Jump to content

gezocht

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste Headshell,

Ik vind het iedere keer weer prachtig hoe jij dingen plastisch en aannemelijk weet uit te leggen.

Ik zou heel moeilijk kunnen gaan doen met heel veel formules, integralen en convolutie-rommel. Dat ga ik niet doen. Maar wat ik je wel wil bijbrengen is dat stroom, spanning, impedantie en vermogen onderling afhankelijk zijn.

Jij beperkt jezelf tot het tijddomein en dat is jouw goed recht. Het idee dat vermogen over een bepaalde tijd "bezien" moet worden, klopt enigszins. Maar je trekt toch wat te snel conclusies. Stroom moet ook opgebouwd worden, dat is er ook niet ineens. Daar spelen in principe dezelfde tijdsconstanten een rol als bij vermogen. In zuivere zin dan.

Het wordt anders als je iets anders verstaat onder vermogen dan wat het eigenlijk is. In het tijddomein gaat vermogen=spanning x stroom niet zomaar op. Je moet dat meer als convolutie gaan zien. Moeilijk verhaal.

Conclusie: stroom en vermogen zijn onderling overschrijfbaar maar het is moeilijk te bewijzen in het tijddomein.

Groet,

Jacco

Ik ben het met je eens hoor . En ik zal niet beweren dat jij hetzelfde zegt als ik. Maar we wijzen allebei op de problematiek van het kortstondige.

Ik ben geen elektronicus maar probeerde te illustreren dat het spreken over stroom bij versterkers soms meer voor de hand ligt dan het spreken over vermogen. Ik begrijp er zeker niet alles van, maar doorgrond wel de noodzaak om eerder te spreken van het leveren van stroom dan van vermogen.

Het leveren van vermogen is mi echt iets wat in specificaties een andere strekking heeft dan dergelijke kortstondige akkefietjes. En het begrip vermogen heeft momenteel in normen niet die strekking. Want zoals er nu vermogen wordt gespecificeerd heeft het niks te maken met het genoemde kortstondige probleem.

Normen die hier een beetje goed op ingaan zijn er nog niet. Want die normen zouden moeten aangeven hoe je deze parameter vermogen kan specificeren lettend op het opbouwen van stroom in zeer korte kritische fases.

En dat heeft voor mijn gevoel ook niet zoveel zin als het spreken over stroom. Alleen stroom zorgt primair voor het snel volgen van een luidsprekerspoel en niet het vermogen. Die spoel let zelf namelijk alleen op stroom. Gaat daarmee aan de slag.

Headshell,

Ik begrijp dat stroom een wat minder abstract begrip is dan vermogen. Ik begrijp ook dat jij vindt dat het gespecificeerde (continue) vermogen van een versterker te weinig (zo niet niks) zegt over wat een versterker kortstondig kan leveren. Daar ben ik het ook wel mee eens, want een continu vermogen zegt inderdaad weinig over piekvermogen.

Maar feit blijft dat wanneer er (zoals jij het zegt) 'stroom wordt gevraagd' er natuurlijk wel stroom wordt geleverd, maar dat er DUS ook vermogen wordt geleverd. Die 2 zijn gewoon niet los van elkaar te zien. Levert je versterker stroom, dan levert ie ook vermogen. Of dat nou kortstondig is of heel erg langdurig, dat maakt niet uit.

Ik ben het dan ook niet eens met je als je zegt "Dit (stroom leveren) is echt iets anders dan vermogen. Want het gaat om milliseconden." Tijdsduur maakt bij vermogen niet uit. Vermogen is immers 'energie per tijdseenheid'. De energie die geleverd wordt in zo'n piek is dus heel laag, want zo'n piek is maar enkele miliseconden. Maar het vermogen kan daarbij wel heel erg hoog zijn. Dat hangt af van de spanning en de belasting (en dus de stroom)...

Ik hoop dat ik nu een beetje duidelijk heb uitgelegd waarom ik niet snap dat vermogen en stroom soms als 2 afzonderlijke eenheden worden gezien...

Allereerst toch een woordje van dank voor Haudio die er zijn licht over wil laten schijnen... :rolleyes:

In antwoord: Maggies (MG12) zijn reeds lang ingespeeld. En het geheel klinkt met mijn CD speler (Meridian G07) geweldig. Wat betreft de speakerplaatsing zou het dus ook ok moeten zijn. Maar goed, ik wil met vinyl mn cd speler eigenlijk ver voorbij. Moet toch kunnen??!!

Vandaar mijn investeringen in het analoge. Ervanuit gaand dat eea goed afgesteld is (door de dealer in Utrecht), zou het de combi moeten zijn die niet voldoet..

Maar goed, ik wil met vinyl mn cd speler eigenlijk ver voorbij. Moet toch kunnen??!!

Dat is persoonlijk denk ik, kwestie van smaak. Oftewel, misschien wel niet bij jou.

Klassieke fout.

Ik kom binnen, ik zeg ik denk dat ik een Benz ACE M moet hebben, ook vanwege een gain probleem (die ZYX heeft een uitgangsspanning van 0.24 mV). Ik zeg ook ik wil graag vol en dynamisch geluid & niet te kil geluid. De dealer zegt: een ZYX met een Creek is de oplossing! De creek vanwege een goede gain en de ZYX vanwege dynamiek. Daar geluisterd (grote, grote fout) ipv thuis, op een 47 labs versterker met hoorn speakers (die qua stroom zo ongeveer het omgekeerde nodig hebben van een Magnepan) en het klonk! De rest is hifihistory..

[...]

Ik denk ook dat je niet ineens helemaal om hoeft te slaan want waarom zouden een mooie draaitafel en een fraai element bij jou niet kunnen klinken op de bestaande installatie?

[...]

Ik denk omdat HifiEddy zich ingesteld heeft op een Benz. Dan moet het ook een Benz worden.

Groet,

Jacco

[...]

Ik denk ook dat je niet ineens helemaal om hoeft te slaan want waarom zouden een mooie draaitafel en een fraai element bij jou niet kunnen klinken op de bestaande installatie?

[...]

Ik denk omdat HifiEddy zich ingesteld heeft op een Benz. Dan moet het ook een Benz worden.

Groet,

Jacco

Dan stelt-ie zich toch nu in op een Zyx? Dat kost geen cent!. De bezitters van een Zyx-element, dat zijn echt geen mensen waar je medelijden mee hoeft te hebben hoor.

Ook mooi: een buizentrapje met step-up trafo's.

Je kunt de tijd niet terugdraaien. Die Benz zal zich nestelen in het onbewuste. Ieder foutje dat gehoord wordt wordt uitvergroot en leidt tot ergernis. Althans, ik denk dat dat zo werkt.

Groet,

Jacco

Henrie,

ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan er wel inkomen. Maar ik meen dat de ontwerpers van versterkers instinctief op zo'n moment liever over stroom praten.

Je zou dit aan een van de moderatoren van ACA.gr moeten vragen, John vd Sluis van Hawk Audio, een versterkerbouwer met nogal wat ervaring.

Ik vermoed dat die er zo goed inzit dat hij een afdoende verklaring heeft voor dat instinct. Mijn stelling is dus dat er een afdoende reden voor moet zijn. En ik besef dat mijn kennis niet toereikend is. Ik weet veel meer van verzekeringen....

Henrie,

ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan er wel inkomen. Maar ik meen dat de ontwerpers van versterkers instinctief op zo'n moment liever over stroom praten.

Je zou dit aan een van de moderatoren van ACA.gr moeten vragen, John vd Sluis van Hawk Audio, een versterkerbouwer met nogal wat ervaring.

Ik vermoed dat die er zo goed inzit dat hij een afdoende verklaring heeft voor dat instinct. Mijn stelling is dus dat er een afdoende reden voor moet zijn. En ik besef dat mijn kennis niet toereikend is. Ik weet veel meer van verzekeringen....

Nou, dan schiet je niet zo veel op. Het levert wel mooie verhalen op. Ik ben momenteel met hem aan het bomen over (luidspreker)kabels aldaar (it's everywhere the same story). We zijn het niet met elkaar eens, zogezegd...

De reden dat er in stroom gedacht wordt, is niet moeilijk. Het gaat om bipolaire transistoren en dat zijn stroomgestuurde stroombronnen. Daar heb je eigenlijk alles mee gezegd. FET's en buizen zijn spanningsgestuurde stroombronnen.

Groet,

Jacco

De reden dat er in stroom gedacht wordt, is niet moeilijk. Het gaat om bipolaire transistoren en dat zijn stroomgestuurde stroombronnen. Daar heb je eigenlijk alles mee gezegd. FET's en buizen zijn spanningsgestuurde stroombronnen.

Groet,

Jacco

Tja, en zo denk jij er over.

Anderen denken daar weer heel anders over :P:D

Kan me nog een heel lang draadtje herinneren op DiyAdio waarbij een transistor bezien werd als een spanningsgestuurde stroombron. En een triodebuis kun je ook beschouwen als spanningsgestuurde spanningsbron. En rioolbuizen worden weer anders gestuurd ...

;)

Groet,

Jacco

Tja, en zo denk jij er over.

Anderen denken daar weer heel anders over :P:D

Kan me nog een heel lang draadtje herinneren op DiyAdio waarbij een transistor bezien werd als een spanningsgestuurde stroombron. En een triodebuis kun je ook beschouwen als spanningsgestuurde spanningsbron. En rioolbuizen worden weer anders gestuurd ...

;)

Nou, bij een bipolaire transistor is het heel helder. Daar is geen misverstand over mogelijk. Je kunt natuurlijk alles omzetten met Norton en Thevenin. Bij een transistor is de bepalende factor de ladingsverplaatsing van de minderheidsladingsdragers in de basis. Ofwel, dQ/dt in de basis. Dat is een stroom, per definitie. Dat je dat kunt bereiken door een veldsterkte, tja, daar kan ik ook niets aan doen.

Bij buizen is het zo dat de emitter de kathode is. Daar zijn elektronen te halen. Die gaan onder "druk" van een elektrisch veld de anode opzoeken. Bij mijn weten zijn elektronen alleen elektrisch geladen. Daar is dus ook lading per tijdseenheid. En dat is ook een stroom. Ik snap niet dat daar zo moeilijk over gedaan moet worden.

Groet,

Jacco

Nou, als ik HifiEddy was, dan liet ik mijn centjes in de winkel en ruilde de CreeK met een aantal andere phono pr

Hallo,

Als ik Hifi Eddy was en het bovenstaande zou lezen, zou ik echt niet weten wat ik nu moest doen.

Een Verdier Platine met een R 1000 Airy van Zyx en een Triplanar arm dan een X Ono van Pass labsl Phono Pre, erachter geknoopt een Krell versterker aan Audio Exclusief Electrostaten van deze combi kun je zeggen dat alle componenten zeer goed zijn , wat zelfs top klasse.

Maar ik zou er niet naar willen luisteren, want het klinkt dan super analytisch , vast wel zuiver , oftewel geen vervorming maar totaal geen muzikele belevenis.

Nu hoop ik dat er niet teveel mensen deze combi hebben want die zullen het natuurlijk wel mooi vinden.

Maar het is duidelijk mijn smaak niet :ph34r:

MvG,

Haudio

PS wat moet Hifi Eddy doen ?

Echt onverbeterlijk:

oftewel geen vervorming maar totaal geen muzikele belevenis

Bestaat er ook zoiets als "geen vervorming en goede muzikale belevenis"?

Groet,

Jacco

Ha die Kraus,

Natuurlijk heb je gelijk, maar het is op dit moment nu 1 maal niet anders.

Wat ik zou doen, ik zou de draaitafel en arm houden, het element en Phono Pre terug brengen, dan opnieuw gaan luisteren en dan beslissen, welke van de vele mogelijkheden ik zou kiezen.

Vandaag zijn er 4 draaitafels met element en 5 phonotrappen meegenomen om thuis te beluisteren en ik weet zeker dat er uitstekende combinaties bij zitten : )

Dus ik hoor het wel , welke mensen welke combi' s houden.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Klassieke fout.

Ik kom binnen, ik zeg ik denk dat ik een Benz ACE M moet hebben, ook vanwege een gain probleem (die ZYX heeft een uitgangsspanning van 0.24 mV). Ik zeg ook ik wil graag vol en dynamisch geluid & niet te kil geluid. De dealer zegt: een ZYX met een Creek is de oplossing! De creek vanwege een goede gain en de ZYX vanwege dynamiek. Daar geluisterd (grote, grote fout) ipv thuis, op een 47 labs versterker met hoorn speakers (die qua stroom zo ongeveer het omgekeerde nodig hebben van een Magnepan) en het klonk! De rest is hifihistory..

Dat de combinatie het thuis niet doet kan te wijten zijn aan een gebrek aan gain, mogelijke oplossingen zijn dan de ZYX in de Hi uitvoering 0,48mV of een phonotrap met meer gain.

Concluderen dat er in het geheel niets deugt is een stap te ver.

:o

Dat de speakers meer stroom vragen heeft hooguit iets met de eindversterking te maken, maar daar waren geen problemen.

Veel combinaties kunnen op deze wijze heel erg makkelijk worden afgeschoten, om daarop echter iets nuttigs over kwaliteit van de afzonderlijke componenten te zeggen is beslist niet mogelijk.

Alweer enige tijd geleden heb ik ook eens een groot aantal phonotrapjes vergeleken, uitgaand van 1 element, een Benz Wood L, hier bleek ook overduidelijk dat verschillen in gain een bijzonder belangrijke factor zijn.

Ook bleken phonotrapjes met opamps het te verliezen van discreet opgebouwde soortgenoten - zowel transistor als buizen - welke laatsten beter presteerden op het gebied van detail en dynamiek.

Nb vergeet in dit verband ook niet dat de kwaliteit van het afregelen van bijzonder grote invloed is.

:unsure:

Beste,

Is dat spul nu nieuw gekocht en niet eens zo lang geleden,dan............

begrijp ik niet waarom zo iemand dan niet terug gaat naar de winkel waar hij dit spul heeft gekocht en zijn probleem voor legt.

Het lijkt mij dat een goede dealer er alles aan zal doen om de klant tevreden te maken (en zichzelf).

Samen met die dealer moet er toch uit te komen zijn.

Ik begrijp dus het niet zo wat nou de moeilijkheid ervan is.

Met groet,

:cool2:

beste hifieddie en allemaal,

Zelf heb ik enige weken geleden ook een ander element gekocht en geluisterd naar de ZYX, Benz Gold en de Goldring G1042. Deze icm. mijn Project tube phono.

de ZYX vond ik ook mager klinken, wel erg helder en veel details !

Laatst had ik een ASR Mini Basics om uit te proberen en dit veschil was wel heel erg groot. Meer details , dynamiek en stemmen nog beter.

Dit was in combinatie met de Goldring G1042.

Kan me alleen indenken dat de combi ZYX met de Creek en de eventuele bekabeling geen match is.

De magnepans en de versterking ken ik als een goede match, ook je CD speelt prima !!!

Inderdaad zoals al eerder gezegd kijken of de dealer je wil helpen met een andere combi om uit te proberen.

MC Tip: Benz Micro Ace samen met de ASR.

MM Tip: Goldring G1042 samen met de ASR.

Let op dit is mijn idee en zeker geen waarheid.

Hi Folks,

Om te beginnen, bij de meeste is het wel bekend, heb ik, casu quo had ik een bromprobleem in mijn net. Daardoor kon ik niet echt genieten van de diverse phono stage die ik op bezoek had. Maar ik wil afgezien van de korte ervaringen wel even het volgende hierop zeggen;

Ik heb de Bluenote Phono1 en Phono2 opbezoek gehad. Mijn element is de Micro Benz Ace L en draaitafel heb ik de Linn Axis met Akito arm.

De bluenote gaf mij het gevoel dat ik meer betrokken ben met de emotie in de muziek. De klank van deze phono pre is transparant te noemen en de detaillering is daardoor groot. Er zit een behoorlijk stuk emotie in de Bluenote. De phono2 gaat weer een stuk verder en door zijn opbouw geeft het meer rust. Ook was zijn stage meer preciezer dan de phono1. Ik was toevallig bij Machmat voor mijn Kebschulls en heb gelijk even de phono2 laten zien. Als echte techneut heeft hij gelijk deze aan de binnenkant bekeken en zijn conclusie was ronduit tevreden. Een degelijk opgebouwde concept was zijn conclusie dat garant staat voor kwaliteit.

Ik vind het, en sorry voor het woord, kloterig dat ik niet deze mooie apparaten in huis kan krijgen vanwege het probleem dat in mijn stroomnet zit. Ik hoop alleen maar hierom te verhuizen en dan nooit meer in een flatje.

Op dit moment werk ik met een Ortofon MCA-76 prepre versterker en deze laat de brom en ander ongein op een zeer laag pitje staan. Maar als het gaat om klank, mis ik de Bluenotes enorm. De sound die ik net heb met mijn Ortofon is in verhouding 0,0 bij de Bluenotes.

Greatings,

Hank

kan het niet zo zijn dat - ervan uitgaande dat het element goed is gemonteerd - dat wellicht door een "betere" bron de fouten van plaatsing van speakers of mismatchte apparatuur naar voren kan komen? Wellicht ligt het aan de Maggies of de Electrocompaniet? Zomaar een theorie...