Tijn Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Ik las een interessant artikel wat over voorversterkers gaat. Vooral het stukje over de fase vond ik interessant. Graag hoor ik jullie mening hierover! My Webpage Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Zo tussen wat saaie wiskunde door, even reageren. Wat mij opgevallen is in het algemeen, is dat er grofweg 2 soorten vv zijn. De eerste groep zijn die versterkers die het signaal net zo er weer uit laten komen als dat het er in gaat. Misschien in grootte wat aangepast, maar verder hetzelfde. Dit zijn meestal de arme "nerds" en die zijn verder niet interessant voor de meeste gebruikers. Dan de 2de groep. Die is wel interessant, want die verandert het ingangssignaal. Ruimtelijkheid toevoegen of juist weglaten, harmonische erbij en wat al dies meer zij. Meestal luistert de gebruiker in een akoestisch niet optimale situatie en kan dan wel wat vervorming gebruiken. Het compromis wordt ergens anders gelegd. En dit kan een hobby voor sommigen worden, want je bent er nooit mee klaar. Happy listening, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 30 juni 2006 Author Report Share Posted 30 juni 2006 hmmm ok Jacco, dus eigenlijk is ruimtelijkheid gewoon een kwestie van een voortrap die vervormt? Verbeter me maar wanneer ik het fout heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Ik vind het een artikel zonder veel toegevoegde waarde. Een ding weet ik zeker: het is moeilijk een echt goede voorversterker te maken. Ik vermoed dat dit te wijten is aan de verplichte verzwakking die optreedt in de volumeregelaar. Signaalamplitude nodeloos weggooien is geen goede zaak. Gelukkig zijn er alternatieven in de vorm van transformatoren, digitale regeling a la Lyngdorf/Tact, en schakelingen met gevouwen cascode en regelbare belastingsweerstand... Eigenlijk is analoge audio-elektronica helemaal verkeerd qua opzet. Onder de meeste omstandigheden wordt een 2V signaal van de bron verzwakt met 20-40dB in de voorversterker, om vervolgens in de eindversterker met 30dB opgeblazen te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 hmmm ok Jacco, dus eigenlijk is ruimtelijkheid gewoon een kwestie van een voortrap die vervormt? Verbeter me maar wanneer ik het fout heb Nou, als de ruimtelijkheid al in de opname zat, dan niet. Maar als je een vergelijk tussen 2 voorversterkers doet en de ene heeft hoorbaar meer ruimtelijkheid, is er wel wat aan de hand. Het fundamentele probleem is dat je bijna nooit een referentie hebt. Had je die wel, dan kun je op je gehoor afgaan. Als je geen referentie hebt, dan zul je op meetapparatuur moeten vertrouwen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Ik gebruik bij mijn vv. de passive line out ipv. de active line out Wat is daar de meer/minder ;)waarde van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Aldus onze missionaris. Koekje erbij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 hmmm ok Jacco, dus eigenlijk is ruimtelijkheid gewoon een kwestie van een voortrap die vervormt? Verbeter me maar wanneer ik het fout heb Nou, als de ruimtelijkheid al in de opname zat, dan niet. Maar als je een vergelijk tussen 2 voorversterkers doet en de ene heeft hoorbaar meer ruimtelijkheid, is er wel wat aan de hand. Het fundamentele probleem is dat je bijna nooit een referentie hebt. Had je die wel, dan kun je op je gehoor afgaan. Als je geen referentie hebt, dan zul je op meetapparatuur moeten vertrouwen. Groet, Jacco Jacco gewoon geen v.v gebruiken. MvrG Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Ik gebruik bij mijn vv. de passive line out ipv. de active line out Wat is daar de meer/minder ;)waarde van? Bij een passieve voorversterker [sic] verandert de uitgangsimpedantie al naar gelang de stand van je volumeknop en zal in alle gevallen hoger zijn dan de bron. Dat uit zich in een niveauafhankelijke bandbreedte en soms zelfs frequentiemodulatie. Bij een (goede) actieve voorversterker is de uitgangsimpedantie altijd even laag. Het tegenargument is dat bij de passieve uitgang de signaalweg korter is. De afweging voor actief/passief is afhankelijk van de ingangsimpedantie van het apparaat dat je aanstuurt en de kabellengte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Gelukkig zijn er alternatieven in de vorm van transformatoren, digitale regeling a la Lyngdorf/Tact, en schakelingen met gevouwen cascode en regelbare belastingsweerstand... Beste Werner, Bedoel je hiermee de schakeling waarmee je de amplitude direct in de (PWM) eindversterker regelt middels en stuur signaal vanuit een Lyndorf voortrap? Of bedoel je hiermee gewoon het volume in het digitale domijn regelen in een digitale voorversterker? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 [...] Als je geen referentie hebt, dan zul je op meetapparatuur moeten vertrouwen. Groet, Jacco Jacco gewoon geen v.v gebruiken. MvrG Of eentje die niets verandert aan het signaal behalve de grootte. Maar dat is meer een filosofie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 30 juni 2006 Author Report Share Posted 30 juni 2006 Ik vind het een artikel zonder veel toegevoegde waarde. Een ding weet ik zeker: het is moeilijk een echt goede voorversterker te maken. Ik vermoed dat dit te wijten is aan de verplichte verzwakking die optreedt in de volumeregelaar. Signaalamplitude nodeloos weggooien is geen goede zaak. Gelukkig zijn er alternatieven in de vorm van transformatoren, digitale regeling a la Lyngdorf/Tact, en schakelingen met gevouwen cascode en regelbare belastingsweerstand... Eigenlijk is analoge audio-elektronica helemaal verkeerd qua opzet. Onder de meeste omstandigheden wordt een 2V signaal van de bron verzwakt met 20-40dB in de voorversterker, om vervolgens in de eindversterker met 30dB opgeblazen te worden. Hoi Werner, Het ging mij ook eigenlijk om deze zin uit het stuk: "Plaatsing en ruimtelijkheid hebben namelijk veel meer van doen met een gering verloop in de fase dan met de werkelijke ruimtelijkheid". Ik had hier nog niet eerder gehoord, vandaar ik het hier om het forum heb gezet. Er worden veel vaker dingen geschreven, maar bezit zelf over te weinig technische kennis om het waarheidsgehalte te peilen:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 hmmm ok Jacco, dus eigenlijk is ruimtelijkheid gewoon een kwestie van een voortrap die vervormt? Verbeter me maar wanneer ik het fout heb Nou, als de ruimtelijkheid al in de opname zat, dan niet. Maar als je een vergelijk tussen 2 voorversterkers doet en de ene heeft hoorbaar meer ruimtelijkheid, is er wel wat aan de hand. Het fundamentele probleem is dat je bijna nooit een referentie hebt. Had je die wel, dan kun je op je gehoor afgaan. Als je geen referentie hebt, dan zul je op meetapparatuur moeten vertrouwen. Groet, Jacco Beste jacco, Zou een buizen vv ruimtelijker klinken dan een transistor? Ik had een sphynx transistor vv en in de verglijking met met mijn huidige buizen regelversterker van Hawk Audio de P12 klonk de P12 sprankelijker en veel ruimtelijker. De rest van de set was gelijk. Of is dit onzin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 [...] Beste jacco, Zou een buizen vv ruimtelijker klinken dan een transistor? Ik had een sphynx transistor vv en in de verglijking met met mijn huidige buizen regelversterker van Hawk Audio de P12 klonk de P12 sprankelijker en veel ruimtelijker. De rest van de set was gelijk. Of is dit onzin? Haha, dat is een leuke vraag. Die P12 ken ik en ik was daar altijd zeer van onder de indruk. Ik heb als "cadeautje" ook een print met trafo van die P12 gekregen. Ik heb er alleen nooit aan gemeten. Helaas. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Beste Jacco, Dat je de P12 kende wist ik natuurlijk van John. Of buizen in een vv ruimtelijker klinken dan een transistor is dus een stelling die je niet kan onderschrijven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 (edited) Beste Jacco,Dat je de P12 kende wist ik natuurlijk van John. Of buizen in een vv ruimtelijker klinken dan een transistor is dus een stelling die je niet kan onderschrijven? Niet zonder meer, nee. Veel hangt af van de implementatie. Maar ik denk dat die P12 niet zoveel vervormt. Groet, Jacco Edited 2 juli 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 30 juni 2006 Report Share Posted 30 juni 2006 Beste Jacco, Dat je de P12 kende wist ik natuurlijk van John. Of buizen in een vv ruimtelijker klinken dan een transistor is dus een stelling die je niet kan onderschrijven? Het is toch iets gecompliceerder dan de vraag die jij stelt. Het zijn niet alleen de buizen of transistoren maar het totale ontwerp en componenten ( materiaal) keuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HEAR Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Moderatie: Ook hier aub niet zo maar quoten. Alleen maar als het nodig is en het gedeelte waarom het gaat. Zo houden we het forum leesbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Beste Jacco,Dat je de P12 kende wist ik natuurlijk van John. Of buizen in een vv ruimtelijker klinken dan een transistor is dus een stelling die je niet kan onderschrijven? Het is toch iets gecompliceerder dan de vraag die jij stelt. Het zijn niet alleen de buizen of transistoren maar het totale ontwerp en componenten ( materiaal) keuze. Welke klote klapper zit er onder mijn IDEE te posten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Welke klote klapper zit er onder mijn IDEE te posten? Dat had ik een tijdje geleden ook. Iemand postte een bericht onder mijn ID. Of dat bewust of onbewust gebeurde weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Welke klote klapper zit er onder mijn IDEE te posten? Ik zie aleen maar gekloot-kwoot hear Overigens zag ik zojuist dat in mijn bericht voorbeeld 2x een start quote van Scatman bovenaan stond, waarvan eentje met mijn tijd van posten De quote gaat dan mis door de dubbele start quote en een eind quote. Hierdoor zou het kunnen lijken dat Scatman mijn post had getypt en niet ik Over de ruimtelijkheid van pre's die ik heb gehad kan ik melden dat mijn Sphinx PJ8 hier zelf niets aan toevoegt, echter de kabels tussen de bron(nen) en de eindversterker doen des te meer (al zal dat wel weer te vuur en te zwaard bestreden gaan worden omdat ik dit niet gemeten heb ). Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 juli 2006 Report Share Posted 1 juli 2006 Beste allemaal, Volgens mij kunnen versterkers geen ruimtelijkheid toevoegen. De goede laten de ruimtelijkheid uit de opname horen, de slechte doen dat minder of niet. Dan heb je nog de hele slechte, die laten bijv. de hoge tonen wat uit fase lopen. Lijkt het net of ze een soort ruimtelijkheid cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 juli 2006 Report Share Posted 2 juli 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 juli 2006 Report Share Posted 2 juli 2006 Beste allemaal, Volgens mij kunnen versterkers geen ruimtelijkheid toevoegen. De goede laten de ruimtelijkheid uit de opname horen, de slechte doen dat minder of niet. Dan heb je nog de hele slechte, die laten bijv. de hoge tonen wat uit fase lopen. Lijkt het net of ze een soort ruimtelijkheid cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 2 juli 2006 Report Share Posted 2 juli 2006 Beste allemaal, Volgens mij kunnen versterkers geen ruimtelijkheid toevoegen. De goede laten de ruimtelijkheid uit de opname horen, de slechte doen dat minder of niet. Dan heb je nog de hele slechte, die laten bijv. de hoge tonen wat uit fase lopen. Lijkt het net of ze een soort ruimtelijkheid cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts