dekkersj Posted 2 juli 2006 Report Share Posted 2 juli 2006 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 2 juli 2006 Report Share Posted 2 juli 2006 Het staatje klopt wel ongeveer. Alleen zeer luide popgroep bij 140 db klopt niet. Dit is sterk overdreven.Als een popgoep echt hard gaat is het ongeveer 110 db Dit staatje incl de beoordeling moet dan wel gerelateerd zijn aan tijd. Het is pas hinderlijk na een bepaalde tijd. 140 db is hinderlijk na 1 sec, maar 90 db pas na een aantal uren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 juli 2006 Report Share Posted 2 juli 2006 Beste Jacco, Niet alleen hinderlijk maar ook schadelijk op lange termijn. Om die reden treedt ik zelf alleen maar op met gehoorbescherming, en hetzelfde als ik live concerten bezoek. Het kan ook niet anders dan dat leeftijdsgenoten van mij die elke week in een terror house disco hangen absoluut een gehoorafname en/of beschadiging moeten hebben. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Het staatje klopt wel ongeveer. Alleen zeer luide popgroep bij 140 db klopt niet. Dit is sterk overdreven.Als een popgoep echt hard gaat is het ongeveer 110 db Dit staatje incl de beoordeling moet dan wel gerelateerd zijn aan tijd. Het is pas hinderlijk na een bepaalde tijd. 140 db is hinderlijk na 1 sec, maar 90 db pas na een aantal uren. Klopt. 92 dB(A) is na 6 uur dagelijks al schadelijk en verboden door de arbo wet. 110 dB(A) is natuurlijk schadelijk, maar niet ondenkbaar. Audiofielen, opgepast! U heeft gehoorbeschadigingsinstallaties in huis! Groet, Jacco Beste Jacco, Je maakt misschien een grap. maar het is een serieus issue. En mensen die de elke dag dus continue hard zitten te knallen krijgen dus gehoorbeschadiging. In hoeverre je dat erg vind of daarmee wilt leven is een tweede. Sommige mensen kunnen dat al krijgen van eenmalig een te luid live concert of disco bezoek (bijv. als je bij het Pa staat). Het afvallen van hoge tonen is dan misschien nog de minst erge. Veel muzikanten en studio enginieers die ik ken hebben een vervelendere vorm genaamd "tinnitus" wat zich uit in een contiue fluit toon of suis. Soms zelfs meerdere. Een van die mensen moet dus de rest van zijn leven leven met een reine C toon in zijn oor. Dat betekent dus dat als je alleen bent in bed of op het strant in de nacht of wherever. je nooit meer zult weten wat echte stilte is. en dat is best beangstigend. gehoorbeschadiging is iets wat onderschat wordt. en het nare is, als je het eenmaal hebt dat er nooit meer wat aan te doen is. Over de arbo gesproken. Een post productie bedrijf waar ik voor werk had problemen met de Arbo, omdat er een belachelijke THX norm schijnt te bestaan waarop ze moeten afmixen op pieken van 110dB! en dat dag in dag uit. je kunt je wel voorstellen waarom de Arbo daarvoor aan de deur komt Zo laat ze mij maar uitlachen als ik weer speel met mijn gele oordoppen.. Maar ik hoor nog wel recht tot 19Khz. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 (edited) Beste Jacco, Ik heb het ook in mijn rechteroor. Waardoor het is gekomen weet ik niet. Misschien aangeboren. Toch moet je eens googelen, want ik heb ooit eens vaag gezien dat er een middeltje voor schijnt te zijn. Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij was het iets dat er een paar haarcellen zijn omgebogen, en daardoor denken de hersenenen dat die toon er is. Ik ga ook eens googelen. Dus ja ik weet ook niet meer wat absolute stilte is. Je leert er gelukkig wel mee leven. En 9 van de 10 keer hoor ik hem niet meer. Het gekke is ook dat die de ene keer harder is dan de andere keer. Voor de rest heeft het geen effect, want mijn hoorcurve is best wel goed en tot zeer hoog ook nog. Groeten, Bas Edited 3 juli 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Beste Jacco, 17KHz. is echt zeer goed te noemen. Ik denk dat vele jongeren van begin 20 dat al nieteens meer zullen halen. Ja ik leef zeker met je mee. Ik baal er zelf ook van. Anderzijds ik heb het wel geaccepteerd.. Wat ik dus nog het meest haat, en wat ook de avond verstoord. Als je weer in zo'n kroeg komt, en dan staat er weer een verschrikkelijke ranzig PA Altai box te tetteren. Maar zo schel en vervormd. dat je A niemand verstaat en B emt fluitende oren weer buiten komt. Terwijl het ook weleens voorkomt (in amsterdam) dat je eens ergens komt met een goed systeem op normaal volume. En dan is het heerlijk. Kun je elkaar gewoon verstaan, je krijgt geen koppijn en geen fluitende oren. Het eerste funest is denk ik schele installatie's die of clippen en/of harmonische zwaar vervormen. en juist in dat gebied zijn we zo gevoelig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Beste Jacco, Ik heb het ook in mijn rechteroor. Waardoor het is gekomen weet ik niet. Misschien aangeboren. Toch moet je eens googelen, want ik heb ooit eens vaag gezien dat er een middeltje voor schijnt te zijn. Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij was het iets dat er een paar haarcellen zijn omgebogen, en daardoor denken de hersenenen dat die toon er is. Ik ga ook eens googelen. Dus ja ik weet ook niet meer wat absolute stilte is. Je leert er gelukkig wel mee leven. En 9 van de 10 keer hoor ik hem niet meer. Het gekke is ook dat die de ene keer harder is dan de andere keer. Voor de rest heeft het geen effect, want mijn hoorcurve is best wel goed en tot zeer hoog ook nog. Groeten, Bas Dat heb ik ook Bas, in beide oren heb ik zelfs een fluittooon. Links luider dan rechts. Maar er valt mee te leven. Heel erg luid is het niet. Ik merk wel dat het bij stress, vermoeidheid en dergelijke wel erger is. Of lijkt te zijn? Ik heb sinds een jaar in elk geval nu altijd mijn op maat gemaakte oordoppen bij me, om het in elk geval niet erger te laten worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Toch moet je eens googelen, want ik heb ooit eens vaag gezien dat er een middeltje voor schijnt te zijn. >>> HIER <<< vind je misschien een antwoord op je vraag, Bas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Ik denk dat er in dit forum nog heel wat meer leden zijn die tinnitus hebben (ik dus ook, links en rechts pieptoon, dag en nacht) of een grote kans lopen om het vroeg of laat te krijgen. Het ligt voor de hand dat het hier om een groep gaat die meer dan gemiddeld risico loopt. Wees dus zuinig op je oren ! Belangrijk om in dit verband te melden dat, als je last begint te krijgen van een pieptoon in je oor die niet na enkele dagen verdwijnt, dat je spoorslags naar je huisarts gaat omdat die binnen de beginperiode (14 dagen) nog mogelijkheden heeft om je voor een specifieke behandeling door te verwijzen. Daarna heeft dat voor die behandeling geen zin meer. ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Bij mij is oorsuizen ontstaan na oplopen van een whiplash. Helaas niets aan te doen. Normaal hindert het niet, ik hoor het (soms) alleen als er totaal geen omgevingsgeluid is en ikzelf in rust ben. Mijn gehoor is voor de rest nog prima. Wel eens irritant als je 's nachts in bed ligt en niet kan slapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Elk nadeel heb z'n voordeel. Als je gehoor achtreruit gaat wordt je hifi hobby stukken goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Ernstige zaken allemaal Wat minstens even ernstig is, is dat er mensen zijn die "gek worden van de stilte". Je hebt ze echt, van die typen die liefst dag en nacht geluid om zich heen willen. Te veel herrie geeft fysieke problemen, afwezigheid van herrie kennelijk psychische problemen. Kiest u maar Toen ik een klein jochie was (opa vertelt ) bestond er in de Drentse bossen een nu onbekend fenomeen: absolute duisternis en stilte. Althans 's nachts bij nieuwe maan en windstilte. En overdag de wind die in de vliegdennen suizelde, een leeuwerik die jubelend naar de hemel reikte, het geritsel van de hagedis in de heide; als ik nu niet ophou ga ik janken Een ode aan het verleden is in dit opzicht zeker op zijn plaats. Vroeger was alles zeker anders, de stilte zeker beter Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Beste, Blijvende gehoorbeschadiging heb ik (gelukkig) nog niet,maar heb er wel tegenaan gehangen in het verleden. De eerste keer was bij een concert van Prince in 1985 in de 'Ahoy' en de hoge tonen nekte mij toen.Ik heb er toen ruim 4 weken last van gehad van piepende en warme oren met veel jeuk in de gehoorgang.Later heb ik het bij een concert van Pink Floyd in 1994 in de 'kuip' ook dat gehad,maar niet van de hoge tonen maar van het geluid zelf (stond ongelovelijk knoerhard) en heb toen zeker ook een dag of 5 een harde piep gehad in mijn oren.Ik ben toen wel bij de KNO arts geweest,maar door rust te nemen en weg te blijven van omgevinggeluid,dus ook de installatie is toen alles toch weer goed gekomen. Vanaf dat moment ben ik erg zuinig op mijn oren geworden en ga niet zo snel naar een concert en zeker niet meer in de Ahoy.Want dat vind ik behalve het harde geluid ook een zeer slechte akoestiek hebben,evenzo als de Arena als mede de Heineken music hall.Dus ga ik alleen nog naar Tivoli in Utrecht of naar de rocktempel van Nederland ....Paradiso in Amsterdam. Soms maak ik me (echt) zorgen om de jeugd met hun I-pods en mp-3 geluiden.Ik zie het ook bij mijn stiefdochter, die nu al met haar 22 lentes jong, ook sommige tonen en klanken niet goed hoort. Zorgwekkend vind ik dat !!! Keiharde house muziek is ook zoiets,zoals hardcore en hoe het allemaal genoemd wordt. (goh ik lijk wel een oude zeur met dit laatste) met zachte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 (edited) Ik vind dat geen gezeur hoor! Ghoorschade valt niet meer terug te draaien. Edited 7 juli 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Ernstige zaken allemaal Wat minstens even ernstig is, is dat er mensen zijn die "gek worden van de stilte". Je hebt ze echt, van die typen die liefst dag en nacht geluid om zich heen willen. Te veel herrie geeft fysieke problemen, afwezigheid van herrie kennelijk psychische problemen. Kiest u maar Verschillende mensen functioneren optimaal bij een verschillende hoeveelheid aan prikkels; is niets ernstigs. Lastiger is het, als de gezochte hoeveelheid prikkels te ver afwijkt van het optimum. Blijkt dat deze twee (optimum en gezocht) maar zwak correleren. On topic: waar hebben jullie het gehoor laten testen? Is er ook een "huis tuin keuken" methode? Ben wel nieuwsgierig Groet, Azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Beste Azh, Ik heb het destijds via de bedrijfsarts laten doen. Dat gebeurde met allerlei verschillende piepjes en ruisjes op een koptelefoon en afwisselend in linker en/of rechter oor. Zodra je iets (meende) te horen moest je je hand samenballen tot een vuist,ten teken dat je iets gehoord had. Sommige piepjes en ruisjers waren hard in geluid en andere weer juist heel zacht. Er zijn ook commerciele winkels die gehoortoestellen verkopen en waar je een gehoortest kan laten doen.Ik denk nu even aan de reklame met Willeke Alberti voor zo'n winkel. Alleen die naam van de winkel schiet me maar niet te binne. Iemand anders wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Vanwege buisjes in mijn oren toen ik jong was en de dieverse oorontstekingen die daarop volgde heb zeker mijn rechter oor geen goed gedaan. Ook diverse metal concerten te ik wat jonger was en geen doppen droeg hebben hun steentje bijgedragen. Bij een goede vriendin van mij is haar recheroor (of link 1 van de 2) compleet doof. Dat oor hebben ze ivm een operatie leeg gelepeld, zit geen binnenoor meer in ook geen trommelvlies, daarom maag ze ook niet meer zwemmen etc want als er water dat oor binnenloopt heeft ze een flink probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Beste Azh, Binnengekregen van de Arbo dienst. Een werknemer mag 8 uur per dag blootstaan aan een geluidsdruk van 80 db. Dezelfde of een andere werknemer mag per dag 4 uur blootstaan aan een geluidsdruk van 83 db. 2 uur per dag aan 86 db. 1 uur per dag aan 89 db. 30 min. per dag aan 92 db. 15 min. per dag aan 95 db. 7.5 min per dag aan 98 db. 3.5 min. per dag aan 101 db. 1.75 min. per dag aan 104 db. 1 min. per dag aan 107 db. 30 sec per dag aan 110 db. 15 sec per dag aan 113 db. 7.5 sec per dag aan 115 db. 3.5 sec per dag aan 118 db. 2 sec per dag aan 121 db. Ik denk dat ieder 1 het beste een geluidsdrukmeter kan gaan aanschaffen, om te meten aan welke geluidsduk zijn of haar gehoor aan blootstaat. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 (...)Alleen die naam van de winkel schiet me maar niet te binne. Iemand anders wellicht? Niet Iemand Anders maar zijn broer Hans, Hans Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Bij hoeveel decibel luisteren jullie zelf thuis naar je muziek? Is aan te geven welk decibel het beste is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Ik heb het nooit gemeten maar ik denk dat ik bij gemiddeld luistervolume met de pieken niet boven de 70dB(A) uit zal komen. De ondergrens zal wel ergens tussen de 50 en 60 dB(A) liggen. Heb een decibelmeter in huis, dus zal binnenkort eens gaan meten, ik word nu wel nieuwsgierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Beste Azh, Ik heb het destijds via de bedrijfsarts laten doen. Dat gebeurde met allerlei verschillende piepjes en ruisjes op een koptelefoon en afwisselend in linker en/of rechter oor. Zodra je iets (meende) te horen moest je je hand samenballen tot een vuist,ten teken dat je iets gehoord had. Sommige piepjes en ruisjers waren hard in geluid en andere weer juist heel zacht. Er zijn ook commerciele winkels die gehoortoestellen verkopen en waar je een gehoortest kan laten doen.Ik denk nu even aan de reklame met Willeke Alberti voor zo'n winkel. Alleen die naam van de winkel schiet me maar niet te binne. Iemand anders wellicht? ik heb het in Leiden laten doen bij de audicien, Audio Hoortoestellen. Daar heb ik ook speciale oordoppen laten aanmeten. Daar zitten filters in die het geluid met 15 dB verzwakken, als het goed is volgens een behoorlijk rechte frequentiecurve. Resultaat: popconcerten zijn veel draaglijker om te volgen. Het geluid zelf knapt er ook nog eens van op. Alle afzonderlijke partijen zijn veel duidelijker te volgen. Ik heb zelfs reservefilters die 25dB weghalen. Die had ik voor de zekerheid meegenomen naar Arrow Rock. Terecht! Dio was met 15 dB niet te harden, zo hard. Met 25dB nog net. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Geluid wordt heus niet minder beschadigend doordat het muziek is en je het mooi vindt. Afhankelijk van het type concert gaat een klassiek concert op momenten ook wel over de 100 dB, hoor. Maar zoals hierboven reeds vermeld, het gaat niet alleen om hoe hard, maar ook om hoe lang. Ik heb mijn gehoorbeschadiging waarschijnlijk opgelopen door een DEC workstation dat ondanks een geluiddempende kast de hele dag in mijn kamer stond te loeien. Met de geluiddempende kast er omheen was het op zich onder de norm, maar wat bleek ? De airco van het gebouw (die je beleefde als een ruis) gaf alleen al een continue basisbelasting van zo'n 65 dB en daar was het extra lawaai van dat workstation dus teveel bij. De verschillende geluidsbronnen tellen bij elkaar op met de duur van de belasting en als je dan dagen van 14 uur draait ...... Overigens wat (te) eenvoudige testjes: zie www.hoortest.nl voor de nationale hoortest of www.oorcheck.nl, enz. ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Zie hier: http://orkestengehoor.nl/achtergrond/weten...p_en_onderzoek/ Het is niet alleen voor de rockmuzikanten afzien ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 juli 2006 Report Share Posted 3 juli 2006 Toen ik een klein jochie was (opa vertelt ) bestond er in de Drentse bossen een nu onbekend fenomeen: absolute duisternis en stilte. Althans 's nachts bij nieuwe maan en windstilte.En overdag de wind die in de vliegdennen suizelde, een leeuwerik die jubelend naar de hemel reikte, het geritsel van de hagedis in de heide; als ik nu niet ophou ga ik janken Een ode aan het verleden is in dit opzicht zeker op zijn plaats. Vroeger was alles zeker anders, de stilte zeker beter Met opgewekte groet, Beste Dick, Als je vanuit Losser naar de Duitse grens fietst vind je daar nog een restje oerbos. Bij windstil weer is het daar echt nog erg stil, vooral 's-nachts en tegen zonsopgang. Echte stilte in de natuur vind je in Nederland vrijwel niet meer, helaas En voor degenen die graag een referentie willen: Echt stilte heb ik ervaren in de Schotse Hooglanden bij windstil weer. Het enige kabaal wat er dan te horen is ben je zelf en verbaas je je over hoeveel herrie het kraken van je jack maakt. En het kan daar stevig misten, zozeer zelfs dat je je eigen schoenen niet meer kunt zien. Mist dempt dermate geluid dat het bijna griezelig wordt (ohw ja, dat was een ander topic over relatieve vochtigheid enzo, sorry ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts