Jump to content

Luidsprekerkabels

Kurtje
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb recent een nieuw setje gekocht, nl Advance Acoustic versterker en cd-speker in combinatie met Monitor Audio GS10. Nu zoek ik hierbij nog een goede bijpassende luidsprekerkabel. Momenteel gebruik ik een QED 25th silver anniversary special, maar ik vind dat deze kabel niet rustig genoeg klinkt en dat het ook wel wat beter kan. Ik heb er ook even een merkloze dikke koperkabel tussengehangen. Hierdoor was er meer rust in de klank, maar minder detail en de lage tonen waren veel minder onder controle. :(

Weet er iemand een goede en vooral betaalbare kabel, mag eventueel 2e hands zijn. Heeft er iemand ervaring met de Xindak FS 1? Hierover heb ik al veel goedsgelezen en is betaalbaar. En welke eigenschappen heeft deze kabel?

Idem voor powercord. Zou dit een effect hebben bij mijn set. En zo ja, welke powercords zijn de moeite en betaalbaar. Ik heb al zitten denken aan Kemp HI cord. Momenteel zitten al de componenten in een goedkope stekkerdoos, die van veel mindere kwaliteit is dan eender welk powercord. Heeft het dan nog nut om een powercord te gebruiken?

Kurtje

Maar toch ook een beetje voorzichig zijn met de mening van de "meters". Je zou achteraf tot de ontdekking kunnen komen dat je veel gemist hebt.

Beste S00....

Je begint mild te worden. Je gebruikt het woord `vergelijk`. Ga zo door! ;)

In je vroegere postings hakte je meteen in op alles over kabels.

Overigens wel weer frappant dat je als eerste reageert op een kabeltopic. Je was Jacco zelfs voor!

Beste Kurtje,

Ik denk dat Carl gelijk heeft.

Groet,

Leobus

Speaker snoer moet mij nog altijd iets laten horen ik heb toch al zo'n tig verschillende geprobeerd het meeste zelfbouw op veel verschillende manieren

vdh c122 en clearwater, MIT

coax(verschillende), solid core gevlochten getwist

instalatie draad

cat 5 (verschillende)

puur zilver in teflon

antiek trafo draad met katoen isolatie getwist op een katoenen koord

pro audio kabels

ik hoor geen verschil.

Terwijl ik soms wel duidelijk verschil hoor tussen verschillende interlinks.

Mischien dat het met mijn instalatie te maken heeft ik draai maar met een

1,5 watt versterker.

Het kan dat het bij grotere vermogens wel hoorbaar is

gr Robert

ik hoor geen verschil.

Terwijl ik soms wel duidelijk verschil hoor tussen verschillende interlinks

HUH ?! :blink::unsure:

Da's merkwaardig...

Ik heb een tegenover gestelde ervaring.

Ook heb ik zelf de Van den Hul Clearwater en CS122, en vind ze totaal verschillend klinken.

(CS122 aangezet, rommelig laag, verstopt en terughoudend midden/hoog en de Clearwater wat dunner in 't laag maar tevens strakker, 't midden klinkt opener en 't hoog veel feller en gedetailleerder!)

Qua interlinks heb ik niet zoveel kunnen vergelijken. (Naim-DIN)

maar heb een dropveter kabeltje van 5,- euro van de lokale onderdelenwinkel die niet veel onderdoet voor m'n Atlas Quadstar interlink van 75,- euro.

Mvg,

Alco

gewoon veel proberen, en matching (of de combi het samen goed wil doen) is belangrijker dan prijs. alleen met veel proberen ga je uitvinden wat je fijn vindt.

met name het effect van matching maakt zinvol advies geven erg lastig.

groet

Hallo Kurtje

Ik heb zelf de QED SA een redelijk lange tijd in gebruik gehad en ik vind het voor zijn geld nog steeds een erg goede kabel.

Naar mijn menig vaak beter dan vele duurdere kabels van o.a. Van den Hul, norost,T+A.

Ik ben op dit moment zelf HEEEEl erg tevreden met de Kimber 8tc zie hier:

http://www.kimber.com/Products/LoudSpeaker...es/8TC/8TC.aspx

deze bied t.o.v. de Qed bij mij een meer ontspannen weergave,met een ruimtelijker geluidsbeeld, dieper laag maar nog steeds erg strak,vriendelijker hoog zonder dat er details verdwijnen en een wat warmer klinkend midden.

Gewoon "veel"beter dan de Qed S.A.(en lampensnoer of installatiedraad :D )

De 8tc is niet echt goedkoop te noemen maar heeft wel als voordeel dat je met 1 lengte tevens bi-wire kunt aansluiten, 1 kant bevat 8 litze draden dus 4 om 4 aansluiten is geen probleem en de draaddoorsnede blijft meer dan voldoende (6,62 mm2/2)dit leverde bij mij nog een redelijk verschil op in de zin dat het nog net iets opener,3d ging klinken dan de normale aansluiting met draadbrug.

wat betreft de netsnoeren, die zou je gewoon zelf kunnen maken dit is zeker niet moeilijk en scheelt een hoop geld en werkt naar mijn ervaring net zo goed als dure netsnoeren.

zie b.v. hier: http://www.platenspeler.com/homepage/nl_index.html onder projects

Mijn ervaring is dat een ander "beter"netsnoer wel degelijk zin kan hebben.

Voorwaarde lijkt mij wel dat een "nette" stekkerdoos aanwezig is, deze is ook makkelijk zelf te maken, ga naar een doe het zelf boer en koop een degelijke stekkerdoos met eventueel los snoer met een zo groot mogelijke diameter (2,5 mm2 ) om alles lang genoeg te kunnen maken en knutselen maar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

M.vr.grtjz Daffy ;)

Qua interlinks heb ik niet zoveel kunnen vergelijken. (Naim-DIN)

maar heb een dropveter kabeltje van 5,- euro van de lokale onderdelenwinkel die niet veel onderdoet voor m'n Atlas Quadstar interlink van 75,- euro.

Ben ook erg bang dat dit het grote probleem is, het onderscheid tussen verschillende kabels is ook maar heel subtiel, terwijl er vaak zeer enthousiast over gesproken wordt.

Ondanks deze eigenlijk niet zo heel erg grote verschillen zou ik de kleine stapjes voorwaarts echt niet meer terug willen doen.

Draadjes die echt spectaculaire verschillen laten horen zouden met bijzondere argwaan moeten worden bekeken, of liever beluisterd.

:rolleyes:

Draadjes die echt spectaculaire verschillen laten horen zouden met bijzondere argwaan moeten worden bekeken, of liever beluisterd.

:rolleyes:

Of je kunt vanaf dat moment je oude bekabeling met heel erg veel argwaan gaan bekijken of beluisteren :D:P;)

m.vr.grtjzz Daffy ;)

Vergelijk eens eerst een paar stukken lampensnoer en installatiedraad uit de lokale bouwmarkt. Niet ironisch of irritant bedoeld, maar het kan je een hoop geld schelen.

Heb je hem weer!!

MVG

Ik mis er nog een paar?

Bedankt voor de reacties.

Ik ben het idd met eens dat kabels maar een klein verschil kunnen geven. Maar ik hoor toch een verschil tussen een goedkope koperkabel en QED. Zeker qua controle in de laagweergave. Ik vind die QED zeker een goede kabel voor zijn geld (want heb m gratis gekregen in de winkel :D ), maar ik denk dan toch dat het iets beter kan. Ik geloof wel niet in hele dure kabels (en zeker niet op mijn set)

Ik zal van de week eens een aantal kabels probere te testen. Een aantal betaalbare aanbevelingen zijn aantal welkom. Want het geld dat ze soms voor een kabeltje vragen :confused: .Maar der heeft dus niemand ervaring met de Xindak?

Wat ik je aan advies wil geven... Regel bijvoorbeeld 3 kabels:

1) je bestaande kabel

2) degelijke normale 2.5mm^2 kabel van de rol bij de electro zaak (mag ook bij de hifi zaak maar dan betaal je er waarschijnlijk 2.5x meer voor..)

3) een nieuwe 'hifi' kabel..

doe een blindoek om

Laat een vriend of vriendin kabels wisselen terwijl je steeds een nummer of wat luistert die je goed kent. Jij concenteert je en laat je vriend / vriendin opschrijven een score van 0 tot 10.. Je ziet dus niet welke kabel eraan zit, het moet wel op je gehoor aankomen! Als vriend/vriendin alle kabels 2 of 3 keer aan bod heeft laten komen gaat de blindoek af en dan kan je zien hoe je de drie kabels gewaardeerd hebt...

Dit is wat mij betreft:

- leuk (spannend... :))

- leerzaam (hoe groot zijn de verschillen als je niet ziet wat er speelt?)

- misschien kosten besparend.. Wie weet waardeer je je bestaande kabel 3 van de 3 keer ruim hoger dan de rest... Of je kan eigenlijk geen echte verschillen horen, dan weet je dat 'gewone' kabel dus ook voldoet..

Vergelijk eens eerst een paar stukken lampensnoer en installatiedraad uit de lokale bouwmarkt. Niet ironisch of irritant bedoeld, maar het kan je een hoop geld schelen.

Heb je hem weer!!

MVG

Ik mis er nog een paar?

Zitten vast onder hun steen.

Drie audiofielen achter elkaar. Drie persoonlijke off-topic reacties op een on-topic reactie van mij. Nu niet roepen dat de technici de topics om zeep helpen h

Maar toch ook een beetje voorzichig zijn met de mening van de "meters". Je zou achteraf tot de ontdekking kunnen komen dat je veel gemist hebt.

Ik geloofde vroeger dat er geen (subtiele) verschillen waren tussen kabels, versterkers etc. Ik ben daar toch op teruggekomen. Benader de zaken met een open mind zou ik zeggen.

:)

Om te voorkomen dat die vriend/vriendin er geld voor gaat vragen om je slaaf te zijn voor een uurtje, je kan de rollen omdraaien.. Dus nadat jij geluisterd hebt gaat de andere persoon geblindoekt luisteren terwijl jij in willekeurige volgorde de kabels aansluit..

Je zou wel de gordijnen dicht kunnnen doen om te voorkomen dat voorbijgangers de verkeerde ideeen krijgen wanneer ze iemand geblindoekt op een stoel zien zitten en een ander persoon gebukt aan het prutsen zien bij de apparatuur..... :D