Jump to content

luistermoeheid

rienberends
 Share

Recommended Posts

Na weer terug te zijn gegaan naar mijn vorige luidsprekers ,kwam ik tot de conclusie: Na 2/3 uur luisteren zijn mijn oren niet vermoeid,integendeel :ik wil nog meer cd,s beluisteren. Ik heb tevens de neiging om de volumeknop even een beetje meer open te zetten. Die andere luidsprekers waren (voor mij) gewoon niet relaxed genoeg.MAAR NU DE VRAAG:WAT VERSTAAN JULLIE ONDER LUISTERMOEHEID????

iEI

Luistermoeheid is voor mij als ik gewoon geen zin heb om muziek te gaan luisteren. Als ik het gewoon ff gehad heb met (al) m'n cd's en mp3's... Dat gaat gelukkig meestal na een dag wel weer over. Ga ik intussen wat anders doen, waar ik wel zin in heb.

Wat ook wel eens voorkomt, is dat ik iets op tv wil zien (bijvoorbeeld WK-wedstrijden, de afgelopen weken), maar eigenlijk ook muziek wil luisteren. Wordt meestal dan toch de tv. Zeker als het livebeelden zijn (zoals bij het WK), maar voor films op tv blijf ik niet zo snel thuis...

Scat-Man said:
Een "onnatuurlijke" geluidsweergave, word je erg moe van.Gaat gewoonweg irriteren. :angry:

Dus jij hebt thuis een dode kamer met perfect metende speakers? Anders is het immers niet natuurlijk... ;):D

Oh sorry, dat was een ander topic ;)

rienberends said:
Na weer terug te zijn gegaan naar mijn vorige luidsprekers ,kwam ik tot de conclusie: Na 2/3 uur luisteren zijn mijn oren niet vermoeid,integendeel :ik wil nog meer cd,s beluisteren. Ik heb tevens de neiging om de volumeknop even een beetje meer open te zetten. Die andere luidsprekers waren (voor mij) gewoon niet relaxed genoeg.MAAR NU DE VRAAG:WAT VERSTAAN JULLIE ONDER LUISTERMOEHEID????

iEI

luistermoeheid heeft te maken met de hoeveelheid energie die onzen hersenen moeten geven om het geluid dat wij horen te corrigeren om het enigsinds aceptabel te laten klinken.

je wordt dus luistermoe als:

je veel te veel verwacht van je set.

je set slechter klinkt dan je verwachtte,

je set rare dippen en/of pieken vertoont

je ene speaker uit fase staat,

enz...

dat jij niet luistermoe wordt komt doordat je snel tevreden bent.

en dat kan komen doordat je de muziek accepteerd zoals ie klinkt.

en dat komt meestal doordat je niet weet hoe de muziek in het echt klinkt.

maar het kan ook zijn dat je een hele goede set hebt. :)

Compleet subjectief.

Mijn moeder wordt luistermoe van elke set of live optrede waar het iets harder staat. De ander van vervorming, maar zeg dat niet tegen een kind die zijn favoriete band op een kleine midi set luistert. Kunnen ze uren volhouden!! Langer dan wij op onze "high end" sets. B)

Misschien is het eerder een irritant geluid wat je dan snel zat bent, en dat is dan zeer subjectief.

Mijn moeder vindt blazers vreselijk, maar accordeon geweldig. :blink:

erik klijnsmit said:
  rienberends said:

iEI

luistermoeheid heeft te maken met de hoeveelheid energie die onzen hersenen moeten geven om het geluid dat wij horen te corrigeren om het enigsinds aceptabel te laten klinken.

je set slechter klinkt dan je verwachtte,

je set rare dippen en/of pieken vertoont

je ene speaker uit fase staat,

enz...

dat jij niet luistermoe wordt komt doordat je snel tevreden bent.

en dat kan komen doordat je de muziek accepteerd zoals ie klinkt.

en dat komt meestal doordat je niet weet hoe de muziek in het echt klinkt.

maar het kan ook zijn dat je een hele goede set hebt. :)

Ik bezoek ong. 1 keer per maand een levend concert en dat vanaf mijn veertiende(ik ben nu 54). Mijn eerste concert was er een van de Supremes in Londen.

Henrie said:
Luistermoeheid is voor mij als ik gewoon geen zin heb om muziek te gaan luisteren. Als ik het gewoon ff gehad heb met (al) m'n cd's en mp3's... Dat gaat gelukkig meestal na een dag wel weer over. Ga ik intussen wat anders doen, waar ik wel zin in heb.

Hier kan ik me het beste in vinden, deze definitie is voor mij de juiste.

Luistermoeheid ken ik in div fasen maar de meest voorkomende bij mij is toch wel wanneer het geluid zeer hard staat ik moe wordt en geheid in slaap val.

Ik kom dus tot rust met harde muziek en heel veel mensen begrijpen daar niets van met name mijn vrouw die dan beneden komt en het volume lager zet waarna ik direct wakker word.

Moe in de zin dat het geluid mij vermoeid heb ik thuis gelukkig niet maar dat ken ik wel van sets die opdringerig zijn waarbij je alleen maar de volume knop naar links wilt draaien.

Arjen de Goeij said:
  Henrie said:

Hier kan ik me het beste in vinden, deze definitie is voor mij de juiste.

:)

Nou had ik vanavond zin om iets anders te gaan doen dan muziek luisteren (niet dat ik daar geen zin in had trouwens). Ik wilde gaan skaten, want dat had ik al een tijdje niet meer gedaan (ik ga me niet inspanning met die hitte van de afgelopen week). Gaat het regenen... :D Nou ja, dat was ook wel prima eigenlijk, want het gras is hier echt zo dor als stro... Al was het na gisteren (een flinke plensbui) al ietjes bijgetrokken...

D van der Deijl said:
Luistermoeheid ken ik in div fasen maar de meest voorkomende bij mij is toch wel wanneer het geluid zeer hard staat ik moe wordt en geheid in slaap val.

Ik kom dus tot rust met harde muziek en heel veel mensen begrijpen daar niets van met name mijn vrouw die dan beneden komt en het volume lager zet waarna ik direct wakker word.

Dat heb ik ook wel eens. Best 'weird', dat je thuis komt, muziek vrij luid aanzet en dan bijna in slaap valt. En 's avonds niet kunnen slapen, omdat iemand z'n el cheapo subwoofer te hard heeft aanstaan... Das helemaal vervelend...

erik klijnsmit said:

T gekke is, als ik wakker wordt gemaakt met een leuk nummer op mn 100 euro wekkeradio zal ik nooit luistermoe zijn (wel slaperig).

Ga ik voor mijn *000 euro set zitten, dan kan ik me best irriteren aan het geluid...

Verwachting speelt een grote rol imo

Luistermoeheid is voor mij het moment waarop het luisteren naar muziek irritant wordt. M.a.v. ik ben luistermoe op het moment dat ik uit irritatie de muziek uitzet.

Staat los van de apparatuur waar ik naar luister, of het nu de hifiset is, de autoradio of de iPod.

Soms treedt dit op omdat het "niet lekker" klinkt, hetgeen overal aan kan liggen, soms omdat ik gewoon ineens zin krijg om iets anders te gaan doen.

Volgens mij heeft luistermoeheid niets te maken met of je zin hebt om naar muziek te luisteren of iets anders te doen...

Luistermoeheid treedt op als je langere tijd luistert naar een set die of te scherp klinkt (irritant), of die niet in staat is instrumenetn 'van elkaar te scheiden' waardoor de muziek een brei wordt.

Wanneer je in staat bent een normaal gesprek tevoeren terwijl je set toch vrij hard staat te spelen, zul je niet snel luistermoe worden.

In deze laatste post kan ik me vinden; luistermoeheid, denk ik, is wanneer je gehe'id die volumeknop wil stiller zetten omdat je de "kriebs" krijgt van het "lawaai" (kan op zulk moment echt elke soort muziek zijn). De reden van die luistermoeheid is ook al in enkele posts gegeven: muziek klinkt onaangenaam waarbij de hersenen t

RastaPhil said:
Na enkele uren achter PC of een viertal uren luisteren met de Sumo (ventilator wordt oud :( ), wordt ik luistermoe van de ventilatoren (en de harde schijf van de PC ook zeker?); dat is altijd een verademing als dat zoemend geluid stopt...

Daar heb ik dan weer niet zo'n last van. Ik heb de afgelopen week m'n ventilator 3 dagen achter elkaar constant aangehad. 's Nachts wel op de laagste stand, maar dan nog. Ik vond het briesje vele malen fijner dan dat het ruizen me stoorde...

Luistermoeheid is voor mij wanneer de hersenen teveel moeten werken om de muziek aan te vullen, te corrigeren of te negeren. Bij veel niet uitgebalanceerde sets of akoestieken krijg ik dat. De prijs van de apparatuur is dan niet eens van belang.

Ik ben vooral gevoelig voor "digitale randjes" en losstaand hoog. Meestal veroorzaakt door dac met de beste specificaties (24bit/192Khz oversampling etc).

Proprius said:
Luistermoeheid is voor mij wanneer de hersenen teveel moeten werken om de muziek aan te vullen, te corrigeren of te negeren. Bij veel niet uitgebalanceerde sets of akoestieken krijg ik dat. De prijs van de apparatuur is dan niet eens van belang.

Ik ben vooral gevoelig voor "digitale randjes" en losstaand hoog. Meestal veroorzaakt door dac met de beste specificaties (24bit/192Khz oversampling etc).

Hierin kan ik me voor het grootste deel vinden, echter zou ik niet alleen naar de DAC kijken, naast ellende die deze sticht - slechte klok bijv. - denk ik dat de versterkingstrap er achter een grotere invloed heeft, kwaliteit van opAmps, elco's en eventuele mute torren doen hier van zich spreken.

;)

Volgens vele moeders is luistermoeheid als hun kinderen geen zin meer hebben om te luisteren,maar het nog wel horen.

Met andere woorden,de kleintjes zouden hun moeder graag uit zetten.

Ze reageren dan niet meer op vragen en opdrachten die ze liever niet horen.

Doen dan net of ze gek zijn,vroeger ook wel oostindisch doof genoemd. :o:D<_<

Bij mij komt het ook voor,als ik storende factoren waarneem in de weergave,waarna ik meestal stop met muziekluisteren. ;)

charisma said:
Volgens vele moeders is luistermoeheid als hun kinderen geen zin meer hebben om te luisteren,maar het nog wel horen.

Met andere woorden,de kleintjes zouden hun moeder graag uit zetten.

Ze reageren dan niet meer op vragen en opdrachten die ze liever niet horen.

Doen dan net of ze gek zijn,vroeger ook wel oostindisch doof genoemd. :o:D<_<

Bij mij komt het ook voor,als ik storende factoren waarneem in de weergave,waarna ik meestal stop met muziekluisteren. ;)

Misschien moet jij ook maar oostindisch doof worden voor je buren ;) Of je buren voor jou... (zie ander topic)

luistermoeheid is voor mij een raar gevoel in mijn hoofd en geen zin meer in muziek.

het is bij mij sterk afhankelijk van de set waar ik naar luister, wanneer ik naar mijn set luister is er niks aan de hand, maar als ik mijn oude speakers uit de kast trek wordt ik met een paar uur luistermoe, dit heb ik al vanaf het begin met deze speakers

Als een set duidelijke tekortkomingen heeft dan zet je hem al vrij snel af omdat je het een kloten geluid vind. Als een set heel goed klinkt, dan kun je er uren naar luisterenm. Dan is het genieten.

Dan heb je ook de situatie, dat er iets niet goed is, terwijl je je er niet van bewust bent en ook niet kan benoemen. Maar je neemt het wel degelijk waar. Dan gaat de volumeknop langzaam maar zeker steeds lager en het gevoel van het echte genieten ontbreekt. je gaat dan ook steeds minder frequent en steeds minder lang luisteren. Dat is wat volgens mij onder luistermoeheid verstaan wordt.