Jump to content

Diapason 'Micra' & Unison 'Unico' (demo)

Alco
 Share

Recommended Posts

Hi guys,

Een kennis van mij heeft dit weekend een nieuw setje Diapason Micra's op proef en is daar behoorlijk enthousiast over. Over ongeveer een uurtje gaan we deze kleine Italiaanse beauties bij mij thuis proberen.

(ben wel benieuwd of ze net zo fraai klinken als ze er uit zien.)

Tevens heb ik vanavond nog de mogelijkheid om de nieuwe hybride Unison Research 'Unico' versterker te proberen.

Kortom, ben zeer benieuwd :)

(ook aangezien ze beiden tot nu toe lovende kritieken krijgen)

I'll be back!! :D

om te vertellen hoe 't beviel..

Groeten,

Alco cool.gif

Geplaatst door Alco:

Hi guys,

Een kennis van mij heeft dit weekend een nieuw setje Diapason Micra's op proef en is daar behoorlijk enthousiast over. Over ongeveer een uurtje gaan we deze kleine Italiaanse beauties bij mij thuis proberen.

(ben wel benieuwd of ze net zo fraai klinken als ze er uit zien.)

Tevens heb ik vanavond nog de mogelijkheid om de nieuwe hybride Unison Research 'Unico' versterker te proberen.

Kortom, ben zeer benieuwd   :)

(ook aangezien ze beiden tot nu toe lovende kritieken krijgen)

I'll be back!!   :D

om te vertellen hoe 't beviel..

Groeten,

Alco   cool.gif

Ha die Alco,

Eeen kennis van mij heeft een Audio Speciaalzaak

:D

En daar staan een paar........Diapason Micra

ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben hoe het is algelopen dit weekend

Ok, hier komt ie dan..... mijn verslag:

De korte versie:WOW! I'm hooked! :)

De lange versie:

Ik ging er vanuit dat 't de weer de zoveelste teleurstellende demo zou worden. Niet omdat deze of andere speakers die ik in huis heb gehad niet deugen,maar meer i.v.m mijn woonkamer akoestiek i.c.m 't bescheiden vermogen van m'n versterker.

Echter..... Tot mijn grote verbazing pakte 't eindelijk eens goed uit!

Deze Diapasons klinken net zo schitterend als dat ze er uit zien. (Haudio heeft helemaal gelijk)

Qua uiterlijk en afwerking vind ik ze persoonlijk nog iets mooier dan de Sonus Faber 'Concertino' en klankmatig STUKKEN beter. Het hout van de nieuwe Micra serie is iets lichter van kleur,t.o.v. de oude Micra en ook t.o.v Sonus Faber. De houtskleur zit meer ergens tussen blank eiken en licht kersen. Opvallend is 't met inbus schroeven gemonteerde metalen front. Dit laat meer door dan de gebruikelijke frontjes met doek en bovendien zijn hierdoor de fraaie units ook mooi te zien :)

Het verbaasde me zeer dat de Naim Nait-2 met z'n 15watt geen problemen leek te hebben met de Micra's. Diapasons lusten best wel wat power, maar deze nieuwe serie is iets makkelijker aanstuurbaar.

Klankmatig is de Diapason Micra als volgt te omschrijven.

Een zeer open middengebied. (wellicht dankzij 't feit dat de woofer rechtstreeks word aangestuurd door de versterker, zonder tussenkomst van scheidingsfilter!)

Een mooi helder,sprankelend hoog. (gelukkig niet dat softe,smoooothy hoog van bijvoorbeeld de Quad IIL's)

en last but not least meer dan voldoende drive in 't laag, ook (opvallend) op bescheiden volume.

Da's iets wat op een gegeven moment opviel.

Het was inmiddels zo'n 22:30 uur zodat ik de buren wat wilde sparen, maar ook op een bescheiden volume bleef het geluidsbeeld in tact. Het laag bleef behouden en prima te volgen, het open midden idem dito, en de detaillering was dik in orde.

De muziek die ik heb beluisterd was Norah Jones, Alison Krauss (live & studio), Lyle Lovett en wat groot klassiek orkest werk.

Ik draai zelden klassiek, maar was toch even benieuwd, en schrok min of meer van de grote dynamiek sprongen, die de Naim/Diapason combi maakte.

Kortom, ik ben zeer te spreken over deze Italiaanse schoonheden.

Ik heb in de gauwigheid nog even een digi-fotootje gemaakt, maar die is wel behoorlijk wazig. (beroede 'trust' digi-cam)

Dit is 'm:

Diapason_Micra.jpg

Hij lijkt zo op de foto wellicht wel veel op de oude Micra, maar deze is minder recht en hoekig, en heeft meer bolle zijkanten.

Well, that's my story so far...

See y'all,

Groeten,

Alco cool.gif

Oja,... Ik heb ze vandaag dus besteld en via,via kan ik binnenkort voor een vriendelijk prijsje een paar loeizware Target HR60 stands overnemen.

Maar wat ik nog vergeten ben te melden....

Hoe klonk de Unison Research 'Unico'?

well,.... :rolleyes: 't is denk ik een kwestie van smaak, maar de UR is niet mijn smaak. De 'Unico' klinkt wel krachtig(er) in 't laag, maar (vergeleken met de Naim) daarentegen ook trager. Het midden was wel mooi open, en 't hoog is op zich ook prima (zij 't een ietsiepietsie aan de softe kant), maar als totaal had de Unico een beetje een trage, saai overkomende klank.

Wellicht dat ie in een andere combinatie beter tot z'n recht komt.

Kortom, de Unico is an mij niet zo besteed, maar de Diapason's hoop ik binnen enkele dagen/weken te mogen verwelkomen! :D

Groeten,

Alco

maar als totaal had de Unico een beetje een trage, saai overkomende klank.

Wellicht dat ie in een andere combinatie beter tot z'n recht komt.  

Alco, Te gek dat je ook nu eindelijk gevonden heb wat je zocht! Ik wou heel kort even inhaken over je conclusie betreffend de "Unico".

Ik heb zelf deze geweldige hybride versterker en heb deze al vergeleken met diverse anderen. M'n vader heeft een van de duurste Unison Research buizen versterkers en hij komt behoorlijk ver als ik ze vergelijk.

Afgelopen week ben ik met mijn Unico naar Sneek geweest en daar diverse speakers beluisterd. Het zou best kunnen kloppen dat de Unico wat minder goed klinkt bij Diapason. Maar wat ik hoorde toen hij aangesloten werd op een stel Klipsch RF7 valt niet te omschrijven :)

Can't wait to hook'em up ;).....

anyways enjoy!

Hoi Jack,

Dat geloof ik graag hoor. Ik denk ook wel dat de Unico & Klipsch een prima combinatie vormen. Het warme, buizengeluid van de Unico met 't heldere, dynamische geluid van Klipsch lijkt me een heerlijke combinatie.

Op zich was er ook nix negatiefs te melden over de Unico, maar persoonlijk geef ik net even de voorkeur aan de heldere, snelle, ritmische klank van Naim.

Het blijft inderdaad altijd een kwestie van goede combinaties. 2 of 3 goede componenten hoeven nog geen goed koppel te vormen.

Wat wel heeeel fraai was aan de Unico vind ik de mooie dikke frontplaat, de knoppen en de fraaie houten(!) AB. (blijkbaar kunnen alleen Italianen zulke fraaie HiFi maken :) )

mvg,

Alco

Wat mij opvalt, is dat Italiaanse speakerbouwers (en blijkbaar ook Italiaanse elektronicabouwers) nogal graag met (echt) hout werken. Heeft dat ook nog een andere reden dan alleen uiterlijk vertoon? Gaat een speaker er ook beter door klinken?

Ik vind het persoonlijk niet mooi trouwens, die enorme boomstammen van luidsprekers (voor wat betreft vloerstaanders tenminste), maar goed, ook dat (net als zo'n beetje alles met HiFi) is maar een mening...

Thanx, Albert-Jan.

Ja, ik had ook niet verwacht dat deze Italianen veel anders zouden klinken dan de Sonus Fabers, maar 't is een behoorlijk verschil.

Ik denk dat de zware Target stands ook nog wel iets uit zal maken, t.o.v. de lichte, Atacama Nexus stands (niet gevuld) die gebruikt zijn bij 't luisteren.

Groeten,

Alco :)

wedden dat....    :P    :D    :D    ;)

Haha, dat lag voor de hand, ik heb m'n reputatie hier tenslotte ook wel zelf verworven... :rolleyes::D

Goh Gitaarwerk, 't verbaasd me wel wat, dat je de Unico als 'agressief' ervaren hebt, terwijl ik (en die kennis van mij) er bijna bij in slaap vielen. (ok, beetje overdreven, maar ik bedoel eigenlijk dat er wat te weinig pit en snelheid in leek te zitten)

Thanx, Albert-Jan. Tja, dat had ik gewoon al veeeel eerder moeten doen, eerst thuis uitproberen. Alleen op die manier komt je er achter of iets kli(n)kt en bevalt!

Ze zijn toch wel ingespeeld    confused.gif

Yep, Ome Henk, ze waren al ingespeeld, daarom moesten ze ook weer terug, zodat ik zelf een paar nieuwen zou krijgen.

(vond ik wel jammer, had met alle plezier dit demopaar gekocht!)

Groeten,

Alco

Alco, ik moet nu toch echt wel even ingrijpen ;) aangezien je waarschijnlijk niet een ingespeelde Unico had. Want dan moet ik je gelijk geven.

Toen ik mijn Unico aansloot klonk hij ook niet optimaal. na een week ingedraaid te hebben kwam het "Italiaanse bedrijf UR" weer helemaal tot zijn recht, want dan klinkt hij waanzinnig mooi.

Niet omdat ik toevallig deze versterker heb, maar omdat het bedrijf bekent staat om haar vreselijk goede amps! :)

Als je dus een ingespeelde Unico had gebruikt, was wel zo eerlijk geweest. Hij heeft namelijk zeer veel in huis... als je maar de goede combinatie gebruikt :-)