Jump to content

buren

charisma
 Share

Recommended Posts

Ja de buren. Die blijven soms erg lastig. Wat kun je hiermee. Ik denk eigenlijk heel weinig. Ik pols mijn buren ook, en heb weinig problemen, althans zo lijkt het misschien. Misschien durven ze dat niet eerlijk te zeggen.

Wat belangrijk is, is dat je met je buren overleg pleegd. Ik heb dit in mijn vorige huis dit wel gedaan. De middag rond 17 uur tot 18 uur was mijn uurtje muziek. En daarbij gaan de Db's lekker omhoog. Dat wisten mijn buren en ik heb nog nooit een probleem ervaren.

In mijn flat gaan de meeste mensen (over het algemeen ouderen) rond de klok van half 11 naar bed. Ik heb daarom maar een koptelefoon versterker gekocht om dit probleem ook op te lossen. Kan ik lekker muziek draaien zonder de buren wakker te maken. Geweldig.

Greatings.

Hank

Ja de buren. Die blijven soms erg lastig. Wat kun je hiermee. Ik denk eigenlijk heel weinig. Ik pols mijn buren ook, en heb weinig problemen, althans zo lijkt het misschien. Misschien durven ze dat niet eerlijk te zeggen.

Wat belangrijk is, is dat je met je buren overleg pleegd. Ik heb dit in mijn vorige huis dit wel gedaan. De middag rond 17 uur tot 18 uur was mijn uurtje muziek. En daarbij gaan de Db's lekker omhoog. Dat wisten mijn buren en ik heb nog nooit een probleem ervaren.

In mijn flat gaan de meeste mensen (over het algemeen ouderen) rond de klok van half 11 naar bed. Ik heb daarom maar een koptelefoon versterker gekocht om dit probleem ook op te lossen. Kan ik lekker muziek draaien zonder de buren wakker te maken. Geweldig.

Greatings.

Hank

Hoi Hank,

Zo kan het dus ook rekening houden met elkaar

Het is ook erg sociaal van je om na half 11 avonds met een koptelefoon je muziek te gaan luisteren.

Ik wilde dat mijn buurman dat deed met een koptelefoon zijn muziek voortbrengen i.p.v. met een PA installatie. ;)

Met groet,

:cool2:

P/S Als je nog wilt komen luisteren hier moet je heel snel zijn.Heb dit weekeinde nog wel wat tijd ervoor,daarna wordt een heeel stuk moeilijker,vanwege de verhuizingrompslomp.

Laat maar weten.

Dag Onno,

Ik ben een sociaal mens hahahaha. Ik vind het persoonlijk ook lastig als er lawaai is op een tijdsstip dat je in bed ligt. In amsterdam (de bijlmer) waar ik een tijdje gewoond hebt had ik regelmatig overlast, en dan ook nog eens door de weeks. Muziek voor Allah en dan om 4 uur in de nacht. Dan ben ik ineens niet meer een sociaal mens. Ik draaide toen veel ineens mijn gelievde muziek "Het Wilhelmus" en heb mijn installatie dan op 10 staan. Helaas hebben wij dan niet een opname met de 15 coupletten, maar met repeat kom je alweer een stukje verder. Een vrezelijke tijd en ik ben blij dat ik daar weg ben. Hier in Hilversum heb ik geen problemen en gelukkig maken de buren ook geen probleem als ik wat muziek draai. Maar rond 10 a 11 uur is het afgelopen.

Een luister sessie bij jou lijkt mee een goed plan. Kunnen we weer even bijpraten. Zaterdag lijkt me geen probleem. Ik bel je van deze week nog even op.

Greatings,

Hank

Dag Onno,

Ik ben een sociaal mens hahahaha.

Muziek voor Allah en dan om 4 uur in de nacht. Dan ben ik ineens niet meer een sociaal mens. Ik draaide toen veel ineens mijn gelievde muziek "Het Wilhelmus" en heb mijn installatie dan op 10 staan. Helaas hebben wij dan niet een opname met de 15 coupletten, maar met repeat kom je alweer een stukje verder.

Een luister sessie bij jou lijkt mee een goed plan. Kunnen we weer even bijpraten. Zaterdag lijkt me geen probleem. Ik bel je van deze week nog even op.

Greatings,

Hank

Ik heb echt dubbel van de :lol: onder mijn buro gelegen bij het lezen.

Geweldig.

Ik hoor je wel.

groet,

:lol:

Ha die Hank,

Heel herkenbaar verhaal. We hebben ook 3 jaar in hartje Bijlmer gewoond (Grubbehoeve) en je wilt niet weten wat we daar hebben meegemaakt. Behalve de viezigheid (de vuilniszakken hingen in de bomen en je moest uitkijken waar je liep omdat je anders een lege fles op je hoofd krijgt) hadden we verschrikkelijke overlast. Behalve Afrikaanse muziek ook de meest vreemde geluiden midden in de nacht en waar de rillingen je van over de rug lopen.

Op een gegeven moment wordt het een obsessie en irriteer je je al aan het minste geringste geluid wat je hoort. Het lullige is dat de Politie niets doet. Je krijgt te horen dat die mensen een ander dag en nacht ritme hebben.

De enige leuke plek in de Bijlmer die door iedereen wordt gerespecteerd is de Kinderboerderij bij station Ganzenhoef.

Er komen weer allerlei herinneringen boven.......

Junks in het trappenhuis. Altijd een piesgeur in de lift. Bovenburen die hun rijst afgoten terwijl je de was buiten had hangen. Kon je de boel weer opnieuw wassen. Of we zagen midden in de nacht een gestalte langs ons raam (11 hoog) naar beneden vallen. Met bonkende harten zijn we toch maar gaan kijken, bleek het een rol tapijt te zijn.

Er waren wel ideen om het leefbaarder te maken. Er was toen bijv. een project dat je de flat voor 150.000 gulden kon kopen. Hiervan zou je 50.000 gulden in je handen krijgen waar je mee kon doen wat je wilde. Er was een arhitect ingeschakeld en hoeveel avonden we op bijeenkomsten hebben doorgebracht wil je niet weten. Men hoopte dat de flat daarvan zou opknappen. De woning op zich was prima en erg ruim met 5 kamers. We hadden het bijna gedaan, maar het duurde te lang en zijn verhuist. Gelukkig maar denk ik nu, want anders had ik nu in een inrichting gezeten.

We hebben ook wel gelachen: toen we een nieuwe TV hadden gekocht, hadden we de doos gevuld met iets zwaars en weer netjes dichtgetaped en toen bij de lift gezet. Je raad het al: die doos was binnen luttele seconden verdwenen en we hebben ons kapot gelachen bij het idee van de verrassing voor degene die de doos weg had gehaald.

Het grappige is dat we nu in een groot appartementencomplex wonen met relatief veel ouderen. Het is heel goed geisoleerd en ik heb nog nooit klachten gehad vanwege het feit dat ik wel eens hard muziek draai.

Daarentegen ben ik wel eens aangesproken door de onderbuurvrouw of ik iets minder hard de trap op en af zou kunnen lopen. Nu draag ik thuis geen schoenen meer en ze zei dat het nu een stuk beter was kwa overlast.

Leuk verhaal Gruiter (voor jij destijds iets minder) en klinkt mij ook enigzins bekend.

Toen ik m'n vorige flat kreeg aangeboden door de plaatselijke woningstichting, was mijn eerste reactie:

"Wow, lekkere ruime flat zeg. Ruime woonkamer, ruime slaapkamer, kleinere slaapkamer, aparte keuken...I'll take it!"

Maar,...al heel gauw kwam ik erachter dat mijn woning tot voor kort werd bewoond door 'n beruchte Asserse crimineel.

Dat heb ik geweten... de eerste weken kwamen er regelmatig duistere gasten aan m'n deur, om te vragen waar ...... ... was.

Ook meurde 't er vaak een uur in de wind, in de portieken, en werd ik regelmatig "verrast" door allerlei Ali baba geluiden links en rechts van mij.

De buren waren ook voornamelijk van die 'trouble is my middlename' figuren, en de flat bleek dus ook nog erg gehorig.

Ook woonde ik op de bovenste verdieping, onder 't platte dak.

Kortom,...na 2 jaar was ik blij dat ik er weg kon! :rolleyes:

Enige voordeel was de woonkamer/akoestiek... die was 'n stuk beter voor m'n set dan dat ik nu heb...

Groeten,

Alco B)

Bijzonder dorp was het ooit die Bijlmer, heb er ruim vijf jaar gewoond waarvan het laatste jaar inderdaad wat minder plezierig was, de eerste flats werden toen gesloopt en de mutatiegraad binnen het complex liep op tot zo'n 10% per maand waardoor de samenhang tussen de bewoners verloren ging, in een paar maanden tijd kende je een belangrijk deel niet meer.

Gezien de bijzondere bouwaard, honingraat van hoogbouw, was er met regelmaat iets te horen, muziek uit diverse culturen, Afrika en Suriname voerden de boventoon.

Echter tot de tijd dat de sloopplannen werden doorgezet heb ik er met groot plezier gewoond, trappenhuizen en bergingen wisten we gezamelijk redelijk schoon te houden, domweg door zeer ongeregeld wandelingen te maken en de junks die hierbij ontmoetten vriendelijk te verzoeken op te krassen, gezien ook dezen vooral op hun rust gesteld zijn wilde dit echt wel helpen.

Ghanese feesten, verjaardagen etc. wilden inderdaad op bijzondere momenten plaatsvinden, de eerste gasten meldden zich vaak pas na middernacht en s'morgens vroeg kon je ze weer zien vertrekken.

In zulk een situatie ook wel eens tot 2 uur s'nachts bij zulk een gebeuren aan de deur gestaan om daarna de politie te bellen, die kwam, hoorde en een meer acceptabel geluidsniveau wist te bewerkstelligen door te dreigen met inbeslagname, was het toch tegen vieren voldoende rustig om te gaan slapen.

Gelukkig werden de echt grote feesten in ruimten bij de parkeergarage's gehouden, ook wel om 1 uur s'nachts uit m'n bed gebeld door buren die me meesleepten naar zulk een gebeuren, vooral fantastisch als er een groep muzikanten was uitgenodigd, feesten waarbij het water langs de muren liep, muziek en gastvrijheid zoals we hier in ons eigen landje nauwelijks meemaken.

Inderdaad was er wel eens - over - last, echter niet heel veel meer dan in het veel luxere complex in het centrum waar ik later terecht ben gekomen, wat daar vooral opviel was de onderlinge onverdraagzaamheid, maar ja het grootste deel was eigendom en velen hadden de illusie op een eiland te wonen en wensten werkelijk ook niets van een ander te bemerken.

Wat mij in deze jaren is opgevallen is dat de complexen waar bewoners weinig contact met elkander hebben ook de plaatsen zijn waar het minst met een ander wordt gerekend, en dus de meeste overlast wordt veroorzaakt.

;)

Geweldige verhalen allemaal met iedereen zijn eigen ervaringen op het gebied van buren geluid. De bijlmer is de echte TOP denk ik als ik de verhalen zo lees. Voor een HiFi freak blijft het lastig als je in een flat woont. Ik hoop daarom ook op een eigen vrijstaande huis, maar ja, dan moet ik eerst maar een partner zoeken t.a.v. de Hypotheek. Of dat laatste iets voor mij is??

Ik geef mijn geld al teveel uit aan Sneek... hahaha, maar daarvoor heb ik ook wat moois in huis.

Over vrouwen gesproken,

Hoe kan een vriend van mij die altijd redelijk grote luidsprekers en installatie had voordat hij trouwde, trouwen, en dan eindigen met heel kleine melkpakken aan luidsprekers in de woonkamer??

Resum

Als je inderdaad met een vrouw en een setje van Bose eindigt, is er waarschijnlijk tevoren ook niet zo heel erg veel betrokkenheid met de muziek en de weergave hiervan geweest, lieden die met hun spullen op een zolder- of slaapkamertje terecht komen kan ik me hooglijk over verbazen, muziek is bij uitstek een sociaal gebeuren, het communiceert, lijkt me heel goed te passen binnen een relatie.

Natuurlijk speelt hier net als bij buren en overlast, de onderlinge band een belangrijke rol.

:huh:

De Bijlmer was inderdaad top voor wat betreft de verscheidenheid aan muziekstijlen die je hier kon vinden, van Afrika, Azi

(...)

Wat mij in deze jaren is opgevallen is dat de complexen waar bewoners weinig contact met elkander hebben ook de plaatsen zijn waar het minst met een ander wordt gerekend, en dus de meeste overlast wordt veroorzaakt.

;)

Dit zijn wijze woorden, volgens mij steekt de Nederlandse samenleving (helaas) inderdaad zo in elkaar.

In de flat in Purmerend, waar ik een paar jaar heb gewoond, was het wel anders. In die flat wist je nog net wie er naast je woonde maar daar hield het wel mee op. Benedenburen of mensen van 3 huizen verder kende ik niet. Iedereen trok zich terug op z'n eigen 90 vierkante meters.

En wat je dan krijgt is dat overlast met overlast bestreden gaat worden. Van kwaad tot erger waardoor het woongenot op een gegeven moment echt zoek is.

Bij de brievenbussen stond een oud-papierbak, kon je direct de reclame, weekkranten etc weggooien die je niet mee naar boven wilde nemen. Toen ik er pas woonde ging dat prima, op het eind zetten mensen gewoon hun vuilniszakken er naast. Terwijl het storthok voor vuil 1 deur verder was!

Heb ook eens meegemaakt dat ik voor de portiekdeur stond om naar binnen te gaan en een vuilniszak vanaf 1 hoog naast mij kreeg. Uit nijd heb ik die dus weer terug naar boven gesmeten ;) Maar ik had het toen wel gehad. De vertrekplannen zijn toen in stroomversnelling gekomen.

Ikzelf ben door de jaren heen vanuit Amsterdam steeds verder naar boven in Noord-Holland gaan wonen. Nu woon ik al jaren in een leuk dorp, Hier hebben buren best veel contact met elkaar. Daardoor is veel meer sprake van geven en nemen en wordt over en weer rekening met elkaar gehouden.

Als ergens een feestje is, is iedereen op de hoogte. Klachten blijven uit, eerder dat men aanschuift voor een biertje. Wij hebben laatst met onze buren een nieuwe straat voor het huis aangelegd. De overige buren wisten dat er zaterdag vanaf 7:00 herrie kon zijn. "Geen probleem, we weten het nu" was overal de reactie. En iedereen komt ook even kijken hoe de vorderingen zijn.

:o Prachtige verhalen over de Bijlmer, herinneringen komen weer boven... het was leuk, maar nooit meer Kraaiennest :angry: . Ik ging weg vanwege de kakkerlakken en omdat niemand op bezoek durfde te komen. Zeker niet nadat ik ook nog eens kennis had gemaakt met een bijl, (gelukkig niet fysiek) in de hand van een overvaller :ph34r: , en dat op klaarlichte dag.

Wel ruime flats, veel groen en super multicultureel.

Nu heb ik een rijtjeshuis met maar 1 buur die weinig thuis is en woonkamers die niet aan elkaar grenzen :D

@leon

ik zou toch proberen weer in gesprek te komen met de buren. Alleen al laten zien dat je ze serieus neemt en goodwill tonen. Zet je muziek lekker hard aan en neem vervolgens een dB-meter mee, zodat je ze kunt laten zien dat het niet boven stofzuigerniveau of koffiezetapparaatgepruttel uitkomt. Als je slim bent dan zet je hem op A en niet op C ;) . A is gecorrigeerd naar menselijke luistercurve, dus de lage tonen meten minder. C is rechte frequentiecurve.

Ik heb mijn dB-meter voor +

lieden die met hun spullen op een zolder- of slaapkamertje terecht komen kan ik me hooglijk over verbazen, muziek is bij uitstek een sociaal gebeuren, het communiceert, lijkt me heel goed te passen binnen een relatie.

Dag Jitze,

Ik heb mij daar eigenlijk ook weleens over verbaasd.

Nu ik zelf ga verhuizen en een eigen luisterruimte ga krijgen en op zolder :huh: ...verbaas ik mij er niet meer over. ;)

Ik had mijn lieve vriendin nog voorgesteld om op zolder te gaan wonen,maar dat vond ze niet zo'n goed idee.Mijn voorstel om dan toch alles in de woonkamer te zetten en weer alles er omheen bouwen of neerzetten vond ze geen optie,na jaren zo gezeten te hebben. Dat kon ik mij ook weer goed voorstellen,na al die tijd van inschikken van haar zijde.Ze heeft al zoveel aderlatingen moeten laten en gelukkig laat ze mij vrij met mijn hobby.

Dat bleek laatst maar weer eens....ik had mijn Jan Allaerts element bijna besteld toen ik bedacht dat het wel aardig van mezelf zou zijn als ik mijn lievie erover zou inlichten....dus gebeld en na aanhoring van mijn gemotiveerde relaas zei ze op het einde van het gesprek....... als je nou gelijk had gezegd dat je dat element wilde kopen dan had ik het ook goed gevonden....enne..... het is jouw hobby en jij wordt er blijer en gelukkiger van enz en ik dus dan ook.....dus schatje je doet maar.

Behalve het gat wat ik toen buiten in de lucht sprong zie ik tegen mezelf wat een lief moordwijf (sorry amsterdams) heb ik toch. :D

Dus krijgen we nu een gewone woonkamer en dat heb ik nog nooit gehad sinds ik op mijzelf woon en dat is ook wel eigenlijk heel leuk.

Het is een beetje dubbelop zegmaar....een mooie woonkamer en een mooie luisterruimte (zo hoop ik maar).

Met groet,

:cool2:

Maar dat er in geval van GEMELDE muziek-overlast niets te doen;

HET MAG NIET!

Zodra buren bij de politie klagen over dit soort overlast MOET de veroorzaker ermee ophouden.

Is niet helemaal waar.

Wat door de buren als overlast wordt ervaren hoeft wettelijk gezien nog geen overlast te zijn. Daar zijn wel degelijk normen voor, anders zou er nog nauwelijks een caf

Maar dat er in geval van GEMELDE muziek-overlast niets te doen; HET MAG NIET! Zodra buren bij de politie klagen over dit soort overlast MOET de veroorzaker ermee ophouden.

Is niet helemaal waar.

Wat door de buren als overlast wordt ervaren hoeft wettelijk gezien nog geen overlast te zijn. Daar zijn wel degelijk normen voor, anders zou er nog nauwelijks een caf

Ik heb ooit ook eens een akkefietje gehad met geluidsoverlast. Dat was dan een kraaiende haan om 5 uur des ochtens. Nou, de eerste keer is wel leuk, maar na een week of 3 krijg ik zin in gebraden haan...

Dus wij bellen naar de politie. Die zeiden gewoon dat het mocht en dat er helemaal geen wet was waar men zich aan moest houden. Het was immers geen bedrijf. Nee, we moesten het onderling oplossen. Dus ik naar die man en we hebben het opgelost.

Groet,

Jacco

Ik heb ooit ook eens een akkefietje gehad met geluidsoverlast. Dat was dan een kraaiende haan om 5 uur des ochtens. Nou, de eerste keer is wel leuk, maar na een week of 3 krijg ik zin in gebraden haan...

Dus wij bellen naar de politie. Die zeiden gewoon dat het mocht en dat er helemaal geen wet was waar men zich aan moest houden. Het was immers geen bedrijf. Nee, we moesten het onderling oplossen. Dus ik naar die man en we hebben het opgelost.

Groet,

Jacco

leeft die haan noch? :confused:

Blijkbaar heb jij nog nooit met een (of meerdere) haan(tjes) in de buurt geleefd :blink: Je wil echt niet weten wat voor herry dat die beesten kunnen maken. De buren van mijn vorige woning die hadden schapen, ganzen en kippen (inc haan). Aan die ganzen raak je wel gewend, de schapen slapen ook nog wel tot een christelijke tijd, maar die kl*te haan, tjeesus, wat een etter was dat beest. Soms begon die al om 4 uur te krijsen. Het lullige is dat het beest het ook redelijk snel door had dat als ie in de buurt van de binnenplaats (tussen mij en de buren, precies onder het raam van mijn slaapkamer) het hardste klonkt van de hele buurt. Geen wonder, die binnenplaats heeft de akoestiek van een amfitheater. Na meerdere keren vragen om dat beest weg te doen of iig tot een uur of 7 binnen te houden, waar geen gehoor aan werd gegeven, was de haan ineens weg. De tweede haan was ineens "gestolen" :rolleyes: en de derde haan lag op een morgen ook voor pampus :blink: Dat gedoe met de haantjes heeft ruim 2 jaar geduurd. Alleen in de winter had je een beetje rust. Totdat de buurman tegen de buurvrouw zij dat hij die beestjes ook niet meer wilde hebben.

Zo'n haan kan dus zeker wel de buurt terroriseren. Gelukkig maar dat ze ook niet nog een pauw erbij hadden :ph34r: