Jump to content

een andere draaitafel

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik zal wel weer ongehoord simpel uit de hoek komen met deze onzinninge vraag.

Maar toch stel ik hem.

In godsnaam...waarom heb je nu een 350kg wegende draaitafel nodig?

Zijn ze bang dat die plaat eraf waait oid? Of dat er een dikke demag mobiele kraan komt afgraven voor de deur ofzo :blink:

• 3 months later...

Die onderste is een typische zelfbouw: een veredelde barkruk met een soort draaitafel erop. Die bovenste ziet er profesioneler uit maar ook gewoon shit om te zien.

die absurde vormgeving is zeker om de aandacht van het matige geluid af te leiden?

Kan iemand me trouwens uitleggen wat het nut is van 2 armen op een draaitafel? Lijkt me volstrekt zinloos.

Beste,

Als je meer dan 1 element hebt , kun je meerdere draaitafels aanschaffen, maar je kunt ook meerdere armen op 1 monteren.

Er zit nu eenmaal veel verschil in persingen, dus meerdere elementen is helemaal niet verkeerd, ook kun je een monteren voor stereo en een voor mono, dan heb je al twee nodig , waarschijnlijk kom je dan armen te kort.

Maar misschien kun je mij iets uitleggen want ik begrijp iets niet nl het volgende :

De formule (richtlijn) om te berekenen welk element in welke arm past is :

159 :

De wortel uit Compliancie x gewicht element + gewicht eff. massa arm + boutjes en of andere gekkigheden.

Voorbeeld compliancie van den Hul Frog h.o. 35 dyn/ gewicht 8,2 gram volgens v/d Hul toepasbaar in een arm van 12 tot 20 gram eff. massa.

Daaruit volgd :

8,2 + 11 gram arm eff.+ 1 gram voor twee montage boutjes samen 20,2 gram totaal x 35 = 707

De wortel uit 707 = 26,60

159 : 26,60 = 5,98 RF

De resonatiefrequentie zou tussen de 8 en 12 Hz moeten liggen, wat zie ik over het hoofd ?

MvG,

Haudio

Volstrekt zinloze marketing nonsens dus, maar ik hoef die spullen dan ook niet te verkopen.

Wat de berekening betreft, die heeft mijn interesse niet. Vinyl draai ik uitsluitend uit nostalgische overwegingen en omdat ik nogal wat lp's heb die ik nog niet op cd heb of die zelfs niet op cd te krijgen zijn. Persoonlijk vind ik cd's stukken beter klinken, al was het maar omdat mijn voorkeur naar jaren 60 en 70 rockmuziek uitgaat en die op cd fraai geremastered zijn te krijgen.

Beste Frank Bunnik,

Bij deze zal ik het dus met Kraus eens moeten zijn.

Waarom zou iemand die moeite willen nemen?

Zoek het zelf uit als je het wilt weten.

MvG,

Haudio

tja, het was maar een vraag maar schijnbaar is dat voor sommigen te veel moeite. Een beetje kritisch zijn en niet alle verkoopnonsens voor zoete koek slikken is in audioland natuurlijk uit den boze. Was ik even vergeten...

lp's zijn leuk maar die mythe vorming en dat geouwehoer er omheen, je reinste nonsens!

LEZEN Kraus!

Er staat "LIJKT me volstrekt zinloos". De reacties nadien hebben me pas overtuigd van mijn gelijk.

en wat dat uit zijn nek lullen betreft, daar heb je gelijk in. In hifiland wordt enorme onzin verkocht, ik noem maar even een furutech demagnetizer of een stroboscoop flitser waarmee ik het geluid van mijn cd's zou verbeteren.

De formule (richtlijn) om te berekenen welk element in welke arm past is :

159 :

De wortel uit Compliancie x gewicht element + gewicht eff. massa arm + boutjes en of andere gekkigheden.

Voorbeeld compliancie van den Hul Frog h.o. 35 dyn/ gewicht 8,2 gram volgens v/d Hul toepasbaar in een arm van 12 tot 20 gram eff. massa.

Daaruit volgd :

8,2 + 11 gram arm eff.+ 1 gram voor twee montage boutjes samen 20,2 gram totaal x 35 = 707

De wortel uit 707 = 26,60

De resonatiefrequentie zou tussen de 8 en 12 Hz moeten liggen, wat zie ik over het hoofd ?

MvG,

Haudio

Die formule staat hier iig ook

http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm

En hier een Java (?) applet tooltje

http://www.mhsoft.nl/MySystem/rf.html

En hiero een spreidsheetje

http://www.galibierdesign.com/support.html

• 3 weeks later...

Vraagje aan Haudio: hoe laat gaan jullie los in Sneek op 9 en 10 feb.?

Cd vs. LP: de laatste tijd koop ik uit arren moede 2dehands Cd's vd rommelmarkt/kringloop,

Lp's met goede muziek erop worden toch wel duur. Net Jimi Hendrix/Axis bold as love op Cd gescoord

voor 1 euro, originele Polydor CD. Natuurlijk had ik hem al op LP. Echt het is appels met peren, het lijkt wel

alsof ze een compleet nieuwe mix hebben gemaakt, het is een totaal ander geluidsbeeld. Muziek uit de analoge jaren 60 en 70 hoor ik toch echt liever op het originele medium en afgespeeld op apparatuur uit die periode.

M.i. schiet je je doel voorbij als je jaren 60/70 pop/rock Lp's draait op moderne high end spullen. Klassiek is een ander verhaal.

Statement.jpg

Een Clearaudio Statement van 350kg, schoon aan de haak.

Geen alledaagse verschijning schat ik zo.

Dit schijnt een niet al te beste speler te zijn. Maar meer een marketing stunt. Het plateau zweeft en en als het heen en weer beweegt komt het nooit in dezelfde positie terug. Niet dat het veel scheelt maar als je 20k+ euro aan een speler uitgeeft mag je wel verwachten dat het plateau stabiel is en niet horizontaal kan verschuiven.

Nee voorzoveel geld lijkt mij deze een stuk fijner.

HRX_01.jpg

Maar misschien kun je mij iets uitleggen want ik begrijp iets niet nl het volgende :

Compliantie is sterk frequentie-afhankelijk.

De statische compliantie, bij 0 Hz dus, wordt gevormd door de statische

veerkracht van de cantileverophanging. Die is van nature aan de hoge kant en

bepaalt hoeveel het element inzakt t.g.v. de naaldkracht.

De dynamische compliantie is de veerkracht die de naaldtip ondervindt

wanneer die probeert heel de rimram van cantilever (massa) tot ophanging

(massa + veer) te bewegen op het ritme van de groef. Hoe hoger de frequentie hoe

minder beweeglijk.

Fabrikanten laten meestal na te vermelden bij welke frequentie hun opgegeven

compliantie geldt. En als ze het al vermelden blijkt meestal dat ze 0 Hz en/of

100 Hz nemen. Beide zijn waardeloze specificaties als je op zoek bent naar

de arm-elementresonantie. Dan heb je de compliantie bij 10 Hz nodig.

Bij je VdH-voorbeeld reken je waarschijnlijk met de statische compliantie. Die is hoog en

levert een artificieel lage resonantie-frequentie op.

Een ander voorbeeld is de Denon DL-103. Mensen denken dat die extreem on-compliant is, omdat

het opgegeven getal heel laag is (5 cu). Maar dat is de compliantie bij 100Hz. Die bij 10Hz is

veel hoger, rond de 10-12 cu!

:D

Beste 'Klaus'

mooi verhaal

met weemoed gelezen.............

echter, heeft een spaanse,klassieke gitaar geen 6 snaren? die van mij nl. wel ( e,b,g,d,a,e,) B)

ik heb ook een blauwe maandag ( eind 60 er jaren) les gehad van die leraar uit Tilburg?

met muzikale groet

Chris B)B)

Inderdaad een mooi verhaal, Kraus. Aandoenlijk, zelfs!

Ik dacht al dat de vermelding van vijf snaren een dramatisch element was.

Zo in de geest van "er was altijd wel een snaar gebroken, weet je wel... maar we hadden nooit geld genoeg om een nieuwe te kopen!"

Op http://www.flamenco.nl/forum/messages/174/...html?1143146523 vond ik een opsomming van de verschillen tussen de klassieke spaanse gitaar en de flamenco gitaar.

Maar ik vond er geen aanleiding om te veronderstellen dat er een snaar minder in het spel zou moeten zijn...

(Ze hebben je toch niet belazerd, Kraus, toen je die gitaar kocht??)

@Kraus vonBentinck

(quote: 14 jan:)

"Waarom zou je uitgerekend in een kerk willen gaan verkondigen dat God niet bestaat? Omdat jij het beter weet soms?"

nee, omdat ik ook graag (en niets liever) wil geloven!

(ik ga er vanuit dat zij juist niet dom beizg zijn, maar meer weten dan ik, maar als het er op aan komt weten ze mij nooit te overtuigen...)

De quote is wel erg uit zijn verband gerukt, maar vooruit maar..

Als je iets graag wilt moet je er gewoon zelf voor zorgen en niet wachten tot een ander je het komt brengen. Dat is wel erg gemakzuchtig. Denk je dat die gelovige mensen hun geloof soms voor niks hebben gekregen? Iets wat gratis is, dat is toch niks waard?

Geloof kost je niks op het financiele vlak, sterker nog de meesten krijgen het opgedrongen door hun ouders, net als mijn ouders dat ooit geprobeerd hebben :( is ze lekker niet gelukt :P

En zo maken geloven in Godsdiensten meer kapot dan dat ze helen, hoe veel families niet overhoop liggen door een Godsdienst.

En hoeveel oorlogen zijn er niet gevoerd (en nog) in de naam van de 1 of andere God <_< van mij mogen ze echt alle kerken, tempels en moske

Platenspelers zijn vooral mooi om te zien. Dit geldt voor zowel draaitafel als toonarm. Voor mij was de meest leuke tijd toen ik mijn draaitafel + toonarm + element + phono stage combinatie ging samenstellen. Toen ging ik me ook meer verdiepen in de (haast anachronistische, maar wel boeiende) technologie van de draaitafel. Ik moet zeggen dat nadat ik alles heb verzameld ik niet eens meer zoveel gebruik maak van de draaitafel. Voor mij speelde de techniek waarschijnlijk een grotere rol dan het uiteindelijke resultaat. Dit neemt echter niet weg dat een goed phono set up zeer goed klinkt!

Chris

Genttt1.jpg

Deze beauty krijgt een vervolg.

JMW Memorial Tonearm met Benz Glider; Trigon Vanguard phono en motorsturing.

Let op de uiterst geringe afstand tussen granieten onderplateau en het 12cm hoge draaiplateau, de dubbelle snaar en de bijzondere toonarmbasis/montagevoet.

Niets is hier "gewoon"

Dit is volgens mij de platenspeler van John van Gent. Die Trigon heb ik nog voor hem ingesteld.

Mooie speler h