Erjee Posted 22 juni 2006 Report Share Posted 22 juni 2006 Ravon heeft me geinspireerd om dit topic te openen. Hier wil ik namelijk proberen om de moeilijke aspecten van akoestiek in een luisterruimte makkelijker en toegankelijker te maken. Beste Ravon, Ik wil je graag vragen om stap voor stap aan te geven welke stukken tekst je van Toine's website niet begrijpt. Hopelijk kan ik die stukjes eenvoudiger vertalen. Let op; ik ben niet zo slim en heb zeker niet alle wijsheden in pacht. Maar dat hindert me niet om je te willen helpen. Dus... Waarmee wil je beginnen? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2006 Report Share Posted 23 juni 2006 Zo lijk je wel een alias van Toine. Toine heeft geen alias nodig. @ Erjee, Kun je even aangeven waar Ravon laat blijken dat ie de site van Toine niet snapt? Is het ook wat duidelijker waar het over gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 23 juni 2006 Report Share Posted 23 juni 2006 Zo lijk je wel een alias van Toine. Toine heeft geen alias nodig. Leek mij ook. Beetje vreemd als iemand hier voorstelt om iets van een ander uit te gaan leggen. Lijkt me inderdaad vreemd als Pjotr moet gaan uitleggen wat ik bedoel als ik het over de wet van Ohm heb. Volgens mij doe ik dan iets niet helemaal goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Beste, Om weer terug op topic te komen. Acoustiek is verre van makkelijk. En is gewoon een wetenschap. Echter geloof ik wel dat er goede resultaten zijn te bereiken met pseudo en/of net een beetje voldoende kennis. Standaard dingen als geen parallele wanden. Eerste reflectiepunten. Eventueel je room modes berekenen. Je hoeft ook geen wetenschapper te zijn om al te zien en aan te voelen dat een goede gedempte kamer met veel stoffering het wellicht beter doet dan kale ruimte. Het fabeltje dat grote ruitmes per definitie altijd beter zijn geloof ik helemaal niet in!. Mijn praktijk ervaring wijst uit dat sommige kleine ruimtes met gunstigerie verhoudingen beter kunnen klinken met grote ls. dan grote ruimtes. Zelf heb ik de acoustische kennis niet. Maar wel veel luisterervaring met bepaalde ruimtes. En ik weet wel waarop te letten. Wil je eht echt perfect dan zul je een acoustische architect moeten inhuren. Dat Toine Thingemans zeer goede resultaten bereikt twijfel ik overigens ook niet aan. Kennis en praktijk ervaring gaan nog steeds samen. En met alleen een van die twee kom je er ook niet Met een beetje van beide kom je misschien verder dan maar heel veel van een. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Acoustiek is verre van makkelijk. Wie of wat heeft jou tot die gedachte gebracht? Beste Ravon, Omdat ik met eigen ogen heb gezien hoe controle kamers voor studio's werden berekent en gebouwd. En dat was verre van makkelijk. tuurlijk wanneer je de materie eenmaal beheerst zal het makkelijk zijn. Maar zolang niet, is het ook niet makkelijk. Als het zo makkelijk was, dan timmerde iedereen een paar luidspreker units tussen 6 plankjes en klonk het altijd goed Of klonk een made in china vleugel net zo goed als een Steinway. Acoustiek wordt te makkelijk over gedacht denk ik. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Acoustiek is verre van makkelijk. Wie of wat heeft jou tot die gedachte gebracht? Beste Ravon, Omdat ik met eigen ogen heb gezien hoe controle kamers voor studio's werden berekent en gebouwd. En dat was verre van makkelijk. tuurlijk wanneer je de materie eenmaal beheerst zal het makkelijk zijn. Maar zolang niet, is het ook niet makkelijk. Als het zo makkelijk was, dan timmerde iedereen een paar luidspreker units tussen 6 plankjes en klonk het altijd goed Of klonk een made in china vleugel net zo goed als een Steinway. Acoustiek wordt te makkelijk over gedacht denk ik. Groeten, Bas Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Akoestiek is niet makkelijk maar je moet het ook weer niet overdrijven, het is geen rocket science. Gelukkig bestaan er voor akoestiek heel wat opleidingen, in Antwerpen wordt een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Akoestiek is niet makkelijk maar je moet het ook weer niet overdrijven, het is geen rocket science. Gelukkig bestaan er voor akoestiek heel wat opleidingen, in Antwerpen wordt een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Acoustiek is verre van makkelijk. Wie of wat heeft jou tot die gedachte gebracht? Beste Ravon, Omdat ik met eigen ogen heb gezien hoe controle kamers voor studio's werden berekent en gebouwd. En dat was verre van makkelijk. tuurlijk wanneer je de materie eenmaal beheerst zal het makkelijk zijn. Maar zolang niet, is het ook niet makkelijk. Als het zo makkelijk was, dan timmerde iedereen een paar luidspreker units tussen 6 plankjes en klonk het altijd goed Of klonk een made in china vleugel net zo goed als een Steinway. Acoustiek wordt te makkelijk over gedacht denk ik. Groeten, Bas Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Akoestiek is niet makkelijk maar je moet het ook weer niet overdrijven, het is geen rocket science. Gelukkig bestaan er voor akoestiek heel wat opleidingen, in Antwerpen wordt een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Akoestiek is niet makkelijk maar je moet het ook weer niet overdrijven, het is geen rocket science. Altijd weer die discriminatie. Rocket science is helemaal niet zo moeilijk!!!! Terug naar akoestiek. Voor wie wil bijlezen is Everest geen slechte keuze: Master Handbook of Acoustics Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Akoestiek is niet makkelijk maar je moet het ook weer niet overdrijven, het is geen rocket science. Gelukkig bestaan er voor akoestiek heel wat opleidingen, in Antwerpen wordt een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Akoestiek is niet makkelijk maar je moet het ook weer niet overdrijven, het is geen rocket science. Gelukkig bestaan er voor akoestiek heel wat opleidingen, in Antwerpen wordt een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 bla bla ....het is geen rocket science..... bral bral Dit heb je nou al 8 keer in 1 week gezegd. Het begint een beetje verdacht te worden..... Waar wil je heen Rav? Loes. Het is inderdaad geen rocket science. Waarom zou ik een ander argument aandragen als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Deze gestudeerde akoestiekelingen hebben NOG NOOIT een audiofiele geluidsinstallatie gehoord (dat werd desgevraagd zonder enige scrupule toegegeven en dat is natuurlijk van de gekke) en ze hebben zodoende geen enkele notie van de beleving van ons, simpele ongestudeerde zielen, ten aanzien van muziek en deze hobby. Beste Loes, Sorry, maar dat vind ik weer de typische audiofiele arrogantie. Namelijk. Audiofielen blijven maar denken dat de audiofiele sets een soort van referentie zijn. En wie dat niet gehoord heeft weet niet waar het over gaat.... Acoustischi hoeven helemaal geen audiofiele sets te horen. Goede acoustische zijn ook muziek liefhebbers en hebben al veel praktijk ervaring opgedaan met live, zalen en studio's! Ja en dat laatste is veel meer een referentie dan zogenaamde audiofiele hifi setjes. En ten tweede. Of je nu een Bose set of een Avalon set neerzet. De acoustiek blijft even belangrijk. Wie voor non compromise gaat laat een ruimte niet op smaak tunen, maar wil gewoon een zo'n recht mogelijke ruimte met zo weinig mogelijk nagalm. In dat opzicht zou zelfs een totaal a-muzikale acoustische geleerden een prefecte ruimte voor je kunnen maken. Tuurlijk ligt de weg altijd in het midden. Non compromise gaat vaak niet. en ja dan komt het ook op smaak aan. En dan is het handig een acousticus te hebben met oren! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Beste Loes, Sorry, maar dat vind ik weer de typische audiofiele arrogantie. Namelijk. Audiofielen blijven maar denken dat de audiofiele sets een soort van referentie zijn. En wie dat niet gehoord heeft weet niet waar het over gaat.... Acoustischi hoeven helemaal geen audiofiele sets te horen. Goede acoustische zijn ook muziek liefhebbers en hebben al veel praktijk ervaring opgedaan met live, zalen en studio's! Ja en dat laatste is veel meer een referentie dan zogenaamde audiofiele hifi setjes. En ten tweede. Of je nu een Bose set of een Avalon set neerzet. De acoustiek blijft even belangrijk. Wie voor non compromise gaat laat een ruimte niet op smaak tunen, maar wil gewoon een zo'n recht mogelijke ruimte met zo weinig mogelijk nagalm. In dat opzicht zou zelfs een totaal a-muzikale acoustische geleerden een prefecte ruimte voor je kunnen maken. Tuurlijk ligt de weg altijd in het midden. Non compromise gaat vaak niet. en ja dan komt het ook op smaak aan. En dan is het handig een acousticus te hebben met oren! Groeten, Bas Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoelde letterlijk dat de mensen waar ik het over heb, hoewel gestudeerd, helemaal geen affiniteit met muziek hebben. Het is niet dat ik bedoelde dat er alleen maar een audiofiele standaard is! Ik ben zelf muzikante en weet dat elke opname een beperkte en ingeperkte versie van de realiteit is. Ik bedoelde enkel maar dat iemand die akoestiekleer heeft gestudeerd verder geen enkele affiniteit met muziek hoeft te hebben. De studie zelf is daar namelijk niet een garantie voor. Of een bedrijf dat zich zogezegd profileert als adviesburo kan geen enkele interesse tonen in mijn persoonlijk muziekbeleving en in de voorkeuren die ik uitspreek. In plaats daarvan krijg ik een advies om dit of dat produkt toe te passen (uit eigen keuken uiteraard), a raison van een bedrag dat groter is dan m'n hele set bij elkaar en er nog niet uitziet bovendien. Dus... Ik ben niet zozeer op zoek naar 'de perfecte ruimte', maar naar een ruimte waar ik me prettig kan voelen en waar muziek bovendien zoveel mogelijk klinkt zoals het in de opname zit en niet dat het allemaal overgoten wordt met eenzelfde dreun, waardoor ze allemaal hetzelfde klinken. Ik denk dat we mekaar verkeerd begrepen hier, meer niet. En die ruimte is er intussen toch gekomen... Loes Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Het zou over akoestiek moeten gaan... Right! Mijn woon(luister)kamer heeft helaas een beroerde akoestiek moet je er toch eens wat aan doen henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Het zou over akoestiek moeten gaan... Right! Mijn woon(luister)kamer heeft helaas een beroerde akoestiek Die van mij ook. Maar ik ga binnenkort verhuizen dus ik doe er niet veel meer aan. Ik moet maar afwachten wat het in het nieuwe huis wordt... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Mijn woon(luister)kamer heeft helaas een beroerde akoestiek Helaas is 't bij mij ook niet veel anders... moet je er toch eens wat aan doen henk Da's makkelijker gezegd dan gedaan. Problemen in 't hoog zijn vaak nog wel op te lossen. (gordijnen, vloerkleed,e.d) Problemen met 't laag wordt denk ik al lastiger. Ik sprak vandaag nog iemand op 'n ander forum die met 'n (voor mij enigszins herkenbaar) laag-probleem zat. Als ie zittend luisterde dan was 't laag vrij magertjes, en zodra hij ging staat werd 't al gauw overheersend/rommelig. Wat doe je in zo'n geval... Akoestiek problemen vragen vaak toch om vrij rigoreuze ingrepen, welke niet altijd mogelijk/praktisch zijn of gewaardeerd worden. (dingen als deuren, ramen, shouw, CV's, e.d. willen ook nog weleens in de weg zitten, als 't gaat om optimale plaatsing of aanpassingen) Ik heb ook weleens (goedbedoeld btw!) links naar sites en/of programma's gekregen, waarbij de PC dan kon uitrekenen hoe je je speakers optimaal moest plaatsen. Ik hecht weinig/geen waarde aan dergelijke programma's. Vaak rekenen ze dan vanuit een virtuele lege kamer, met als enige overeenkomst de afmetingen die men zelf heeft ingevuld. Wel is mijn ervaring dat, als men een laag-probleem heeft met de huidige kamer akoestiek, gesloten speakers minder problemen geven dan bijv. basreflex modellen. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Het zou over akoestiek moeten gaan... Right! Mijn woon(luister)kamer heeft helaas een beroerde akoestiek Met de UC heb je wel kunnen vaststellen waar de pieken (in het laag) zitten, Toine weet daar wel raad mee denk ik. Ook vind ik de kamer te smal waardoor je speakers niet vrij kunnen staan, maar hier zal je mee moeten leven. Het verbaast me trouwens nog steeds dat we destijds de boel met een bepaalde combinatie van apparatuur onder controle hebben gekregen zonder iets aan de akoestiek te doen Het laag was nog wel sterk aanwezig, maar het gebonk was aardig onder controle. Hoe gaat het trouwens met de andere speakers, ik heb ze nog niet gehoord .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 pieken in het laag los je niet op met akoestische maatregelen, bass absorbers zijn veel te breedbandig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 pieken in het laag los je niet op met akoestische maatregelen, bass absorbers zijn veel te breedbandig. Ze zijn af te stemmen d.m.v. het formaat en de materiaalkeuze, hopeloos is het niet maar er komen wel wat objecten in de kamer die het werk doen. Dit hoeft er niet storend uit te zien, ik heb een paar kamers bezocht die Toine behandeld heeft waar bleek dat je absorbers e.d. goed kan wegwerken. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 pieken in het laag los je niet op met akoestische maatregelen, bass absorbers zijn veel te breedbandig. Helmholz resonatoren kunnen zeer smalbandig afgestemd worden (denk aan basreflex boxen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 pieken in het laag los je niet op met akoestische maatregelen, bass absorbers zijn veel te breedbandig. Helmholz resonatoren kunnen zeer smalbandig afgestemd worden (denk aan basreflex boxen). ze hebben dan meestal ook de grootte van een flinke basreflexbox en heb je 3 pieken in je woonkamer , dan staan er opeens 3 absorbers. doe mij maar een UC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts