Jump to content

Bi-ampen met 2 verschillende versterkers.

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb een set Synthese 1 speakers(telefoon hoorn model.)

Ik speelde met een Symo Athena voorsversterker en de realtief onbekende Hyperion Bec 250 eindversterker. Deze kwam naar mijn idee in het laag te kort.

Nu hem ik een 16 jaar oude Bryston 4 B gekocht. Deze klinkt in het laag veel strakker en is in dat opzicht beter.

Allleen het hoog is minder sprakelend en wat doffer. De Hyperion presteerd dus in het hoog beter.

Kan ik de Bryston alleen voor het laag gebruiken en de Hyprion voor het mid hoog? Het probleem is natuurlijk dat ze beide op een ander volume spelen.

En dan zou je dus meer volume krijgen op het laag dan bv mid en hoog. Hoe zou dat te zijn op te lossen? (beide eindversterkers hebben geen eigen volume knop)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Hoi Jepe!, hebben die Synthese speakers aparte aansluitingen voor hoge en lage tonen? ( dus vier terminals voor een tweeweg, of zes voor een drieweg?)

Ik veronderstel dat die Syntheses tweeweg zijn

Dank voor reactie, RastaPhil.

Ruilen wil ik niet direct, ik heb de Bryston nog maar 1 dag.

En ik denk dat als ik hieraan begin ik na 10 ruil transacties met een Yoko eindversterker overblijf.

De Synthese heeft idd 2 maal 2 speakerterminals.

En de Symo heeft ook 2 uitgangen, geloof ik.

Die Beringer, is dat die door Bas wordt aanbevolen? Zou dat ook een optie zijn voor mij?

O jee en ik dacht dat ik met de Bryston de Hyperion zou weg doen. maar het hoog van de Bryston vind ik eigenlijk echt te kort schieten, zker tov de Hyperion.

Ok ik ga dus denken aan bi-ampen, maar dan moet ik dus zo'n stero potmeter plaatsen.

Iemand een idee welk type en prijscategorie?

Door verschillen in opbouw, versterkingsfactor, ingangsgevoeligheid, uitgangsimpedantie, dempingfactor, vermogen etc kunnen twee eindversterkers van verschillende merken compleet verschillend klinken. In een bi-amp configuratie is dat vaak niet aan te bevelen, want het klankbeeld van het geheel wordt er vaak niet beter van.

Probeer eens de Syntheses bi-wired op de Bryston aan te sluiten en kijk wat er dan gebeurt.

De oplossing voor aanpassing van het volume van 1 van de eindversterkers middels een stereo potmeter is trouwens een goede suggestie, je kunt ook nog overwegen om twee mono-potmeters, 1 voor elk kanaal, te gebruiken.

Probeer eens de Syntheses bi-wired op de Bryston aan te sluiten en kijk wat er dan gebeurt.

Ik krijg de kabel al nauwelijks op de lullige connectoren van de Bryston aangesloten. Ik zie niet in hoe ik daar 2 kabels op aangesloten krijg.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Bryston lullige connectoren heeft, zet eens een foto hier neer?

Je kunt banaanstekers aan de kabels monteren en die vervolgens in de connectoren van de Bryston doen.

Ik heb momenteel geen digitale fotocapaciteiten. Maar je kunt door het gaatje van de connector geen v/d Hull cs 122 krijgen, bij wijze van sprelen. Ik heb dikke 3 aderige kabel en dat gaat dus al exteem lastig. Waarbij ik al aan een kant een banaanstekker gebruik.

Maar jij denkt dat het hoog daar aanzienlijk van opknapt? Het is nu nl echt een beetje weg.

Volgens mij heeft de Bryston schroefklemmen, de rode en zwarte doppen kun je uitdraaien. Daar zou op zich een behoorlijk dikke draad in moeten passen.

Het zwakke punt bij biwire-aansluitingen op speakers is vaak het blikken verbindingsstukje tussen de hoog- en laag-aansluitingen. Dat is doorgaans van erbarmelijke kwaliteit waardoor de geluidskwaliteit op zich flink aangetast wordt.

Door het hoog en laag van eigen signaal te voorzien middels separate speakerkabel vanaf de versterker, knapt het geluid vaak enorm op. De speaker (of liever gezegd het wisselfilter) is hier tenslotte op ontworpen.

Als dubbele bekabeling om wat voor reden dan ook geen optie is, is er een tussenweg die doorgaans ook al flink helpt: verbindingsstukjes vervangen door knappe luidsprekerdraad, dus tussen "+ laag" en "+ hoog" een stukje speakerkabel en tussen "- laag" en "- hoog" een stukje speakerkabel. Vervolgens de speakerkabel naar de versterker op + en - van laag of hoog, zoals die nu ook zal zitten.

Overigens: je schrijft dat je Vandenhul CS122 gebruikt. Van Vandenhul-kabels wordt wel beweerd dat deze het hoog afvlakken. Wellicht dat met een andere kabel het hoog ook al opknapt.

Idd, de ouwe Brystons hebben nogal ouwerwetse LS aansluitingen. Er kan banaan in en je kunt er 8mm spades op kwijt, maar los oorprikken is nauwelijks mogelijk omdat het doorvoergat erg klein is (tot 4mm

Ik heb WBT bananen om de bi-wire-massa koperdraden aan de amp te hangen (Sumo Nine heeft ook luizige speakerterminals :( )! :)

:P mvg RastaPhil

PS: @Sodejuu:

quote"maar los oorprikken is nauwelijks mogelijk omdat het doorvoergat erg klein is (tot 4mm

Door het hoog en laag van eigen signaal te voorzien middels separate speakerkabel vanaf de versterker, knapt het geluid vaak enorm op. De speaker (of liever gezegd het wisselfilter) is hier tenslotte op ontworpen.

Hoezo zouden 'hoog' en 'laag' van 'eigen signaal' voorzien moeten worden? Het wordt pas NA de speakeraansluitingen gefilterd, en bovendien biedt je op allebei de klemmen hetzelfde signaal aan. Daarbij maakt het geen bal uit of je nou 1 kabel gebruikt of 2...

En wat bedoel je met "De speaker (of liever gezegd het wisselfilter) is hier tenslotte op ontworpen."? Het filter is waarschijnlijk een parallel-filter. Je biedt een signaal aan de ingang aan, en dat vertakt zich dan in een hoog-gedeelte en een laag-gedeelte. Mijn speaker heeft ook een parallel-filter, maar geen bi-wire aansluitingen. Toch is het principe van het ontwerp dus gelijk (de wisselfrequenties en de steilheid van filteren natuurlijk niet). Alleen het aftakken gebeurt intern en niet extern. Ik zie niet in waarom dit een verschil zou maken... Bi-wire zie ik dan ook niet zitten. Bi-amping kan ik me wat bij voorstellen, maar heeft, zoals gezegd, ook nogal wat nadelen. Ik zou gewoon 1 eindversterker gebruiken. Eentje die zowel hoog als laag goed weergeeft...

En wat bedoel je met "De speaker (of liever gezegd het wisselfilter) is hier tenslotte op ontworpen."? Het filter is waarschijnlijk een parallel-filter. Je biedt een signaal aan de ingang aan, en dat vertakt zich dan in een hoog-gedeelte en een laag-gedeelte. Mijn speaker heeft ook een parallel-filter, maar geen bi-wire aansluitingen. Toch is het principe van het ontwerp dus gelijk (de wisselfrequenties en de steilheid van filteren natuurlijk niet). Alleen het aftakken gebeurt intern en niet extern. Ik zie niet in waarom dit een verschil zou maken... Bi-wire zie ik dan ook niet zitten. Bi-amping kan ik me wat bij voorstellen, maar heeft, zoals gezegd, ook nogal wat nadelen. Ik zou gewoon 1 eindversterker gebruiken. Eentje die zowel hoog als laag goed weergeeft...

Hear heb ik toch mijn bedenking bij: met een parallel filter gaat er toch

Hear heb ik toch mijn bedenking bij: met een parallel filter gaat er toch

Ja dat wel, maar voor het signaal dat TERUGKOMT maakt het wel verschil! (Ik hoop dat ik hear geen te idiote stellingen verkondig; ik ken zeer weinig van electronica en fysische wetten en zo; maar de ene kabel ziet op de return toch alleen maar de return van de tweeter, zeg maar, en de andere kabel de laag/mid speaker, klopt dat? (OK in de amp komt natuurlijk alles lekker terug samen - meestal in een v

Ja dat wel, maar voor het signaal dat TERUGKOMT maakt het wel verschil! (Ik hoop dat ik hear geen te idiote stellingen verkondig; ik ken zeer weinig van electronica en fysische wetten en zo; maar de ene kabel ziet op de return toch alleen maar de return van de tweeter, zeg maar, en de andere kabel de laag/mid speaker, klopt dat? (OK in de amp komt natuurlijk alles lekker terug samen - meestal in een v

Poging:

Minder verlies (lees: minder weerstand) door dubbele bekabeling? Kan het niet wetenschappelijk aantonen, het is logisch beredeneerd.

Dubbele kabel betekent inderdaad minder weerstand, en minder weerstand betekent inderdaad minder verlies. Maar je krijgt ook minder weerstand door een dikkere kabel te gebruiken. Dat kan dus ook prima met single-wire, dus ik zie nog steeds niet in waarom je dan zou bi-wiren. Een kabel van 4mm^2 per ader is echt meer dan voldoende voor de gemiddelde speakerkabel, die hooguit een paar meter lang is. Dat kan dus prima met single-wire...

Poging:

Minder verlies (lees: minder weerstand) door dubbele bekabeling? Kan het niet wetenschappelijk aantonen, het is logisch beredeneerd.

Dubbele kabel betekent inderdaad minder weerstand, en minder weerstand betekent inderdaad minder verlies. Maar je krijgt ook minder weerstand door een dikkere kabel te gebruiken. Dat kan dus ook prima met single-wire, dus ik zie nog steeds niet in waarom je dan zou bi-wiren. Een kabel van 4mm^2 per ader is echt meer dan voldoende voor de gemiddelde speakerkabel, die hooguit een paar meter lang is. Dat kan dus prima met single-wire...

Beste Henrie,

De Visie achter bi-wire is als volgt. (ik weet wel dat jij het begrijpt maar voor niet technische lezers leg ik het een beetje simpel uit ;))

Een woofer en een tweeter hebben massa. Dus wanneer deze stil zouden moeten staan zullen ze door hun eigen massa nog na schokken. De spoel van de woofer werkt dan als de Dynamo van je fiets en wekt door deze natrilling een spanning op. Deze spanning wordt terug gestuurd naar je versterker. tegen EMK noemen ze dat geloof ik ;)

Wanneer je dus bi-wired gaat de tegen EMK van de tweeter niet meer doorhetzelfde draadje als de tegen EMK van je woofer. Hier zou hem het verschil in moeten zitten.

Groeten,

Bas

Poging:

Beste Henrie,

De Visie achter bi-wire is als volgt. (ik weet wel dat jij het begrijpt maar voor niet technische lezers leg ik het een beetje simpel uit ;))

Een woofer en een tweeter hebben massa. Dus wanneer deze stil zouden moeten staan zullen ze door hun eigen massa nog na schokken. De spoel van de woofer werkt dan als de Dynamo van je fiets en wekt door deze natrilling een spanning op. Deze spanning wordt terug gestuurd naar je versterker. tegen EMK noemen ze dat geloof ik ;)

Wanneer je dus bi-wired gaat de tegen EMK van de tweeter niet meer doorhetzelfde draadje als de tegen EMK van je woofer. Hier zou hem het verschil in moeten zitten.

Groeten,

Bas

En wat vind jij, Bas, van de stelling dat bi-ampen met twee verschillende versterkers het totale geluidsbeeld niet ten goede komt?

Dag Jepe,

Gewoon doen en het werkt!

Niet dat het van belang is, maar dan zouden veel veel mensen met een transistor op het laag met buisjes op het hoog 't al helemaal verkeerd doen. :lol:

Groet,

Hififreak

Dag Jepe,

Gewoon doen en het werkt!

Niet dat het van belang is, maar dan zouden veel veel mensen met een transistor op het laag met buisjes op het hoog 't al helemaal verkeerd doen.  :lol:

Groet,

Hififreak

Inderdaad, helemaal verkeerd!

Hans