terbak Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 In mijn woning die momenteel wordt gebouwd heb ik een sparing in de begane grond laten maken met daarin een betonnen bak met een inhoud van 1400 liter. Daar ga ik mijn subwoofers instoppen. Wordt wel stereo dus uiteindelijk 2x 700 liter. Het formaat is is 240 *60 *- 100 cm. Er kunnen dus 18 inch woofer is. Ik denk aan gesloten, dus geen reflex, maar ik sta open voor alle suggesties. Ik heb nog wel even de tijd de woning is pas begin volgend jaar klaar. De inhud kan natuurlijk wel kleiner worden gemaakt, maar groter niet. Lijkt mij ook niet echt nodig. De bedoeling is om in ieder geval ook bij 15hz nog voldoende luide onvervormde weergave te halen. Wat er boven komt: dipool laag, waarschijnlijk 2x sls 12, monacor 165kep en Philips rsq8p. Alternatief Final 600 of 1000. De sub dient ter ondersteuning onder de 50 hz. Laag zal actief worden aangestuurd en geequalised. De ruimte waarin alles komt is nogal groot, ik houd van bijna alle muzieksoorten, daarom is er veel conusopperlvlak nodig in het laag Ik kan natuurlijk PA woofers nemen met een hoog rendement al dan niet met een hoge q en de boel met een Linkwitz Transform rechttrekken. Ik kan ook een paar transmissielijnen in de grond stoppen (formaat TLS 80 past er makkelijk in) Ik kan wellicht ook een paar gevouwen hoorns in de grond kwijt. Ik ben niet zo gek op een basreflex, maar ik sta open voor jullie suggesties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 In mijn woning die momenteel wordt gebouwd heb ik een sparing in de begane grond laten maken met daarin een betonnen bak met een inhoud van 1400 liter. Daar ga ik mijn subwoofers instoppen. Wordt wel stereo dus uiteindelijk 2x 700 liter. Het formaat is is 240 *60 *- 100 cm.Er kunnen dus 18 inch woofer is. Ik denk aan gesloten, dus geen reflex, maar ik sta open voor alle suggesties. Ik heb nog wel even de tijd de woning is pas begin volgend jaar klaar. De inhud kan natuurlijk wel kleiner worden gemaakt, maar groter niet. Lijkt mij ook niet echt nodig. De bedoeling is om in ieder geval ook bij 15hz nog voldoende luide onvervormde weergave te halen. Wat er boven komt: dipool laag, waarschijnlijk 2x sls 12, monacor 165kep en Philips rsq8p. Alternatief Final 600 of 1000. De sub dient ter ondersteuning onder de 50 hz. Laag zal actief worden aangestuurd en geequalised. De ruimte waarin alles komt is nogal groot, ik houd van bijna alle muzieksoorten, daarom is er veel conusopperlvlak nodig in het laag Ik kan natuurlijk PA woofers nemen met een hoog rendement al dan niet met een hoge q en de boel met een Linkwitz Transform rechttrekken. Ik kan ook een paar transmissielijnen in de grond stoppen (formaat TLS 80 past er makkelijk in) Ik kan wellicht ook een paar gevouwen hoorns in de grond kwijt. Ik ben niet zo gek op een basreflex, maar ik sta open voor jullie suggesties. Uhhh 1400liter....heb je soms een luisteruimte van 150vierkante meter ofzo Vind het overdone wat je nu wilt doen, niettemin een gewaagd project...ben wel benieuwd laat het beton maar aanrukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Wat je nog wel eens ziet is dat men een ondergrondse lage tonen hoorn maakt.. Dat zou ik ook doen als er toch ruimte was. Hoornlaag moet toch het beste laag zijn met als nadeel dat je het niet in een 'kastje' kan stoppen wil je nog een beetje fatsoenlijke lage tonen eruit krijgen.. Of 700 liter genoeg is betwijfel ik voor een hoorn tot 20hz.. (laat staan 15..) Wel een heftig project Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Ik zag in de jaren negentig van vorige eeuw in Hifi World (of Choice?) een artikel over een kerel (in de UK) die hoorns onder de vloer van zijn gerenoveerde cottage had laten bouwen, de speakers zaten in de zijmuren, hij stuurde aan met een Quad amp, had in zijn tuin (domein) een meerweghoornsysteem dat even luid ging als Gladstonbury festival, maar dan alleen met die Quad amp! Het zou kunnen dat die kerel ondertussen "Ferguson Hill" noemt Mega-succes gewenst! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 had in zijn tuin (domein) een meerweghoornsysteem dat even luid ging als Glastonbury festival, maar dan alleen met die Quad amp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Nou ja, bij wijze van spreken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Best een goed idee om je horens in de tuin te maken!! Geen gedoe met akoestiek en lekker in de frisse lucht luisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Hartstikke goed idee en mooi als je zoiets kan realiseren. Alleen, gebruik alsjeblieft een andere midwoofer dan de 165KEP. Er zijn er veel die beter zijn en soms nog goedkoper ook. Het is een akelig ding om te filteren en bij hogere volumes stijgt de 3de orde harmonische vervorming sterk. Prima ding als je hem voor het laag met basreflex gebruikt, zeker als het er twee zijn, maar voor het midden is het toch verre van optimaal. Vind ik dan . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 24 juni 2006 Members Report Share Posted 24 juni 2006 Geweldig idee, ben ik eindelijk niet meer de enigste... Ik gebruik mijn kruipruimte als klankkast. Deze meet 9.00 x 5.50 x 0.70 meter. Het laag wat je hiermee krijgt, valt met geen pen te beschrijven. Ik gebruik echter maar 1(P.A.) woofer, een 38 cm Monacor. Waar je rekening mee dient te houden, is dat je toch vocht-problemen krijgt in de kast-ruimte. Voorheen gebruikte ik van die zgn. high-end woofers, en die kunnen daar niet echt tegen. Om het anderhalf jaar je woofers vervangen loopt aardig in de papieren. Ik weet niet hoe je de woofers in wil bouwen, waarschijnlijk naar boven stralend, maar leg er dan op 3 cm hoogte een granieten plaat overheen ( desgewenst in dezelfde kleur als je vloer), het laag lijkt hierdoor iets aan snelheid te winnen. Gebruik ook gewoon een dikke eindversterker om het boeltje aan te sturen, en geen subwoofer-module. Door het enorme aantal liters is het rendement wel heel hoog, maar grote woofers willen gewoon veel stroom zien, en dat leveren die modules gewoon niet... Ik zou het trouwens bij 1 woofer houden, een 38 (of 45, wat jezelf graag wil), en dan met de 1400 liters. Ik heb hier eerst een tijdje met 2 woofers gespeeld (2 x 38 cm), zeg maar als stereo opzet, 2 monitor-speakers er boven op, en beuken maar. Echter, op de een of andere manier klonk het met slechts 1 woofer beter. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik hem nu alleen nog voor home-theatre gebruik. Sinds ik full-range luidsprekers gebruik die van zichzelf al een 38 cm woofer per kant hebben, geniet dat toch mijn voorkeur. Maar voor het laag-geweld bij films als The Matrix, X-men, of Fantastic Four, kan er niets tippen aan een vloer-systeem. De druk die dit kan opbouwen, daar kunnen ze in de bioscoop nog een puntje aan zuigen... O ja, uiteraard gesloten houden, met dit aantal liters heeft een poort sowieso geen zin meer. Veel succes er mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 http://home.comcast.net/~infinitelybaffled...IB-Gallery.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 juni 2006 Report Share Posted 24 juni 2006 Ik zou Spido eens proberen hier op het forum. Die heeft er echt verstand van. Die LS die hij ontwerpt zijn volgens mij meer hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 iets als deze hoorn?? http://www.royaldevice.com/custom.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Suggestie http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi...66.11871&pid=99 http://www.madisound.com/pdf/aurasound/NS18-992-4A.pdf Voor een gesloten systeem in 800 l (per unit) eigenlijk wat veel. 400 a 500 is meer dan zat. met een BR haal je op 600l wel 15hz ofzoiets Zou wel je huis extra laten verstevigen Dit is wel een aardige site (hoewel niet helemaal up2date) http://ldsg.snippets.org/sect-7-woofs.php3#WOOF-15+ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 das pas een sub Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Maar voor het laag-geweld bij films als The Matrix, X-men, of Fantastic Four, kan er niets tippen aan een vloer-systeem. De druk die dit kan opbouwen, daar kunnen ze in de bioscoop nog een puntje aan zuigen... pas op dat je geen aardbeving veroorzaakt. 1400 liter Pas op je hart met die lage tonen Lijkt mij heel leuk als ik eens een keer langs kan komen om dat laag te aanschouwen Groet Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 das pas een sub Nee. Dat is nog niks. Een echte vent koopt de MTX Jackhammer. 22 inch. Weegt iets van 200 kilo. 6000 W RMS. En maakt uitslagen van 20 cm ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 das pas een sub Nee. Dat is nog niks. Een echte vent koopt de MTX Jackhammer. 22 inch. Weegt iets van 200 kilo. 6000 W RMS. En maakt uitslagen van 20 cm ofzo. Wat zouden de TS-parameters daarvan zijn? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 http://www.mtxaudio.com/caraudio/products/.../jackHammer.cfm TS params nergens te zien, filmpjes genoeg te vinden. 180 kilo op je hoedenplank, right, goede keus als je toch al braindead bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 Beste, die woofer werkt vast ideaal als goodsteen ontstopper :D Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 juni 2006 Report Share Posted 25 juni 2006 die woofer werkt vast ideaal als goodsteen ontstopper :D Of als stratenmaker - aanstamper. Denk er eens bij na. Zo'n ding stoppen ze in een auto. Uitgaande van 22 inch diameter, 10 cm excursie en een roomgain van 20 dB in de auto, dan zou 160 dB toch geen probleem meer moeten zijn. Dat is de concorde op 1 meter afstand ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 die woofer werkt vast ideaal als goodsteen ontstopper :D Of als stratenmaker - aanstamper. Denk er eens bij na. Zo'n ding stoppen ze in een auto. Uitgaande van 22 inch diameter, 10 cm excursie en een roomgain van 20 dB in de auto, dan zou 160 dB toch geen probleem meer moeten zijn. Dat is de concorde op 1 meter afstand ofzo. Ik heb begrepen 140 dB(A) op 13 Hz. Da is nie nix. Dat is indrukwekkend. En een beetje over the top. Ik heb alleen geen 6 kW aansluiting in mijn huiskamer, dus dat wordt behelpen. Maar ik vind 110 dB(A) ook meer dan genoeg. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Ik heb alleen geen 6 kW aansluiting in mijn huiskamer, dus dat wordt behelpen. Ik denk dat ik ook maar een 3-fase aansluiting in mijn huiskamer laat aanleggen. In de keuken zit ie al. Even die draad laten doortrekken naar de kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 long throw == low efficiency want de magneetspleet moet veel groter zijn. Je hebt dus veel vermogen nodig wat dan weer vooral wordt gebruikt om de spreekspoel te koken, wat tot erge niet-lineariteiten leidt. Heb je ruimte, gebruik dan liever veel dan grote drivers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 26 juni 2006 Report Share Posted 26 juni 2006 Die woofer hebben ze ook een keer bij Pimp my ride in een auto ingebouwd, dat was toen de eerste keer dat dat gebeurde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts