Jump to content

basis electronica

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Op deze pagina is ontzettend veel informatie over condensatoren gelinkt.

Gezien condensatoren best klankbepalend zijn de moeite je er eens in te verdiepen.

:wacko:

Hier wat informatie over metingen.

Een vergelijking van diverse condensatoren.

Gezien er links en rechts wat linkjes dood blijken te zijn heb ik een aantal artikelen op mijn site gezet.

De komende tijd zal ik hier meer toevoegen.

-_-

Over weerstanden.

Als je niet op ziet tegen enorme downloads...............

Edited by Jitze

Wat willen we nu eigenlijk bereiken met deze basiskennis ?

:huh:

Hoi Jitze,

Dat wil ik je best uitleggen.

Kleine inleiding zal ik er op geven.

Zoals je wellicht bemerkt hebt de laatste tijd is het HEAR moderatieteam bezig om het hearforum wat op te schonen en wellicht ook wat verder te verbeteren enz.

Een voorbeeld is het topic nieuw hoofdonderwerp,zie hier:linkje topic en deze link.Bij de laatste link ff kijken op pagina 9 in mijn antwoord.

Op zich een goede zaak vind ik en ondersteun dat initiatief van harte.Zie mijn antwoorden in dat topic nieuw hoofdonderwerpen.

In datzelfde topic neem ik een voorbeeld over de verschillende kampen (sorry Henrie,dat ik het toch ff zo benoem) en het gescheld en gevit op elkaar als voorbeeld en waarbij ik aan 1 van de techneuten vraag ,waarom nou niemand van de heren techneuten nooit eens een topic is gestart met een eenvoudige uitleg vwb basiskennis electronica en dan ook nog in begrijpelijke taal en stapje voor stapje het uitlegt,zodat de niet techneut,maar ook een nieuweling het ook begrijpt.

Het doel van dit topic is dus niet alleen om op een begrijpelijke manier de uitleg te krijgen van basis electronica,maar ook om de verschillende visies die bestaan tussen de techneut en de luisteraar te verkleinen naar elkaar en dat er op een goede manier (zonder gevit en gescheld op elkaar) wordt geluisterd en gediscusserd met elkaar.

Hierdoor komen we dichter bij elkaar en zo houden we het draagelijk en leesbaar en wordt het ook interresant voor een nieuweling om hier te blijven i.p.v. dat men wegloopt vanwege de sfeer.

Dit is namelijk nog niet zolang geleden wel gebeurt.

Nu hoor ik je denken hoe weet hij dat nou en dat is simpel.

Een klant van mij heeft een zoontje en die is nog erg jong (16 jaar) en helemaal leip van hifiapparatuur,maar nog maar beginnend hobbyist en heeft net z'n 1e setje gekregen van zijn ouders voor zijn schoolexamen,dit terzijde.Deze jongen weet dat ik ook zo'n hifigek ben en hij vroeg mij laatst of ik hem wat webadressen wilde doorgeven aan hem over hifi.Zo gezegd zo gedaan,dus ook de webpage van hear en het hearforum.Heb hem verteld dat ik daar ook heel regelmatig te vinden ben en gezegd dat hij daar maar eens wat topics moet gaan lezen.Hierbij heb ik hem ook een aantal topiclinks gegeven,o.a. de een topic waar zo in gescheld en gevit in werd.

Zijn reactie was dat het nogal er heftig aan toe ging soms en dat hem dat (beetje) tegenhoudt om hier lid te worden en te gaan posten al zijn opkomende vragen.

Goed,dat is dus een nieuweling die met vragen rondloopt en die zou ik hier graag op het forum zien,netzo als al die andere nieuwelingen die de hifihobby heeft ontdekt en met vragen rondloopt en om deze nieuwelingen hier te krijgen EN te behouden zouden we dus meer aan ons taalgebruik moeten doen en meer in begrijpelijke en duidelijke taal technische dingen uitleggen,zodat de leek en de nieuwelingen op technisch gebied er veel meer van begrijpt en ervan leert.Immers daar heeft een ieder wat aan.

Goed dat was ongeveer de aanleiding om dit topic op te starten.

Enne nogmaals het is dus bedoeling dat als je hier iets wilt neerzetten over techniek of uitleg wilt geven over bijvoorbeeld de werking van een condensator dat je dat doet in je eigen taal ,maar wel begrijpelijk,zodat de leek/luisteraar/nieuweling erook daadwerkelijk iets aan heeft.En natuurlijk mag er dan ook weer gereageerd worden door een ander die het met jou uitleg niet eens is,maar ook weer in begrijpelijke taal en met je eigen woorden.Een link is ook prima,maar daar bouw je geen discussie mee op zoals ik het hier in dit topic zo graag zou zien,vvandaar mijn verzoek om het in je eigen woorden te doen.

Zou het niet prachtig zijn dat de kloof die tussen de techneut en de luisteraar die soms tot heftige discussies heeft geleid in het verleden dat die kloof wat gedicht gaat worden en dat men meer begrip en respect krijgt voor de verschillende visies die er nou eenmaal zijn.Ik denk namelijk dat als men bereidwillig is en men OPEN staat voor de ander men ook makelijker iets aanneemt van die ander enz.

In dit topic zie je nu al dat er iets moois uit kan ontstaan,namelijk op een gewone manier discussieren met elkaar zonder gevit en gescheld en je steekt er nog iets van op ook.De 1 meer over de technische uitleg van iets en een ander meer sociale vaardigheid in het discussieren en sommige misschien wel van allebei.

Prachtig toch !!

Ik leer nu al veel meer op technisch gebied in de antwoorden hier dan een poosje geleden als men in onbegrijpelijke taal voor een leek iets uitlegde in moeilijk te begrijpen woorden of technische taal.

Kijk ik ben zo iemand die d.m.v. luisteren ervaren is geworden in het luisteren.,maar al een aantal jaartjes tegen de technische zijde/kant aanloop en daar vele vragen over heb en als ik daar iets over vraag er meestal een te moeilijk technisch antwoord op terug kwam.Wat ik dan altijd deed,was het antwoord op mijn gestelde vraag te laten vertalen door een hifimaatje in een voor mij begrijpelijke taal,zodat ik technisch dan ook een beetje meer snapte.Overigens kwam er dan wel weer een andere vraag op,maar dat terzijde.

En dat zou ik hier nou ook zo graag willen dat als er een technische vraag wordt gesteld ,hetzij door mezelf of door een ander,dat het in begrijpelijke lejkentaal wordt op geantwoord,zeker als men dat nog explexciet aangeeft ook.

Hopelijk snap je nu de bedoeling ervan en wat ik ermee wil bereiken.

Zo niet,dan leg ik je het met alle plezier nogmaals uit.

Met een dikke groet,

:cool2:

Edited by audiofreak

OK, geheel duidelijk, alleen is er zo droevig veel informatie te vinden en zijn het vaak zulke lappen tekst dat het vrijwel niet mogelijk is dit binnen een topic op een prettig leesbare wijze neer te zetten.

Vandaar heb ik een aantal linkjes in dit topic gezet, en een paar artikelen waarvan ik alleen maar dode links aantrof op de eigen site gezet en gelinkt.

Bronnen plaatsen lijkt me een goede oplossing, wie wil leest het en kan reageren, op deze wijze kunnen we mogelijk een enorme hoeveelheid informatie bij elkaar brengen.

:unsure:

Zou het wat zijn een soort bibliotheek aan te leggen van links ?

Misschien is het ook verstandig om voor de beginnende leek die een vraag stelt over een component ,ook meteen de toepassing ervan en het hoe en waarom deze in audio apparatuur gebruikt wordt,te vertellen.De keiharde praktijk dus,waar het meestal van belang is.Dus niet meteen te diep op de materie en de parameters ervan te gaan zitten bakkeleien met meerassige vectordiagrammen erbij,dit schept meestal veel verwarring bij de beginnende leek.

Dus stap voor stap met de direct praktische toepasbare theorie voor de praktijk(component of schakeling) uitleggen in simpele en begrijpelijke taal.

Bijvoorbeeld Roger (Sodejuu) heeft zijn uitleg over condensatoren prima gedaan en vroeg anderen om aanvulling.

Als wij nu ook nog de toepassing ,dus praktische kant ervan in audioapparatuur toelichten in simpele en begrijpelijke taal is de beginnende leek al een heel stuk verder om bij een eventuele niet te diepe technische discussie mee te kunnen komen.

En als aanvulling is het misschien ook zinvol om te vertellen dat een condensator in een signaalweg (muzieksignaal)gelijkstroom "blokkeert" en muzieksignaal doorlaat.Soms is dit gewenst omdat op de uitgang van een versterkertrap of schakeling een te hoge gelijkspanning aanwezig is.De condensator laadt zich dan op tot de waarde van de aanwezige gelijkspanning die tussen de twee aansluitingen staat van de condensator.

Praktische waardes in uF die in de signaalweg vaak gebruikt worden bij solid state (halfgeleiders)audioapparatuur liggen tussen de 1uF - 100uF(10V-100V)en kunnen zowel bipolair of polaire elco's zijn,tantaal ,of duurdere folie of gemetalliseerde gewone condensatoren .

Bij buizen liggen deze waardes meestal tussen de 22nF-20uF(100-1500V)en zijn meestal geen elco 's.

Bij 50Hz netvoedingen voor solid state(halfgeleiders)apparatuur liggen de waardes van de condensatoren , meestal elco's(altijd :rolleyes: )tussen de 470uF tot tienduizenden uFarads(eindversterkers)afhankelijk van de kortstondig maximaal te leveren stroom .

Bij buizen liggen de waardes meestal tussen de 15uF-470uF(250-2000V)vaak met een smoorspoel en/of serieweerstand.(Audio Research buizenvoorversterkers hebben een gestabiliseerde (hoge)voedingsspanning).

Bij schakelende en gestabiliseerde gelijkspanningsvoedingen kunnen deze waardes lager zijn in vergelijking met ongestabiliseerde voedingen .

Voor hf ontkoppeling op voedingslijnen en om instabiliteit van schakelingen te voorkomen,zien we waardes tussen de 5pF en 220nF,bij netontstoring soms zelfs tot 0,47uF.

In passieve luidsprekerfilters kunnen waardes voor c's liggen tussen de 1uF-2000uF,en voor spoelen tussen de 0,1 mH-40mH,afhankelijk v/d steilheid en kantelfrequentie v/h gebruikte type filter.

Bijvoorbeeld Infinity heeft op zijn dubbele spreekspoel Watkins woofer,afhankelijk van de kantelfrequenties,waardes van 600-1800uF in !serie! met spoelen van 10-38mH op de spreekspoelen zitten ! Ook meteen dc ontkoppeld dus;wat voor verdere gevolgen dit heeft,laten we even terzijde.

Hoe we aan deze waardes van de condensatoren komen voor zowel de signaalweg als voor de voeding zullen we even op de simpele theorie ervan later op terugkomen.

Welterusten.Ik heb lekkah vakantie. :P

Mvg,

Jerry ;)

Lijkt me een goed idee... Misschien een soort van HearWiki?

Ik vind dat we in een onderwerp ook absoluut aandacht moeten besteden aan veiligheid... De meeste versterkers werken op netspanning en ik heb soms het gevoel dat niet iedereen zich bewust is van de risico's die daarin meespelen.

Ik heb nu ff geen tijd om daarop in te gaan, maar misschien wil iemand anders hierover een verhaaltje doen?

Bakmeel

Lijkt me een goed idee... Misschien een soort van HearWiki?

Ik vind dat we in een onderwerp ook absoluut aandacht moeten besteden aan veiligheid... De meeste versterkers werken op netspanning en ik heb soms het gevoel dat niet iedereen zich bewust is van de risico's die daarin meespelen.

Ik heb nu ff geen tijd om daarop in te gaan, maar misschien wil iemand anders hierover een verhaaltje doen?

Bakmeel

Vind ik wel een leuk onderwerp (no shit...). Heb alleen niet echt de tijd, i.v.m. afstuderen. Maar misschien een keer in een weekend. 's Avonds kan ik me er niet echt toe zetten, vrees ik, zeker met de warmte van de afgelopen (en komende) dagen/weken niet...

Bakmeel

U vraagt wij draaien:

Veiligheid

:);)

Bakmeel

U vraagt wij draaien:

Veiligheid

:);)

Mooi. Hoef ik het niet meer te doen, ook al valt er nog wel meer over te vertellen. Maar daar had ik toch al weinig trek meer in, gezien de laatste dagen hear... <_<

Goed hier dan de links die ook al in het andere topic is gezet door andere forummers.

Links van Sodejuu:

electrische stroom

electrische spanning

electrische weerstand

condensator

spoel

Links van Duck-Twacy :

link zelfbouwaudio[/url

Ik ben begonnen met het lezen van deze links van Sodejuu

Wat ik nu wil na het gelezen te hebben om in mijn eigen woorden (en geschreven door een niet-techneut,mar een luisteraar) hetzelfde wat op de aangegeven link staat te vertalen en om te zien of ik het goed begrepen heb en waar ik het spoor kwijt raak.Dit laatste zie je wel als de vragen er tussen door dit verhaal komen

Ik heb tot nu toe ervan het volgende begrepen en dat is dat een condensator een electrisch component is wat gebruikt wordt in electronische apparatuur en dat een condensator een passief component is en is opgebouwd uit 2 geleiders met daartussen een isolator.Een isolator is weer een matriaal wat geluid of electriciteit of warmte afzakt,waardoor het niet meer waarneembaar is.

Een condensator moet dus in staat zijn om een electrische spanning vast te houden en dat word capaciteit genoemd en wat men uitdrukt in een eenheid Farad.

Ook wel aangeduid met pF of nF of μF.

Er zijn vele verschillende condensatoren zoals :

Condensators.JPG

gewone

Keramiske_kondensatorer.jpg

keramisch

Elektrolytkondensatorer.jpg

electrolyt

Tantalkondensatorer.jpg

tantaal

180px-Variable_kondensatorer.jpg

regelbare/variabele

Wat ik er tot nu van begrijp is dat er verschillende types zijn ,zoals de gewone condensator die overal in gebruikt kan worden,zoals voedingen,crossovers,electronische schakelingen.

Maar dat voor een keramisch of een tantaal dat niet zo is.

Waar worden deze dan in toegepast?

Een electrolyt condensator (volgens mij een Elco) word gebruikt in een electrische schakeling,maar niet in crossovers ?!?

Een tantaal condensator ook niet in crossovers,maar dan wel in?

Een keramische condensator herken ik ook wel en heb zulke wel gezien in versterkers en wellicht dan in een electrische schakeling van de voeding (denk ik) en in een electronische schakeling,zoals bv een phonoschakeling.

Ik begrijp verder dat gewoon en keramisch en tantaal en electrolyt het matriaal aangeeft oftewel de isolator en dat de keus die je hebt tussen de verschillende types dat weer heeft te maken met de karakterestiek en de capaciteit,toegelaten temperatuur,verlieshoek en de tolerantie.

Nu ga ik niet even deze 4 begrippen ook uitleggen,ff geen zin in en moet kunnen lijkt mij.

Ik meen te weten dat je een condensator 'paralel' als 'in serie' kunt toepassen,zoals in crossovers.

Maar hoe zit dan in een electrische schakeling of een electronische schakeling,kan je dan ook beide 'paralel en in serie' zetten?

Tot zover maar.

Er staat nog meer informatie op die condensator-link van Sodejuu en gaat over o.a vervangingcapiciteit,maar daar wil ik in een later tijstip gaarne op terug komen.

eerst maar eens zien of ik er wat van begrepen heb tot zover.

Dus mijne heren,gaarne u commentaar op dit bovenstaande en of het zo een beetje duidelijk is wat ik ervan heb verteld tot nu toe.

Met groet,

Edited by audiofreak

In mijn eerste post (pag 1) staat de elco uitgelegd. Ik denk dat daar ook een aantal andere vragen van je beantwoord zullen worden.

Ik meen te weten dat je een condensator 'paralel' als 'in serie' kunt toepassen,zoals in crossovers.

Maar hoe zit dan in een electrische schakeling of een electronische schakeling,kan je dan ook beide 'paralel en in serie' zetten?

Ik snap deze vraag niet helemaal. Bedoel je dat je condensatoren parallel en in serie kunt zetten? Dan is het antwoord JA. Wat bereik je ermee? In feite kun je de eigenschappen van 2 condensatortypes samenvoegen in 1 capaciteit. Bij het parallel schakelen van condensatoren mag je de capaciteiten bij elkaar optellen om de vervangingswaarde te bepalen. Voorbeeld: Je zet een elko van 1000

Wat ik bedoelde en tevens de vraag was was dat je een condensator zowel paralel maar ook in serie kan zetten en of dat ook opgaat in een electrische schakeling en ook in een electronische schakeling.

Maar ik snap je antwoord,want het kan dus in beide schakelingen.

Electrische schakeling zoals bv een voeding.

Electronische schakeling zoals een crossover.

De vervangingswaarde snap ik ook inmiddels en begrijp ook in ene (ja er beginnen kwartjes door te vallen :) ) dat een bv C1 de eerste condensator is in een schema en dat een weerstand een R is in een schema.Dat C2 dan de tweede condensator is in dat schema.

Ik begrijp ook van je dat een component in serie staat als er een ander component voor of achter staat en dat bij paralel het ernaast staat en dat je dat kan terug zien bij het lezen van een schema van bv een versterker of schakeling enz.

Electrische schakeling zoals bv een voeding.

Electronische schakeling zoals een crossover.

De begrippen electronisch en electrisch worden vaak door elkaar gehaald. In principe is alleen een ongestabiliseerde voeding een electrische schakeling. Ga je deze stabiliseren of uitbouwen, dan komt er al snel een actief component (transistor, fet, buis, opamp) om de hoek kijken en dan wordt die voeding een electronische schakeling.

Een crossover bestaat in feite uit een aantal passieve componenten (weerstand, condensator, spoel) en wordt derhalve een electrische schakeling genoemd. Een filter is een electronische schakeling zodra het filter actief gemaakt wordt. Een actief filter wordt voor de eindvesterker geschakeld omdat er anders te dure componenten in moeten.

;)

Hallo Audiofreak, waarom die "kleine" formaat elco's zoals die in electronische schakelingen gebruikt worden niet op crossover filters gebruikt worden,ligt aan het feit dat het rendement (verlieshoek) voor grotere stromen bij bepaalde frequenties heel laag is,simpelweg gezegd.Je hebt ongetwijfeld weleens het formaat v/e bi-polaire elco gezien in een X-filter?Neem de proef op de som:zet een kleine elco van bv 10 uF 16V in serie met een breedband speaker,en daarna een "grote" bi-polaire elco van dezelfde waarde uit een X-filter en beluister het verschil.Of vervang bv een tweeter condensator van bv 2,2uF door een elcootje van dezelfde waarde.

In een electronische schakeling hoeft er niet veel stroom te vloeien in sommige delen v/d schakeling,zeker in de signaalweg tussen twee versterkertrappen v/e voorversterker bv.(ook de signaalweg naar 0 of een voedingslijn),dus volstaat een kleine elco,met evt.//een "gewone"C. Bovendien zou het formaat v/d print te groot worden.

Twee C's anti-parallel of anti-serie heb je ook een bi-polaire,tantaals zijn heel inductie arm,maar ook slecht in een passief X-over filter vanwege rendement en polaire eigenschappen.

Okay sodejuu :

Heb het vele malen gelezen je laatste antwoord en ergens begrijp ik het wat je zegt,maar kan het nog niet even in mijn eigen woorden omzetten,want ergens haal ik die 2 begrippen van electrisch en electronisch nog door elkaar,dus ga ik het nog maar verder blijven lezen. :)

S.o.t.a :

Dat anti-paralel en anti-in serie begrijp ik niet,maar eerst even dat andere. :D

met B)

Edited by audiofreak

Beste audiofreak,

Een schakeling is electronisch zodra er een actief component (transistor, electronenbuis, FET, opamp) bij te pas komt.

Een schakeling is electrisch als deze uitsluitend bestaat uit passieve componenten (weerstand, condensator, spoel) al dan niet in combinatie met een electromechanisch component (schakelaar, relais, motor, lamp)

Het verschil tussen parallel en anti parallel is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van 2 elco's. Bij een elco zijn de polen (+ en -) aangegeven. Als je de elco's parallel zet, dan moeten normaal gesproken de + en de - van beide elco's dezelfe kant op staan. Idem bij serie, dan staan de + en de - ook dezelfde kant op.

Bij anti-parallel, wijden de + en - van beide elco's elk een andere kant op. Idem bij anti-serie.

In feite is een bipolaire elco niets anders dan 2 antiparallel geschakelde elco's in 1 behuizing.

Goedemorgen Sodejuu,

Het is weer duidelijk neergezet en begrijp het nu helemaal,zelfs de verwarring in het hoofd is verdwenen.

Komt vast van dat ik eens heel goed heb geslapen na weken. :)

Over dat bipolaire elco,daarvan had ik altijd wel begrepen van dat het 2 moest zijn vanwege dat bi twee (2) is.

Even samenvattend:

Misschien kan dit helemaal niet,maar dat hoor ik graag.

Het gaat nu even om of ik het goed begrijp.Een soort dubbelcheck dus.

Anti-in serie wil dus zeggen dat als je 2 elco's heb en je zet ze in serie achter elkaar, dan bij de 1e elco pak je de + en verbindt je door op de - van de 2e elco en bij de 1e de - op de + van de 2e elco.

Hoi Onno,

Je hebt het een beetje wazig omschreven. Ik zal het daarom in "tekenschrift" duidelijk proberen te maken (voor zover dat dit kan met de mogelijkheden van een knoppenplank)

[+ -] = elco

Serie:

[+ -] [+ -]

Anti-serie:

[+ -] [- +]

Parallel:

[+ -]

[+ -]

Anti-Parallel

[+ -]

[- +]

BTW, dat "bi" slaat niet op het aantal elco's maar op het aantal polen die de "voorkeur" hebben. Een gewone elco is uni-polair.

Een andere benaming voor een bipolaire elco is "non-polair", omdat deze niet poolgevoelig is. Als je een unipolaire elco verkeerd om aansluit, dan gaat ie zeer snel kapot en vaak met veel geweld, als het om een dikke gaat. Een non- of bi-polaire elco kun je niet verkeerdom aansluiten en zal daarom ook niet snel knallen.

Hoi Sodejuu,

Tja als ik het overlees mijn laatste post dan is het idd verwarrend.

Komt vast dat het vanochtend nog wel wat vroeg was en ik net wakker was,maar je tekenschrift is ook weer erg duidelijk.:)

Ik zal (hopelijk) vandaag het over elco's nogeens wat verder lezen,daar er nu alweer vragen opkomen.Eerst maar eens zien of ik de antwoorden kan vinden in de tekst over elco's.Dus zal ik Wikipedia ff raadplegen en nogmaals je verhaaltje over elco's op de 1e pagina nog eens terug lezen.

Ik moet ff kwijt dat ik het wel heel leuk vindt om op deze manier veel meer te weten te komen over techniek en electronica en dat het op deze manier met uitleggingen in lekentaal erg leerzaam is en hopelijk voor andere niet-techneuten ook,die dit topic ook lezen.

Dit is toch in mijn beleving even wat anders dan de technische taal die je soms vindt in andere topics als antwoord op een vraag of als uitlegging van iets technisch enz.

Maar ik begrijp ook wel een beetje dat dit topic voor een beetje doorgewinterde techneut zooooo simpel wellicht is.Toch blijf ik vragen om die doorgewinterde techneut vooral mee te lezen en OOK te reageren op een vraag en/of als aanvulling op een eerder gegeven antwoord.

Lees ik dit nu weer terug,vind ik het ook verwarrend weer wat ik schrijf.Hoewel gelukkig begrijp ik mezelf heel goed.:D:lol:

Het zal het weer zijn ,tis zooo warm vandaag. puf puf puf.

Ik meld me wel weer.

...in die zin dan dat tantaalcondensatoren ook een polariteit kennen... Verder gaat het om de gebruikte materialen in de condensator...

Een tantaalcondensator kenmerkt zich door een hoge capaciteit in een relatief klein volume. Verder zijn het geen schrikbarend geweldige condensatoren, maar in compacte voedingen kunnen ze een oplossing bieden.

Groet,

Bakmeel

In een van de eerste post op pagina 1 heb ik een aantal vragen neergezet met de bedoeling dat daar een antwoord op kwam.

De 1e vraag over condensators is voor mij wel beantwoord voor nu,maar zou graag zien dat de andere vragen ook beantwoord gaan worden.

Vandaar dat ik nu met mijn tweede vraag kom.

-Wat zijn weerstanden en wat doet het?

-Waar wordt het voor toegepast ?

-Waarom worden Alan Bradley weerstanden zo vaak genoemd op het internet en wat is dan de meerwaarde ervan? Is er een hoorbaar verschil ?

Zo dat zijn zomaar wat vragen.

Even ter herinnering:

De bedoeling is dat je het in lekentaal uitlegt in je eigen woorden,zodat een leek op technisch gebied het wel kan snappen en zo meer interresse krijgt in techniek en ervan leert.

Ik reken mezelf op technisch vlak ook tot de leken,dus ....

Met groet,