gruiter Posted 10 juli 2006 Report Share Posted 10 juli 2006 Een maandje geleden heb ik mijn Audio Technica OC9 element vervangen door een Lyra Dorian element omdat ik op zoek ben naar wat meer verfijning. Inspelen, inspelen en nog eens inspelen was het advies, maar ik hoorde na een 8-tal LP's geen grote verbeterigen meer. Zelfs na zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 10 juli 2006 Report Share Posted 10 juli 2006 He Gerald, Knap werk geleverd t.a.v. de recentie. Geweldig om te lezen vooral hoe je op een duidelijke manier lezend kan maken. Ik heb de luidsprekers bij Henk gehoord en ze klonken wat mij betreft zeer goed. Zeker gezien de kleine behuizing voor dit diepgaande laag en sprankelend hoog. Dit kom je over het algemeen bij de grotere luidspreker tegen. En, ik vind het de eerste luidspreker die ik qua vorm en hout structuur mooi vind. Het inleg geeft daarmee een heel strakke afwerking met een bijzondere look. Geniet er deze nieuwe telg van Bluenote. Ze maken ontzettende goede en Hi-Fidelity materialen waar menig product naam alleen maar van kan dromen. Keep Going,. Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 11 juli 2006 Report Share Posted 11 juli 2006 Hoi Gruiter, Fraai verslag, maar... blijft het bij vreemd gaan of zit er een huwelijk aan te komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 11 juli 2006 Report Share Posted 11 juli 2006 Hoi Gruiter, Prachtig geschreven verslag weer en heerlijk leesbaar. Je bent wel lekker bezig de laatste tijd met je hobby en je nieuwe aanschafs. Geniet ervan en van je vakantie. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 12 juli 2006 Report Share Posted 12 juli 2006 Beste Gerald, Gaat goed zo, volgens mij worden het blijvertjes als jij zegt dat het een feest is om te luisteren met deze fraaie weergevers. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik met mijn Opera Prima 1.5 speakers (ook Italiaanse jongens die de muziek prachtig de kamer inslingeren) ook lang last had van de probleempjes zoals jij die omschrijft (metalig, scherpe ss-en, weergave bekkens), maar dat alles geheel verdwenen is toen ik mijn spaekers waterpas neerzette met de juiste hoek van indraaiing. Kwestie van akoestiek dus in mijn geval. Maar als het probleem zich bij jou bij de CD speler niet voordoet en bij de draaitafel wel, ligt het dan niet aan de verbindingskabels? Anyway, voor nu, veel succes met je keuze en take is easy! Trouwens, bedoel je het eerst nummer van die fijne plaat van Joan as Policewoman (merkwaardige achternaam trouwens)? Is dat geen echte piano? Ga ik gauw thuis luisteren vanavond. Moet ik misschien ook wel andere speakers! Rocco Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 juli 2006 Author Report Share Posted 12 juli 2006 Dank jullie voor de lovende woorden. Er is een redelijke kans dat het blijvertjes zijn @Rocco Met de bekabeling is niets mis mee. De interlink is een Kimber KS1030 en dat is een super neutrale interlink. Aangelosten op m'n CD speler klinkt hij ook prima. De speakers staan waterpas en stralen recht vooruit (niet ingedraaid). Dit vind ik kwa ruimtelijkheid ook het mooiste klinken. De Lyra moet gewoon nog even goed ingespeeld worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 12 juli 2006 Report Share Posted 12 juli 2006 De Lyra moet gewoon nog even goed ingespeeld worden... Hoi Gruiter, De Ducale heb ik nog niet mogen beluisteren, maar wel de Reale. Wat mij opviel was het kristalheldere hoog. De Ducale heeft dezelfde keramische tweater als de Reale, dus ik neem aan dat het hoog ongeveer vergelijkbaar is. Het klonk fantastisch ...op die installatie. Hoe clich Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 juli 2006 Author Report Share Posted 12 juli 2006 (edited) Ha die Bellavista, In mijn herinnering lijkt de Ducale erg op de Reale alleen gaat het laag een stukje minder diep door (maar genoeg). Ik heb de Reales heel mooi horen klinken, maar ook iets minder mooi. Het is inderdaad maar net wat je er van apparaten voor zet en de opstelling uiteraard. De Ducales schijnen weer minder mooi te klinken op buizenversterkers heb ik me door Henk laten vertellen. Mijn set klinkt van nature al helder en de Ducales laten dit ook goed horen (verbloemen niets). Het kristalheldere hoor je ook bij mijn Klipschen terug en dat is ook 1 van de aspecten die ik persoonlijk mooi vind. Van Klipsch roepen ook veel mensen dat ze schel zijn, maar dat is in mijn situatie absoluut niet het geval. Je zou dit dan toch het eerste bij CD verwachten en dat klonk vanaf het begin met de Ducales een flinke stap beter dan ik gewend was. Ik ben juist op zoek naar wat meer finesse en een betere ruimtelijke afbeelding en dat heb ik nu zeker. Ik hoor nu ook beter het effect van inspelen. Het wordt elke dag nog weer een klein beetje mooier. De scherpe randjes worden steeds minder en verreweg de meeste LP's klinken heel aangenaam en de ene na de andere LP ligt nu op de draaitafel en het verveelt nooit en dat vind ik al een goed teken. De kwaliteit van de opname kan nog wel eens wat roet in het eten gooien, maar als ik dat wil gaan verbloemen lijkt me geen goede zaak. Ik heb de afgelopen jaren zeker wel een paar andere speakers beluisterd bij verschillende mensen thuis of bij Henk in de zaak. De speakers van het Belgische merk LINK (thanks to UKSub) heb ik op mijn eigen set gehoord (toen ik nog de OC9 had) en vond ik ook erg goed klinken. Iedere speaker heeft z'n eigen charme, maar wat me persoonlijk zo aanspreekt heb ik eigenlijk alleen nog maar bij Diapasons Adamantes gehoord en nu dus ook bij deze Ducales (en de Reales). Heel natuurlijk en open geluid en je wordt overgoten met muziek. De Ducales klinken alleen een stukje rustiger/gemakkelijker maar toch met de nodige impact waar dat nodig is. In mijn beleving niet zo maar een speaker, maar eentje die me kwa betrokkenheid wat meer aanspreekt dan een Thiel of een Dynaudio die toch ook erg goed zijn. Dit is natuurlijk ook erg smaak afhankelijk. Ook de prijs is voor mij nu erg interessant. Ik heb inmiddels vernomen dat dezelfde speakers door Bluenote inmiddels fors in prijs zijn verhoogd. Inspelen is door mij zwaar onderschat en volgens de importeur heeft een Lyra echt wel 200-250 uren nodig om echt volwassen te klinken, dus we zijn er nog niet. Ik wil de Ducales ook nog even wat tijd gunnen aangezien ik nu gewoon goed hoor hoe de klank van de Lyra zich aan het ontwikkelen is. Mocht dit uiteindelijk toch tegen blijken te vallen, dan is er altijd een oplossing voor te bedenken. Edited 12 juli 2006 by gruiter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 @RoccoMet de bekabeling is niets mis mee. De interlink is een Kimber KS1030 en dat is een super neutrale interlink. De Lyra moet gewoon nog even goed ingespeeld worden. Misschien dat door het open en neutrale karakter van de 1030 nu toch de (misschien) iets mindere match tussen Lyra en phono 1 aan het licht komt? De componenten die jouw set vormen, staan toch wel bekend om het open en niets vergevende karakter. (Lyra, Ducale en de andere bluenote componenten) Misschien dat het nu net "over the top" is. Dit verklaard misschien ook het metalige geluid tijdens vinyl draaien? M.a.w.; er mag niets meer. Naar mijn mening moet iets nieuws in een set direct al klinken in de totale set-up. Inspelen haalt alleen maar de scherpe randjes ervan af. Klinkt het direct al niet, dan zal het naar mijn bescheiden mening ook niet meer gaan klinken. Ook niet naar ..tig uren "inspelen". En met "klinken" bedoel ik dan het geluid dat jezelf voor ogen hebt. En ik denk dat de OC-9 en de RF-5 iets meer kleurden, waardoor het wel lekker klonk. Maar zoals gezegd, is dat mijn bescheiden mening, en hoop ik dat de diverse experts toch gelijk hebben en dat het na het inspelen het geheel klinkt zoals jij het voor ogen hebt. Succes: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Author Report Share Posted 13 juli 2006 Ha die Frank, De Lyra is juist heel neutraal en heeft geen uitschieters in bepaalde frequenties wanneer deze eenmaal is ingespeeld. De LP's die van goede kwaliteit zijn suggereren absoluut geen mis-match. Overigens hoorde ik met Klipsch icm de OC9 ook goed wanneer er iets niet klopte, alleen de detaillering was minder en het klonk meer als een brij. Met de Lyra icm de Ducales is de detaillering een stuk beter en hoor je precies wat er mis is. Maar hoor je nu ook nog beter wat er wel goed is Ik heb verhalen gelezen/gehoord van mensen die een Lyra hebben aangeschaft die in het begin niet 100% tevreden waren. Uiteindelijk kwam het helemaal goed na veel inspelen. Geduld is een schone zaak en ik heb geen haast. Zoals ik al aangaf: Het wordt elke dag nog weer een klein beetje mooier. De scherpe randjes worden steeds minder en verreweg de meeste LP's klinken heel aangenaam en de ene na de andere LP ligt nu op de draaitafel en het verveelt nooit en dat vind ik al een goed teken. De kwaliteit van de opname kan nog wel eens wat roet in het eten gooien, maar als ik dat wil gaan verbloemen lijkt me geen goede zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 (edited) Iedere speaker heeft z'n eigen charme, maar wat me persoonlijk zo aanspreekt heb ik eigenlijk alleen nog maar bij Diapasons Adamantes gehoord en nu dus ook bij deze Ducales (en de Reales). Heel natuurlijk en open geluid en je wordt overgoten met muziek. De Ducales klinken alleen een stukje rustiger/gemakkelijker maar toch met de nodige impact waar dat nodig is. Hmmm, maar dat was dan met een ander element, andere phono-pre, andere versterker, andere snoertjes. Er zijn meer speakers die soortgelijke eigenschappen claimen, waaronder inderdaad Diapason, maar ook speakers van bijvoorbeeld Totem. Of is het probleem minder groot dan zoals ik je verhaal nu interpreteer? Sorry, net je uitleg hierboven gelezen. Hoe kan er twijfel zijn: je laat je adviseren door meerdere high-end goeroes en weet natuurlijk zelf wel wat mooi is. Veel luisterplezier! Edited 13 juli 2006 by BellaVista Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Wat ik eigenlijk bedoel, is dat met een aantal neutraal klinkende componenten alles een beetje doods kan klinken. Ik zeg absoluut niet dat dat bij jou het geval is, maar wat ik bedoel te zeggen is dat er soms een component in de keten moet (mag) zitten die een klein beetje kleurt en de boel een beetje "levend" maakt. En ik blijf van mening dat dat er tijdens en na het inspelen de scherpe randjes af zijn gespeeld, maar de eerste indruk is bij mij wel bepalend. Inspelen geeft naar mijn mening geen wereldschokkende verschillen meer. En volgens mij was de combinatie die je hiervoor had al zo mooi, waardoor het verschil dat je nu ervaart een beetje minder is als dat je verwacht had. Maar nogmaals, heel veel plezier met het inspelen. En uiteraard daarna nog veel meer. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Author Report Share Posted 13 juli 2006 (edited) ... en weet natuurlijk zelf wel wat mooi is. Veel luisterplezier! Edited 13 juli 2006 by gruiter Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Eigenlijk zitten er 2 kanten aan mijn verhaal die ik wilde delen:- De Ducales klinken geweldig in mijn beleving. Ik zou ze graag eens beluisteren, maar voorlopig ff niet: eerst vakantie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Author Report Share Posted 13 juli 2006 Eigenlijk zitten er 2 kanten aan mijn verhaal die ik wilde delen:- De Ducales klinken geweldig in mijn beleving. Ik zou ze graag eens beluisteren, maar voorlopig ff niet: eerst vakantie! Je bent altijd welkom. Prettige vakantie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 (edited) Eigenlijk zitten er 2 kanten aan mijn verhaal die ik wilde delen:- De Ducales klinken geweldig in mijn beleving. Ik zou ze graag eens beluisteren, maar voorlopig ff niet: eerst vakantie! Je bent altijd welkom. Prettige vakantie! Dankjewel, erg vriendelijk: ik wilde mezelf overigens niet uitnodigen, maar ik bedoelde eigenlijk 'dit type'. Desalniettemin komt er wellicht een keer een gelegenheid, maar ik ben meestal (te) druk.... Vakantie? Nog 2 lange weken en dan: Edited 13 juli 2006 by BellaVista Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Author Report Share Posted 13 juli 2006 Wat ik eigenlijk bedoel, is dat met een aantal neutraal klinkende componenten alles een beetje doods kan klinken. Daar heb je wellicht een goed punt. Ik zal van het weekend dan eens extra goed op dit aspect letten door de Klipsch er weer even aan te hangen en daarna weer de Ducales. Kijken of ik verschil in "levendigheid" hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Dit is ook de enige juiste manier van vergelijken; A/B/A. Iets anders klinkt (bijna) altijd beter omdat het nieuw is voor de grijze cellen. Daarom is het heel wijs om de Klipschen er weer aan te hangen om te horen waar je staat. Veel succes alvast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Wat ik eigenlijk bedoel, is dat met een aantal neutraal klinkende componenten alles een beetje doods kan klinken. Daar heb je wellicht een goed punt. Ik zal van het weekend dan eens extra goed op dit aspect letten door de Klipsch er weer even aan te hangen en daarna weer de Ducales. Kijken of ik verschil in "levendigheid" hoor. Hoi Gerald, succes. Ik ben zeer benieuwd. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 14 juli 2006 Report Share Posted 14 juli 2006 Hoi Gerald, wat ik momenteel van je zoektocht onthou is : het is heel moeilijk een beeld van verdere verfijning te schetsen als je 2 componenten tegelijkertijd vervangt... Zelf, omdat ik je natuurlijk al een beetje ken en je vorige set gehoord heb, had ik natuurlijk razend benieuwd geweest naar de combi OC-9 + Ducale en dan pas de Lyra. We kunnen niet alles hebben h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 juli 2006 Report Share Posted 14 juli 2006 Wat ik eigenlijk bedoel, is dat met een aantal neutraal klinkende componenten alles een beetje doods kan klinken. Daar heb je wellicht een goed punt. Doods en Neutraal lijken mij redelijk ver uiteen liggen, hoezeer ik flexibel probeer te zijn, lijkt het mij dat een aantal neutraal klinkende componenten alleen doods kunnen klinken als de bron - plaat of cd - hiervoor verantwoordelijk is. Levendigheid is geen eigenschap veroorzaakt door een component, levendigheid is een fenomeen in de muziek en kan verloren gaan als enig component in de weergave keten niet goed functioneert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 14 juli 2006 Report Share Posted 14 juli 2006 Volgens de Bluenote website is er inmiddels een speaker boven de Reale: de Impereale. Heeft iemand hear deze units al gezien/beluisterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 14 juli 2006 Author Report Share Posted 14 juli 2006 Levendigheid is geen eigenschap veroorzaakt door een component, levendigheid is een fenomeen in de muziek en kan verloren gaan als enig component in de weergave keten niet goed functioneert. 100% mee eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 14 juli 2006 Author Report Share Posted 14 juli 2006 Hoi Gerald, wat ik momenteel van je zoektocht onthou is : het is heel moeilijk een beeld van verdere verfijning te schetsen als je 2 componenten tegelijkertijd vervangt... Zelf, omdat ik je natuurlijk al een beetje ken en je vorige set gehoord heb, had ik natuurlijk razend benieuwd geweest naar de combi OC-9 + Ducale en dan pas de Lyra. We kunnen niet alles hebben h Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 16 juli 2006 Report Share Posted 16 juli 2006 Hi Folks, Daar kan ik mee in stemmen wat betreft het verhaal van Gerald. Zijn set in combinatie met de Klipsch is een goede combinatie waar geluid een zeer goede plaatsing geeft en op vele gebieden weinig te kort komt. De equipment waar Gerald mee werkt is hierbij overwogen uitgekozen, en daar gaat het net om. In relatie met nieuw equipment kan ik ook niet binnen 2 a 3 dagen oordelen of ik dit wil kopen of niet. In het meeste geval zijn de materialen zelfs nog niet ingespeeld en dat neemt veel meer tijd met zich mee. Je wil gaan refereren en dus heb je hiervoor wat meer tijd nodig. Ik heb altijd in zaken geweest waar je eerst moet betalen en dan kun je de materialen terug brengen die je gekocht hebt maar krijg in sommige gevallen zelfs een tegoed bon in plaats van cash. Gelukkig zijn er zaken die dit anders doen en met je meedenken, helaas ken ik er maar eentje en dat is Sneek. Deze mensen hebben een passie voor muziek & Equipment. Vanaf het eerste moment dat ik daar binnen kwam was het mij duidelijk geworden dat het anders aan toe gaat dan bij een andere HiFi zaken. Ik hou van gelijke voet, maar in heel veel zaken ben ik maar een nummer. Sneek is voor mij de winkel waar ik voortaan alles wil kopen. Ze denken met je mee. Als ik ga kijken hoe ze toch ondanks mijn stroomprobleem (zeer vervuilde net) toch op de juiste equipment zijn gekomen om dit te omzijlen, dan noem ik dit Chappeau. Wat betreft de nieuwe Bluenote Luidsprekers, die zijn geweldig. Ik heb dit mogen beluisteren in Sneek en die klinken zoals luidsprekers horen te klinken. Goede stage, transparantie, attack, en verfijning in details. Ook zijn bijzondere houtafwerking is een streling voor je ogen. Ik denk wel dat deze luidsprekers een iets wat krachtige versterker nodig hebben want op buizen heeft hij wat moeite met aanspreking. Daarom heb ik gekozen voor de RF-7 van Klipsch. Een goede luidspreker die in combinatie met buizen de juiste toon kan zetten. Het gekke van de luidspreker is dat wanneer ik dit op mijn AV Denon 3806 versterker zet ineens de klank minder wordt. De klank is dan ineens schel en minder in adem. En daarmee twijfel ik met uitgangspunt van Klipsch. Want op de bladen hebben zij het over een AV surround modus. Ik ga weer even wat luisteren, du buren zijn wakker. Greatings, Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts