Jump to content

hoe werkt een microfoon.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ach, waarom vertel ik je niet gewoon hoe een mic werkt volgens mij? Dat was toch je originele vraag.

Je hebt een oppervlakte dat vrij dun is qua dikte. Vrij weinig massa dus. Dat zal zich bewegen conform de verplaatsing van de luchtmoleculen. De beweging van de luchtmoleculen wordt dus gevolgd door een flinterdun schijfje "materiaal".

Tot zover. We hebben een onwaarschijnlijk dun schijfje dat meebeweegt met de luchtmoleculen. Nu komt het, want we gaan een aantal windingen draad bevestigen aan het bewegende schijfje. Dit natuurlijk in een mate die geen invloed heeft op het trillend schijfje qua massa. Vervolgens laten we dit hele systeem bewegen in een magnetisch veld. De bewegende wikkelingen in het magnetisch veld zullen een kleine elektrische spanning opwekken. Dit is evenredig met de bewegende luchtmoleculen.

Nu hebben we dus een spanning die afhangt van de trillende luchtmoleculen. Dat is de microfoon.

Groet,

Jacco

;) Google is je vriend Erik.

ja, zo slim zijn ze op dit eiland ook wel, :P

maar ik wil wat weten over:

-een doorsnee van een microfoon,

-een explosietekening van diverse types,

-wat maakt een microfoon rondomgevoelig

-wat maakt een microfoon richtingsgevoelig en waarom

-wat is precies een drukgevoelige en een drukgradient gevoelige microfoon

-wat zijn kapsels

dit alles laat zich niet makkelijk vinden via Google.

dit alles laat zich niet makkelijk vinden via Google.

Voor dit soort vragen is er iets beters dan Google ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

iets beter ja,

maar ik wil meer plaatjes en uitleg ;)

dit vind ik al interessant :

van buiten

251px-Oktava319.jpg

van binnen

394px-Oktava319-internal.jpg

nu even mijn vraag,

welk richteffect heeft deze microfoon en waarom?

en hoe is dit te beinvloeden?

en waarmee?

Ooit ook al eens gehoord van de "MicroFlown"?

Daar waar de microfoon een sensor is van "Voltage" in geluid, is de MicroFlown een sensor van "Stroom" in geluid.

Is een vinding van de Univ. van Twente enkele jaren terug

Bouke

Nee, dan is hij richtingsgevoelig naar boven (dit is het geval bij klein membraam condensator microfoons). De Oktava is gevoelig in de richting waar het logo en type nummer is gedrukt.

uid1343_e10e62af8ee23b2f66a9916a81be04a4.jpg

Mijn klein membraam koppel condensator microfoon's in AB opstelling.

maar als je twee membramen hebt , dan is ie toch naar twee kanten gevoelig , en niet rondom?

ps: ik kan nergens afbeeldingen op internet vinden van het inwendige van microfoonkapsels.

Met 2 membramen is de rondomgevoeligheid prima. Waarom fabrikanten niet graag hun membramen en microfoon schema's laten zien? Bang dat hun concepten en technieken gejat worden?

ps: ik kan nergens afbeeldingen op internet vinden van het inwendige van microfoonkapsels.

In essentie net zoals luidsprekers, waarbij het membraan (bijna) altijd kleiner is dan de golflengte.

Een dynamische microfoon kun je vergelijken met een tweeter, of een hoofdtelefoon.

Heel letterlijk, trouwens. Stop een dynamische microfoon in een hoofdtelefoonuitgang en je krijgt muziek. En brul eens in een hoofdtelefoonkapsel ...

Bij ribbons is het ook weer hetzelfde.

Condensator/electret microfoons zijn ruwweg gelijk aan elektrostaten of electrets.

De richtkarakteristiek wordt gevormd door interferentie.

Een membraan in een gesloten doosje is een druksensor en is rondomgevoelig.

Een membraan in een open doosje is een drukgradientsensor, dipool, achtvorm.

Tussen beide vind je de andere vormen zoals cardioide.

Een richtmicrofoon onstaat door een standaardtype te koppelen aan een lange buis

met gleuven in de buiswand. Door interferentie wordt het zijdelings binnenkomend geluid onderdrukt.

beyer-mce86-2-shotgun-condenser-mic.jpg

[...)

Waarom fabrikanten niet graag hun membramen en microfoon schema's laten zien? Bang dat hun concepten en technieken gejat worden?

Dat is een beetje flauwekul. Van de meeste (condensator)microfoons zijn de schema's beschikbaar/bekend, ze staan alleen niet publiekelijk op internet

;)

Ooit ook al eens gehoord van de "MicroFlown"?

Daar waar de microfoon een sensor is van "Voltage" in geluid, is de MicroFlown een sensor van "Stroom" in geluid.

Is een vinding van de Univ. van Twente enkele jaren terug

Bouke

Met die Microflown heeft Rien Platenkamp (die ken je wellicht nog wel) nog iets gedaan, tijdens z'n afstuderen...

beste Werner,

aan jou heb ik wat :)

alleen heb ik hier een vraag over,

De richtkarakteristiek wordt gevormd door interferentie.

Een membraan in een gesloten doosje is een druksensor en is rondomgevoelig.

Een membraan in een open doosje is een drukgradientsensor, dipool, achtvorm.

Tussen beide vind je de andere vormen zoals cardioide.

-wat is interferentie en hoe werkt dat bij microfoons?

-spido zei een keer dat je met een drukgradientmicrofoon heel veel energie kan meten maar toch niets hoort, is dat het zelfde dat wanneer je naast een esl staat dat je dan heel veel luchtverplaatsing hebt maar door de akoestische kortsluiting toch geen laag hoort (omdat ons oor drukgevoelig is en niet drukgradient?)

-hoe zien deze microfoons er van binnen uit?

Edited by HEAR