Jump to content

Invloed van het weer op geluid

Erjee
 Share

Recommended Posts

Misschien werkt het inderdaad zo.

Zeker is in ieder geval, dat temperatuur samen met luchtvochtigheid, hoeveelheid zonlicht, en besef over welk seizoen / weer het is veel invloed heeft op hoe alert je bent en op je stemming. Dit zou volgens mij het effect ook geheel kunnen verklaren.

Groet,

azh

Ik dacht dus ook een groot verschil te horen tussen warm en koeler weer.

Gelukkig bleek het grootste deel van het verschil te liggen aan de andere akoestiek.

Twee grote dakramen wagenwijd open zorgen (bij mij in elk geval) voor een andere geluidsbeleving.

Maar dat er geen verschil is zal ik niet zeggen. De tijd tussen koud en warm weer is vaak te lang. Zeker op m'n goed geisoleerde zolder. Bovendien spelen er zoveel ander factoren mee (gedraaide muziek, stemming enz) dat ik veranderingen moeilijk kan beoordelen.

:)

De luchtvochtigheid verschilt inderdaad van dag tot dag, maar het verschil tussen zomer en winter is natuurlijk het grootst. Dat verschil kun je dus relatief makkelijk onderscheiden. Ik denk dus niet dat ALS het zo is we het vaker moeten horen. De verschillen zullen er in theorie wel zijn, maar wij zijn degenen die het moeten kunnen ontwaren en waarschijnlijk niet kunnen.

Daarbij heeft luchtvochtigheid ook nog invloed op de kast en units zelf. Mijn papieren units bijvoorbeeld, die kun je 's avonds niet buiten gebruiken. De conus wordt dan veel te vochtig en te slap door de douw die erop komt. Het wordt dan een zompig geluid zonder detail (alsof je de trebleknop terugdraait).

@ Erjee: wist die natuurkundige ook iets te vertellen over de verschillende frequenties in relatie tot de relatieve luchtvochtigheid? Dat bijvoorbeeld het snelheidsverschil tussen lage en hoge tonen groter/kleiner worden met het toenemen van de luchtvochtigheid?

Luchtvochtigheid heeft inderdaad invloed op het kast- en conusmateriaal.

Maar in geval van magnetostaten heb je geen kast en het kunststof absorbeert geen water...

Hmmm.

De luchtvochtigheid verschilt inderdaad dagelijks. 's Winters stook je echter de verwarming op, koude lucht bevatte sowieso al minder vocht dan warme lucht...

Als ik het rolluik van mijn luisterkamer dicht doe (ook geluidsisolatie) zie ik niet of ik in een vroege, donkere winteravond of een lang licht zomeravond zit te luisteren.

Dat er nog veel meer factoren "anders" zijn in de winter dan in de zomer is een feit. 's Winters schijnen meer mensen somberder te zijn a.g.v. gebrek aan natuurlijk licht... De tijd tussen zomer en winter is heel lang. Een A/B vergelijk is dus vrijwel onmogelijk. Ook weer waar. Toch wel complex, als je er dieper op in gaat... :unsure:

@ Proprius; met deze persoon (paps) ben ik er verder niet op ingegaan. Daarom vroeg ik hier of er misschien mensen wisten van nadere onderzoeken op dit gebied. Mijn gevoel zegt dat meer vocht in de lucht de hoge freq. afremt. Maar dit is puur gebaseerd op gevoel.

@ Hans; als je de twee ramen open zet heb je twee geluidsabsorbers met een rendement van >100% :blink: !

Al het geluid van je systeem slokken ze op, maar brengen ook nog eens geluidjes van buiten af naar binnen.

Dus ja; open ramen hebben een dramatisch effect op de totale klank.

@ LuxmanL81: 's Zomers zijn er 's avonds meer activiteiten dan 's winters op hetzelfde tijdstip. Maar dat verklaart niet waarom het 's winters "dunner" kan klinken dan 's zomers. :unsure:

Heel goed, Dekkersj!

Tja, als ik een willekeurige wintersituatie invoer;

18 graden en 60% vocht,

deze vergelijk met de huidige situatie;

28 graden en 80%,

blijkt het geluid (volgens dit programma) bijna 2% sneller te zijn in de zomer.

Maar dit kan me helaas nog geen verklaring geven hoe zich dat in waargenomen klank vertaald...

Iemand anders wel?

:unsure:

Als we toch alle waargenomen verschillen buiten je eigen perceptie gaan zoeken, misschien komt het wel omdat je minder kleren draagt en dat ook je akoestiek aantast?

Ongelooflijk hoever je kunt gaan met het rationaliseren van je eigen gehoor.

Vannacht was de relatieve vochtigheid hier buiten 80 %, nu is ie 50%. Relatieve vochtigheid is sterk afhankelijk van de luchttemperatuur. In een huiskamer varieert het allemaal niet zo sterk omdat de temperatuur daat behoorlijk constant is.

Wauw.

Ach,

Ik ben niet van de meters en cijfers. Ben ook helemaal niet technisch opgeleid, namelijk. Met dit draadje probeer ik ook helemaal niks te bewijzen of zo.

Deze kwestie leg ik hier alleen maar aan omdat;

*) er meerdere mensen zijn die dit fenomeen waarnemen,

*) er vast wel een logische verklaring voor te geven is die zelfs natuurkundig te verklaren is.

(en het verschil in geluidssnelheid in droge en vochtige lucht duidt al in die richting)

Niks kwaads, toch?

Vannacht was de relatieve vochtigheid hier 80 %, nu is ie 50%.

De temperatuur was hier vannacht 22 graden en is dat nu ook.

Dat levert een verschil van maar liefst 0,12 procent.

Wauw.

Ja, daar wordt ik op zichzelf niet warm of koud van. Maar hoeveel (of hoeweinig) scheelt dat dan in frequentiehoogte of geluidsdruk of wat dan ook? Ik voel een beetje aan dat dat niet veel is, maar ik weet het niet zeker.

Groet,

Jacco

Vannacht was de relatieve vochtigheid hier 80 %, nu is ie 50%.

De temperatuur was hier vannacht 22 graden en is dat nu ook.

Dat levert een verschil van maar liefst 0,12 procent.

Wauw.

Ja, daar wordt ik op zichzelf niet warm of koud van. Maar hoeveel (of hoeweinig) scheelt dat dan in frequentiehoogte of geluidsdruk of wat dan ook? Ik voel een beetje aan dat dat niet veel is, maar ik weet het niet zeker.

Groet,

Jacco

Ik heb mijn bericht gewijzigd. In huiskamers varieert de temperatuur maar een paar graden en de relatieve vochtgheid is afhankelijk van de temperatuur.

Het blijft niks.

Ach,

Ik ben niet van de meters en cijfers. Ben ook helemaal niet technisch opgeleid, namelijk. Met dit draadje probeer ik ook helemaal niks te bewijzen of zo.

*) er vast wel een logische verklaring voor te geven is die zelfs natuurkundig te verklaren is.

(en het verschil in geluidssnelheid in droge en vochtige lucht duidt al in die richting)

Niks kwaads, toch?

Er is geen fenomeen, althans niet een fenomeen wat te maken heeft met relatieve luchtvochtigheid.

Ik heb tot diep in de nacht muziek geluisterd en ik hoor geen verschil met nu.

Kunnen we concluderen dat de geluidssnelheid dan niet van invloed is onder normale luisteromstandigheden?

Wat betreft de ophanging van de conus(sen) in de luidsprekers? Hoe zit het daar mee?

Groet,

Jacco

Ach,

Niks kwaads, toch?

Er is geen fenomeen, althans niet een fenomeen wat te maken heeft met relatieve luchtvochtigheid.

Ik heb tot diep in de nacht muziek geluisterd en ik hoor geen verschil met nu.

Hoor het ook niet. :) Heb dus een ietwat beperkt gehoor. :rolleyes: Doe het er wel mee. :D

Vannacht was de relatieve vochtigheid hier 80 %, nu is ie 50%. De temperatuur was hier vannacht 22 graden en is dat nu ook.  Dat levert een verschil van maar liefst 0,12 procent. 

Wauw.

Groet, Jacco

Ik heb mijn bericht gewijzigd. In huiskamers varieert de temperatuur maar een paar graden en de relatieve vochtgheid is afhankelijk van de temperatuur.

Het blijft niks.

Absoluut gezien heb je natuurlijk gelijk...

Tja, als ik een willekeurige wintersituatie invoer;

18 graden en 60% vocht,

deze vergelijk met de huidige situatie;

28 graden en 80%,

blijkt het geluid (volgens dit programma) bijna 2% sneller te zijn in de zomer.

Maar dit kan me helaas nog geen verklaring geven hoe zich dat in waargenomen klank vertaald...

Iemand anders wel?

:unsure:

Goh, woon jij onder een brug?

de relatieve vochtgheid is afhankelijk van de temperatuur.

Kan jij mij dit uitleggen?

Warme lucht kan meer water bevatten dan koude lucht. Relatieve vochtigheid is de verhouding tussen de hoeveel waterdamp die in lucht aanwezig is en de hoeveel waterdamp die in lucht van een bepaalde temperatuur aanwezig kan zijn. Hoeveel waterdamp lucht kan bevatten is voor iedere temperatuur anders.

Als je een afgesloten hoeveelheid lucht waarin een beetje gasvormig water (waterdamp, stoom) aanwezig is verwarmt, dan daalt de relatieve luchtvochtigheid met het stijgen van de temperatuur terwijl de absolute luchtvochtigheid gelijk blijft.

Als je dezelfde hoeveelheid lucht afkoelt stijgt de relatieve luchtvochtigheid tot het moment dat de 100% bereikt, dan is de parti

Ik heb vanmiddag maar even een test gedaan in het zwembad en zowel boven als onder water geluisterd naar wat er uit een portable kwam en inderdaad, het verschil is groot als de luchtvochtigheid toeneemt.

Ik heb vanmiddag maar even een test gedaan in het zwembad en zowel boven als onder water geluisterd naar wat er uit een portable kwam en inderdaad, het verschil is groot als de luchtvochtigheid toeneemt.

:lol::D:lol::D

beste CGM,

dat komt omdat je onder water met je ogen dicht luistert.

dan hoor je beter. ;)