, ,, 3300 Hz ,, ,, ,, ,, 0,10 meter. ,, ,, ,, ,, 33000 Hz ,, ,, ,, ,, 0,01 meter. Dus om te zorgen dat de hoge tonen en harmonischen in phase bij de luisterraar aan komen moeten de luidsprekers op de mm nauwkeurig worden opgesteld. MvG, Haudio Beste Haudio, Je begon zo sterk. In jouw berekening komt 1 mm op 330 kHz. Speakers hoeven dus maar op 16.5 mm nauwkeurig geplaatst te worden. Ik weet niet of het waar is wat je beweert, maar je spreekt jezelf tegen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Beste Haudio, Dank voor deze wijze les Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 . Ik denk dat de combinatie qua voicing teveel de ene kant op is geraakt. Bovendien kan je wat dit betreft ook de kabels in dat hoofdstuk betrekken. Over voicing gesproken: Op het A.Freaks- forum heb ik in mijn artikelen- topic weer een interessant artikel uit mijn stapel besproken. Ik heb ook een aparte topic geopend met een vraag over de frequentiekarakteristiek van elementen. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Vooropgesteld dat de Electrocompaniet voldoende stroom (niet vermogen dus!) kan leveren (...) Sinds wanneer zijn stroom en vermogen los van elkaar te zien? De impedantie van de luidspreker is een gegeven. De spanning die de versterker levert, regel je zelf. Daaruit volgt dan automatisch de stroom die geleverd moet worden. Kan ie de stroom niet leveren, dan komt ie dus stroom te kort. En dus komt ie vermogen te kort. Vermogen is immer recht evenredig met de stroom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Vooropgesteld dat de Electrocompaniet voldoende stroom (niet vermogen dus!) kan leveren (...) Sinds wanneer zijn stroom en vermogen los van elkaar te zien? De impedantie van de luidspreker is een gegeven. De spanning die de versterker levert, regel je zelf. Daaruit volgt dan automatisch de stroom die geleverd moet worden. Kan ie de stroom niet leveren, dan komt ie dus stroom te kort. En dus komt ie vermogen te kort. Vermogen is immer recht evenredig met de stroom... Ja, dat lijkt maar zo. Als je in korte tijd veel stroom moet lebveren dan is het onderwerp vermogen niet zo belangrijk. Ten eerste heb je daar geen tijd voor. Vermogen slaat voor mijn idee meer op wat langere perioden. Vermogen wordt vaak ook gemeten op een manier die traag genoemd mag worden. Ik vind stroom meer het juiste woord. Een versterker faalt minder gauw op vermogen dan op stroom. Ben je in staat om dat vermogen waar te nemen dan is het al geen situatie meer die er echt toe doet. Een versterker vind snel stroom leveren nou eenmaal moeilijker. Heeft te maken met wat hij ziet aan de ingang en aan de uitgang. Stel dat er aan de ingang een raar soort signaal wordt aangeboden dat lijkt op een listige blokgolf met allerlei lastige uithalen. Als er aan de uitgang een speaker hangt met veel facetten die lijken op een kondensator of een spoel, dan wordt het voor die versterker moeilijk om de fase huishouding in orde te houden en tegelijk snel genoeg de stroom te leveren die door het ingangssignaal wordt gevraagd. Hij komt in de problemen: krijgt de neiging allerlei gelijkstroomkomponenten toe te voegen om tot rust te komen. Lijkt erg op klippen en zo. Dit is echt iets anders dan vermogen. Want het gaat om milliseconden. Zijn gespecificeerde vermogen wekt misschien de indruk dat hij dagelijks de sportschool bezoekt. Maar ondanks dat bezwijkt hij tijdelijk. Stort toch in mekaar. De muziek klinkt niet helemaal goed meer in zo'n geval. Allerlei pulssignalen komen te laat of met veel intermodulatie en andere vervorming naar je toe. Stroom leveren is dus wat anders dan vermogen leveren. Een manier van vermogen meten die iets te maken heeft met het realistische gedrag van een versterker in die gevallen is ook nog niet in normen verschenen. Vandaar dat versterkerfabrikanten ook vaker over stroom zijn begonnen in de moderne specs. Misschien omdat je vanaf de stroom die op een tijdstip wordt geleverd je berekening moet omslaan naar vermogen via het invoeren van de impedantie. En die impedantie kan op dat moment door de versterker wel eens als grootte `nul`wordenervaren of negatief in het geval van fase -omkering. De versterker heeft geen tijd om over zijn vermogen na te denken, want hij weet niet eens wat voor impedantie er de vorige microseconde was. Te druk... Stroom is dus meer elementair. De speaker vraagt geen vermogen. Vraagt stroom. Impedantie is namelijk een onbetrouwbare parameter doordat het tijddomein roet in het eten gooit. Op de impedantie letten vergt exacte beschrijving over elke microseconde. En dan praat je over vermogen zonder tijdsduur. En daar vraag het GEB ook al niet naar. Zoiets dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Zolang niet helder is of het geheel behoorlijk is afgeregeld is er weinig te zeggen, lijkt me, in het geheel lijkt het element me geen zwakke schakel, eerder de phonotrap................. Het gedoe over de plaatsing van de speakers lijkt me zoeken naar spijkers op laag water, laten we voor het gemak even aannemen dat de weergave van een cd wel goed klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Beste Headshell, Ik vind het iedere keer weer prachtig hoe jij dingen plastisch en aannemelijk weet uit te leggen. Ik zou heel moeilijk kunnen gaan doen met heel veel formules, integralen en convolutie-rommel. Dat ga ik niet doen. Maar wat ik je wel wil bijbrengen is dat stroom, spanning, impedantie en vermogen onderling afhankelijk zijn. Jij beperkt jezelf tot het tijddomein en dat is jouw goed recht. Het idee dat vermogen over een bepaalde tijd "bezien" moet worden, klopt enigszins. Maar je trekt toch wat te snel conclusies. Stroom moet ook opgebouwd worden, dat is er ook niet ineens. Daar spelen in principe dezelfde tijdsconstanten een rol als bij vermogen. In zuivere zin dan. Het wordt anders als je iets anders verstaat onder vermogen dan wat het eigenlijk is. In het tijddomein gaat vermogen=spanning x stroom niet zomaar op. Je moet dat meer als convolutie gaan zien. Moeilijk verhaal. Conclusie: stroom en vermogen zijn onderling overschrijfbaar maar het is moeilijk te bewijzen in het tijddomein. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 Beste Headshell, Ik vind het iedere keer weer prachtig hoe jij dingen plastisch en aannemelijk weet uit te leggen. Ik zou heel moeilijk kunnen gaan doen met heel veel formules, integralen en convolutie-rommel. Dat ga ik niet doen. Maar wat ik je wel wil bijbrengen is dat stroom, spanning, impedantie en vermogen onderling afhankelijk zijn. Jij beperkt jezelf tot het tijddomein en dat is jouw goed recht. Het idee dat vermogen over een bepaalde tijd "bezien" moet worden, klopt enigszins. Maar je trekt toch wat te snel conclusies. Stroom moet ook opgebouwd worden, dat is er ook niet ineens. Daar spelen in principe dezelfde tijdsconstanten een rol als bij vermogen. In zuivere zin dan. Het wordt anders als je iets anders verstaat onder vermogen dan wat het eigenlijk is. In het tijddomein gaat vermogen=spanning x stroom niet zomaar op. Je moet dat meer als convolutie gaan zien. Moeilijk verhaal. Conclusie: stroom en vermogen zijn onderling overschrijfbaar maar het is moeilijk te bewijzen in het tijddomein. Groet, Jacco Ik ben het met je eens hoor . En ik zal niet beweren dat jij hetzelfde zegt als ik. Maar we wijzen allebei op de problematiek van het kortstondige. Ik ben geen elektronicus maar probeerde te illustreren dat het spreken over stroom bij versterkers soms meer voor de hand ligt dan het spreken over vermogen. Ik begrijp er zeker niet alles van, maar doorgrond wel de noodzaak om eerder te spreken van het leveren van stroom dan van vermogen. Het leveren van vermogen is mi echt iets wat in specificaties een andere strekking heeft dan dergelijke kortstondige akkefietjes. En het begrip vermogen heeft momenteel in normen niet die strekking. Want zoals er nu vermogen wordt gespecificeerd heeft het niks te maken met het genoemde kortstondige probleem. Normen die hier een beetje goed op ingaan zijn er nog niet. Want die normen zouden moeten aangeven hoe je deze parameter vermogen kan specificeren lettend op het opbouwen van stroom in zeer korte kritische fases. En dat heeft voor mijn gevoel ook niet zoveel zin als het spreken over stroom. Alleen stroom zorgt primair voor het snel volgen van een luidsprekerspoel en niet het vermogen. Die spoel let zelf namelijk alleen op stroom. Gaat daarmee aan de slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 ... laten we voor het gemak even aannemen dat de weergave van een cd wel goed klinkt. Dat is idd een goeie vraag. Klinkt 't op CD wel naar behoren, of is dat ook plat en dun Naar mijn mening heeft de combi wel potentie, maar an sich is het wel allemaal levendig klinkende apparatuur, op de Electrocompaniet na. Ik heb de Tecnodeck nog niet beluisterd, maar als ie een klein beetje de eigenschap heeft van de Syncro, klinkt ie erg levendig. Welke Maggies zijn het en is de Electrocompaniet een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 juni 2006 Report Share Posted 20 juni 2006 ... laten we voor het gemak even aannemen dat de weergave van een cd wel goed klinkt. Dat is idd een goeie vraag. Klinkt 't op CD wel naar behoren, of is dat ook plat en dun[...] Ik ga er van uit dat het een 1-op-1 identieke "stream" is zoals ie door de engineers in de studio bedoeld is. Beter kan dus niet. Of het klinkt, is een tweede. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 ...volgens de bezitter , klinkt het voor geen meter , schel, scherp,agressief,plat,dun, geen body. Hoe zit het met de andere bronnen zoals CD, tuner of DVD? Gelijke problemen? Deze typeringen verwacht ik immers eerder bij dit soort apparaten dan bij een platenspeler.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 ... laten we voor het gemak even aannemen dat de weergave van een cd wel goed klinkt. Dat is idd een goeie vraag. Klinkt 't op CD wel naar behoren, of is dat ook plat en dun[...] Ik ga er van uit dat het een 1-op-1 identieke "stream" is zoals ie door de engineers in de studio bedoeld is. Beter kan dus niet. Of het klinkt, is een tweede. Groet, Jacco Jacco, volgens mij begrijp je echt niet waarop je reageert, overigens worden heel wat opnamen door de engineers volstrekt verziekt, beter kan het niet............................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 juni 2006 Author Report Share Posted 21 juni 2006 Beste ,,,,,,,,,,,,,, Zijn installatie was een groot feest , zelfs een Project draaitafel deed het wel aardig met een Grado Prestige Gold , niet perfect maar toch voldoende animo om voor een betere draaitafel combinatie te gaan dus................. Grote teleurstelling . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Moet de boel nog inspelen...??? Ha die Hans, Dat zou kunnen, want de combie is geloof ik gisteren aangeschaft, maar het gaat om de combinatie, wat denk jij ervan ? Hij zoekt een beetje een warm geluid, mooi open en ruimtelijk, maar niet een te dik laag en beslist niet analytisch. Mijn advies zou zijn een Benz Micro Ace LMH of nog mooier een Lyra Dorian en dan een andere Phono Pre. MvG, Haudio Niet wetend of de platenspeler goed is afgeregeld lijkt het me een fantastisch advies om zowel element als phonotrap te vervangen............... Dankzij een slechte accu wil de auto niet starten, de remedie is dan een nieuwe motor ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 Moet de boel nog inspelen...??? Dat zou kunnen, want de combie is geloof ik gisteren aangeschaft, maar het gaat om de combinatie, wat denk jij ervan ? Hij zoekt een beetje een warm geluid, mooi open en ruimtelijk, maar niet een te dik laag en beslist niet analytisch. Huh? Zijn de speakers ook nageltjenieuw??? Als ja; wees gerust; Magnepans hebben heeeeeel veel speeluren nodig eer ze los zijn. Met name het laag (bass) is in het begin niet of nauwelijks aanwezig. Zelf speel ik met MG12 QRSEs, Electrocompaniet ECI 3 en de ECP-1. Dit is een combi die, mits ingespeeld en opgesteld, exact dat geluid geeft dat hij zoekt. Graag meer info over de leeftijd van de set + status van de opstelling van de speakers (definitief of nog zoekende). Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 De begrippen plat, dun en geen body kan ik mij nog iets bij voorstellen: die Magnepans zijn erg kritisch qua plaatsing. Enige centimeters kan veel verschil maken. De overige typeringen zijn erg lastig te tacklen met zoveel variabelen. Ha die Cable Talk, Volgens de wet van Bartje is het bij elke luidspreker belangrijk dat de luidsprekers op de mm naukeurig worden opgesteld , want de snalheid van het geluid is 330 meter per seconde, dat betekent dat een toon van 33 Hz een golflengte heeft van 10 meter en daarom niet zo erg belangrijk of de luidsprekers 1 mm verschillen qua standplaats. Maar een toon van 330 Hz heeft een golflengte van 1 meter. ,, ,, ,, ,, 3300 Hz ,, ,, ,, ,, 0,10 meter. ,, ,, ,, ,, 33000 Hz ,, ,, ,, ,, 0,01 meter. Dus om te zorgen dat de hoge tonen en harmonischen in phase bij de luisterraar aan komen moeten de luidsprekers op de mm nauwkeurig worden opgesteld. MvG, Haudio Beste Haudio, Je begon zo sterk. In jouw berekening komt 1 mm op 330 kHz. Speakers hoeven dus maar op 16.5 mm nauwkeurig geplaatst te worden. Ik weet niet of het waar is wat je beweert, maar je spreekt jezelf tegen. Groet, Jacco En dan nog moet je je hoofd stilhouden....elke mm beweging betekent weer een verandering in geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 juni 2006 Report Share Posted 21 juni 2006 't wordt er allemaal niet duidelijker op... Ik denk dat er alle componenten zijn om een goede installatie te kunnen bouwen. Waarom het toch niet klinkt, ligt dan toch vaak aan inspelen en opstelling. Van de andere kant was de vorige draaitafel misschien heel erg romig. Wanneer je daar aan gewend bent, is het vaak moeilijk om aan het openere en natuurlijkere geluid te wennen. Zeker wanneer je vaak oudere platen draait. Hier zit vaak weinig laag in. Ik denk dus... Gewoon er naar toe en zelf eens luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts