Jump to content

Bi-ampen met 2 verschillende versterkers.

jepe!
 Share

Recommended Posts

Beste,

Wat betreft de tegen EMK = tegen electromotorische kracht, deze signalen zijn natuurlijk lang niet zo krachtig dan de signalen die naar de luidspreker lopen, daarom is het belangrijk dat de tegen EMK signalen niet door de kabel gedemt worden maar dat de versterker deze dempt.

Zodat we een mooi strak en gecontroleerd laag krijgen.

Ook gaan de tegen EMK signalen van de woofer terug door de kabel die naar de woofer gaan en komen inderdaad de kleine signalen van de tweeter niet tegenkomen en ze daardoor beinvloeden.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Uiteindelijk komen beide stromen toch weer bij elkaar. Is het niet bij de speaker, dan is het wel bij de versterker. Waarom zou die 2m kabel daar het verschil maken? Ja, of die kabel moet juist die tegen EMK dempen, maar dat was nou net weer niet de bedoeling...

Poging:

Minder verlies (lees: minder weerstand) door dubbele bekabeling? Kan het niet wetenschappelijk aantonen, het is logisch beredeneerd.

Dubbele kabel betekent inderdaad minder weerstand, en minder weerstand betekent inderdaad minder verlies. Maar je krijgt ook minder weerstand door een dikkere kabel te gebruiken. Dat kan dus ook prima met single-wire, dus ik zie nog steeds niet in waarom je dan zou bi-wiren. Een kabel van 4mm^2 per ader is echt meer dan voldoende voor de gemiddelde speakerkabel, die hooguit een paar meter lang is. Dat kan dus prima met single-wire...

Beste Henrie,

De Visie achter bi-wire is als volgt. (ik weet wel dat jij het begrijpt maar voor niet technische lezers leg ik het een beetje simpel uit ;))

Een woofer en een tweeter hebben massa. Dus wanneer deze stil zouden moeten staan zullen ze door hun eigen massa nog na schokken. De spoel van de woofer werkt dan als de Dynamo van je fiets en wekt door deze natrilling een spanning op. Deze spanning wordt terug gestuurd naar je versterker. tegen EMK noemen ze dat geloof ik ;)

Wanneer je dus bi-wired gaat de tegen EMK van de tweeter niet meer doorhetzelfde draadje als de tegen EMK van je woofer. Hier zou hem het verschil in moeten zitten.

Groeten,

Bas

En wat vind jij, Bas, van de stelling dat bi-ampen met twee verschillende versterkers het totale geluidsbeeld niet ten goede komt?

Beste Jepe,

Dat is een moeilijke vraag. Zeker gezien eht feit dat bijv. een middentoon unit een totaal ander klankkarakter heeft dan een bas speaker. Dus die verschillen zijn al veel groter dan verschillen tussen versterkers.

Maar toch... Bij kantelfrequentie's boven de 350Hz. (tussen laag en mid) hoor je de nadelen van een ander karakter op het laag dan het mid-hoog. Het enige echt goede advies hierin is, ga luisteren. If it sounds good it is good!!

Groeten,

Bas

Dank voor de reactie, Bas. Jouw mening vind ik altijd erg belangrijk.

Kan ik bij jou, Sound Evolution ook iets laten maken met een volume meter om de versterker aan te passen? En wat voor soort oplossing acht jij het beste?

Losse potmeters aan het snoer solderen?

Apart doosje maken?

Of evt uitgangssignaal uitgang voorversterker op de een of andere manier aanpassen?

Beste Jepe,

Waarom ga je niet meteen actief dan? Dit apparaat ksot relatief niets. je kunt dan meteen volume regelen en de x-over frequenties instellen. actief crossover En als je deze beetje tuned en mod is ie nog goed ook!

Dit houdt wel in dat je je woofer van je passieve filter in je sysnthese moet loskopplen en deze komt nu direct ana de bryston. Maar ik zou het wel weten. Een bryston en syntheses... Actief moet dat geweldig zijn ;)

Groeten,

Bas

Dank voor de reactie.

Waarom zou dat juist actief geweldig moeten zijn? Is gebruik van de interne filter v/d Synthese zoveel minder?

Ben een beetje bang dat als het tegenvalt (match Bryston/Hyperion) het allemaal veel moeite voor niets wordt.

Ik vind die Bryston in het hoog gewoon tegenvallen. Ik hoorde wel geluiden als: minder subtiel, maar het lijkt met de Bryston alsof er een willen deken over de tweeter hangt. De Hyperion is veel beter in het hoog maar laag ontbreekt controle enigzins.

Moeilijk om iets te beslissen.

Wat kost zo'n X-over gemodificeerd?

Beste,

Ik vind die Bryston in het hoog gewoon tegenvallen. Ik hoorde wel geluiden als: minder subtiel, maar het lijkt met de Bryston alsof er een willen deken over de tweeter hangt.

Bovenstaande bewering kan ik wel beamen , voor een 3 B van Bryston, maar beslist niet voor een Bryston 4 BSST die helder,duidelijk,open en strak klinkt.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Dank voor de reactie.

Waarom zou dat juist actief geweldig moeten zijn? Is gebruik van de interne filter v/d Synthese zoveel minder?

Ben een beetje bang dat als het tegenvalt (match Bryston/Hyperion) het allemaal veel moeite voor niets wordt.

Ik vind die Bryston in het hoog gewoon tegenvallen. Ik hoorde wel geluiden als: minder subtiel, maar het lijkt met de Bryston alsof er een willen deken over de tweeter hangt. De Hyperion is veel beter in het hoog maar laag ontbreekt controle enigzins.

Moeilijk om iets te beslissen.

Wat kost zo'n X-over gemodificeerd?

Je zou ook een ST/SST kunnen proberen.

Wellicht dat je dat bevalt en daarmee kun je je een hoop geknutsel besparen.

Dag Jepe,

Gewoon doen en het werkt!

Niet dat het van belang is, maar dan zouden veel veel mensen met een transistor op het laag met buisjes op het hoog 't al helemaal verkeerd doen.  :lol:

Groet,

Hififreak

Inderdaad, helemaal verkeerd!

Hans

Je hebt helemaal gelijk...geknoei is het.

Uuuhh....echt waar? :blink:;)

Dag Jepe,

... een transistor op het laag met buisjes op het hoog 't al helemaal verkeerd doen.  :lol:

Groet,

Hififreak

Inderdaad, helemaal verkeerd!

Hans

psies, buizen op het laag en opamps op het hoog is de way to go :P