Jump to content

Help!

robke16
 Share

Recommended Posts

hallo hier een nieuw lid... ben bezig om een nieuwe surround set uit te zoeken en ben al heel wat kandidaten tegengekomen(Mordaunt-Short, Infinity, Dali Ikon, Wharfedale Diamond, Dali Concept). Op dit moment ben ik het meest te spreken over de Dali Concept 8 icm de 2. daarnaast ga ik binnenkort nog de Canton Le-serie beluisteren en ik ben ook benieuwd naar de Klipsch Synergy 3.

zelf heb ik op dit moment een YAMAHA SW315B Sub die ik absoluut niet weg wil doen omdat ik daar erg tevreden over ben.

Ook heb ik een AR Status SC2 Center die eventueel weg mag, maar waar ik ook erg tevreden over ben.

zijn er mensen die ervaring hebben met de bovengenoemde speakers(Canton en Klipsch) en zo ja, graag reacties over de ervaringen ermee. Eventueel weet iemand nog andere aanraders met ongeveer dezelfde prijs en ehh...Bassweergave B) .

alvast Hartelijk dank voor de hulp!

Helaas heeft niemand je nog kunnen helpen.

Wellicht help als je iets meer info geeft (wat is je budget, welke versterker/receiver, waar ligt het zwaartepunt: muziek of film, wat voor soort muziek, hoe groot is de luisterruimte)?

Alle merken die je noemt hebben een goede prijs/kwaliteit, dus heel fout zal de keuze er niet mee worden denk ik.

Helaas heeft niemand je nog kunnen helpen.

Wellicht help als je iets meer info geeft (wat is je budget, welke versterker/receiver, waar ligt het zwaartepunt: muziek of film, wat voor soort muziek, hoe groot is de luisterruimte)?

Alle merken die je noemt hebben een goede prijs/kwaliteit, dus heel fout zal de keuze er niet mee worden denk ik. Lijkt me qua detail een goed speaker ivm hoeveelheid units..

Hallo,

Ik zal wat meer info geven.

het budget ligt rond de 1.000 euro(via het internet).

De sub die ik nu heb houd ik, dus die hoeft er geen bij.

Zoals ik al zei hoeft mijn AR center niet per se weg, maar qua klankbeeld lijkt me het eventueel wel verstandig om 1 serie te nemen.(met center ligt het budget wat hoger)

ik heb op dit moment een JVC Receiver type RX-5020R. (5 x 100 watt)

deze doe ik voorlopig ook nog niet weg.

Ik kijk veel film en luister ook veel muziek(voornamelijk Trance) dus het liefst in beide sterk als dat niet te veeleisend is :D

de luisterruimte wordt een gemiddelde huiskamer dus +/- 30 m2.

Qua sound ben ik op zoek een gedetaileerd hoog, midden(Dali Ikon,MS 900(Ikon klinkt mooier naar mijn mening)). maar ook zuiver krachtig laag vind ik belangrijk(Dali concept 8). ben wel op zoek een 3 weg ivm detail.

voor de duidelijkheid ik ben iig op zoek naar 2 vloerstaanders en 2 surroundspeakers(mag ook vloerstaand). de center kan later.

Ik zag toevallig vandaag de Magnat Quantum 508 op internet, iemand hier toevallig ervaring mee?

Ik hoop dat jullie hier meer mee kunnen! :cool2:

Meer speakerunits in een luidspreker wil niet gelijk zeggen meer detail. Ik zou bovendien kijken voor 4 dezelfde speakers voor front en rear, omdat het geluid dan homogener is. Je hebt al een sub. Je zou ook kunnen kiezen voor 5 kompakte speakers voor de surroundkanalen. Dus ook de center hetzelfde als de front en rears. Het nadeel is dat die meestal wat moeilijker te plaatsen is, maar qua klank is het optimaal.

Welke je kiest is voor een groot gedeelte een kwestie van smaak. Dali klinkt nogal zachtmoedig. Bij Trance is dat prima, maar voor effecten in een actiefilm zijn ze m.i. iets te soft. De Magnat zou m.i. beter zijn, maar dat weet ik niet zeker. Dat zul je uit moeten proberen als dat mogelijk is. Wil je meer drive, dan zou je iets van JBL of Infinity kunnen kiezen. Wil je meer detail, is iets van B&W misschien wel een optie.

In de prijsklasse waar jij in zoekt is heel veel te koop, maar niets is overal even goed in. Het afwegen van hoe je de set gaat gebruiken is dan bepalend. Kijk je meer film, of luister je meer muziek? En als je muziek luistert, ga je er dan voor zitten of is het hoofdzakelijk op de achtergrond (ook al is het wat luider).

In het geval dat je meer muziek luistert en ervoor gaat zitten, zou ik voor de Dali kiezen (gezien je muziekvoorkeur). Kijk je meer film, dan zou ik wat anders kiezen.

Zoals gezegd is een 3 weg niet altijd beter dan een 2 weg. Dit geldt zelfs in vele gevallen, tenzij je echt een goede speaker koopt. Voor jou budget zou ik zeker opteren voor een 2 weg (en misschien zelfs voor monitor speakers) . Hierdoor kan je wat besparen en dit investeren in de kwaliteit van je speakers.

Welke speaker je het beste neemt hangt idd van je smaak af maar ook van de match met je huidige reciever. Ook hiermee zou ik zeker rekening houden. Als je veel muziek speelt zou ik persoonlijk eerder de dali, Wharfedale of Klipsch overwegen. Deze geven ongetwijfeld meer detail. Wil je echt puur voor de film gaan zijn JBL en Magnat zeker ook niet verkeerd. En als je hard wilt kunnen spelen moet je voor Klipsch opteren.

Ga in elk geval zeker eens naar al die speakers luisteren en liefst op een gelijkaardige (of gelijke) receiver.

Veel plezier met je zoektocht

Kurtje

Hallo,

bedankt voor de reacties tot nu toe..

De status van mijn zoektocht is dat ik besloten heb nog de volgende speakers te gaan beluisteren:

- Canton LE serie

- Klipsch Synergy III

- Dali Concept(reeds gehoord)

- B&W 600 serie

en hieruit ga ik mijn finale keuze maken. Ben vooral ook benieuwd naar de B&W omdat ik de styling ook erg mooi vind(ook erg belangrijk voor mijn vriendin ;) )

Wat betreft het kiezen van dezelfde speakers voor de homogeniteit, is het neem ik aan ook voldoende als er dezelfde speakerunits inzitten? Mij is namelijk verteld dat het vooral voor muziek belangrijk is om in ieder geval 2 vloerstaanders te hebben ivm met een optimale stereoweergave.

Ja tuurlijk! Je hoeft geen 4 of meer zuilen te plaatsen. Met homogeniteit bedoelen we (alle ik toch) dat je hetzelfde merk en liefst binnen een zelfde productlijn moet kiezen. De front en center speaker zijn idd het belangrijkste. De fronts voor zowel muziek als film en de center voor de conversaties tijdens films. De rears dienen meestal voor wat effecten. Dus zuilen voor fronts en monitors voor de rears is perfect!

Laat nog weten wa je uiteindelijk gekozen hebt!

Kurtje

Hallo,

bedankt voor de reacties tot nu toe..

De status van mijn zoektocht is dat ik besloten heb nog de volgende speakers te gaan beluisteren:

- Canton LE serie

- Klipsch Synergy III

- Dali Concept(reeds gehoord)

- B&W 600 serie

en hieruit ga ik mijn finale keuze maken. Ben vooral ook benieuwd naar de B&W omdat ik de styling ook erg mooi vind(ook erg belangrijk voor mijn vriendin ;) )

Wat betreft het kiezen van dezelfde speakers voor de homogeniteit, is het neem ik aan ook voldoende als er dezelfde speakerunits inzitten? Mij is namelijk verteld dat het vooral voor muziek belangrijk is om in ieder geval 2 vloerstaanders te hebben ivm met een optimale stereoweergave.

Kan je niet binnen dat budget gaan luisteren naar een luidspreker uit de Canton Karat serie? Mooie speakers hoor en past meer in de door jou beschreven wensen denk ik.

• 2 weeks later...

okee even een update van de status van mijn zoektocht. Ik ben gister samen met mijn vriendin gaan luisteren bij Stassen in Venlo, echt een aanrader trouwens, en hieruit zijn de volgende speakers overgebleven:

- Acoustic Energy Aegis Evo

Wat een geluid uit zo'n kleine speakers zeg! qua afmeting/kwaliteit verhouding is deze speaker zeer goed maar er was 1 speaker die ik nog beter vind.

- JBL NOrthridge e100

Hlemaal naar mijn smaak en de beste die ik tot nog toe gehoord heb..helder over het hele spectrum en de bass is super. helaas zijn het wel enorme kasten en zullen ze wel erg aanwezig zijn in de huiskamer.

Ze hadden helaas de KLipsch speakers niet staan, maar ik neig op dit moment toch erg naar de JBL's, al hoewel ik de AE's ook erg goed vond.

ik houd jullie op de hoogte ;)

• 2 weeks later...

We zijn eruit. Na veel zoeken en luisteren wordt het de volgende speakercombinatie:

Northridge E90 (E100 klonk kan iets lager maar qua sound vond ik ze vrijwel identiek. Tevens is mijn vriendin blijer met de E90'S B) )

Northridge E50 als surroundspeakers

Northridge EC35

hierbij behoud ik mijn Subwoofer voorlopig. Allen bedankt voor de hulp!

;)