saiko Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 De trafo`s in mijn eindversterker brommen zo nu en dan en ik zou graag willen weten waar dit eventueel aan zou kunnen liggen. Mijn set is aangesloten op een aparte stroomgroep met aarde. De trafo`s zijn reeds ontkoppelt en ik heb van een hifizaak ook al een DCfilter kunnen lenen. Deze helpt enigzins, maar niet volledig. Inmiddels heb ik mijn eindversterker eens aangeloten bij een goede vriend waar deze ook bromde. Mijn vorige versterker, het geintergreerde model van mijn huidige eindversterker, deed het ook. De hifizaak zegt verder niets te kunnen doen en houdt het bij netvervuiling. Iemand anders een suggestie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Ik ben bang dat de trafo's zelf fysiek brommen. Dit komt door het loslaten van de hars/lak waarmee de trafo is gebakken om de draad waarmee deze is gewikkeld vast te maken. Worden de trafo's warm als je de versterker normaal gebruikt? Voel maar eens na een avondje spelen (stroom eraf!). Zet je de versterker altijd helemaal uit na gebruik? Deze twee factoren samen verhogen het risico op losraken van de trafodraad. (temperatuurswisselingen met uitzetten en krimpen van de draad als gevolg. Dus spanningen in de lak). De draad gaat dus liggen klapperen in het 50Hz netspanningsritme. Remedie? pfff vooral duur, tot het vervangen van de trafo's an sich. Je kan ze proberen in te laten gieten in hars tot blokken. Duur en niet succes gegarandeerd... Hoop dat je hier wat aan hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saiko Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 Bedankt voor je reactie. De trafo`s worden niet warm en ik schakel de versterker altijd uit als deze niet gebruikt wordt. Ik heb ook al eens contact opgenomen met de importeur en deze zegt net als de hifidealer dat het niet aan de trafo`s zelf ligt. Het los raken van de wikkelingen was volgens beiden niet mogelijk mits de trafo`s een abnormaal hoge temperatuur zouden bereiken. Ik heb dit vaak gecontroleerd en nooit geconstateerd. Overigens, op hun kosten zijn de trafo`s al ontkoppeld van het chassis, dus onbereidwillig zijn zij zeker niet. Daar komt bij dat mijn vorige versterker ook last van brommende trafo`s had. Ook is de brom niet altijd aanwezig en wanneer wel in verschillende gradaties. Het lijkt vooral `s avonds voor te komen en dat is erg storend tijdens rustige passages. Daar ik een technische leek ben zou jou theorie zomaar kunnen hoor. Mocht ik overigens de trafo`s gaan vervangen dan moet ik wel 100% zeker weten dat het daar aan ligt. De trafo in mijn cd speler doet het trouwens ook, maar hier heb ik na ontkoppelen geen last meer van. De twee trafo`s in mijn voorversterker echter weer niet. Ik weet het niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Je zegt dat het ook bij die vriend gebeurde, dat brommen. Zou het net bij hem dan ook zo vervuild zijn? Sterker nog, een versterker zou daar toch wel tegen moeten kunnen? Anders moeten ze er maar een sticker op plakken; alleen gebruiken bij perfect net. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Ik deel de mening van Porcino: mechanisch probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saiko Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 Dat het bij hem zo vervuild is zou goed kunnen. Hij had in het verleden een Marantz Pm8000 versterker, nou weet ik niet of hier ook een ringerkern in zat, maar deze bromde ook behoorlijk. Tegenwoordig heeft hij Linn apparatuur met geschakelde voedingen. Wellicht kan ik eens een forse eindtrap van mijn hifidealer proberen te lenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Brommen ze ook op een andere stroomgroep, zonder aarde? Het is toch toevallig geen aardlus? Misschien ook proberen zoveel mogelijk andere apparaten los te koppelen om het probleem te isoleren. Specifieke bekabeling gebruikt? Ja ik noem nu maar even e.e.a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saiko Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 Brommen ze ook op een andere stroomgroep, zonder aarde? Het is toch toevallig geen aardlus? Misschien ook proberen zoveel mogelijk andere apparaten los te koppelen om het probleem te isoleren. Specifieke bekabeling gebruikt?Ja ik noem nu maar even e.e.a. Ze brommen ook zonder aarde, op andere groepen, losgekoppeld en met verschillende bekabeling. Ik ben er al een tijdje mee bezig.... De technische dienst van de hifidealer, genaamd Hanze Hifi, vertelde mij overigens dat zij in het verleden wel trafo`s hadden vervangen maar dat dit vrijwel nooit tot het gewenste resultaat leidde. Toch zal ik nog eens contact opnemen met de importeur om te vragen wat de prijs is van 2 trafo`s. Ondertussen heb ik ook nog wat op inernet gevonden. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit wellicht een oplossing zou kunnen zijn: Kemp DC X-Terminator PS audio Humbuster Erg prijzig overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Deze klacht heb ik vaker gehoord . Zouden de trafo,s oorzaak zijn dan zou het probleem zich permanent openbaren. Dus heeft het te maken met de aangelegde netspanning welke waarschijnlijk is vervuild en dat je op bepaalde tijdstippen meer last hebt van brommen kan er mee te maken hebben dat er rond dit tijdstip meer bronnen zijn die het net vervuilen. AMLIMO heeft daar een uitstekende oplossing voor welke ze volgens mij sniffer noemen . Hoe dat precies zat weet ik helaas niet meer maar de firma AMPLIMO hielp mij altijd uitstekend dus neem eens contact met ze op. Hun eigen trafo,s hebben er namelijk ook last van. De trafo,s in mijn versterkers zijn in het geheel ingegoten en na ruim 15 jaar nog helemaal stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saiko Posted 27 juni 2006 Author Report Share Posted 27 juni 2006 Deze klacht heb ik vaker gehoord .Zouden de trafo,s oorzaak zijn dan zou het probleem zich permanent openbaren. Dus heeft het te maken met de aangelegde netspanning welke waarschijnlijk is vervuild en dat je op bepaalde tijdstippen meer last hebt van brommen kan er mee te maken hebben dat er rond dit tijdstip meer bronnen zijn die het net vervuilen. AMLIMO heeft daar een uitstekende oplossing voor welke ze volgens mij sniffer noemen . Hoe dat precies zat weet ik helaas niet meer maar de firma AMPLIMO hielp mij altijd uitstekend dus neem eens contact met ze op. Hun eigen trafo,s hebben er namelijk ook last van. De trafo,s in mijn versterkers zijn in het geheel ingegoten en na ruim 15 jaar nog helemaal stil. Bedankt voor de tip! Ik zal ze morgen eens opbellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Volgens mij zijn al die kletsverhalen over netvervuiling uitgevonden om te verhullen dat de trafo's niet strak gewonden zijn. Ik heb een Meridian CD speler die kort na de garantie bromproblemen begon te ontwikkelen. De trafo vervangen en weer dat bromprobleem, nog een keer vervangen en weg het probleem. Ik heb gelukkig een hele goede dealer en het is allemaal in goede samenwerking gebeurd. Aan de andere kant een vooraanstaand producent die geen goede trafo wil inkopen omdat hij het te duur vindt kan mij de pot op de volgende keer. Overigens heb ik een keer van Transtec gehoord dat ze een hele serie Quad hebbben teruggezonden omdat de trafo's bromden.Als alle importeurs dat deden hadden we geen bromproblemen meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 27 juni 2006 Report Share Posted 27 juni 2006 Brommen ze ook op een andere stroomgroep, zonder aarde? Het is toch toevallig geen aardlus? Misschien ook proberen zoveel mogelijk andere apparaten los te koppelen om het probleem te isoleren. Specifieke bekabeling gebruikt?Ja ik noem nu maar even e.e.a. Aardlus is idd ook een goede mogelijkheid! En ja, losraken van wikkelingen, tis tegenwoordig een onderschat probleem, maar daarom niet minder mogelijk. Tis wel waar wat je zegt, pas als alle andere problemen uitgeschakeld zijn hier geld in steken. het zijn de duurste onderdelen van de versterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Zijn het toevallig amerikaanse versterkers? Die zijn ontworpen voor 60Hz en willen wel eens brommen op 50. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Volgens mij zijn al die kletsverhalen over netvervuiling uitgevonden om te verhullen dat de trafo's niet strak gewonden zijn. Ik heb een Meridian CD speler die kort na de garantie bromproblemen begon te ontwikkelen. De trafo vervangen en weer dat bromprobleem, nog een keer vervangen en weg het probleem. Ik heb gelukkig een hele goede dealer en het is allemaal in goede samenwerking gebeurd. Aan de andere kant een vooraanstaand producent die geen goede trafo wil inkopen omdat hij het te duur vindt kan mij de pot op de volgende keer. Overigens heb ik een keer van Transtec gehoord dat ze een hele serie Quad hebbben teruggezonden omdat de trafo's bromden.Als alle importeurs dat deden hadden we geen bromproblemen meer. Met Carl kan ik het helemaal eens zijn, dat je s'avonds vaker brom waarneemt is te wijten aan het feit dat het dan stiller is, de brom komt dan boven de achtergrondruis uit. Meet het omgevingsgeluid maar eens op verchillende tijdstippen van de dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 ik heb in mijn verbouwde Coplands de eindtrafo's op diabolotjes gezet (rubberen kegeltjes met aan twee kanten boutje danwel moertje). Vibratie-isolatie. Werkt goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 volgens mij zijn ringkern-trafo's inderdaad gevoeliger voor mechanische brom. oorzaak is dan altijd DC (op het net), dat zal er helemaal uit moeten, maar geen idee hoe:( meet het eerst eens na met een goede voltmeter Een DC-filter verkleint het probleem, maar elimineert het denk ik niet genoeg in jouw geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Volgens mij zijn al die kletsverhalen over netvervuiling uitgevonden om te verhullen dat de trafo's niet strak gewonden zijn. Ik heb een Meridian CD speler die kort na de garantie bromproblemen begon te ontwikkelen. De trafo vervangen en weer dat bromprobleem, nog een keer vervangen en weg het probleem. Ik heb gelukkig een hele goede dealer en het is allemaal in goede samenwerking gebeurd. Aan de andere kant een vooraanstaand producent die geen goede trafo wil inkopen omdat hij het te duur vindt kan mij de pot op de volgende keer. Overigens heb ik een keer van Transtec gehoord dat ze een hele serie Quad hebbben teruggezonden omdat de trafo's bromden.Als alle importeurs dat deden hadden we geen bromproblemen meer. Nou, zon onzin is het helemaal niet omdat ik zelf heb meegemaakt dat een trafobrom verdween toen deze aan een Powerplant van PS Audio werd gehangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Ligt aan je instelling. Je kunt eisen dat het net perfect is en eventueel een duur filter kopen of je kunt eisen dat de trafo's in je apparatuur fatsoenlijk op een normaal net reageren en daar op inkopen. Ik weet wel welke de goedkopere oplossing is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Ja vind ik ook, een apparaat hoort het fatsoenlijk te doen op een doodnormaal net, zonder trucs met filters en weet ik veel wat. Dat zelfde verhaal hebben we hier ook al met een phono pre. Ik zou daar toch echt geen genoegen mee nemen hoor. Wel lastig trouwens als de dealer naar je net wijst als oorzaak.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Ja vind ik ook, een apparaat hoort het fatsoenlijk te doen op een doodnormaal net, zonder trucs met filters en weet ik veel wat. Dat zelfde verhaal hebben we hier ook al met een phono pre. Ik zou daar toch echt geen genoegen mee nemen hoor. Wel lastig trouwens als de dealer naar je net wijst als oorzaak.. Maar als je zijn verhaal leest ligt het niet zo simpel. Hij heeft meerdere versterkers gehad, allemaal hetzelfde probleem. Het lijkt mij sterk dat hij een onwenselijk talent heeft enkel versterkers te kopen met slechte trafo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Ja vind ik ook, een apparaat hoort het fatsoenlijk te doen op een doodnormaal net, zonder trucs met filters en weet ik veel wat. Dat zelfde verhaal hebben we hier ook al met een phono pre. Ik zou daar toch echt geen genoegen mee nemen hoor. Wel lastig trouwens als de dealer naar je net wijst als oorzaak.. Maar als je zijn verhaal leest ligt het niet zo simpel. Hij heeft meerdere versterkers gehad, allemaal hetzelfde probleem. Het lijkt mij sterk dat hij een onwenselijk talent heeft enkel versterkers te kopen met slechte trafo's. Nee, het zal niet simpel zijn. Ik las dat hij een MF heeft, en de vorige met de problemen was ook een MF als ik het goed heb. Verder trad het probleem ook elders op. Ik zou het zelf dan toch in de overgevoeligheid van dat merk voor minder ideale omstandigheden zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 MF heeft er een handje van met bijzonder goedkope - soms zelfs look a likes - componenten te bouwen, dit kan dus beslist tot problemen leiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saiko Posted 28 juni 2006 Author Report Share Posted 28 juni 2006 MF heeft er een handje van met bijzonder goedkope - soms zelfs look a likes - componenten te bouwen, dit kan dus beslist tot problemen leiden. Kun jij zeggen wat voor onderdelen hier in zitten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
saiko Posted 28 juni 2006 Author Report Share Posted 28 juni 2006 Ik heb ondertussen contact gehad met een medewerker van Amplimo en hij herkende het probleem. Hij vertelde mij dat het vrijwel zeker komt door een vervuild stroomnet. Als voorbeeld stelde hij voor om eens een f Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 juni 2006 Report Share Posted 28 juni 2006 Heb een aantal kleinere apparaten van MF onderhanden gehad, hierin waren de voedingen bepaald niet overbemeten te noemen en de kwaliteit van de elco's in de voeding zeker matig, verbetering leverde beduidend minder invloed vanaf het net. Denk dat bij dit soort problemen de kwaliteit van de in de voeding gebruikte componenten van bijzonder groot belang is. Bij een eigen project - ook met ringkern voedingstrafo's - ooit brom problemen opgelost door voor elke spanning een eigen trafo te gebruiken, in de trafo met meerdere wikkelingen bleken dezen elkander te beinvloeden met als resultaat een droeve brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts