Jump to content

Vinyl versus cd.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Beste allen,

Al struinend over een ander forum, kwam ik een alleraardigst plaatje tegen die ik jullie niet wil onthouden. Het onderwerp daar gaat over de slechtst gemasterde cd, op zich een aardig onderwerp. Voor de volledigheid: bewuste post

RedHotChiliPeppersStadiumArcadium.jpg

Je ziet 4 sporen, de bovenste 2 zijn van vinyl en de onderste 2 van cd. Het gaat om het album Stadium Arcadium van de Red Hot Chili Peppers.

Ik denk dat ik de vinylversie prefereer...

Groet,

Jacco

Al struinend over een ander forum, kwam ik een alleraardigst plaatje tegen die ik jullie niet wil onthouden. Het onderwerp daar gaat over de slechtst gemasterde cd, op zich een aardig onderwerp. Voor de volledigheid: bewuste post

Leuk stukje, ga ik vanavond eens op mijn gemak lezen. :)

Enno :)

Bij de vinylversie zie ik itt de cdversie, 0.5 op de schaal staan. Hoe zit dat?

Dat heb ik mij ook afgevraagd en het meest voor de hand liggend vind ik dat het een analoge opname betreft en dan ga je niet helemaal tot het maximum, maar hou je een marge. In dit geval is dat kennelijk rond die amplitude 0.5.

Groet,

Jacco

Beste allen,

RedHotChiliPeppersStadiumArcadium.jpg

Je ziet 4 sporen, de bovenste 2 zijn van vinyl en de onderste 2 van cd. Het gaat om het album Stadium Arcadium van de Red Hot Chili Peppers.

Ik denk dat ik de vinylversie prefereer...

Groet,

Jacco

Ja, natuurlijk.

De cd-versie staat zo te zien bol van de compressie. En mist derhalve dynamiek.

De foto mag dan verdacht zijn, de conclusie is wel OK.

Ik heb thuis genoeg LP-versus-CD files op de computer.

Vele moderne CDs zijn, indien niet gecomprimeerd, dan toch

sterk gelimiteerd, dus met afgesneden pieken.

Dat kan artificieel en/of agressief klinken.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog talloze andere verschillen tussen LP en CD ...

-mono-bas

-hooglimiters

-afwijkingen snij-RIAA <> weergave-RIAA

-generatieverliezen lak/matrijzen/vinyl

-aftastverliezen

-sterk toenemende vervorming met frequentie

-arm-element resonantie

-naaldtipresonantie

-...

Ik heb toevallig wat van die nummers op mijn iriver. Bijvoorbeeld 21st century:

RHCP21stCentury.png

Dit is niet in hoogte afgeplat voor het plaatje. Zoals je ziet, is het aardig in dynamiek beperkt.

Groet,

Jacco

Dit is niet in hoogte afgeplat voor het plaatje. Zoals je ziet, is het aardig in dynamiek beperkt.

Groet,

Jacco

Dynamiek beperking is het ergste nog niet. Overstuurde microfoons, zoals op Californication, das pas erg... Erg jammer van de verder wel goeie nummers op die cd...

Gelukkig is het niet de schuld van de CD..

Helaas werken er weinig mensen bij platenmaatschappijen / studio's die zich om geluidskwaliteit bekommeren.

Wel een mogelijke verklaring voor 'audiofielen' die zeggen dat Vinyl beter klinkt dan CD. Dit kan natuurlijk als je een technisch 'beter' platform verziekt door alles te laten clippen en compressen.

Wat ik niet begrijp is waarom ze het dan voor de vinyl versie ineens wel goed doen?

goede bron > cd opname malloten > brakke cd

goede bron > helder denkende vinyl malloten > goede plaat

In dat geval moeten die helder denkende vinyl malloten het eens digitaal per ongeluk op cdtjes zetten.. :)

[...]

Wat ik niet begrijp is waarom ze het dan voor de vinyl versie ineens wel goed doen?

[...]

Ik heb begrepen op verzoek van de muzikanten cq producer. Waarom weet ik niet, misschien omdat het keihard op de radio moet knallen.

Groet,

Jacco

Ik begreep van een muzikant die regelmatig in de studio is dat dynamiek ongewenst is bij radio, teveel nieveauverschillen, dus liever op de cd er al uit. Verder werd er afgemixt voor autoradio en niet voor high-end sets.

Ik begreep van een muzikant die regelmatig in de studio is dat dynamiek ongewenst is bij radio, teveel nieveauverschillen, dus liever op de cd er al uit. Verder werd er afgemixt voor autoradio en niet voor high-end sets.

Ik heb de originele post op Steve Hoffmann's forum eens doorgelezen en het blijkt dat het meeste nog steeds op auto-sets wordt afgemixed. Omdat dat de plek is waar de meeste radio beluisterd wordt. Knallen dus!

Groet,

Jacco

[...]

[...]

Ik heb begrepen op verzoek van de muzikanten cq producer. Waarom weet ik niet, misschien omdat het keihard op de radio moet knallen.

Groet,

Jacco

Ze maken voor de singles toch Radio Edits? Dan kunnen ze die comprimeren zoveel ze willen. Laten ze dan de rest gewoon goed op cd zetten. En trouwens, bij de radio wordt het toch al gecomprimeerd, als het 'te dynamisch' is...

Ik heb de originele post op Steve Hoffmann's forum eens doorgelezen en het blijkt dat het meeste nog steeds op auto-sets wordt afgemixed. Omdat dat de plek is waar de meeste radio beluisterd wordt. Knallen dus!

Groet,

Jacco

Misschien is dit een aardige definitie voor commerciele muziek :rolleyes: Zie ander topic...

[...]

[...]

Groet,

Jacco

Ze maken voor de singles toch Radio Edits? Dan kunnen ze die comprimeren zoveel ze willen. Laten ze dan de rest gewoon goed op cd zetten. En trouwens, bij de radio wordt het toch al gecomprimeerd, als het 'te dynamisch' is...

Ja, op de radio wordt ook gecomprimeerd, maar dat zijn andere beesten. Die reageren anders en ze zijn niet allemaal gelijk. Het schijnt ook zo te zijn dat als er teveel vooraf gecomprimeerd wordt dat dan de kans bestaat dat het op de radio helemaal niet meer klinkt. Vreemd wereldje...

Groet,

Jacco

[...]

[...]

Groet,

Jacco

Ja, op de radio wordt ook gecomprimeerd, maar dat zijn andere beesten. Die reageren anders en ze zijn niet allemaal gelijk. Het schijnt ook zo te zijn dat als er teveel vooraf gecomprimeerd wordt dat dan de kans bestaat dat het op de radio helemaal niet meer klinkt. Vreemd wereldje...

Groet,

Jacco

Tja, dat weet ik verder niet. Maar goed, ik blijf er bij: ze kunnen dan toch Radio Edits maken die flink gecomprimeerd zijn...

[...]

[...]

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Tja, dat weet ik verder niet. Maar goed, ik blijf er bij: ze kunnen dan toch Radio Edits maken die flink gecomprimeerd zijn...

Dat is toch uit de tijd! Vroegah had je van die 7 inch dingetjes. Tegenwoordig wordt er 1 mix gemaakt en die wordt ook naar radiostations gestuurd. Op cd dus.

Kennelijk wordt voor de vinyl hoek een uitzondering gemaakt. Deze groep mensen zijn kieskeurig en daar wordt op ingespeeld middels mooie mixen. Het is eigenlijk een commerciele bezigheid nu ik er zo over nadenk...

Groet,

Jacco

Een vergelijking tussen dsd en pcm laag van dsotm laat iets dergelijks zien

http://www.stereophile.com/news/11649/

De pcm variant bevat vermoedelijk veel digitale clipping

Wat ik mij uit mijn hoofd herinner, is dat de PCM laag van DSOTM niet afkomstig is van de stereo sacd laag. Het zou een remaster zijn voor het 20 of 25 jarig jubileum van het album.

Groet,

Jacco

Wat ik mij uit mijn hoofd herinner, is dat de PCM laag van DSOTM niet afkomstig is van de stereo sacd laag. Het zou een remaster zijn voor het 20 of 25 jarig jubileum van het album.

Groet,

Jacco

Het artilkel suggereert dat ze beide van dezelfde master tape zijn. Maar dat kan natuurlijk onjuist zijn.

Groet,

Jacco

Het artilkel suggereert dat ze beide van dezelfde master tape zijn. Maar dat kan natuurlijk onjuist zijn.

Dat is onwaarschijnlijk. Ik heb indertijd eens een test gedaan waarbij ik vele versies van dat album heb verzameld. Van origineel, MFSL, verschillende anniversary versies etc. Die had iemand op hydrogenaudio ter beschikking gesteld. 2 daarvan waren identiek en anders klinkend dan de rest. Dat was de pcm laag van sacd en de 20 of 25 jarig jubileum -versies. Interesse in die samples?

Groet,

Jacco