Jump to content

Akoestiek lastig?

Erjee
 Share

Recommended Posts

Deze unieke combinatie is wel duurder dan "standaard" aanpassingen.

Maar als ik er het geld voor had liggen... ik zou 't DIRECT laten maken!

:)

Het heeft in ieder geval een stuk hogere WAF (en zelfs AAF, Audiofiele..) dan wat ik normaal zie, dingen als blokken uit het plafond zou ik zelf nog niet willen in m'n huiskamer, is er ook niet voor bedoeld misschien. :)

geld verdienen aan akoestiek

betekent in dit geval dat je geld betaalt voor fancy audiofiel materiaal, waar je het zelf voor een grijpstuiver bij de Gamma koopt. Akoestiek kun je tegen minimale kosten zelf manipuleren door gewoon 20 matten pritex te kopen, en daarmee zelf aan de gang te gaan. Geef eens iets dergelijks (goedkoops en eenvoudigs) niet uit handen aan een firma die alleen op je centen uit is en die uiteraard over "bijzondere dempings eigenschappen, know-how" enz enz spreekt.

geld verdienen aan akoestiek
betekent in dit geval dat je geld betaalt voor fancy audiofiel materiaal, waar je het zelf voor een grijpstuiver bij de Gamma koopt. Akoestiek kun je tegen minimale kosten zelf manipuleren door gewoon 20 matten pritex te kopen, en daarmee zelf aan de gang te gaan. Geef eens iets dergelijks (goedkoops en eenvoudigs) niet uit handen aan een firma die alleen op je centen uit is en die uiteraard over "bijzondere dempings eigenschappen, know-how" enz enz spreekt.

Ik weet helaas maar al te goed wat je bedoeld.

:angry:

Gelukkig zijn er ook nuchtere en eerlijkere bedrijven op dit vlak actief!

;)

Akoestiek kun je tegen minimale kosten zelf manipuleren door gewoon 20 matten pritex te kopen, en daarmee zelf aan de gang te gaan. Geef eens iets dergelijks (goedkoops en eenvoudigs) niet uit handen aan een firma die alleen op je centen uit is en die uiteraard over "bijzondere dempings eigenschappen, know-how" enz enz spreekt.

:lol: Haha, know-how of niet, maar met 20 pritexmatten hou je geen hoog meer over.

Als ik jou was zou ik snel eierdozen gaan plakken :rolleyes:

Akoestiek kun je tegen minimale kosten zelf manipuleren door gewoon 20 matten pritex te kopen

Maar... je zult wel een heeel vergevingsgezinde vriendin/vrouw/partner moeten hebben, die toelaat dat je de kamer vol hangt met die matten pritex. :rolleyes:

Akoestiek kun je tegen minimale kosten zelf manipuleren door gewoon 20 matten pritex te kopen, en daarmee zelf aan de gang te gaan. Geef eens iets dergelijks (goedkoops en eenvoudigs) niet uit handen aan een firma die alleen op je centen uit is en die uiteraard over "bijzondere dempings eigenschappen, know-how" enz enz spreekt.

:lol: Haha, know-how of niet, maar met 20 pritexmatten hou je geen hoog meer over.

Je moet ze ook niet tussen jou en de tweeter hangen... :rolleyes: Als je ze elders ophangt, hoor je gewoon nog hoge tonen hoor. Maar alleen direct uit de tweeter, en geen reflecties vanaf de wanden en zo...

Je moet ze ook niet tussen jou en de tweeter hangen... :rolleyes: Als je ze elders ophangt, hoor je gewoon nog hoge tonen hoor. Maar alleen direct uit de tweeter, en geen reflecties vanaf de wanden en zo...

Grapjas, Henrie.... :lol:

Bij een nagalm van 0,05sec. boven 3kHz hoor je inderdaad nog hoog direct uit je speaker komen, maar echt hifi is het dan al lang niet meer. Wel totale overdemping.

20 matten pritex...... :blink:

Bij een nagalm van 0,05sec. boven 3kHz hoor je inderdaad nog hoog direct uit je speaker komen, maar echt hifi is het dan al lang niet meer. Wel totale overdemping.

Wanneer is het volgens jou hifi dan?

Volgens mij is hifi juist zo dicht mogelijk bij het origineel zien te komen. Reflecties t.g.v. de kamerakoestiek zorgen er volgens mij niet voor dat het geluid wat je hoort dichter bij het origineel (de opname) komt. Reflecties is dus eigenlijk een vorm van vervorming. Dat wij niet anders gewend zijn, en dat een dode kamer dus 'vervelend' aandoet, is heel wat anders...

Wanneer is het volgens jou hifi dan?

Volgens mij is hifi juist zo dicht mogelijk bij het origineel zien te komen. Reflecties t.g.v. de kamerakoestiek zorgen er volgens mij niet voor dat het geluid wat je hoort dichter bij het origineel (de opname) komt. Reflecties is dus eigenlijk een vorm van vervorming. Dat wij niet anders gewend zijn, en dat een dode kamer dus 'vervelend' aandoet, is heel wat anders...

Beste Henrie,

Helemaal met je eens! Vaak wordt als argument gebruikt van "in de conertzaal heb je ook reflecties, dus wil je die thuis ook voor een life geluid" NEE! Die reflecties dienen meegenomen te zijn in de opname. Je wilt thuis het liefst geen klank produceren maar zoveel mogelijk REproduceren.

Een zo recht (lees acoustisch) dood mgoelijke ruimte is de way to go. Dat veel mensen het dan ineens niet meer vinden klinken is een ander verhaal, en ook wat je maar gewend bent. In mijn beleving kan ene ruimte niet dood en droog genoeg zijn. De vele goed gebouwde opname studios hebben voor mij allang bewezen dat een bijna dode ruimte waanzinnig klinkt. ;)

Echter Dr. Amar Bose denkt daar anders over.. :D

Groeten,

Bas

(...) Wel is mijn ervaring dat, als men een laag-probleem heeft met de huidige kamer akoestiek, gesloten speakers minder problemen geven dan bijv. basreflex modellen. (...)

In principe is dit juist! Reflexsystemen kunnen bij hetzelfde kastformaat een volumineuzer basweergave hebben dan gesloten systemen, maar er is minder controle.

In de afgelopen paar maanden ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen, bouwen en testen van een groter (ca. 15%) gesloten vierweg luidsprekersysteem, dat verder gelijk was aan het standaard reflexsysteem PP SS30. De opdrachtgever wilde de uiterste beheersing van de bas, omdat zijn home-cinemazaaltje een sterke neiging tot ringing vertoonde.

In dezelfde ruimtes, met dezelfde apparatuur en met hetzelfde muziekmateriaal, konden we de reflex- en gesloten systemen A/B vergelijken.

Det gesloten systemen wonnen duidelijk qua precisie en toonvastheid in het basbereik.

Echter: hoe beter de dempingsfactor van de versterker, hoe geringer het verschil werd.

(Dit wil natuurlijk niet zeggen dat

Heb je dit nu van jezelf, of praat je zo anderen na die kolder op geloofwaardige wijze kunnen verkondigen? Er bestaat niet zoiets als overdemping, gewoon vanwege het feit dat niet een speaker gebouwd / afsgestemd is op jouw luisterruimte (maar in bijna alle gevallen op een dode ruimte) en omdat bovendien 99.99999 procent van de opnames geen rekening houdt met reflecties.

Ideale weergave is, in 99.9999 procent van de opnames en luidsprekers, in een volledig dode akoestiek.

Een zo recht (lees acoustisch) dood mgoelijke ruimte is de way to go.

Dit is correct, maar jij hebt het voorrecht gehad ook echt in een studio te kunnen luisteren. En er zijn hear genoeg mensen die allerlei vooroordelen hebben en van zichzelf niet de capaciteit hebben in te zien dat juist die 'onaangename dode ruimte' voor een luidspreker de meest aangename ruimte is. Zeker als die mensen aan 'hun eigen akoestiek' gewend zijn geraakt en alle andere akoestieken, en zeker een dode, heel 'vreemd' vinden klinken.

Meestal wil men m.b.v. schuimstof of eierschalen frequenties dempen beneden de 150 Hz. Staande golf-frequenties en zo.

Helaas kunnen die met deze materialen vrijwel niet worden gedempt (tenzij je vreselijk dikke lagen gaat toepassen, op flinke afstand van de wanden "zwevend" bevestigd).

Dit geeft goed aan dat je er geen snars van begrijpt (dat is dan ook de voedingsbodem om van anderen onzin over te kunnen nemen). Een luidspreker wordt altijd in een dode ruimte doorgemeten, opdat de uiteindelijke afstemming in een dode ruimte zo recht mogelijk is.

Als ik jou was zou ik snel eierdozen gaan plakken  :rolleyes:

Dit geeft goed aan dat je er geen snars van begrijpt (dat is dan ook de voedingsbodem om van anderen onzin over te kunnen nemen). Een luidspreker wordt altijd in een dode ruimte doorgemeten, opdat de uiteindelijke afstemming in een dode ruimte zo recht mogelijk is.

Leef jij soms ook in een dode, reflectieloze wereld, nr.84? :lol:

Get real.....

Loes.

Een zo recht (lees acoustisch) dood mgoelijke ruimte is de way to go. Dat veel mensen het dan ineens niet meer vinden klinken is een ander verhaal, en ook wat je maar gewend bent. In mijn beleving kan ene ruimte niet dood en droog genoeg zijn. De vele goed gebouwde opname studios hebben voor mij allang bewezen dat een bijna dode ruimte waanzinnig klinkt. ;)

Echter Dr. Amar Bose denkt daar anders over.. :D

Groeten,

Bas

Ieder zijn meug, Bas.

Er is voor mij meer dan "waanzinnig klinken" of zoiets.

Loes.

Er bestaat niet zoiets als overdemping, gewoon vanwege het feit dat niet een speaker gebouwd / afsgestemd is op jouw luisterruimte (maar in bijna alle gevallen op een dode ruimte) en omdat bovendien 99.99999 procent van de opnames geen rekening houdt met reflecties.

Ideale weergave is, in 99.9999 procent van de opnames en luidsprekers, in een volledig dode akoestiek.

Beetje onzin.

De dode ruimte is (terecht) een ontwerpruimte, geen luisterruimte. Tenzij je doof bent zit jouw wereld 24 uur per dag vol met gereflecteerd geluid.

Weleens een symfonieorkest beluisterd in een dode ruimte? Als dat jouw ideaal is mag dat natuurlijk, maar of zo'n standpunt door veel muziekliefhebbers wordt gedragen betwijfel ik. Nou ja, die zullen het wel allemaal mis hebben :lol:

Loes.

En er zijn hear genoeg mensen die allerlei vooroordelen hebben en van zichzelf niet de capaciteit hebben in te zien dat juist die 'onaangename dode ruimte' voor een luidspreker de meest aangename ruimte is.

De unheimlichkeit die mensen in dergelijke ruimtes ervaren komt waarschijnlijk omdat zulke reflectieloze omstandigheden nergens anders ter wereld worden aangetroffen dan in een artifici

Kun je misschien op de argumenten ingaan in plaats van emotionele betogen houden? Het argument was dat de reflecties al in de opname zitten.

Umheimlichkeit ervaren mensen als er geen muziek wordt gespeeld en is dus een heel andere discussie.

Zeg, over argumenten en emotioneel gezwatel gesproken ..... :cool2:

Wat vond je trouwens van de overige bijdragen aan dit topic? Veel argumenten en weinig emotioneel zeker? :lol:

"Dit geeft goed aan dat je er geen snars van begrijpt...."

"...Een zo recht (lees acoustisch) dood mgoelijke ruimte is de way to go...."

"dingen als blokken uit het plafond zou ik zelf nog niet willen in m'n huiskamer...."

"Maar alleen direct uit de tweeter, en geen reflecties vanaf de wanden en zo... "

"Echter Dr. Amar Bose denkt daar anders over.. "

"...of praat je zo anderen na die kolder op geloofwaardige wijze kunnen verkondigen..."

"...hebt het voorrecht gehad ook echt in een studio te kunnen luisteren..."

Zie je wel: stuk voor stuk ijzersterke argumenten en totaal geen emotie en bovendien nog alleen maar afkomstig van de laatste twee pagina's!

Symptoombestrijding is onze tweede natuur geworden.

Loes (is er iets mis met emotie misschien?)

Kun je misschien op de argumenten ingaan ?

"Als de reflecties al in de opname zitten is een dode akoestiek de optimale."

Volgens mij zit er tussen een akoestisch dode ruimte en een qua reflecties losgeslagen ruimte een wereld van luisternuances. Geen van beide uitersten zijn een wenselijke situatie waarin jij of ik thuis graag muziek willen luisteren.

Het is niet zo dat reflecties in een ruimte per definitie een slechte zaak zijn. Daar ga ik helemaal niet voor of tegen argumenteren als een haantje. Ik geloof dat gewoon op grond van mijn eigen ervaringen, in combinatie met de consensus die er heerst onder luisteraars (geen pure meetfreaks dus) in soortgelijke luisteromstandigheden.

Het is algemeen bekend en vrij logisch dat mensen met een studio-achtergrond de in hun wereld aangetroffen denkbeelden over akoestiek proberen te vertalen naar de eigen luistersituatie thuis. LEDE is bijvoorbeeld een tijdje een populair concept geweest voor thuis, maar inmiddels zijn de meesten daar weer op teruggekomen en blijft het gewoon in de studio, waar het ook thuis kan horen als de ruimte daarom vraagt.

Zo rijden professionele ralleyrijders ook altijd van die agressieve autootjes in hun eigen tijd en kunnen psychologen buiten werktijd maar niet ophouden psycholoog te zijn. Niks mis mee hoor, maar zoals ik eerder al zei tegen Bas: "ieder zijn meug".

Reflecties die in een opname zitten kunnen in een dode ruimte niet neergezet worden, wist je dat niet? :D

En in een studio streeft men ernaar reflecties te manipuleren, maar niet te elimineren. Een goede studio is in de verste verte geen dode ruimte en dat streven is ook helemaal niet aan de orde geweest bij het ontwerpen ervan. Dat is geen argument, maar een feit.

Verkijk je er maar niet op: ik heb waarschijnlijk in net zoveel studio's geluisterd als elke willekeurige andere muzikant en me vanuit mijn interesse voor geluid uitgebreid laten voorlichten door allerlei welwillende mensen met oortjes die heel goed weten wat het verschil is tussen een studio-omgeving, een luisteromgeving en een testomgeving.

Loes (nee, niet om het argumenteren, sorry)

Edited by woodwinds

Nou gaan we de goede kant op, thanks :)

Gezien hoe goed een artificial head opname het doet op een koptelefoon ben je gauw geneigd zoiets te willen herhalen met opnames die bedoeld zijn voor een speaker. Ik ben het met je eens dat dat niet gaat. Net zo min overigens als goede roomcorrection via twee speakers op elke plek in de ruimte.

De vraag rijst dan: hoe dan wel? Ik denk dat als je reflecties later dan een bepaald tijdstip (voldoende) kunt elimineren je een heel eind komt. Zal eens in de AES archieven gaan zoeken hoe de hh theoretici hiertegenaan kijken.