audiofreak Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Ter info : Dit topic stond in de verkeerde hoofdgroep en heb het nu in de juiste hoofdgroep gezet en verzoek dan ook om hier verder te posten. De reakties met de links heb ik hier bijgezet. Hier de vraag : Hierbij doe ik een oproep aan alle techneuten om eens vanaf het begin in begrijpelijke taal (voor de leken dus) eens wat eenvoudige begrippen verder te verklaren,zoals sommige formules en technische specificaties die altijd in een folder staan.Of de werking van een condensator en wat dat nou eigenlijk is enz enz.Wat een weerstand is,Hoe je schema's moet lezen,Hoe een buis werkt enz enz. Dit is niet alleen voor mezelf om meer inzicht en ervaring te krijgen,maar ook voor de beginnende hobbyist/nieuweling.,maar ook om de techneuten en de luisteraar dichter bij elkaar te brengen en begrip te kweken voor elkaar. Wie o wie wil de voorzet geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 juli 2006 Author Report Share Posted 20 juli 2006 (edited) Goed hier dan de links die ook al in het andere topic is gezet door andere forummers. Links van Sodejuu: electrische stroom electrische spanning electrische weerstand condensator spoel Links van Duck-Twacy : link zelfbouwaudio[/url Edited 20 juli 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 juli 2006 Author Report Share Posted 20 juli 2006 Prachtig leesvoer, Heren. Ik ga het bestuderen de komende tijd. Ik begrijp wel dat links handig en zeer nuttig zijn en ook wel waardevol. Toch zou ik ook willen oproepen om ZELF IN JE EIGEN TAAL hier dingen over electronica neer te zetten cq uit te leggen. Dat lijkt mij veel leuker en was ook meer mijn gedachte erachter. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 'Dingen over elektronica' is wel een beetje een vage omschrijving, Audiofreak. Het lijkt mij handiger om een onderwerp te noemen, zodat er wat gerichter op elektronica ingegaan kan worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 juli 2006 Author Report Share Posted 20 juli 2006 (edited) 'Dingen over elektronica' is wel een beetje een vage omschrijving, Audiofreak. Het lijkt mij handiger om een onderwerp te noemen, zodat er wat gerichter op elektronica ingegaan kan worden... Ik had dat al in het openingstopic al gegeven als opzetje,maar ik wil best wat noemen,hoor. Ik heb niet echt speciale vragen erover. Mijn inziens is wat ik wil is dat de technische onderlegte forummers eens wat uit zichzelf hier iets neerzetten over wat een leek en nieuweling minimaal eigenlijk zou moeten weten v.w.b. basis electronica. Want het doel blijft tweeledig en dat is dat de leek en nieuweling het begrijpen (vandaar ook het verzoek om het in begrijpelijke taal te doen) en dat de verschillende visies die hier zijn tussen een luisteraar en een technisch onderlegt iemand wat dichter bij elkaar te brengen en begrip te gaan kweken voor elkaar mening/visie. Met als onderliggend doel dat we meer op 1 lijn komen te zitten,ondanks de verschillende visies en een lans te breken in het gevit en gescheld op elkaar wat hier heeft plaats gevonden een tijdje terug om meer in open communicatie te komen met elkaar. Maar goed,ik wil nog wel es wat vragen hier neerzetten : Wat is het verschil tissen een elco en een condensator? Wat is het verschil tussen een gewone weerstand en de zo vaak genoemde Allen Bradley weerstanden? Wat is een transistor? En een buis? Welke buizensoorten zijn er? Hoe moet je een schema lezen van bijv een versterker? Zomaar wat vragen nu . Het liefst in je eigen begrijpelijke woorden.Lukt dat je niet,dan kan je altijd nog een link plaatsen hier. Maar het blijft mijn bedoeling dat je het zelf in je eigen woorden neerzet. Anders zou ik wel vragen om links over basis electronica. Hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk. Met groet, Edited 20 juli 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Alleen al op de eerste vraag kun je een heel boekwerk als antwoord geven. Ik ga ook nu niet overal gelijk een antwoord op geven, want daat kost me teveel tijd en ik denk niet dat mijn baas dat kan waarderen Een elko is een condensator. Elko, of beter elco, staat voor elektrolytische condensator. Een normale condensator bestaat uit 2 metalen platen en een di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Misschien is dit wel iets voor je: Het boek Elektrotechnische Materialen, geschreven door (o.a.) CJ van Oosterwijk, een docent aan de Saxion Hogeschool Enschede (een leraar van mij dus ). Het is een boek dat gebruikt wordt (werd?) in het eerste jaar elektrotechniek. Dus als je net van de HAVO of het VWO komt, en dus geschikt voor mensen die nog nooit iets met elektronica gedaan hebben (je moet wel een beetje van wiskunde/natuurkunde weten). Allerlei veel gebruikte componenten en hun werking/principe staan erin. Het is alleen wel wat prijzig misschien ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Als je een boek wil over de basis-elektronica is deze misschien iets: http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=...&ProductID=1878 Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Misschien is dit wel iets voor je: Het boek Elektrotechnische Materialen, geschreven door (o.a.) CJ van Oosterwijk, een docent aan de Saxion Hogeschool Enschede (een leraar van mij dus ) Heeft die knakker van Oosterwijk een boek geschreven joh? Dat had ik niet direct van hem verwacht om eerlijk te zijn ... Tis een goeie vent hoor geen kwaad woord... Maar om hier op hear een beginnerscursus elektronica te gaan opzetten.... Ik vind het een nobel plan... laat ik dan eens bij het begin beginnen: De Wet van Ohm O zo simpel, en o zo belangrijk, en o zo veel fouten mee gemaakt... De wet luidt: U = I x R <--> Spanning (volts) = Stroom (amperes) x Weerstand (ohms) De favoriete analogie met water geldt ook hier: waterdruk kan je vergelijken met spanning. Waterstroom (liters per minuut) is gelijk aan elektrische stroom, en ook water kent weerstand in de vorm van wrijving. Als je een leiding hebt met stromend water mag je altijd 1 ding stellen... zolang er geen aftakkingen zijn, moet er aan het eind van de buis evenveel water stromen als je er aan het begin in stopt. De wet werkt dan zo: als ik ergens in de buis een vernauwing aanbreng, ondervindt het water daar ter plekke meer weerstand dan in de rest van de buis. Daar waar het water vandaan komt zal zich dus druk opbouwen, want de hoeveelheid water die er doorheen moet blijft gelijk... over de vernauwing heen ontstaat een drukverschil, dat je kan vertalen in een spanningsverschil. Als ik bij een gelijke waterstroom de vernauwing smaller maak, dan zal het drukverchil toenemen. Als ik bij een gelijke vernauwing meer water door de leiding pers, wordt het drukverschil ook groter. De vergelijking blijft hetzelfde voor elektriciteit... stroom en weerstand staan rechts in de vergelijking, spanning staat links. Als ik stroom vergroot bij gelijke weerstand, dan zijn er meer volts. Meer weerstand bij gelijke stroom is ook meer volts. Lijkt mij duidelijk zo Bakmeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 20 juli 2006 Author Report Share Posted 20 juli 2006 Kijk, hier word ik nou blij van. Goede beschrijvingen in begrijpelijke taal en helder en duidelijk. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Misschien is dit wel iets voor je: Het boek Elektrotechnische Materialen, geschreven door (o.a.) CJ van Oosterwijk, een docent aan de Saxion Hogeschool Enschede (een leraar van mij dus ) Heeft die knakker van Oosterwijk een boek geschreven joh? Dat had ik niet direct van hem verwacht om eerlijk te zijn ... Tis een goeie vent hoor geen kwaad woord... Ja, 'vriendje Oosterwijk' heeft daar aan meegeschreven, wist je dat niet? Tja, je zou het ook niet zeggen, als je 'm een beetje kent en ik weet ook niet hoeveel hij heeft bijgedragen natuurlijk, want het heeft het samen met 3 anderen geschreven: Kockx, Baars en Reitsma... Maar verder geen kwaad woord inderdaad. Je kunt er prima mee ouwehoeren. Je moet alleen geen les van 'm krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Je moet alleen geen les van 'm krijgen Nee dat was niet echt een succes nee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 juli 2006 Report Share Posted 20 juli 2006 Je moet alleen geen les van 'm krijgen Nee dat was niet echt een succes nee... ...to say the least... Hij kwam er ook pas een jaar of 2 geleden achter dat je niet zomaar wisselstromen kunt optellen. Had ie nog nooit bij stilgestaan zei hij... Nou, lekker dan. Hebben wij les van gehad... Al vraag ik me bij hem altijd wel af of ie het nou echt niet snapt of dat ie doet alsof, om te kijken of je wel oplet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 De Wet van Ohm De favoriete analogie met water De wet werkt dan zo: als ik ergens in de buis een vernauwing aanbreng, ondervindt het water daar ter plekke meer weerstand dan in de rest van de buis. Hoe ontstaat die vernauwing in de buis bij elektriciteit? Ofwel: ik snap de analogie, maar wat doet die elektrische weerstand nu precies ontstaan? Onstaat ie bijvoorbeeld, net als bij water, als elektronen plotseling een hoekje om moeten? Of als twee verschillende geleiders met elkaar verbonden worden? Is weerstand ongewenst, of is het juist een nuttig verschijnsel? Wat is het verschil tussen weerstand en impedantie? Zomaar wat domme vragen..... Loes (te warm om te slapen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 De Wet van Ohm De favoriete analogie met water De wet werkt dan zo: als ik ergens in de buis een vernauwing aanbreng, ondervindt het water daar ter plekke meer weerstand dan in de rest van de buis. Hoe ontstaat die vernauwing in de buis bij elektriciteit? Ofwel: ik snap de analogie, maar wat doet die elektrische weerstand nu precies ontstaan? Onstaat ie bijvoorbeeld, net als bij water, als elektronen plotseling een hoekje om moeten? Of als twee verschillende geleiders met elkaar verbonden worden? Is weerstand ongewenst, of is het juist een nuttig verschijnsel? Wat is het verschil tussen weerstand en impedantie? Zomaar wat domme vragen..... Loes (te warm om te slapen) Weerstand ontstaat op 2 manieren: 1. Door weerstanden. Dat zijn dus elektrische componenten die de bedoeling hebben om een elektrische weerstand te hebben. 2. Door 'andere geleiders'. Elke soort geleider heeft namelijk wel een weerstand, of dat nou een kabel, een printspoortje, een spoel, een condensator, whatever is. 1 is natuurlijk gewenst. 2 niet, maar daar is niks aan te doen. Kwestie van mee leren leven (ontwerpen) en rekening mee houden in je ontwerp. Weerstand ontstaat niet doordat elektronen een hoekje om moeten. Ik heb wel eens van reflecties gehoord, bij een haakse hoek bij printspoortjes, maar daar hebben alleen hoogfrequente stromen last van (volgens mij). Niet interessant voor audio dus... Als 2 geleiders met elkaar worden verbonden geeft dat ook wel weerstand, maar dat kun je wel minimaliseren, zodat het verwaarloosbaar wordt. Kwestie van goeie verbinding (soldering of klemverbinding) maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Weerstand ontstaat op 2 manieren:1. Door weerstanden. Dat zijn dus elektrische componenten die de bedoeling hebben om een elektrische weerstand te hebben. 2. Door 'andere geleiders'. Elke soort geleider heeft namelijk wel een weerstand, of dat nou een kabel, een printspoortje, een spoel, een condensator, whatever is. 1 is natuurlijk gewenst. 2 niet, maar daar is niks aan te doen. Kwestie van mee leren leven (ontwerpen) en rekening mee houden in je ontwerp. Weerstand ontstaat niet doordat elektronen een hoekje om moeten. Ik heb wel eens van reflecties gehoord, bij een haakse hoek bij printspoortjes, maar daar hebben alleen hoogfrequente stromen last van (volgens mij). Niet interessant voor audio dus... Als 2 geleiders met elkaar worden verbonden geeft dat ook wel weerstand, maar dat kun je wel minimaliseren, zodat het verwaarloosbaar wordt. Kwestie van goeie verbinding (soldering of klemverbinding) maken... Hmm, nou ben ik weer helemaal wakker..... Op die ene vraag die ik stelde na is het antwoord me duidelijk. Ik hoor soms de term weerstand en vaak ook de term impedantie. Volgens mij is impedantie iets dat met luidsprekers te maken heeft, maar waarom noem je dat dan niet gewoon weerstand, voor de duidelijkheid? Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Weerstand ontstaat op 2 manieren:1. Door weerstanden. Dat zijn dus elektrische componenten die de bedoeling hebben om een elektrische weerstand te hebben. 2. Door 'andere geleiders'. Elke soort geleider heeft namelijk wel een weerstand, of dat nou een kabel, een printspoortje, een spoel, een condensator, whatever is. 1 is natuurlijk gewenst. 2 niet, maar daar is niks aan te doen. Kwestie van mee leren leven (ontwerpen) en rekening mee houden in je ontwerp. Weerstand ontstaat niet doordat elektronen een hoekje om moeten. Ik heb wel eens van reflecties gehoord, bij een haakse hoek bij printspoortjes, maar daar hebben alleen hoogfrequente stromen last van (volgens mij). Niet interessant voor audio dus... Als 2 geleiders met elkaar worden verbonden geeft dat ook wel weerstand, maar dat kun je wel minimaliseren, zodat het verwaarloosbaar wordt. Kwestie van goeie verbinding (soldering of klemverbinding) maken... Hmm, nou ben ik weer helemaal wakker..... Op die ene vraag die ik stelde na is het antwoord me duidelijk. Ik hoor soms de term weerstand en vaak ook de term impedantie. Volgens mij is impedantie iets dat met luidsprekers te maken heeft, maar waarom noem je dat dan niet gewoon weerstand, voor de duidelijkheid? Loes. Impedantie noem je geen weerstand, omdat een impedantie geen weerstand is, maar een combinatie van een weerstand en een capaciteit of een combinatie van een weerstand en een inductie. Een weerstand is bij elke frequentie van de stroom hetzelfde. Een impedantie niet: Inductie (= de 'weerstand' van een spoel) neemt namelijk toe als de frequentie toe neemt. Capaciteit (= de 'weerstand' van een condensator) neem af als de frequentie toe neemt. Impedantie heb je dus overal, niet alleen bij speakers, maar ook bij kabels (bij interlinks en speakerkabels is dat veelal te verwaarlozen; maar bij hoogspanningskabels bijvoorbeeld weer niet), printspoortjes enz... Verder verandert de zogenaamde fasehoek. Dat is de hoek tussen de spanning en de stroom. Bij een weerstand lopen de spanning en de stroom gelijk op ('in fase' heet dat). Bij een inductie loopt de stroom 90 graden achter op de spanning. Bij een capaciteit is dat precies andersom. Dan loopt de stroom 90 graden voor op de spanning. Bij een impedantie zit de hoek daar ergens tussen in. Maar misschien wordt dit allemaal wat te lastig. Je moet namelijk wel het een en ander weten van goniometrie ('sinussen enzo') om dit te snappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Een weerstand is bij elke frequentie van de stroom hetzelfde. Een impedantie niet: Inductie (= de 'weerstand' van een spoel) neemt namelijk toe als de frequentie toe neemt. Capaciteit (= de 'weerstand' van een condensator) neem af als de frequentie toe neemt. Impedantie ook alleen bij wisselstroom/spanning, voor een gelijkspanning is een spoel gewoon een stuk draad met een bepaalde weerstand, een condensator - in serie - een niet te overkomen hindernis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Een weerstand is bij elke frequentie van de stroom hetzelfde. Een impedantie niet: Inductie (= de 'weerstand' van een spoel) neemt namelijk toe als de frequentie toe neemt. Capaciteit (= de 'weerstand' van een condensator) neem af als de frequentie toe neemt. Impedantie ook alleen bij wisselstroom/spanning, voor een gelijkspanning is een spoel gewoon een stuk draad met een bepaalde weerstand, een condensator - in serie - een niet te overkomen hindernis. Ik ging dan ook uit van wisselspanning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Een weerstand is bij elke frequentie van de stroom hetzelfde. Een impedantie niet: Inductie (= de 'weerstand' van een spoel) neemt namelijk toe als de frequentie toe neemt. Capaciteit (= de 'weerstand' van een condensator) neem af als de frequentie toe neemt. Impedantie ook alleen bij wisselstroom/spanning, voor een gelijkspanning is een spoel gewoon een stuk draad met een bepaalde weerstand, een condensator - in serie - een niet te overkomen hindernis. Ik ging dan ook uit van wisselspanning... Trouwens, mijn verhaal klopt ook gewoon voor DC hoor. Was alleen niet helemaal volledig misschien... "Inductie neemt toe, naarmate de frequentie toeneemt." Ofwel: inductie neemt af, naarmate de frequentie afneemt. Tot nul zelfs, als de frequentie nul is. En een frequentie van nul is DC... Voor capaciteit geldt hetzelfde. "Capaciteit neemt af, naarmate de frequentie stijgt." Ofwel: capaciteit neemt toe, naarmate de frequentie afneemt. Tot oneindig zelfs, als de frequentie nul is. En een frequentie van nul is nog steeds DC... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 DC in het muzieksignaal is zowiezo niet wenselijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 AC/DC? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Elektronika is leuk en je kan het net zo complex maken als je het zelf wil. Het hangt er maar net van af welke factoren we wel mee neemt en welke niet. Vereenvoudiging is de truuk Koop 1 component en je krijgt er 20 cadeau... de parasitaire effecten: Een geleider kent weerstand, en een weerstand is ook een spoel en een spoel is ook een weerstand en alles loopt door elkaar en is temperatuursafhankelijk en straalt op elkaar in en dissipeert en ruist en en en en en mijn hemel wat een bak ellende kan het soms zijn. (Vandaag moeizame dag gehad op het werk - ik ontwerp elektronica) Capaciteit noch inductie veranderen met frequentie. Juist deze parameters blijven gelijk. Spoelen en condensatoren zijn componenten die een factor tijd meebrengen en voor DC kan je eigenlijk stellen dat deze componenten geen effect hebben. Maargoed... de rest van het bovenstaande klopt min of meer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 ..... omdat een impedantie geen weerstand is, maar een combinatie van een weerstand en een capaciteit of een combinatie van een weerstand en een inductie.Een weerstand is bij elke frequentie van de stroom hetzelfde. Een impedantie niet: Inductie (= de 'weerstand' van een spoel) neemt namelijk toe als de frequentie toe neemt. Capaciteit (= de 'weerstand' van een condensator) neem af als de frequentie toe neemt. Verder verandert de zogenaamde fasehoek. Dat is de hoek tussen de spanning en de stroom. Bij een weerstand lopen de spanning en de stroom gelijk op ('in fase' heet dat). Bij een inductie loopt de stroom 90 graden achter op de spanning. Bij een capaciteit is dat precies andersom. Dan loopt de stroom 90 graden voor op de spanning. Bij een impedantie zit de hoek daar ergens tussen in. Maar misschien wordt dit allemaal wat te lastig. Je moet namelijk wel het een en ander weten van goniometrie ('sinussen enzo') om dit te snappen. Vooralsnog lukt het me om het te volgen zonder goniometrie, dank je wel! Ik heb elementaire kennis van elektriciteit, maar heb nooit echt de link naar de praktijk kunnen of hoeven te maken, op luidsprekertechniek na. Dus je legt het helder zat uit. Ik begrijp wat er staat en wat je bedoelt. Voor een deel begrijp ik dus ook hoe het in de praktijk uitwerkt op het gebied van luidsprekers; hoe een passief scheidingsfilter werkt en hoe de door jou aangehaalde grootheden daar allemaal een kwaliteitsbepalende rol bij spelen. Maar het lukt niet op het gebied van een versterker. Want hoe slagen ze er daar nu in om te voorkomen dat in een versterker de fasehoek verdraait? Of is dat juist de clou van een goede versterker? Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2006 Report Share Posted 21 juli 2006 Capaciteit noch inductie veranderen met frequentie. Juist deze parameters blijven gelijk. Spoelen en condensatoren zijn componenten die een factor tijd meebrengen en voor DC kan je eigenlijk stellen dat deze componenten geen effect hebben. Maargoed... de rest van het bovenstaande klopt min of meer wel. Nee, je hebt gelijk. Capaciteit en inductie veranderen niet. Dat zijn vast waarden. Beetje ongelukkig uitgedrukt... Ik bedoelde de reactantie (heet dat bij een condensator ook zo eigenlijk? )... De 'Xl' en 'Xc'... Tja, ik ontwerp (gelukkig) geen elektronica Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts