Jitze Posted 1 augustus 2006 Report Share Posted 1 augustus 2006 Over Weerstanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 augustus 2006 Report Share Posted 1 augustus 2006 Wat is eigenlijk een tantaalcondensator? Bovenop wat de anderen al schreven: -een elco, met tantaal als dielectricum -geen folie, maar een bros, gesinterd materiaal dat door zijn talrijke 'holten' een heel hoge inwendige oppervlakte / volume haalt -kan absoluut niet tegen overspanning -notoir onbetrouwbaar in schakelingen waarin geen enorme overspanningsmarge is voorzien Naims zitten vol tantaal. In satellieten vind je er geen een. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 augustus 2006 Report Share Posted 1 augustus 2006 Hallo Werner, Naast bovenstaande is wat tantaaltjes doet sneuvelen hoofdzakelijk een te hoge dI/dt. Bij een te hoge dI/dt slaan ze door en worden dan vrijwel altijd een kortsluiting. Juist daarom hebben ze in voedingen een slechte naam gekregen. Dat is niet de schuld van de tantaaltjes maar van de ontwerper die ze niet juist toepast. Het voordeel van tantaaltjes is hoofdzakelijk dat ze klein zijn, maar mits juist toegepast zijn ze erg betrouwbaar en verouderen ze niet. Tantaaltjes zijn elco's met een droog elektroliet dit in tegenselling tot gewone alu elco's met een nat elektroliet, wat op termijn uit gaat drogen. Er bestaan overigens ook kleine alu elco's met een gesinterd droog elektoliet. Iig horen tantaal elco's niet in de signaalweg van audiospullen. Ze vervormen nog veel meer dan gewone alu elco's in de signaalweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 1 augustus 2006 Author Report Share Posted 1 augustus 2006 (edited) Met behulp van de link van Jitze en nog wat zelf gegoogle ben ik tot zover gekomen : Een weerstand is een component die als eigenschap een electrische weerstand heeft. Electrische weerstand : vloeit er een electrische stroom door een materiaal,dan kan dat niet ongehinderd gebeuren,want er is energie voor nodig,dus de electrische stroom ondervindt een weerstand,vandaar electrische weerstand. Een weerstand heeft een vaste verhouding tussen de aangelegde spanning en de stroom die vloeit en dit noem je weerstandswaarde en betekent dus in welke mate de stroom hinder van ondervindt (weerstand). Je heb o.a. metaalfilm en koolstof weerstanden. De weerstandswaarde wordt gegeven in kleurcodes : zwart =0% bruin=1% rood=2% oranje=3% geel =4% groen=5% blauw=6% violet=7% grijs=8% wit=9% zilver=10% goud=5% Deze waardes staan in kleurenbanden op de weerstand zelf en hebben vaak 4,5 of 6 kleurbanden,waarvan de eerste 2 of 3 banden de waarde geven van de weerstand in Ohm. ( Ω ) De volgende kleurband geeft het aantal nullen aan wat achter de eerste cijfers komt.De daarop volgende band geeft de nauwkeurigheid oftewel de tolerantie aan waarmee de weerstand is gemaakt(zie hiervoor de bovenstaande kleurcodes met hun nauwkeurigheid (tolerantie) en de laatste band geeft de waarde aan van de weerstand door de temperatuur,als deze aanwezig is. Div weerstanden. Symbool in schema. Wat ik ook heb begrepen is dat er (klank)verschillen kunnen zijn tussen de diversen weerstanden. Hoe dat kan precies weet ik niet,maar ik heb het wel zo min of meer begrepen na wat gegoogle over Allan Bradley weerstanden. Na wat logisch nadenken kom ik op het volgende : Ik weet dat er klankverschillen zijn bij condensators,dus zo zou ik me kunnen voorstellen dat het heeft te maken met de koolstof of metaal (soort) wat men gebruikt ervoor? Maar ik kan dit volledig mis hebben,daarom zeg ik het met enige reserve. Je mag gaarne aanvullen en/of verbeteren. Met groet, Edited 1 augustus 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 De verschillen in weerstanden zitten hem ook hu weer in de gebruikte materialen, die invloed hebben op de parasitaire waarden. Wat de weerstand in de basis doet, neem ik nu voor bekend aan... zie anders pagina 1 van deze draad. Vroegah, toen de lucht nog schoon was en buizenversterkers nieuw, werden de meeste weerstanden gewikkeld. Men neme een stuk draad met een bekende weerstand per meter, en men wikkele een bekende hoeveelheid draad op een keramisch buisje. Op die manier konden weerstanden worden gemaakt met een vooraf berekende waarde. Maar, omdat ze om een buisje of staafje waren gewikkeld, werd het ook een beetje een spoel. Onbedoeld weliswaar maar helaas een eigenschap waar ze toen niet zo goed omheen konden. Bovendien veranderde de weerstand nogal door opwarming van buitenaf of door zichzelf. De weerstanden waren verre van ideaal. In de loop der tijd zijn de productieprocessen verbeterd, en hebben nieuwe materialen hun intrede gedaan (kooldraad, metaalfilm, thin film, thick film, enzovoort. Wat de specifieke eigenschappen zijn van Allen Bradley weet ik niet. Maargoed. Elke soort weerstanden heeft naast de weerstand een eigen set parameters die van invloed kunnen zijn op het signaal dat er doorheen komt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Het "probleem" bij weerstanden is eigenlijk meer de inductie die ze hebben door de manier van opbouw. Dale, Caddock, Allen Bradley en sommige Vishay weerstanden hebben door de manier van constructie een erg kleine eigen inductie. Daarom worden deze weerstanden bij voorkeur door audiofiele zelfbouwers gebruikt. Er is idd een klankverschil waarneembaar. Zo klinkt een standaard 1% metaalfilm weerstand van Philips wat aan de scherpe kant. Een koolfilm van Rohm klinkt dan net een stukje warmer, maar met iets minder detail. Toch worden de 1% metaalfilm weerstanden bij de vleet gebruikt, omdat ze het op zich niet slecht doen, betaalbaar zijn en makkelijk verkrijgbaar. Of een Vishay, Dale, Allen Bradley of Caddock beter klinkt, weet ik niet. Er zitten in mijn voorversterker alleen maar Vishay weerstanden. Ik heb ze echter nog nooit ingewisseld voor een andere topweerstand. Ik zou het eens kunnen doen door de instelling van de phonosectie met een ander type te doen. Ik heb er echter weinig behoefte aan omdat het zo al prima klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 augustus 2006 Author Report Share Posted 6 augustus 2006 Het "probleem" bij weerstanden is eigenlijk meer de inductie die ze hebben door de manier van opbouw. Dale, Caddock, Allen Bradley en sommige Vishay weerstanden hebben door de manier van constructie een erg kleine eigen inductie. Daarom worden deze weerstanden bij voorkeur door audiofiele zelfbouwers gebruikt. Er is idd een klankverschil waarneembaar. Zo klinkt een standaard 1% metaalfilm weerstand van Philips wat aan de scherpe kant. Een koolfilm van Rohm klinkt dan net een stukje warmer, maar met iets minder detail. Toch worden de 1% metaalfilm weerstanden bij de vleet gebruikt, omdat ze het op zich niet slecht doen, betaalbaar zijn en makkelijk verkrijgbaar. Of een Vishay, Dale, Allen Bradley of Caddock beter klinkt, weet ik niet. Er zitten in mijn voorversterker alleen maar Vishay weerstanden. Ik heb ze echter nog nooit ingewisseld voor een andere topweerstand. Ik zou het eens kunnen doen door de instelling van de phonosectie met een ander type te doen. Ik heb er echter weinig behoefte aan omdat het zo al prima klinkt. Zo had ik het ook inmiddels begrepen dat je door de manier van opbouw een lagere inductie heb en daarom ze geroemd zijn bij audiofielen. Dat dat een klankverschil kan geven is mij ook duidelijk,want als het met condensators ook zo is in klankverschillen((bv MKP of silver-oil),waarom dat niet zo zijn bij weerstanden. Dan zal het ook zo zijn bij verschillende diodes enz. Althans als ik vanuit mijn logica verder denk en dat doe ik nu.Wat trouwens niets wilt zeggen of zo'n betere condensator,weerstand enz ook een betere klank geeft,want dat is weer afhankelijk van alle andere onderdelen oftewel de combinatie van. Misschien wat kort door de bocht,maar liever zo dan een ellendig lang verhaal waar geen touw aan vast is te knopen. . En lekker laten zitten zou ik zeggen als je tevreden bent en dat ben je. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Een "basis" - vraag: Gezocht, maar niet gevonden: Hoeveel watt (bij hoeveel ohm) levert een (gemiddelde) phonotrap? Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Een "basis" - vraag: Gezocht, maar niet gevonden: Hoeveel watt (bij hoeveel ohm) levert een (gemiddelde) phonotrap? Groet, azh Antwoord: P=U*I=vermogen=spanning keer stroom. U=I*R=spanning=stroom keer weerstand. Vermogen kan dus geschreven worden als P=U*U/R. Bij een phonotrap: U=2mV en R=47000 Ohm. Reken maar uit... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Hoi Jacco, Ik denk dat het vermogen na de riaa correctie + spanningsversterking/vermogensversterking bedoeld wordt.Vermogensversterking is altijd bij phonotrappen aanwezig,gezien de aard en opbouw v/d meeste schakelingen ervan.Op de uitgang praten we over enkele honderden microWatts denk ik. Tenzij hij alleen passieve trafo's gebruikt,maar dat lijkt me niet gebruikelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Dank je, jerry en Jacco, Lang niet genoeg dus om de meest gevoelige (hoorn) speakers (107db, 17 ohm) op aan te sluiten. Zou grappig zijn. Zo min mogelijk fases in versterking lijkt me wenselijk, toch? Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Hoi Jacco, Ik denk dat het vermogen na de riaa correctie + spanningsversterking/vermogensversterking bedoeld wordt.[...] Ja Jerry, Op het moment van verzenden van het bericht realiseerde ik me dat ie dat bedoelde. Echter, toen werd er aan de bel getrokken en stond de visite voor de deur. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Lang niet genoeg dus om de meest gevoelige (hoorn) speakers (107db, 17 ohm) op aan te sluiten. Zou grappig zijn. Zo min mogelijk fases in versterking lijkt me wenselijk, toch? Toch is dat idee al oud: Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Ongeveer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts