Jump to content

computer en audio

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn lieve tweede dochter gaat in Utrecht studeren. Nu heeft ze bij ons in huis een mooie grote kamer met een mooie audioset (Quad 34, 306, Mordant Short LS). De kamer blijft van haar voor de (voorlopige) weekenden evenals de audioset die ik nog wil uitbreiden met een Thorens 160.

Wel wil ik de computer op haar kamer gaan zetten. Het leek me leuk om die computer aan te sluiten op de hifi set. Mijn zoontje met zijn gruwelijke spelen zal dat zeker aanspreken. Zelf vind ik dat ook wel leuk.

Hoe moet ik dat doen om de nodige mogelijkheden te hebben niet alleen op het gebied van afspelen maar ook opnemen van bijvoorbeeld LP's. Let wel ik ben een leek.

Volgens mij hebben de meeste geluidskaarten tegenwoordig wel in- en uitgangen. Muziek van de computer luisteren is sowieso geen probleem: mini-jack plugje in de uitgang van de geluidskaart drukken, en aan de andere kant van de kabel 2 cinch pluggen (of heeft die Quad DIN-pluggen?)...

Opnemen gaat in principe net zo. Ik zou een tape-uitgang van de versterker aansluiten op de ingang van de geluidskaart. Voor opnemen heb je alleen wel programmaatjes nodig. Welke, dat zou ik zo niet weten, want ik neem zelf nooit iets op...

Windows heeft een ingebouwde audiorecorder. Die is wel erg sumier uitgerust, maar het kan dus wel. Verder zitten er bij de meeste geluidskaarten wel een waveeditor, waarmee je kan opnemen en bewerken. Ook dat is niet hoogstaand, maar om te beginnen voldoende.

Wil je meer, kom je bij de echte programma's, zoals Cool Edit en Wavelab bijvoorbeeld.

Hou er wel rekening mee dat als de PC uit staat en de kabels nog aan je audioset hangen, je een zwevende of geen massa hebt. Het kan dus heel goed gaan brommen. Remedie, als je de PC uit zet, ff het stekkertje achter uit de PC trekken. Menige versterker heeft al zitten dampen vanwege zo'n prachtige brom.

Windows heeft een ingebouwde audiorecorder. Die is wel erg sumier uitgerust, maar het kan dus wel. Verder zitten er bij de meeste geluidskaarten wel een waveeditor, waarmee je kan opnemen en bewerken. Ook dat is niet hoogstaand, maar om te beginnen voldoende.

Wil je meer, kom je bij de echte programma's, zoals Cool Edit en Wavelab bijvoorbeeld.

Hou er wel rekening mee dat als de PC uit staat en de kabels nog aan je audioset hangen, je een zwevende of geen massa hebt. Het kan dus heel goed gaan brommen. Remedie, als je de PC uit zet, ff het stekkertje achter uit de PC trekken. Menige versterker heeft al zitten dampen vanwege zo'n prachtige brom.

De versterker uitzetten of op een andere (niet gebruikte) input zetten, lijkt mij een betere optie. Want de gemiddelde jack-in/uitgang van geluidskaarten kennende, kun je dan over een tijdje lekker gaan solderen... :rolleyes:

Menige versterker heeft al zitten dampen vanwege zo'n prachtige brom.

Sorry Sodeju maar kan de versterker kapot gaan door een brom van een PC. Daar vind ik de Quad toch te mooi voor. Wat kan je daar tegen doen?

Dat is idd een eerste vereiste. Maar dan nog valt de aarde weg zodra de voeding van de PC ca 10 minuten spanningsloos is. PS aan laten staan is een optie. Andere optie heb ik reeds gezegd, maar dan is de waarschuwing van Henrie wel op zijn plaats. De bussen op de geluidskaart zijn niet echt van geweldige kwaliteit en willen bij veelvuldig in- en uitpluggen uit te soldering scheuren of erg ruim worden, waardoor het kan gaan kraken. Een geluidskaart zoeken met RCA bussen er op (bijv. M-Audio Audiophile 2496), zal dan minder problemen geven. In hoeverre deze echter SB compatible is weet ik helaas niet. Het kan dus zijn dat geluid van spelletjes niet geheel ondersteund wordt