Jump to content

Luidsprekerkabels bij Picoso

Recommended Posts

Niemand had verwacht dat ik dit topic nog kon openen...

Termeer omdat ik laat thuis zou zijn en morgen op vakantie ga.

Ik zag dat er nog niks was geopend, dus laat ik maar de start maken.

Ik ben dus veel eerder thuis dan verwacht... waarom...??

Omdat er ruzie was tussen de meters en luistervinken...???

Of omdat we er niet zijn gekomen ivm autopech...??

Of omdat Picoso toch maar besloten had om niet thuis te zijn....??

Nee niks van dit alles...

We hebben geluisterd, maar om 15:00 uur vond de eindversterker het met deze temperatuur welletjes en beeindigde de sessie met een prachtig vuurwerk.... :blink:

Toen de andere versterkers waren opgesteld, bleken deze ook niet vrolijk te worden van het signaal uit de voorversterker... kennelijk had deze m.b.v. gelijkstroom of HF de eeindversterker opgeblazen....

Gelukkig haden we voor die tijd de meeste kabels kunnen beluisteren.

Omdat ik nu toch niet zo heel veel tijd heb even een kreet die bij mij opkwam tijdens het luisteren:

van den Hul (triwire dus incl baskisten):

ingetogen, voornaam en rustig

Singlewire:

Kimber:

levendiger maar met een wat dun laag midden.

MIT:

Er zit zeker een gordijn in dat kastje... zoveel was er gewoon weg.

Jan van Gent:

als Kimber maar met een beter laag midden.

Mijn gevlochten brede kabels als single wire:

Vond ik het mooist, maar dat is omdat ik deze gewend ben.

Biwire:

Mijn gevlochten kabels. Breed voor het laag, smal voor het hoog.

iets minder dan bovenstaande omdat er wat scherpte ontstond.

Audiotruth:

plof pets vonken rook.....

Maar dit lag dus duidelijk NIET aan deze kabels.

Ik heb van niemand gehoord dat er g

Guest Kraus vonBentinck

John, heel erg bedankt voor de gastvrijheid, gefeliciteerd met de prachtige luisterruimte en het schitterende huis dat uitnodigt tot een bestaan vol gedachten. Het zou een sieraad zijn in de Cotswolds.

de van de Hull Inspiration/de set

hele goede dynamiek, nergens scherp of onaangenaam, natuurlijke klank, zeer volwassen, levensecht, klinkt natuurgetrouw en nodigt uit tot intens luisteren; ruimtelijke afbeelding (diepte) laat misschien nog iets ruimte voor verbetering; klinkt ook zeer goed op laag volume.

Plenty spierballen indien nodig. De monitors geven een zeer verfijnd geluid, met de baskasten is het soms een beetje meer oppassen voor een wat te zwaar aangezet laag wat iets ten koste gaat van de ruimtelijkheid.

Kimber Monocle X

wat mij betreft liefde op het eerste gehoor; vloeiend, aangenaam rond, fantastisch mooie koperklanken, betere ruimtelijkheid dan de Inspiration

MIT Terminator II

Het spijt mij, dit is geen geschikte luidsprekerkabel, geremd, flets, vlak, terughoudend, maakt er een saaie grijze massa van

Jan van Gent

hele goede ruimtelijke afbeelding ( het breedste beeld van allemaal/ goede plaatsing), helder en levendig.

een hele mooie "standaardkabel"

Hans van Liempd "The Weave"

helder, hoog mooi maar wat te geprononceerd, indruk daardoor wat hel

enigszins achterblijvend laag ook daardoor

detailrijk

Hans van Liempd "The Weave" biwired

idem als bovenstaande, neigt naar agressief; rijk aan detail.

Bovenstaande uiteraard allemaal alleen persoonlijke indrukken, behalve die over de luisterruimte en het huis, dat is wel gewoon objectief waar :D

Ontzaglijk jammer dat een zo geconcentreerde luistersessie op deze manier moest worden afgebroken. Ik zal duimen voor een snelle en voordelige afloop.

En de eindversterkers??

Toch niet overleden (anders is het een dure grap)?

Hij is voor een deel overleden, Jerry heeft de eindtorren doorgemeten en daar zat sluiting in, wat ook verklaarde dat er een stop uit ging.

Op de print was een spoor gedeeltelijk kapot gegaan en er waren 1 of meer zwart geblakerde emitterweerstanden te zien :(

De speaker heeft het gelukkig overleefd omdat de beveiliging werd bekrachtigd.

Nadat de kleine JK blokjes waren aangesloten trad het probleem nogmaals op, dit keer ging het vergezeld van geknetter in de speaker, ik geloof dat het kleine monoblok het wel heeft overleefd.

Het lijkt een probleem in de bekabeling tussen voor en eindversterker te zijn, of er zit iets in de voorversterker niet goed.

Als het om dc spanning gaat kan ook nog de dac de oorzaak geweest zijn (mits de versterkers dc gekoppeld zijn) :unsure:

Ik ben het eens met de luisterindrukken (vanaf een zijkant beluisterd), de MIT terminator 2 was echt donkerbruin en Sodejuu noemde het 'romantisch' :D

Hij zat behoorlijk dicht, het hoog was gedempt en het laag gezwollen, bij elkaar bleef er weinig over het open karakter met de andere kabels.

Wat de vlechtwerkjes betreft kwam het heldere geluid me bekend voor en ook het iets scherpe en aanwezige hoog t.o.v. andere kabels.

Ik ben benieuwd hoe deze kabel zou klinken als hij van koper is en niet van verzilverd koperdraad.

Het laag is gedetailleerd, maar iets voller mag wel van mij.

De John van Gent kabel doet denken aan de Straightwire Crescendo, die ook niet opvalt vanwege zijn tonale eigenschappen, echter vind ik het laag toch wat magertjes.

Nog even een overzichts plaatje:

picoso1.jpg

Iedereen bedankt voor de gezellige dag en Kraus bedankt voor de fijne rit in de 'nieuwe' Maxima met 3 liter V6, het was een genoegen om mee te mogen rijden en top dat je de kosten op je neemt :D

Hopelijk kan de JK eindversterker gerepareerd worden tegen geringe kosten, dat was wel even schrikken :o

Andr

Leuk verslag Hans en een goede vakantie toegewenst!

Ik zal aan jullie denken... :D

Tot over drie weken...

:)

Hans,

Mooie vakantie gewenst.

Ondertussen is het stil in 'Studio Picoso' :( .

Tja, het is niet anders. Waarschijnlijk was het toch wel een keer gebeurd - dikke pech.

A.s. week gaat het hele linker kanaal naar de audiodokter: loopwerk - digilink - DAC - Pre-Amp - eind-Amp en luidspreker. Ik verwacht voor de eintrap overigens wel een dure reparatie - ik heb door induktieschade bij bliksem aan de andere eindversterker iets vergelijkbaars gehad - die rook toen net zo :blink: (6.500 guldens - maar dat heeft de verzekering betaald).

Ik zal zeker even laten weten waar het probleem zat - ik vrees eerlijk gezegd een probleem uit de DAC.

Jullie zijn een mooi stel gasten. Het was weer heel erg gezellig. Hopelijk doen we het nog een keertje over - waarbij de boel heel blijft.

Ik heb nog wat aardige CD's gehoord - de Fransman die Jerry mee had gebracht vond ik wel een mooi 'show'-CD-tje.

Zoveel smaken, zoveel meningen :rolleyes:

Het begon vanmorgen al met opstaan. (heel) vroeg op. De kabels uit de set rukken, voor ontbijt geen tijd, want ik was pas heel laat thuis de avond (of liever gezegd nacht) van te voren. Met 3 uurtjes slaap achter de kiezen en een raffel "touw" als bagage naar Schijndel, alwaar een tussenstop gehouden werd bij ons allerbekenste Hans. Ff gewacht op S.O.T.A. Jerry en toen naar de carpoolplaats bij De Waalbrug. Daar werd weer alles overgeladen in de auto van Hansko om met hem de tocht naar het hoge noorden te maken. Jerry was er al op voorbereid met een dikke trui in de handbagage (we zouden toch niet doorgaan naar Lapland :blink::D;) ).

Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door John Picoso. BlueTube, Dan2listen en Kees Onrust waren ons al voor en zaten te genieten van de set. Na een lekkere bako (= bak koffie) werd voorzichtig de oren gespitst. De eerste indruk. Wow!, wat een laag B) . De tweede indruk: Wow!, wat een laag :blink::( De baskasten klonken net iets te vol, leken meer weg te hebben van een holle boomstam, maar het was absoluut niet irritant of vervelend. Net iets te weinig defenitie in de contouren, maar eigenlijk wel lekker :)

Langzaam aan kwam iedereen binnen druppelen met als sluitposten Ruud, SpeedyAndr

Tja shit happens.

Ik moet altijd denken aan deze passage uit de owner manuals van (alle?) Pass amps

Do everybody a favor and try not to have shorted output cables. It happens accidentally all the time, and the amplifier is designed to survive, but I wouldn

Ik vind het extreem vervelend dat John's eindtrap en vv de geest hebben gegeven, zeker omdat het gebeurd is toe er net een kabel van mij aangesloten was. Ik hoop van harte dat John's versterkers reparabel zijn en dat de kosten binnen de perken blijven.

Al met al was het wel een prima dag, met leuke gasten, maar helaas met een anti-climax.

P.S.: John, hartelijk dank voor de prima dag en sterkte met de reparatie('s).

Sodeju en mededeelnemers,

Natuurlijk is het 'vervelend' dat tijdens zo'n sessie een eindtrap voor vulkaan gaat spelen, maar dit is natuurlijk 'reparabel' - compleet vervangbaar. Mijn wereldbeeld wordt bepaald door 'ziek(eling)en' waarbij dat te vaak helemaal niet opgaat - en dat is van een hele andere categorie dan 'vervelend. Ik kom hier prima overheen - of het wordt zelfs een aanleiding eens iets nieuws te gaan kopen (bij JK :rolleyes: ). Spullen kun je wegdoen of weggooien - mensen niet.'

Het confronteert me wel gelijk met het feit dat ik muziek mis.

Ik durf momenteel ook niet een 15 jaar oude Active III aan te sluiten op de luidsprekers i.v.m. de mogelijkheid dat het ook nog een probleem in de luidspreker zou kunnen zijn. JK moet er eerst maar even naar kijken.

Ik denk dat ik de oude Optima 3 MkI maar weer eens van de studeerkamer ga halen.

Tja shit happens.

Ik neem aan dat JK ook wel achter zijn producten staat (zit in dezelfde prijsklasse)

Absoluut.

Jaren terug kocht ik als eerste een set JK Reference Amps. Toen JK ze kwam afleveren ging dat gepaard met het onvergetelijke: "Zo, m'n eerste twee kindjes". Men is in 't Harde zeer dedicated, ook aan 20 jaar oude JK-produkten. De (eerste, tweede of derde) eigenaren kunnen dat alleen maar bevestigen.

(NB: er was bij onze sessie geen sprake van 'shorted output')

John, heel erg bedankt voor de gastvrijheid, gefeliciteerd met de prachtige luisterruimte en het schitterende huis dat uitnodigt tot een bestaan vol gedachten. Het zou een sieraad zijn in de Cotswolds.

Ja Kraus, ik ben er ook 'apetrots' op, en heb m.n. dit voorjaar en deze prachtige zomerweken weer eens extra beseft wat een voorrecht het is hier te kunnen wonen, lezen, schrijven, denken en te kijken. En de Cotswold, da's ook helemaal mijn stijl. En zoals de vorige bewoners zeiden, zo moet het gewoon blijven: als je het huis binnenkomt is het alsof een een warme jas om je heenvalt.

En een mooi geluid hoort bij dit huis.

Mag ik wel nog even een conclusie posten? Uit het gegeven dat alle aanwezige personen een vergelijkbaar verschil hebben waargenomen, mag ik toch wel concluderen dat er weldegelijk verschil is tussen de beluisterde kabels en dat was de opzet van deze luistersessie. Vandaar dat ik dan ook zeg dat het geslaagd is en "bewezen" dat er verschil is, ondanks dat het niet blind gebeurd is.

Dat niet iedereen dezelfde kabel prefereert, is een kwestie van smaak.

Helemaal mee eens. Ik herken ook wel de beschrijvingen, al heb ik als operator van de catering en de CD-speler wat minder goed kunnen opletten.

Maar misschien kan meneer Dekkers dat dan nog even nameten :lol:

En de Cotswold, da's ook helemaal mijn stijl. En zoals de vorige bewoners zeiden, zo moet het gewoon blijven: als je het huis binnenkomt is het alsof een een warme jas om je heenvalt.

En een mooi geluid hoort bij dit huis.

Klikt alsof ik wat gemist heb.

Maar wat is Cotswold? Google levert een outdoor gear company, een Engelse steensoort en een schapenras en een Engelse county.

Ik vermoed dat laatste.

Voor het eerst bij een hear luisterbijeenkomst geweest en erg goed bevallen. John, bedankt voor je uitstekende gastheerschap en goede verzorging. Mooie set, erg onder de indruk van de totale impressie, prachtig midden en hoog, uitstekende plaatsing wel iets aan de wollige kant bij zeer lage tonen. Hopenlijk is de set weer snel in orde, was wel even schrikken.

De Ls kabel vergelijk was daardoor nogal beperkt, vier sets met een stuk muziek beluisterd, maar toch wel een goede indruk gekregen. Een duidelijke conclusie: Zeer duidelijke (hoorbare) verschillen. Resume:

Kimber Monocle X

Mooi evenwichtig, warm, ruimtelijk en goede detaillering. Neutraal karakter.

John Van Gent

Uitstekende plaatsing, iets scherper van klank vergeleken met de Kimber, maar een uitstekende kabel, mede gezien de prijsstelling, 1/3 van de prijs van de Kimber.

De gevlochten kabel van Hans van Liempt

Erg dynamisch, open, veel pit, wel wat teveel van het goede kwam daarom wat hard en rauw over, met name bij de hoge tonen. ik hoorde geen verschil tussen de single en biwire versie.

MIT terminator 2

Wat mij betreft duidelijk de minste. Nogal vlak en flets qua klankkleur. Daardoor wat saai.

Mijn kabel voorkeur: ga mijn Kimber niet direct omwisselen, maar de John van Gent is toch wel een heel leuke kabel vooral ook door de uitstekende prijs/kwaliteits verhouding. De beperking in de vergelijking was natuurlijk wel dat we maar een stuk muziek hebben kunnen vergelijken en alleen op de monitor. Bij een ruimere test zou

het beeld wellicht nog wat duidelijker kunnen worden.

Conclusie erg leuke bijeenkomst, ontspannen sfeer en zeker voor herhaling vatbaar.

En: laten we ons nou niet opnaaien door een paar ander forumleden. Gewoon overslaan die postings als je erg geen zin in hebt. Je hoeft ook maar een posting te lezen, dan heb je ze allemaal gehad.

En: laten we ons nou niet opnaaien door een paar ander forumleden. Gewoon overslaan die postings als je erg geen zin in hebt. Je hoeft ook maar een posting te lezen, dan heb je ze allemaal gehad.

Mag ik jou er even op wijzen dat het Sodejuu en Picoso z

Guest Kraus vonBentinck

"Part of the gang and the Man in the Middle"

picoso1.jpg

"Links"

De JK Ultimate eindtrap met de JK monitor/baskast combinatie

picoso2.jpg

John Picoso, nog hartelijk bedankt voor je gastvrij onthaal.

De catering was prima geregeld en je woont in een fantastisch huis!

O, ja, de muziek klonk voortreffelijk en er was dus inderdaad verschil te horen tussen de kabels die we hebben beluisterd. ;)

Ik vond het een gezellige boel :D

Heel veel is te meten - maar niet alles

Ach ja, dat waren 'we' ff vergeten... Blijft lastig hoor, elektrotechniek...

Misschien moeten we het woord "audiofiel" zoals het nu wordt gebruikt vervangen door het woord "zwever"? :D