Jump to content

soundcare superspikes

tompj
 Share

Recommended Posts

Even een positieve ervaring die ik wil delen. Na een verhuizing moest ik weer flink experimenteren met de opstelling van mijn speakers. Na veel geschuif (en verbeteringen) heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van de soundcare superspikes. Die heb ik onder de B&W speakerstands (FS 700) waarop mijn Chario Academy Millennium 2 spekers staan geschroefd.

Nou ben ik geen tweaker, maar ik het verschil is toch wel erg goed hoorbaar. Er lijkt meer laag uit de speakers te komen, wat beter gedefinieerd is. Het gehele geluidsbeeld, en vooral het middengebied, is daardoor opener en detailrijker geworden. Ik weet natuurlijk niet of het altijd werkt, maar bij mij in ieder geval wel. Missien ook voor anderen een poging waard. Een set van 8 spikes kost EUR 100.

Dank je voor het delen van je ervaringen.

Wat is eigenlijk het verschil met gewone spikes of gebruikte je hiervoor geen spikes?

Bij de soundcare spikes zijn zowel spike als schotel ingebouwd, voordeel is gemakkelijker plaatsen, geen risiko van vloerbeschadiging ook.

:unsure:

ze kosten 6,95 p/stuk

Er zijn uiteenlopende modellen, met en zonder schroefdraad, groot en kleiner, met verschillende prijzen ;)

ik vind het een raar verhaal,

allereerst,

heeft een goede speaker geen spikes nodig,

hij is dusdanig zwaar dat hij niet trilt en dus niet aan de vloer gekoppeld hoeft te worden,

ook is ie dusdanig stijf dat de panelen niet trillen dus hoeft ook de bodem niet vrij van de vloer getilt te worden,

ten tweede,

als je speaker toch beweegt (van voor naar achteren) dan kun je spikes onder je speaker plaatsen en deze op de betonnen vloer van je woning zetten.

als de bodemplaat van je speaker trilt kun je ook spikes onder de hoeken zetten , zodoende til je de bodemplaat van de vloer en geeft deze geen trillingen meer door naar de vloer,

maar waar ik dit soort rare werkstukjes nou voor nodig heb weet ik niet.

GJENSTOR01.gif

iedereen met een beetje verstand van mechanica snapt dat pen 2 aan voet 4 word gekoppelt.

dus het ding doet dus geen reet ,

alleen trillingen doorgeven

je kunt net zo goed een aluminium busje van 3cm diameter onder je speaker zetten,

geeft hetzelfde effect.

Het uiteinde van as No. 2 lijkt me een spike die in een schoteltje met als nummer 5 rust, lijkt me beslist geen massief alluminium busje.

:huh:

Het uiteinde van as No. 2 lijkt me een spike die in een schoteltje met als nummer 5 rust, lijkt me beslist geen massief alluminium busje.

:huh:

het geheel doet niets meer en niets minder dan een aluminium busje.

de trillingen in as 2 worden onverminderd doorgegeven aan 4 en 5.

het rubbertje 1 er om heen zorgt dat ie niet uitelkaar valt.

broodje aap. ;)

hoi Eric

Dat is net de bedoeling van spike's

zorgen voor een betere koppeling met de vloer.

het totale gewicht van de speaker word niet over het totaal opervlakte van de onderkant van je speakers verdeeld maar over de 3 punten van de spikes.

en het raakvlak met de grond word verkleind.

Het gewicht onder de punt blijft hetzelfde maar de druk word groter.

Als je 3 spikes gebruikt staat het altijd stabieler dan waneer je een groot oppervlak met de grond kontakt laat maken.

Ik ben het met je eens dat zware speakers een voordeel zijn

maar niet iedereen heeft zware speakers.

gr Robert

Tja,

Erik heeft wel gelijk. Als je je speakers goed wil verankeren heb je meer aan spikes die door de vloerbedekking heen prikken en je speakers stevig op de betonnen ondervloer verankeren. Aan spikes op een schoteltje heb je niet veel dan.

Gaat het er om de bodemtrilling te isoleren van de vloer kun je daar van alles stevigs voor nemen wat de speaker van de vloer tilt, desnoods een paar blokjes hout.

De "Superspikes" zijn dan niet veel meer dan leuke stelpootjes en ze zullen hun werk wdb heus wel naar behoren doen.

;)

ik vind het een raar verhaal,

allereerst, heeft een goede speaker geen spikes nodig,

hij is dusdanig zwaar dat hij niet trilt en dus niet aan de vloer gekoppeld hoeft te worden,

ook is ie dusdanig stijf dat de panelen niet trillen dus hoeft ook de bodem niet vrij van de vloer getilt te worden,

Sjuust. :D

En daar is niets raar aan. ;)

Beste,

De uitvoering met het schoteltje zijn ook meer voor houten en laminaat/parket vloeren.

Zie het zo :

een gewone spike met een los onderleggertje is hetzelfde,alleen bij de soundcarespike is deze mooi weggewerkt m.b.v. een schoteltje waar het onderleggertje in verwerkt is.Beide hebben dezelfde werking.

Met de soundcarespike kan je alleen nooit gebeuren dat de spike uit de onderlegschijf schiet en zo je houten/laminaat/parketvloer kan beschadigen.

Bij een betonnen vloer of met tapijt heb je aan deze uitvoering niet zoveel.Dan kan je beter kiezen voor de uitvoering zonder schoteltje,ook van soundcare.

Met groet,

:cool2:

Spikes zijn er toch voor een hoge contact kracht van speaker op ondervloer te krijgen? De speaker op 3 of 4 puntjes van zeg 0.5mm^2. Zodra je er schoteltjes onder gaat zetten vergroot je het oppervlak weer enorm natuurlijk. Het maakt niet uit of het schoteltje 'los' onder de spike zit of dat ze uit 1 stuk gemaakt zouden zijn. De spike doet niets als daaronder weer een schoteltje zit! Dan kan het inderdaad netzogoed een gewoon busje zijn met de diameter van de schotel..

Ik had mijn speakers eerder altijd op de vloer staan. Niks eronder behalve een stuk tapijttegel. Ik heb later ook eens gespeeld met de originele spikes eronder, maar dat was echt helemaal niks, dus weer terug naar de tapijttegel.

Toch staan de speakers na een proef weer op spikes, maar dan wel met coins eronder. Ondanks dat er minder gekoppeld wordt, is dit in mijn geval toch beter dan met de tapijttegel of alleen de spikes.

Ik denk dat je het dus per geval moet bekijken of een soundcare superspike werkt.

Beste,

De uitvoering met het schoteltje zijn ook meer voor houten en laminaat/parket vloeren.

Zie het zo :

een gewone spike met een los onderleggertje is hetzelfde,alleen bij de soundcarespike is deze mooi weggewerkt m.b.v. een schoteltje waar het onderleggertje in verwerkt is.Beide hebben dezelfde werking.

Met de soundcarespike kan je alleen nooit gebeuren dat de spike uit de onderlegschijf schiet en zo je houten/laminaat/parketvloer kan beschadigen.

Bij een betonnen vloer of met tapijt heb je aan deze uitvoering niet zoveel.Dan kan je beter kiezen voor de uitvoering zonder schoteltje,ook van soundcare.

Met groet,

beste audiofreak,

leg mij eens uit waarom de spike op het voetje staat?

dat slaat toch nergens op?

iedere boer hier op dit eiland met een LTS diploma snapt dat het nut van de spike helemaal verdwenen is.

voorbeeld:

je wilt met je crossmotor het ijs op.

om grip te krijgen monteer je spijkerbanden,

maar zeggen audiofiele coureurs, omdat het ijs niet mag beschadigen monteer ik om de spijkerbanden weer gewone banden. :lol:;)

als je wilt ontkoppelen neem je gewoon drie of vier rubber doppen .

of een dikke binnenband tussen twee tegels.

Erik,

Volgens mij heb jij geen lts diploma ;) Het lijkt mij vrij simpel, de spike zorgt voor een overgang met een hoge druk en deze druk is essentieel. De schoteltjes zorgen er alleen voor dat de vloer niet beschadigd en deze zijn groter hebben inderdaad een groter oppervlak, maar dat doet er niet toe, net zomin als de grootte van de kamer er niet toe doet ;) het gaat om die overgangen de schoteltjes mogen best aan de vloer gekoppeld worden, sterker nog dat zou ze alleen maar beter doen werken.

met vrolijke groet! matthew

(...)

het gaat om die overgangen de schoteltjes mogen best aan de vloer gekoppeld worden, sterker nog dat zou ze alleen maar beter doen werken.

Het zo goed mogelijk koppelen aan de vloer werkt alleen bij vloeren met een flinke massa, betonvloeren dus. En juist dan wil je er g

Erik,

Volgens mij heb jij geen lts diploma ;) Het lijkt mij vrij simpel, de spike zorgt voor een overgang met een hoge druk en deze druk is essentieel. De schoteltjes zorgen er alleen voor dat de vloer niet beschadigd en deze zijn groter hebben inderdaad een groter oppervlak, maar dat doet er niet toe, net zomin als de grootte van de kamer er niet toe doet ;) het gaat om die overgangen de schoteltjes mogen best aan de vloer gekoppeld worden, sterker nog dat zou ze alleen maar beter doen werken.

beste ,

jou verhaal rammelt van alle kanten,

lees het nog eens over,

en koop wat boeken over werktuigbouwkunde en krachtenleer, ;)

dat zou jij ook eens moeten doe Erik :)

hoezo?

vertel mij wat er niet klopt aan mijn verhaal.

het is onzin om een spike op een voetje te zetten.

je koppelt op die manier de spike aan het voetje,

waarom las je de spike en het voetje dan niet aan elkaar?

de soundcare superspike is gewoon een artikel wat nergens op slaat.

je net zo goed normale voetjes kopen en die onder je luidspreker zetten.

afijn , de audiofiel heeft weer wat om naar te kunnen luisteren.

ps: 100 euro voor 8 spikes is overgens niet duur,

dat is het enige positieve trouwens ;)

Dag Erik,

Ik wil je best antwoord geven,maar het antwoord staat er al.

Of wilde je een hele technische uitleg wat de functie is van een spike en werking?

Nee toch,heb jij niet nodig lijkt mij. ;)

Verder wat ik nog kan bedenken is....WAF factor.

Overigens ontkoppel ik met Aurios,daar kan geen spike tegenop.:lol:

Met groet,

Beste Erik,

Spikes ontkoppelen niet ! Spikes koppelen !

Stel ik weeg 100 kg en ga staan op een stalen plaat die niets weegt : )

Ik ga er 4 blokjes onder de stalen plaat zetten van 1 vierkante centimeter per blokje, dan staat er een druk van 25 kg per vierkante cm, nu zaag ik de blokjes middendoor precies exact op de helft , dan staat er een druk van 50 kg per vierkante cm, nu ga ik niet verder zagen , want ik ben inmiddels moe van het zagen , dus mag jij verder zagen.

MAW als jij doorzaagd en het puntje is net zo klein al een spike dan kun jij wel uitrekenen welke druk er staat.

Maar als de spike , zonder schoteltje in bv hout zakt wordt de opp. weer groter en de druk minder, dus minder massakoppeling zonder schoteltje.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Haudio,

Ja, je hebt gelijk maar je speakers vastlassen aan het betonijzer koppelt nog beter :P

Eigenlijk snap ik deze discussie niet en de manier van antwoorden van Haudio eigenlijk ook niet want naar mijn bescheiden mening heeft Erik gewoon gelijk.

Beetje nuchtere voorlichting mag ook wel eens een keertje...

Maar als de spike , zonder schoteltje in bv hout zakt wordt de opp. weer groter en de druk minder, dus minder massakoppeling zonder schoteltje.

Hoezo minder massakoppeling? Wat bedoel je hier eigenlijk nu met massakoppeling? :unsure: Door het schoteltje wordt de oppervlaktedruk (kg/mm2) naar de vloer nog veel minder en wat hebben we nu aan een massakoppeling (???) naar alleen een schoteltje?

Spikes op schoteltjes zijn niet meer dan mooie stelvoetjes. Spikes zitten meestal standaard onder goede speakers en om dan de parket of laminaatvloer niet te beschadigen zet je er van die schoteltjes onder. Maar met massakoppeling heeft het dan weinig meer te maken.

;)