cgm Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Ik heb vanmiddag maar even een test gedaan in het zwembad en zowel boven als onder water geluisterd naar wat er uit een portable kwam en inderdaad, het verschil is groot als de luchtvochtigheid toeneemt. beste CGM, dat komt omdat je onder water met je ogen dicht luistert. dan hoor je beter. Ja, ik wist wel dat je hiermee zou komen. Daarom heb ik een duikbril opgedaan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Dat moet je echter ook kunnen bereiken door de CV aan te zetten. In de zomervakantie is het bij mij in de buurt overigens stiller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 1 juli 2006 Author Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Dat moet je echter ook kunnen bereiken door de CV aan te zetten. In de zomervakantie is het bij mij in de buurt overigens stiller. Zouden de membramen (ook met veel metaal beplakt, immers) van Apogees dezelfde invloed van temperatuurwisselingen hebben als jouw speakers??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Dat moet je echter ook kunnen bereiken door de CV aan te zetten. In de zomervakantie is het bij mij in de buurt overigens stiller. Vanzelfsprekend verzinnen we nu een nieuw magisch probleem. Vertel eens, hoe groot denk je dat de temperatuurverschillen zijn waaraan luidsprekers in een huiskamer worden blootgesteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Ik kan me moeilijk voorstellen dat je verschil hoort, met de luchtvochtigheid als oorzaak. OK, de impedantie van die lucht is idd anders en dus reageren de conussen anders. MAAR, ik vind het uiterst knap dat je na een half jaar nog weet hoe het toen klonk. De beleving en ervaring van muziek heeft eerder te maken met emotionele toestand. Dat het dan eens anders klinkt dan voorheen, zal eerder aan je gemoedstoestand liggen, dan aan de temperatuur en luchtvochtigheid. Als je analoog speelt (en dat doe je volgens mij niet) kan het idd anders klinken. De spandraden in een MC element zijn nogal temperatuursgevoelig en dan kan er idd een behoorlijke klankverandering ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Ik kan me moeilijk voorstellen dat je verschil hoort, met de luchtvochtigheid als oorzaak. OK, de impedantie van die lucht is idd anders en dus reageren de conussen anders. MAAR, ik vind het uiterst knap dat je na een half jaar nog weet hoe het toen klonk. De beleving en ervaring van muziek heeft eerder te maken met emotionele toestand. Dat het dan eens anders klinkt dan voorheen, zal eerder aan je gemoedstoestand liggen, dan aan de temperatuur en luchtvochtigheid. Als je analoog speelt (en dat doe je volgens mij niet) kan het idd anders klinken. De spandraden in een MC element zijn nogal temperatuursgevoelig en dan kan er idd een behoorlijke klankverandering ontstaan. Denk eerder dat de snelheid van de geluidsgolven door de lucht veranderen, met name die van de hoge tonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 (edited) Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Edited 1 juli 2006 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 het eerste wat ik zou doen als ik op zolder zou moeten gaan luisteren is verwarming en airco installeren. Op een plek die z Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Ik zou op die zolder overigens ook een koelkast neerzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Ik zou op die zolder overigens ook een koelkast neerzetten. kZal je nog eens iets vertellen: bij die ontoereikende airco die ik vorig jaar kocht zat een schitterend mini-koelkastje voor 12 en 220Volt. En die is beduidend vaker gebruikt dan de airco zelf, want die doet tenminste wat ie moet doen. 't Was alleen een beetje een duur koelertje van bijna 400 euro..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Mijns inziens is het klimaat tussen de oren vooral debet aan veranderende klankervaringen..... Jammer van die airco. Valt er niks aan te doen behalve een nieuwe installeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Mijns inziens is het klimaat tussen de oren vooral debet aan veranderende klankervaringen..... Jammer van die airco. Valt er niks aan te doen behalve een nieuwe installeren? Ik heb ook wel eens zitten denken over een airco. Maar, nog afgezien van het energieverbruik wat me tegenstaat, ben ik bang dat het niet zo heel veel nut gaat hebben hier. Volgens mij warmt de zon m'n kamer sneller op dan de gemiddelde airco kan koelen. Heeft iemand enig idee of (en zo ja, hoe) je zoiets zou kunnen berekenen (vuistregels)..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 De temperatuur van elektronica op kritieke plekken, en van spreekspoelen ligt beduidend hoger dan ambient en is er daarom nagenoeg onafhankelijk van. Dat geldt idd niet voor zeilenspeakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Mijns inziens is het klimaat tussen de oren vooral debet aan veranderende klankervaringen..... Jammer van die airco. Valt er niks aan te doen behalve een nieuwe installeren? Ik heb ook wel eens zitten denken over een airco. Maar, nog afgezien van het energieverbruik wat me tegenstaat, ben ik bang dat het niet zo heel veel nut gaat hebben hier. Volgens mij warmt de zon m'n kamer sneller op dan de gemiddelde airco kan koelen. Heeft iemand enig idee of (en zo ja, hoe) je zoiets zou kunnen berekenen (vuistregels)..? Als het lukt om met een elektrisch kacheltje van 1 kW de kamer 10 graden te verwarmen zou je met hetzelfde koelvermogen de kamer 10 graden moeten kunnen koelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Mijns inziens is het klimaat tussen de oren vooral debet aan veranderende klankervaringen..... Jammer van die airco. Valt er niks aan te doen behalve een nieuwe installeren? Ik heb ook wel eens zitten denken over een airco. Maar, nog afgezien van het energieverbruik wat me tegenstaat, ben ik bang dat het niet zo heel veel nut gaat hebben hier. Volgens mij warmt de zon m'n kamer sneller op dan de gemiddelde airco kan koelen. Heeft iemand enig idee of (en zo ja, hoe) je zoiets zou kunnen berekenen (vuistregels)..? Als het lukt om met een elektrisch kacheltje van 1 kW de kamer 10 graden te verwarmen zou je met hetzelfde koelvermogen de kamer 10 graden moeten kunnen koelen. Is dat ongeacht de buitentemperatuur (en de temperatuur van het dak, dat nog veel hoger ligt)...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Ok Maar nu de vraag: hoeveel heb ik nodig om m'n kamer(tje) te koelen (liefst een graad of 10 inderdaad)? Dat ligt, neem ik aan, aan de inhoud. Die is bij mij ongeveer 4,50m x 3,00m x 2,50m... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HEAR Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Moderatie: Geen hele berichten quoten. Quoten is vrwijel nooit nodig. Mocht je het toch willen gebruiken, quote dan alleen de zin of zinsnede waarover het gaat. Zou houden we het forum leesbaar ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Heel goed, Dekkersj! Tja, als ik een willekeurige wintersituatie invoer; 18 graden en 60% vocht, deze vergelijk met de huidige situatie; 28 graden en 80%, blijkt het geluid (volgens dit programma) bijna 2% sneller te zijn in de zomer. Maar dit kan me helaas nog geen verklaring geven hoe zich dat in waargenomen klank vertaald... Iemand anders wel? huh 80% RV???? binnen of buiten? Beiden niet juist. Nu in de middag buiten maar 28% RV en binnen hooguit 40 a 45% anders heb je last van schimmelgroei denk ik. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Dat een element en conus materiaal (ik heb metalen conussen) op temperatuurverschillen reageert daar ben ik van overtuigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts