alabaster Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Vandaag even bij Henk (Audio Selectief) Sneek langsgeweest. Ik had nog al veel vervorming bij mijn platen. Afstelling of vuil aan de naald? Onder de microscoop herkende ik nauwelijks nog een naald bij de Allaerts. Mijn god: een compleet bos en een grote kluit modder. Henk gebruikte zelfs een scheermesje om te cleanen. Eenmaal thuis de hele boel weer opgebouwd en het klinkt weer hemels...!! Henk mag in het voorjaar ook mijn huis doen. Hoe komt er zoveel troep aan de naald? Ik vermoed dat de Rinsma methode van het schoonmaken van de tip met een lucifer houtje hier debet aan is geweest. ik gebruik nu een of ander duur goedje van Lyra, bij H. gekocht. Is een piepklein flesje maar moet volgens mij tijden meekunnen. Iemand ervaring met dit spul? Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Nagaoka Hi Clean 801 werkt, is niet zo duur, gaat (te) lang mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Nagaoka Hi Clean 801 werkt, is niet zo duur, gaat (te) lang mee. Dit gebruik ik ook. Heb het al twee jaar, en kan niet zien dat er wat uit is. En het allerbelangrijkste, het werkt perfekt. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Ik gebruik op dit moment helemaal niets meer, behalve het meegeleverde borsteltje bij mijn Lyra. Voor mijn vorige element gebuikte ik LAST, maar gebruik van een vloeibaar middel (ruim 40 euro ,maar dat had ik er wel voor over om mijn element mooi te houden; tja ik ben nu eenmaal een domme goedgelovige consument). Toen las ik het verhaal van Audiofreak die zijn dure element helemaal aan gort heeft geholpen door het gebruik van deze producten. Het gebruik is mij ten strengste afgeraden (behalve door de importeur van LAST die er zijn brood mee verdient). Dus het dure flesje LAST styluscleaner staat veiligheidshalve nu ongebruikt in een kast. De importeur van Lyra vind het toch ook belangrijk om de naaldtip schoon te houden en dit zou weer gedaan moeten worden met het door Lyra zelf ontwikkelde SPT schoonmaak vloeistof. Ik loop liever toch geen risico, want het gaat toch om forse bedragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Deze van Audio Technica heb ik, ook via Henk. Werkt perfect en gaat ook oneindig mee. Overigens, wees wel voorzichtig: het kan een element kosten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Platenwasmachine kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 (edited) Dag gruiter, Het was niet het product wat mijn element toen om zeep heeft geholpen,maar dat ben ik toch echt zelf geweest. Een aantal dagen later bleek bij het schoonmaken van een naald bij een maatje van mij,merkte hij op dat ik soms er naast zat te strijken.Gelukkig is dat maatje erg vergevingsgezind en deed zelfs even voor hoe ik ernaast zat.Dat opende (spreekwoordelijk gezegd) bij mij de ogen.Met hetzelfde maatje ben ik na gaan pluizen dat ik misschien op die manier wel mijn element verklooid had. Nog wat later heb ik de foto's gezien van de binnenzijde van het element en doordat ik te kwistig ben geweest met de schoonmaakmiddel en en het binnenwerk bijna is afgesloten..dwz heel weinig ruimte om de overtollige vloeistof te kunnen verdampen,begrijp je dat ik het ben geweest en niet het product.Immers ik ben te kwistig geweest. Nog wat later ben ik ook in de pen geklommen bij de importeur en na wat e-mails en wat hij hear in het andere topic heeft gezet,heb ik daarna niets meer gehoord van hem. Ik zal eens mailen of hij nu antwoord uit Amerika heeft gekregen op zijn eigen vraag destijds.(topic naald schoonmaken). Ook ben ik erachter dat met spaarzaam het last product gebruiken ook echt wordt bedoeld spaarzaam. Haudio gaf mij toen daar een goeie tip over : namelijk bij het afstrijken van kwastje dat minstens 5x afstrijken voordat je met het kwastje naar je naald gaat en nog belangrijker en dat geldt zeker voor mezelf ...een goede lamp erop,zodat je goed kan zien wat je doet.Maar dat spaarzaam is echt heel heel letterlijk te nemen. Edited 13 juli 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Ha die Audiofreak, Dat spaarzaam gebruiken is mij bekend en ik zorgde er inderdaad altijd voor dat het kwastje praktisch droog was en raakte dan alleen de naald aan. Sommige cantilivers zijn hol en hebben hierdoor een capillaire werking. Overigens staat in de handleiding van LAST dat je het de naald van voor naar achteren moet strijken (over het cantilver). Ik heb de importeur hierop geattendeerd en hij bevestigde dat deze bijsluiter foutief is. Ik vermoed dus dat er ook elementen aan gort zijn geholpen doordat mensen zich wel aan de bijsluiter hebben gehouden. Dat vind ik toch echt niet kunnen, maar als consument heb je geen poot om op te staan als dit gebeurt. Lyra claimt juist dat andere producten er voor kunnen zorgen dat de naald van het cantilever kan loslaten en suggeert daarom hun eigen product. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 meeloopborstel, koolstofborstel en heel af en toe(= spaarzaam) de styluscleaner. De styluscleaner krijg je nooit op maar na een paar jaar het flesje toch weggooien omdat de vloeistof dan iets vervuild is en op den duur niet snel genoeg meer verdampt omdat het vluchtige bestanddeel dus vervluchtigd is. Het is niet de bedoeling dat je schoonmaakt met residu. Ik kocht in 1958 mijn eerste plaatje en heb, afgezien van een korte periode met matige ervaringen nog nooit mijn platen gewassen. Op platen hoort naar mijn idee geen vocht. Platen horen gewoon droog in de hoes. De Knosti is sowieso een ellendig produkt, welk wasmiddel je ook gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Maar de Okki Nokki is super Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Ha die Audiofreak, Dat spaarzaam gebruiken is mij bekend en ik zorgde er inderdaad altijd voor dat het kwastje praktisch droog was en raakte dan alleen de naald aan. Sommige cantilivers zijn hol en hebben hierdoor een capillaire werking. Overigens staat in de handleiding van LAST dat je het de naald van voor naar achteren moet strijken (over het cantilver). Ik heb de importeur hierop geattendeerd en hij bevestigde dat deze bijsluiter foutief is. Ik vermoed dus dat er ook elementen aan gort zijn geholpen doordat mensen zich wel aan de bijsluiter hebben gehouden. Dat vind ik toch echt niet kunnen, maar als consument heb je geen poot om op te staan als dit gebeurt. Lyra claimt juist dat andere producten er voor kunnen zorgen dat de naald van het cantilever kan loslaten en suggeert daarom hun eigen product. Sorry hoor, een product afkraken op deze wijze lijkt me bijzonder ongepast, google eens rond op Last en eventuele problemen hiermee zul je zaken zo als hier beschreven echt niet vinden. Wel zijn er wat vragen gerezen over de aangehaalde capilaire werking, echter dit kun je naar elke vloeistof doortrekken. Claims over het loslaten van een cantilever, moet de fabrikant niet erg overtigd zijn van z'n methode van bevestigen, zou daar heel andere conclusies uit trekken, bijvoorbeeld trachten op deze wijze wat meer omzet te verwerven ? Dit soort verhalen zie je wel meer in gebruiksaanwijzingen van allerlei apparatuur, leuk, maar nergens op gebaseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 De Knosti is sowieso een ellendig produkt, welk wasmiddel je ook gebruikt Nou,..ik heb zojuist even 't verschil 'voor' en 'na' een afwasbeurt met de knosti kunnen beluisteren, onderaan in dit topic over de Knosti, op een ander forum Dat verschil zou ik, zelfs door m'n PC-speakertjes, niet gering willen noemen. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 meeloopborstel, koolstofborstel en heel af en toe(= spaarzaam) de styluscleaner.De styluscleaner krijg je nooit op maar na een paar jaar het flesje toch weggooien omdat de vloeistof dan iets vervuild is en op den duur niet snel genoeg meer verdampt omdat het vluchtige bestanddeel dus vervluchtigd is. Het is niet de bedoeling dat je schoonmaakt met residu. Ik kocht in 1958 mijn eerste plaatje en heb, afgezien van een korte periode met matige ervaringen nog nooit mijn platen gewassen. Op platen hoort naar mijn idee geen vocht. Platen horen gewoon droog in de hoes. De Knosti is sowieso een ellendig produkt, welk wasmiddel je ook gebruikt. Hoe kom je daar nu bij Kraus. de knosti is perfect. Met gedestileerd water, 10% zuivere alcohol en een drupje sun vaatwasglans worden de lp's helemaal schoon. Die vloeistof om je naald schoon te maken is volgens mij niet nodig. Gewoon met een zacht borsteltje (hoort bij het element) en zo af en toe schoonmaken met Onzo Zerodust (dat siliconen spul waar je de naald in laat zakken) en de naald is helemaal schoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Hoe kom je daar nu bij Kraus. Het is maar mijn mening en persoonlijke ervaring. Juist door de Knosti ben ik overtuigd anti-platenwasser geworden. Ik koop liever een plaat weer gewoon nieuw dan dat gehannes met wassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Hoe kom je daar nu bij Kraus. Het is maar mijn mening en persoonlijke ervaring. Juist door de Knosti ben ik overtuigd anti-platenwasser geworden. Ik koop liever een plaat weer gewoon nieuw dan dat gehannes met wassen. Beste Kraus, ook een nieuwe plaat moet eerst direct wassen, omdat er vaak vuil in zit (van het persen heb ik begrepen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Platen wassen is absoluut een must. Allle problemen met statische electriciteit is weg naast het vuil. Van een knosti ben ik ook niet kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Van een knosti ben ik ook niet kapot.... Wat dan wel? Een okki nokki? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Die Knosti heb ik ook en die doe ik niet de deur uit, ook al heb ik een Okki Nokki. Als je met regelmaat platen op beurzen of kringloopwinkels wegkaapt, is die Knosti een uitkomst Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Wat maakt die Knosti nu zo bijzonder dan? Ik heb er ook een (tot afgunst van mijn vriendin die het veel te duur vond...). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 ik heb een Okki nokki en het werkt gewoon goed de echte pratsj kan je zoals Sodejuu al zegt kan je het beste met eeen knosti te lijf gaan maar ik heb hier lp's die ik maar eens met de stoomcleaner ga bewerken Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 13 juli 2006 Report Share Posted 13 juli 2006 Hi Folks, Ik denk dat het beter is om niets te gebruiken dan alleen maar een borstel. Tenslotte gaat het om de tip van de naald en die wordt constant wel schoongehouden omdat hij over de plaat krast. Ik ben wat huiverig t.a.v. vloeibare materialen. Misschien is het beter, maar ik heb altijd beter voorkomen dan..... Greatings, Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 14 juli 2006 Report Share Posted 14 juli 2006 (...)Overigens staat in de handleiding van LAST dat je het de naald van voor naar achteren moet strijken (over het cantilver). Ik heb de importeur hierop geattendeerd en hij bevestigde dat deze bijsluiter foutief is. Ik vermoed dus dat er ook elementen aan gort zijn geholpen doordat mensen zich wel aan de bijsluiter hebben gehouden. Dat vind ik toch echt niet kunnen, maar als consument heb je geen poot om op te staan als dit gebeurt. (...) Even een reactie hierop: Als de gebruiksaanwijzing een bepaalde handeling voorschrijft, dit fout blijkt en daardoor (vervolg)schade ontstaat, dan is de betreffende fabrikant / verkoper wel degelijk aansprakelijk voor die schade. Mits aantoonbaar is dat je je aan die gebruiksaanwijzing hebt gehouden. Medicijnfabrikanten bijvoorbeeld zijn juist enorm huiverig voor dit soort situaties, daarom krijg je altijd zo'n enorm verhaal bij 10 pilletjes. Voor de goede orde: bovenstaande opmerking staat los van het aangehaalde LAST, dit is een zuiver juridische reactie in het algemeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 14 juli 2006 Report Share Posted 14 juli 2006 mag ik ook nog een naaldreiniger aanbevelen? de "onzow zerodust"... zie voor meer info een recensie op hifi.nl geloof ik... in het kort, is een soort kleef gel kussnetje.... je laat je stylus erin zakken... zachtjes aandrukken... en weg is je troep... kussentje is gewoon met water afwasbaar.... top ding! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 14 juli 2006 Report Share Posted 14 juli 2006 mag ik ook nog een naaldreiniger aanbevelen?de "onzow zerodust"... zie voor meer info een recensie op hifi.nl geloof ik... in het kort, is een soort kleef gel kussnetje.... je laat je stylus erin zakken... zachtjes aandrukken... en weg is je troep... kussentje is gewoon met water afwasbaar.... top ding! Deze had ik ook al aanbevolen. Werkt zeer goed en volstrekt "naaldvriendelijk" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts