Jasper Posted 15 juni 2001 Report Share Posted 15 juni 2001 Ik heb sinds kort een Technics SL-2000 (oude) via eem NAD-voorversterkertje op m'n H/K-receiver aangesloten. Nu heb ik het probleem dat ik af en toe een radiozender hoor als de naald van de plaat is of als er even geen muziek vanaf komt. Het ligt iig niet aan de voorversterker, maar waar zou het wel aan kunnen liggen en hoe kan ik dat verhelpen? Zou het soms met de aarde te maken hebben (nu aangesloten op radiator). Ideeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest marcel van mijn hifi Posted 15 juni 2001 Report Share Posted 15 juni 2001 Hallo Jasper, In principe is iedere draad in jouw systeem een antenne, en op de een of andere manier komt Radio Komradski (of welke zender het ook is) jouw phono-preamp binnen. Je kunt proberen wat er gebeurt als je de phono-kabels van de NAD phono pre-amp afkoppelt, als de kameraden dan zwijgen dan weet je dat jouw pick-up de Internationale binnenbrengt. Aan de aarding kan het volgens mij niet liggen, maar je kunt proberen wat beter werkt, aarding rechtstreeks op de versterker of op de NAD PP-1. Sowieso zou ik eens proberen om draden (zowel signaal- als stroomdraad) te verleggen, vermijd kabels parallel te leggen, en als ze kruisen moeten dan liefst haaks. Ik hoop dat je de problemen weg krijgt. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 15 juni 2001 Report Share Posted 15 juni 2001 Beste Jasper, Radio instraling vooral van hele sterke zendera uit Rusland kwam vroeger veel vaker voor . Dit alles ivm de hoge ingangsgevoeligheid van een Phonotrap. Zoals Marcel al zei is kan elke draad een antenne zijn. Ferrietringen bieden uitkomst , kabel erdoorheen halen en je bent van de Russen af en ook nog direct van andere troep die via de kabeltjes binnenkomt. De kabel onder een hoek van 90 graden elkaar laten kruisen is inderdaad op 1 na de beste methode om ze elkaar niet te laten beinvloeden. Maar het kan nog beter door dubbel afgeschermde kabel te gebruiken zodat ze 100 % magnetisch dicht zijn en niet gevoelig voor instraling (kooi van Faraday). Probeer het maar en je zult horen dat bij jou het geluid (muziek) een stuk beter wordt. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts