Jump to content

LP's met veel dynamiek

rli
 Share

Recommended Posts

Hi,

Geef eens aan welke lp's, dus niet cd's, heel dynamisch klinken?

Ik zat vanavond te genieten van macho City van de Steve Millerband. Ongelooflijk wat een dynamiek. Er komen veel geluidseffecten in dit nummer voor en het gaat echt van fluisterstil tot bijna oorverdovend. Prachtig. De level leds op mijn NAK cass.deck hebben het dan heel druk :D Er zit dus ook echt veel dynamiek in.

Dit nummer staat op de lp "Circle of love" en bestrijkt de gehele B kant. Als ik naar de groeven kijk dan lijkt het ook wel een maanlandschap.

Verder viel mij ook op dat de lp "Blam" van de Brothers Johnson ook dynamisch en lekker stevig klonk, heerlijk :D ik zit dan "te air guitaren of air te basgitaren" of hoe schrijf je dat?

Robin

Even een greep in mijn eigen collectie van albums die in mijn ogen/oren uitblinken in dynamiek en verder heel mooi zijn opgenomen:

Bjork - Post (denk hierbij o.a. aan het nummer "It's so quiet")

Fiona Apple - Extraordinary Machine (met dank aan ReneN voor de tip)

Ozark Henry - The sailor not the sea (volgens mij het meest dynamische album dat ik heb)

Tori Amos - Boys for Pele (van heel subtiel naar schreeuwerig maar alles goed onder controle)

Madonna - Ray of Light (met name veel attack in het laag)

Beck - Sea Change (gitaaraanslagen met veel dynamiek en allerlei effectjes)

Steve Miller - Fly Like an Eagle (op MFSL label; ook hier weer leuke effectjes)

Gotan Project - Lunatica (zeer fraai opgenomen en heel dynamisch; een van mijn leukste recente aanschaffen)

Kraftwerk - Minumum Maximum

het gaat echt van fluisterstil tot bijna oorverdovend.

Count Basie. :)

Heeft errug grote dynamiekverschillen.

Tevens fijn materiaal om `ns te luisteren hoeveel lucht er rond de instrumenten aanwezig is als tie z`n pieken op volle oorlogssterkte laat horen.

Luister bv maar `ns naar z`n Jazzhistory vol 4 (dubbelaar) op Verve.

Voor de liefhebbers van kerkorgels die `ns wat anders dan die eeuwige toccatas oid willen horen.

Jean Guillou - Visions Cosmiques.

040209.jpg

Improvisations dedi

Mijn LP dynamiek-tip met stip op 1:

Je weet af en toe niet wat je overkomt ....

• Members

Kweenie of het genre je ligt, maar deze,

B000006BZ5.03._SS500_SCLZZZZZZZ_V1133654438_.jpg

Propellerheads - Decksanddrumsandrockandroll

en deze,

B00022XE2M.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1116107206_.jpg

Miss Kitten - I Com

doen kwa dynamiek aardig mee....

Kweenie of het genre je ligt, maar deze,

B000006BZ5.03._SS500_SCLZZZZZZZ_V1133654438_.jpg

Propellerheads - Decksanddrumsandrockandroll

en deze,

B00022XE2M.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1116107206_.jpg

Miss Kitten - I Com

doen kwa dynamiek aardig mee....

propellerheads heb ik op cd en dat vind ik wel een gave plaat!

Robin

'The seads of love' van Tears for Fears. Ook opvallend trouwens: de cd-versie kent totaal geen compressie of limiting. Dus ook zeer dynamisch.

'The seads of love' van Tears for Fears. Ook opvallend trouwens: de cd-versie kent totaal geen compressie of limiting. Dus ook zeer dynamisch.

"de cd-versie"

Welke,

de originele, de remaster of beide?

Ik zal het thuis eens nakijken, maar voor zover ik weet heb ik de originele, vrij kort na het uitkomen van de cd, gekocht. Ik heb de nummers eens allemaal in Sound Forge geladen om de golfvormen ervan te bekijken, omdat ik al het vermoeden had dat er qua compressie en limiting niet mee geprutst was.

Oude LP's van het label Sheffield zijn ook erg dynamisch. je moet alleen van de muziek houden.

Children of Sanchez van Chuck Mangione is zowel in de oude als in de nieuwe persing erg dynamisch.

En een plaat die je vaak op rommelmarkten vindt: Who pays the Ferryman van de gelijknamige t.v. serie.

Zelfs de oude West Side Story (de stereo rode) in ondanks z'n leeftijd erg dynamisch.

:)