carl Posted 18 januari 2003 Report Share Posted 18 januari 2003 Hai Alco, Die Italiaanse luidsprekers doen me nog het meest denken aan ..... boten. Die lui maakten met name vroeger schitterende moterboten gebouwd van echt hout en met een groot aantal laklagen erop (galnst lekker). Ik vraag me wel eens af of handwerkslieden die met boten zijn beziggeweest luidsprekers zijn gaan bouwen. Die mooie laklaag lukt jezelf ook: jachtlak (geen tweecomponenten) sterk verdunnen met terpentine en inschuren in de houtlaag. Een laag of 5/6 waarvan de laatste met glanslak. Hey heb je trouwens nog wel eens een platenspeler gekocht, je was daar een tijdje druk mee bezig. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 18 januari 2003 Author Report Share Posted 18 januari 2003 Hey heb je trouwens nog wel eens een platenspeler gekocht, je was daar een tijdje druk mee bezig. Hi Carl, Door alle enthousiaste verhalen over draaitafels en vinyl op diverse forum's, is mijn zwak voor analoog niet echt minder geworden moet ik bekennen, maar toch... Ik heb geen draaitafel en waarschijnlijk zal ie er ook wel niet komen, maar dat heeft dan voor 90% te maken met de weinige interessante nieuwe uitgaven op vinyl. Op CD kan ik gewoon kopen wat ik maar wil, maar op LP is er maar een handjevol nieuwe uitgaven die mij in muzikaal opzicht kunnen bekoren. Daarnaast vrees ik dat ik dermate veel uit moet geven aan een draaitafel wil ie mijn CD-speler overtreffen.(hmm dit lijkt me weer zo'n zin die wel eens gequote zou kunnen worden ) Dat heb ik er (nu althans) niet voor over. (maar goed... who knows...one day, dat ik toch nog bezwijk,...we'll see) ps: de Diapason Micra-III heeft niet echt een glanzende laklaag. Ok, wel een beetje, maar niet zoals de Adamantes SE bijvoorbeeld. Jammer dat er nog nergens info/foto's van de Micra te vinden is op internet. Met een beetje mazzel heb ik eind komende week een set Target HR stands (met 2 dikke, zandgevulde kolommen) Als alles dan 'op z'n pootjes' staat, zal ik met m'n (beroerde) digi-cam effe een fotootje maken en plaatsen. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Nou, Alco, kennelijk had ik deze topic gemist, maar nog van harte met je nieuwe speakers! Hoelang denk je met deze speakers..... nee, grapje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Geplaatst door Alco:...Jammer dat er nog nergens info/foto's van de Micra te vinden is op internet. Alco, op de site van TNT-audio staat een beschrijving van de Micra II. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 januari 2003 Author Report Share Posted 19 januari 2003 Nou, Alco, kennelijk had ik deze topic gemist, maar nog van harte met je nieuwe speakers! Hoelang denk je met deze speakers..... nee, grapje Hihi, tja,... ik kan 't me enigszins voorstellen AudioPaul, die twijfels Maar... de Sonus Fabers had ik niet thuis beluisterd. (idd ERG dom!) na die tijd heb ik alleen nog maar eerst thuis uitgeprobeerd. (zoals de Naim Intro-II, en de Totem 'Mite') Deze Micra's kon ik rustig op m'n gemakkie thuis proberen, en ik ben er nog steeds van onder de indruk. (en ze moeten nog ingespeeld worden en staan nu heel wiebelig op de lage en vederlichte Linn Kan stands, als noodoplossing.) Kortom, 't kan er eigenlijk alleen nog maar beter op worden. Alco, op de site van TNT-audio staat een beschrijving van de Micra II.Richard Bedankt voor je tip Richard, die beschrijving kon ik al, maar dat is dus de oude Micra, en niet de Micra-mkIII die ik heb. (de mijne ziet er ander uit) mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 He Alco ben je a een beetje gewend aan die diapason? En zit die schouw nog steeds in de weg? Wat ik me af vroeg is wat is de exacte prijs daarvan (per twee) Ik, nou eigenlijk mijn vrouw, wil kleinere speakers bouwen. Nu heb ik deze -> Scan Speak <- in gedachte zoals je misschien in andere topics heb kunnen lezen. Nu vraag ik me af of ze een beetje van het caliber zijn van jou nieuwe speakers (de maat/laagweergave) Dus mocht je daar iets over weten graag info. Weet jij toevallig een zaak in rotterdam die die speakers van jou verkoopt zodat ik daar eens kan gaan luisteren. Oja en ik speel met een REGA - Mira amp. Nog een linkje -> Scan Speak A4 monitor <- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 januari 2003 Author Report Share Posted 19 januari 2003 Hoi Fireman, Het zou ongetwijfeld nog beter zijn wanneer die schouw helemaal weg zou zijn achter/tussen de speakers, maar met de Diapason's is 't niet echt een bezwaar meer. Aangezien ze nu zo'n 50cm van de achterwand af staan, 'stralen' ze ruimschoots voor de schouw. Wat me gisternacht om 01:00 uur nog weer opviel is dat ze op heel bescheiden volume ook nog erg veel laten horen. (wel zo prettig, wonend in een flat, met buren all around me ) Ik ken de scanpspeak A4 niet, maar de tweeter van de Micra-III is ook van scanspeak. Er komt een opvallend diep laag uit de Diapason Micra. (de basreflexpoort is e.v.t. te dempen, zonder dat dit ten koste gaat van 't midden, zoals meestal 't geval is bij dempen van een basreflexpoort!) Verder zijn ze vrij gemakkelijk aan te sturen. (88db/6 ohm) Ik zal een stuk quoten van een brief die bij de handleiding van de Micra zat: Micra series IIIDe Diapason Micra is een luidspreker die ondanks het kleine formaat een bijzonder en groot geluidsbeeld kan neerzetten. Voorwaarde is echter wel dat alle componenten in de geluidsketen van voldoende kwaliteit zijn en juist op elkaar afgestemd. De Micra-III blinkt uit in natuurlijkheid, laagweergave, dieptebeeld en transparantie. Deze luidspreker kan zichzelf geheel wegcijferen. Bij plaatsing op een goede stand ontstaat een volkomen los geluidsbeeld. De prijs per set is 1350,- euro. Zo, zucht... wat 'n verhaal weer heh oja,... HiFi Studio Zwaard in Rotterdam is dealer van Diapason! ( www.zwaard-hifi.nl ) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 januari 2003 Report Share Posted 20 januari 2003 Hier een mooie italiaanse speedboot voor Carl die zich iets herinnerde over mooie oude italiaanse boten ! De Riva Aquarama Special... Een mooi bootje, met mooi houtwerk (mahonie), uit 1968, met een pittige moter... Maar ja, je betaalt voor een orginele ook al snel 200 000 US dollars... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Hallo , Ik lees hier iets van Unico en zie de berichtgeving is nogal verschillend te noemen. Ik heb de Unico sinds een maandtje staan in combinatie met een set JM-lab715 en persoonlijk vind ik hem heel warm en snel in deze set. Voor het bedrag wat hij kost denk ik een heel goeie versterker die ook kwalitatief en gezien zijn afwerking tot de betere behoort. groetjes Kyra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door kyra:Hallo , Ik lees hier iets van Unico en zie de berichtgeving is nogal verschillend te noemen. Ik heb de Unico sinds een maandtje staan in combinatie met een set JM-lab715 en persoonlijk vind ik hem heel warm en snel in deze set. Voor het bedrag wat hij kost denk ik een heel goeie versterker die ook kwalitatief en gezien zijn afwerking tot de betere behoort. groetjes Kyra Hoi J. Ik denk wel dat je gelijk hebt. Nu moet je Alco al wat beter kennen en weten hoe hij muziek luistert, misschien dat je dan begrijpt dat hij de Unico niet zijn smaak vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 januari 2003 Author Report Share Posted 23 januari 2003 De UR Unico is ook een prima versterker, en vooral in zijn prijsklasse, maar inderdaad.... niet echt mijn smaak Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Alco:De UR Unico is ook een prima versterker, en vooral in zijn prijsklasse, maar inderdaad.... niet echt mijn smaak Groeten, Alco Hoi Alco , Nee oke over smaak valt inderdaad te twisten, en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook eerst een versterker had van Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Hoi J. Ik denk wel dat je gelijk hebt. Nu moet je Alco al wat beter kennen en weten hoe hij muziek luistert, misschien dat je dan begrijpt dat hij de Unico niet zijn smaak vindt. Hoi R , Ja inderdaad zit daar ook wel wat in...... de ene hoort anders als de andere, stel je voor dat wij allemaal de Unico de beste vonden dan waren andere amps niet meer nodig. En dan ik " kom pas kijken " zie ik staan onder mijn naam hahahah, dus mensen hier trek je niet teveel aan van mijn opmerkingen want ik ben nog groen hier. Heb de site ook pas sinds kort ontdekt hier. Tja hiddink is ook eens begonnen denk ik maar hihiih... p.s. dat je mij al gelijk geeft ?? je kent Alco dus al ?? is het zo erg met hem ?? groetjes Kyra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door kyra: Hoi Alco , Nee oke over smaak valt inderdaad te twisten, en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook eerst een versterker had van € 500,- (Yamaha AX596) en toen ben overgestapt naar de Unico en waarschijnlijk is dit ook een levensgroot verschil. De Unico heeft gewoon een degelijke versterkeropbouw zonder veel opties terwijl de Yamaha heel veel opties heeft wat waarschijnlijk ook ten koste gaan van de klang. Maar alles bij elkaar geteld ben ik heel erg tevreden nu en dat is toch waar het om gaat denk ik ........ groetjes Kyra Maar voor €500 zijn ook wel mooiere versterkers te koop, vind ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Hey Alco! Ik heb even een vraagje.. Wat voor luidsprekerkabels heb jij er tussen? Want mijn geheugen vertelt mij dat Diapason altijd werkt met Speakon? Dus is mijn vraag: Moest je ook solderen voordat je kon luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Bedankt PD, Schiterend he. Wij hadden een Nl nabouw van 6 meter met zo'n 140 PK motor. Ontploft toen wij er inzaten. Dat ontploffen gaat trouwens anders dan in de film: de benzinedamp in het motorcompartiment ontploft en dat betekent nog niet dat de tank (met 80 liter benzine) ontploft. We hadden er niet uit hoeven te springen en ik had tenminste mijn zeer mooi Freyrie mono waterski mee kunnen nemen. Nog mooier dan de Micra's van Alco: allemaal dunne latjes aan elkaar geplakt en met een holle bodem. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Geplaatst door Henrie: Maar voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Geplaatst door kyra: Vroeger gaf ik meer geld uit aan mijn speakers ........terwijl je versterker ook heeeeeel belangrijk is zoals ik nu gemerkt heb. Als je nog een stapje verder gaat kom je bij de bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2003 Report Share Posted 24 januari 2003 Geplaatst door kyra: absoluut Henri, mijn Yamaha kostte €500,- en bood echt wel veel waar voor zijn geld.Ik heb hem nog steeds staan en verkoop hem wel maar niet tegen een dumpprijs dan blijft hij staan en gebruik ik hem misschien als reserve versterker als die van mij eens stuk zou zijn of zo. Alleen heb ik nu sinds kort de Unico en deze is natuurlijk totaal anders luisteren. Ik heb kunnen horen dat een goeie versterker ook in combinatie met goedkopere speakers (prijsverhouding versterker 60% - speakers 40 % ) een speaker behoorlijk kunnen opwaarderen. Vroeger gaf ik meer geld uit aan mijn speakers ........terwijl je versterker ook heeeeeel belangrijk is zoals ik nu gemerkt heb. Ik denk dat een versterker/luidspreker-combinatie het belangrijkste is in je set. Daarna komen de andere onderdelen. Dus als jij nu een betere versterker hebt, zal dat zeker beter klinken. Maar ik zei dat je voor €500 ook wel een betere had kunnen kopen. Ik bedoelde daarmee dat ikzelf eens dezelfde Yamaha-versterker heb gehoord. Ik heb 'm toen vergeleken met de Marantz PM6010 en ik vond de Marantz mooier klinken. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. Mijn opmerking was ook niet echt serieus bedoeld. Overigens heb ik uiteindelijk het grote broertje van de PM6010, de PM7000 gekocht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Hai Henrie, Als je een platenspeler hebt, is die belangrijker dan de versterker/luidspreker combinatie en zou je geld daar in eerste instantie in moeten gaan zitten. Een goede phono trap hoor je vervolgens ook goed. Gewoon uitproberen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Geplaatst door carl:Hai Henrie, Als je een platenspeler hebt, is die belangrijker dan de versterker/luidspreker combinatie en zou je geld daar in eerste instantie in moeten gaan zitten. Een goede phono trap hoor je vervolgens ook goed. Gewoon uitproberen, Oh dat zal best. Maar ik heb toch geen platenspeler, dus dan heb ik daar geen last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Jaja. Erg fraai Diapason. muziek realisme zonder laag. acht al horen we de eerste harmonische niet, bij het horen van de tweede vullen onze hersenen automatisch de eerste in. perfecte psychoakoestiek weergevers. :) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Beter ongecontroleerd laag, dan psycholaag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 januari 2003 Report Share Posted 25 januari 2003 Geplaatst door Sebastiaan:....al horen we de eerste harmonische niet, bij het horen van de tweede vullen onze hersenen automatisch de eerste in. perfecte psychoakoestiek weergevers. Groeten, PsychoBas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 januari 2003 Author Report Share Posted 25 januari 2003 Jaja. Erg fraai Diapason. muziek realisme zonder laag. Haha, yeah sure... great joke! ...geen laag ? Meer dan voldoende. Tja, als je kikt op laag dat je voelt tot in je maag, dan is 't misschien niet helemaal de ideale keuze, maar voor mij geven ze meer dan voldoende laag. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts