RastaPhil Posted 22 juli 2006 Report Share Posted 22 juli 2006 Hoi Hear! Ik heb nog een paar zeer oude Philips breedbanders liggen: 20cm alnico's. Nu staat er een vergelijk van een 20tal breedbanders in de laatste issue van Hifi Hobby, en die Philipsen zijn er bij! De thielse parameters worden gegeven en een suggestie voor kast (100L = 43Hz -3dB) en correctienetwerk (470pf). Nu zoek ik een degelijk ontwerp voor zulke kasten. Als ik het een beetje begrijp kan je door de breedte van de baffle het dipje in de freq. karakteristiek (400Hz) verwijderen/verminderen. Bestaat er hear theorie over? Dus vraag: theorie rond kastontwerp voor breedbandls. Simpel, niet te exotisch graag! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Volgens mij is de theorie voor breedbanders niet anders dan voor gewone woofers. Misschien kun je op de website voor breedbandsystemen je licht opdoen: Single Driver Website Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Het ligt wat genuanceerder, datgene wat HH voorstelt is een gesloten kast met een high pass (bestaande uit 470 uF) op de breedbander. Hierdoor laat de speaker zich in een kleinere kast tot lagere frequenties dwingen. Dit gaat wel ten koste van het rendement. Door de baffle precies breed genoeg te maken kan je het verloop van 2pi naar 4pi afstraling en de daarmee gepaarde reductie in output op de luisteras (de beroemde bafflestep) precies zo leggen dat je het dipje onaangetast laat, maar de frequenties onder de frequentie waar deze dip ligt al wel reduceren door de bafflestep. M.a.w. je "boost" het dipje niet, maar reduceert de frequenties eronder. Daardoor heb je een netto een smooth verloop over. Er zijn wel wat vuistregels op internet te vinden voor het bepalen van deze frequentie, echter die zijn sterk vereenvoudigd. Ik zou gaan meten op een proefbaffle. Theorie over speakerbouw is niet 123 samen te vatten, maar om ietwat gevoel te krijgen voor de afstemming van een driver raad ik je Unibox aan (gratis excel blad) het model in deze sim is m.i. een stuk completer dan die in andere gratis programma's. Mocht je er niet te veel tijd aan willen vuil maken en zsm een prototype willen maken, dan zal een zuil waarbij de driver ongeveer 80 cm van de grond staat, de baffle >40 cm breed is en het interne volume op 100 meter ligt zeker volstaan. Vergeet niet dat je de hoge frequenties nog moet dempen met een serie zuigkring aangezien deze flink oplopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 23 juli 2006 Author Report Share Posted 23 juli 2006 Bedankt alvast voor deze reacties, voor de theorie/site en het voorstel van proefkast, ga eens in het atelier kijken wat voor panelen ik daar nog heb liggen, had al iets op het oog... bedankt, mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Hoi Hear! Ik heb nog een paar zeer oude Philips breedbanders liggen: 20cm alnico's. Nu staat er een vergelijk van een 20tal breedbanders in de laatste issue van Hifi Hobby, en die Philipsen zijn er bij! De thielse parameters worden gegeven en een suggestie voor kast (100L = 43Hz -3dB) en correctienetwerk (470pf). Nu zoek ik een degelijk ontwerp voor zulke kasten. Als ik het een beetje begrijp kan je door de breedte van de baffle het dipje in de freq. karakteristiek (400Hz) verwijderen/verminderen. Bestaat er hear theorie over? Dus vraag: theorie rond kastontwerp voor breedbandls. Simpel, niet te exotisch graag! mvg RastaPhil Waarom zet je ze niet in een open baffle wedden dat ze daarin geweldig presteren Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
weidok Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 Bedankt alvast voor deze reacties, voor de theorie/site en het voorstel van proefkast, ga eens in het atelier kijken wat voor panelen ik daar nog heb liggen, had al iets op het oog... bedankt, mvg RastaPhil Breedbanders Misschien staat hier wat bij ?? kijk bij de linkjes !!!! of hier Open Baffle succes .. lees wel wat je gaat bouwen en kijk eens op het forum van zelfbouwaudio.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 augustus 2006 Author Report Share Posted 15 augustus 2006 Gut, zo veel info! Ik zie tussen de bomen het bos niet meer! Maar wel z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts