mordante Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Zelf vind ik dat zodra een band geld probeert te verdienen aan hun muziek dat het dus commercieele muziek is. Hoe ze dat geld dan ok verdienen, of het nu een jazz bandje is dat hun geld verdient door jazzclubs af te gaan of Britney Spear die een miljoen CD's verkoopt het is bijde commerciele muziek naar mijn mening. Een collega van mij was het daar niet mee eens, maar uitleggen waarom iets wel commercieel is is en iets anders niet kon hij niet duidelijk. wat vinden jullie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Misschien is het commercieel als geld verdienen het enige doel is, van te voren zorgvuldig gepland door producers. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 Hoe bepaal je dan dat geld verdienen het enige doel is? Want ik denk niet dat iemand dat ooit met zekerheid kan zeggen of dat het enige doel is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 Mooie vraag Alle muziek die op cd/lp is uitgebracht schaar ik onder commercieel. Daar ben ik het dus ook mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Het zal misschien ontkend worden door de mensen in kwestie. Grote platenmaatschappijen zullen een paar cash-cows in huis moeten hebben om de toko draaiende te houden. Dat is bij andere grote bedrijven ook. Ik denk dat er gericht gezocht wordt naar muzikale successen zoals bijv Idols, Britney Spears, 2 Unlimited (in het verleden) en ga zo maar door. Ik denk dat het gros wel in het grijze gebied zal vallen, maar zoals Henk al zei als het in de winkel ligt, is het commercieel...Maar ik denk dat de term "commercieel" ook nog wel een lading er bij heeft. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Mooie vraag Alle muziek die op cd/lp is uitgebracht schaar ik onder commercieel. Helemaal mee eens. Wie werkt en daarmee geld verdient is commercieel bezig. Of dat nu een melkboer is of een muzikant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Hier las ik onlangs een aardig stukje over dit item, dat wat dieper op deze term en het daaruit komende vooroordeel ingaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Hoi, Zelf heb ik de gedachte bij commerciele muziek,muziek die door zo'n beetje iedereen beluisterd kan worden. Bijvoorbeeld metal of klassiek dat word door heel veel mensen verafschuwt maar,top 40 muziek daar kan iedereen naar luisteren en dat is in mijn ogen commerciele muziek. Mvg Piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Hier las ik onlangs een aardig stukje over dit item, dat wat dieper op deze term en het daaruit komende vooroordeel ingaat. Interessant stuk. Als purist zou ik me niet willen verlaten in discussies over ethische en/of morele kwesties, maar mij puur aan de letter willen houden En dan zeg ik: zodra muziek in het handelsverkeer wordt gebracht mag men spreken van commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 commercieel is inspelend op de behoefte van de markt. Of je er nou geld mee verdient of niet, muziek is pas muziek als je het maakt omdat jij 't zo voelt! Niet omdat de ander het zo wil horen! Klasiek en metal kunnen dus net zo goed onder commercieel vallen! Dat er geld met muziek verdient word is niet interresant. Het gaat om de inzet! Maar dat is mijn bescheiden mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Misschien kan iemand die van niet-commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Dat geldt dan voor de huidige cd die in de winkel wordt aangeboden, maar tevens voor de partituren van vroegere componisten die werden verschreven door een kopiiist en daarna in de handel gebracht. Ik vrees dat alle muziek commercieel is; altijd is er ergens iemand die er iets aan verdient Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Ik denk dat met "commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Ik denk dat met "commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 een band die het goed doet moet wel tikkie commerciele acties ondernemen ze motte geld overhouden voor 1 levens onderhoud 2 instrumenten onderhoud c.q vervangen 3 transport middelen voor naar optredens toe te gaan 4 ........ 5 ...... 6 enz enz da was ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Muziek is voor mij commercieel als in de eerste plaats "muziek maken om winst te maken" het doel is van de muzikant in plaats van "muziek maken om plezier te hebben". Dit ongeacht de grootte van de doelgroep, die lijkt mij meer afhankelijk van onder meer het genre muziek en de leeftijdscategorie waar men zich op richt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Zodra er een producer achter zit is de authenticiteit weg Gelukkig niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Zodra er een producer achter zit is de authenticiteit weg Gelukkig niet. Ik begrijp het ff niet meer. Is het een soort geheimtaal? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Zodra er een producer achter zit is de authenticiteit weg Gelukkig niet. Ik begrijp het ff niet meer. Is het een soort geheimtaal? Groet, Jacco Nee hoor. Maar het zou gewoon niet best zijn als musici die een producer gebruiken niet authentiek meer zijn. Daarvoor moet je de rolverdeling musicus / producer kennen, en die hangt heel sterk af van wie die musicus is. Een groep als de Backstreet Boys worden voorzien van een geheel programma uitgelegd over bijv. 2 jaar met tourschema's, slimme data voor specifieke liedjes waarin bepaalde akkoorden gebruikt worden en songtexten die zo algemeen mogelijk zijn. creatieve inbreng van die 'boys' zelf is bijna nul. Zie vertellen wel wat voor type kleren ze aanwillen in de videoclip. Dat is hun bijdrage zeg maar. Uitvoerend hebben ze dan wel een flinke taak (zij staan op het podium) maar dat is wat anders. Echter de meest muzikale mensen kunnen gebruikmaken van producers. Eileen Edwards (toch niet te minste, ze is beter bekend onder haar artiestennaam Shania Twain) is toch zeer authentiek in haar muziek (geen smaak kwestie) maar haar producent Mutt Lange heeft toch echt wel wat invloed; die neemt taken over van haar zodat zij zich juist meer op het creatieve werk kan richten denk ik (welke musici, waar opnemen, hoe te mastere, wanneer touren enz). Die Mutt Lange is dan ook een goede producer. Een tiran als Max Martin met een muzikaliteit van nul maar een gevoel voor commercie van oneindig, dicteert alles aan bijv. de backstreet boys en die vinden het best want er zijn genoeg gillende jonge vrouwen die de producten kopen. Waarmee ik niets verkeerds zeggen wil over die groep overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 (...)Klassieke muziek is niet commercieel te noemen omdat er aan het kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 (...)aan bijv. de backstreet boys en die vinden het best want er zijn genoeg gillende jonge vrouwen die de producten kopen. (...) Hoe waar is deze opmerking Ondergetekende heeft jaaaaaren geleden voor het hermetisch gesloten tuinhek van de villa van Nick Carter van de BSB in Florida gestaan. Naast hem dochterlief compleet in extase, hopende een glimp op te vangen van het object van haar vervoering. Buiten een grijnzende tuinman geen levende ziel te bekennen, maar toch ten minste een half uur wachten....je weet maar nooit. Hoe diep kan een mens gaan Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Muziek is voor mij commercieel als in de eerste plaats "muziek maken om winst te maken" het doel is van de muzikant in plaats van "muziek maken om plezier te hebben". Hier ligt ook voor mij het onderscheid............. Hetwelk niet uitsluit dat ook in het laatste geval ook winst gemaakt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Mijn opmerking was slechts ter gedeeltelijke adstruering van mijn bewering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts