Jump to content

Invloed van het weer op geluid

Erjee
 Share

Recommended Posts

vorstperiodes???? Die zijn er niet meer geweest sinds 2002/2003!

Weerfreak

Dan heb ik al die jaren zeker ijsbloemetjes van een ijsboom van m'n autoruiten staan krabben :huh:

Andr

ik heb zelf een weerstation!!

De temperatuur maakt zeker wel uit als je analoog speelt. Pick up elementen zijn temperatuurgevoelig. Theoretisch gezien gaan geluidgolven sneller bij een wat hogere Rv dan die in de winter heerst. 1 dB kanaalongelijkheid hoor je ook terwijl het toch maar 1 dB is! Dus het zou best kunnen dat een hogere T en RV invloed hebben op de klank!

Robin

Het ging eigenlijk over luidsprekers, niet over elementen. Mijn element klinkt als het buiten 30 graden is hetzelfde als wanneer het buiten -10 graden is want mijn huiskamertemperatuur en RV vari

Jammer van die airco. Valt er niks aan te doen behalve een nieuwe installeren?

Ik vrees van niet, want ik had het met de afvoer van de opgewarmde lucht heel goed geregeld door gebruik te maken van een afvoer die direct via het dak de ruimte uitging.

Het punt was dat ik een airco kocht van een bekend en ook wel fatsoenlijk merk (Zibro). De technische gegevens wezen erop dat de capaciteit van het apparaat meer dan genoeg behoorde te zijn, maar eenmaal gekocht en in de praktijk gebracht bleken die technische gegevens dus niet helemaal te kloppen. Meer kan ik er ook niet van maken, Ravon, want ik vertrouwde eerlijk gezegd op die technische gegevens. Als je het ding hoorde en voelde blazen zou je niet verwachten dat ie in 5 uur nog niks klaarspeelde..... :angry:

Maar misschien had ik het ook kunnen weten: een goede split-unit van een A-merk kost ongeveer 5x zoveel (rond 2000 euro, incl. installatie). Voor een dubbeltje op de eerste rang werkt blijkbaar niet.

Toine.

Voor de tweede winter op rij vond ik tijdens vorstperiodes dat het geluid duidelijk ieler was.

vorstperiodes???? Die zijn er niet meer geweest sinds 2002/2003!

Weerfreak

Even voor de goede orde (ik ben namelijk geen weerfreak ):

Een vorstperiode is een periode waarin de temperatuur buitenshuis onder het vriespunt ligt, heb ik altijd gedacht.

Daarom dacht ik ook dat we die de afgelopen twee winters hebben gehad, en goed ook!

Wat denk jij?

Jammer van die airco. Valt er niks aan te doen behalve een nieuwe installeren?

Ik vrees van niet, want ik had het met de afvoer van de opgewarmde lucht heel goed geregeld door gebruik te maken van een afvoer die direct via het dak de ruimte uitging.

Waar haalt het ding zijn koellucht vandaan (dat is de lucht die na het passeren van de condensor als warme lucht naar buiten wordt geblazen)? Uit de zolderruimte? Is die zolder toevallig hermetisch afgesloten ivm geluidsisolatie? Dan zou er op de zolder een onderdruk kunnen ontstaan waardoor de ventilator niet genoeg lucht langs de condensor kan blazen.

Waar haalt het ding zijn koellucht vandaan (dat is de lucht die na het passeren van de condensor als warme lucht naar buiten wordt geblazen)? Uit de zolderruimte? Is die zolder toevallig hermetisch afgesloten ivm geluidsisolatie? Dan zou er op de zolder een onderdruk kunnen ontstaan waardoor de ventilator niet genoeg lucht langs de condensor kan blazen.

De zolder is niet echt hermetisch afgesloten; er zijn twee plekken waardoor er een behoorlijke hoeveelheid lucht de ruimte in of uit kan, al naargelang de druksituatie. Dat is allereerst via het toegangsluik, dat een opening heeft van 40x20cm. Ik moet wel bekennen dat ik die opening juist altijd afsloot met een kussen, de gebruiksaanwijzing daarmee volgend die voor een goede werking aanraad om alle openingen waardoor warmte de ruimte kan binnendringen af te sluiten. Maar lees nog even verder of dat dichtstoppen wel zo zwaar weegt.... :)

De tweede ademopening is de schoorsteenmantel die je op de allereerste foto van dit topic kunt zien.

Ik bedoel, op de eerste foto van DIT topic natuurlijk....

Bovenaan zie je twee ventilatieroosters en achter elk rooster zit een gat met een diameter van 12cm. Beide gaten staan in open verbinding staan met de overigens ongebruikte schoorsteen op het dak. Die openingen zijn nooit afgesloten geweest.

Als het goed is moet dat toch wel kunnen werken, leek mij.

Toine.

Edited by thingman

Toine.

Ja. Je stopt er misschien wel een paar kW elektrisch vermogen in en de temperatuur daalt niet. Heb je specificaties? Hoe koud is de lucht die de zolder ingeblazen wordt? Hoe warm is de lucht die naar buiten geblazen wordt? Zijn dat flinke luchtstromen?

Zoals ik al meldde: het verschijnsel waar ik naar verwijs (en dat beslist niet verzonnen is) doet zich voor onder specifieke omstandigheden met een specifiek type luidspreker. Ik weet zelfs niet of Magnepan er last van heeft, maar dat is een mooi experiment voor Erjee komende winter.

Toine.

Zo, beste forummers.

Ben net onder de douche vandaan om het Scheveningse zeezout en zand van me af te spoelen.

Tja... deze audiofiel zat vandaag aan het strand en niet achter de leptop of in mijn luisterkamer. :rolleyes:

Tjonge ja... de winter... wat een mens d

Al met al kunnen we toch inmiddels veilig concluderen dat (micro)klimaatsveranderingen in de luisterkamer wel DELGELIJK invloed heeft op het totale geluid van onze systemen!

Dat is onzin. Je hebt te lang in de zon gezeten en/of je begrijpt werkelijk geen sodemieter van de dingen die in deze draad besproken zijn.

Toine.

Ja. Je stopt er misschien wel een paar kW elektrisch vermogen in en de temperatuur daalt niet. Heb je specificaties? Hoe koud is de lucht die de zolder ingeblazen wordt? Hoe warm is de lucht die naar buiten geblazen wordt? Zijn dat flinke luchtstromen?

Nou, het is een mobiele airco -- zo'n ding op wieltjes. Als je afgaat op de kracht waarmee de warme, resp. de koude lucht eruit komt, zeker op de maximale stand waarop ik 'm steeds zette, zit het met de verplaatsing zelf wel goed. Het ding kan in elk geval niet harder en het is wel wat je noemt een flinke luchtstroom. Ook is de afvoerweg van de warme lucht zo kort mogelijk (<1m) en recht omhoog het afvoerkanaal in dat uit het dak steekt. De airco staat niet middenin de ruimte, maar in 1 hoek met een minimale afstand van 60cm naar de dichtstbijzijnde wand.

Temperaturen van de luchtstromen heb ik niet gemeten, eerlijk gezegd. Wel heb ik gevoeld dat de afvoerslang heel warm was en de koude lucht nog steeds heel koud. Hij staat schuin achter de luisterstoel en als je 'm dan richt op de luisterplaats wordt het wel koud natuurlijk, maar het was juist mijn bedoeling om de ruimte voor het luisteren te koelen, dan af te zetten en een 30-45min de tijd te hebben om te luisteren voor het opnieuw opwarmt. Want als je 'm maximaal zet maakt zo'n ding wel een takkenherrie.

Mijn airco is de Zibro P122, koelcapaciteit 2200W en een luchtverplaatsing van 360 kuub per uur. Volgens de fabrikant geschikt voor ruimtes tot 75 kuub/30 vierkante meter (in een normale, goed ge

Ik ben benieuwd hoeveel zo'n ding bij mij zou doen. Ik zit met m'n kamer op zo'n 34kuub en 13.5m^2. Maar het is totaal niet geisoleerd (anders zou het er ook niet zo snel, zo warm worden immers) en er schijnt de hele dag zon op het dak en tot een uur of 2 's middags ook op het raam...

Ik ben benieuwd hoeveel zo'n ding bij mij zou doen. Ik zit met m'n kamer op zo'n 34kuub en 13.5m^2. Maar het is totaal niet geisoleerd (anders zou het er ook niet zo snel, zo warm worden immers) en er schijnt de hele dag zon op het dak en tot een uur of 2 's middags ook op het raam...

Kom de P122 maar halen, Henrie.

Voor 100 euro de jouwe, met nog een jaar garantie, afstandbediening en gebruiksaanwijzing.

Moet ie makkelijk trekken :D

Toine.

Ik weet nog wel hoe heet het was bij jou destijds :blink::P

Zo'n mobiel ding zal bij jou wel voldoen, maar slapen kan je wel vergeten als hij op volle toeren draait (de compressor maakt altijd herrie).

Voordeel is dat je hem mee kan nemen als je uitgestudeerd bent :)

Andr

Kom de P122 maar halen, Henrie.

Voor 100 euro de jouwe, met nog een jaar garantie, afstandbediening en gebruiksaanwijzing.

Moet ie makkelijk trekken :D

Toine.

Als je serieus wilt koelen dan moet je toch wel aan een split-unit denken, deze zijn veel stiller en kunnen blijven draaien als je muziek luistert.

Op htforum kun je zien welke merken stil zijn, daar letten ze wel op de dB's :rolleyes:

Je kan ook een kelder onder je huis uitgraven, het is hier nog steeds 20 graden zonder airco :lol:

Andr

Welke airco je ook neemt een all-in-one of een split-unit, ze ontrekken beide een enorme hoeveelheid vocht aan de lucht. Dat maakt het resulterende klimaat in de kamer er niet prettiger op.

Beter lijkt het mij om met die warme dagen de set te laten wat hij is en lekker buiten in de tuin te gaan zitten met een goed boek.

;)

Welke airco je ook neemt een all-in-one of een split-unit, ze ontrekken beide een enorme hoeveelheid vocht aan de lucht. Dat maakt het resulterende klimaat in de kamer er niet prettiger op.

Beter lijkt het mij om met die warme dagen de set te laten wat hij is en lekker buiten in de tuin te gaan zitten met een goed boek.

;)

Goed idee! Dan neem ik "Luidsprekers -- Fabels en Feiten" nog maar eens een keer door :D