Tijn Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Heb gisteren de binnenkant eens bewonderd van mijn Isophon Vertigo luidsprekers. Zag er allemaal netjes uit. Er is duidelijk niet bezuinigd in die tijd op onderdelen. De binnenbekabeling is ook van redelijke kwaliteit. Schat 1,5mm2 afgeschermde kabels. Echter wel verbonden met kabelschoentjes aan de Units. Waar ik dan dus gelijk jeuk van krijg Omdat er dan toch gesoldeerd moet gaan worden, overweeg ik om gelijk de hele binnenbekabeling te vervangen door een betere kabel. De set bestaande uit: Wadia 860X, Mark Levinson 332 en Heavens Gate bekabeling. De electronica en kabels zijn uitgekozen voor een zo neutraal mogelijk karakter. Echter het geluid is soms aan de 'donkere ' kant. Mis de helderheid af en toe. Nu weet ik dat je niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 We hebben het over deze indrukwekkende speaker http://www.acoustic-consulting.de/img/v_sc_gr.jpg http://www.discussion-corner.de/catalogue/...on_Vertigo.html Ik zou het lekker zo laten. Isophon is inderdaad een merk die niet beknibbeld en kwalititatief bij de top hoort. Ik zou hooguit de kabelschoentjes eens goed schoon maken (wellicht vervangen door vergulde expemplaren, te koop bij Conrad ). Zeld solderen (tenzij je een temperatuur geregelde 50 of liever 80 watt soldeerstation hebt en genoeg soldeervaardigheid) is niet zonder risico. Op de woofers is het moeilijk een goede verbinding te krijgen (ivm de grote metaal massa). En dan ben je beter af met goede kabelschoenen (soldeer zelf geleid matig) . Op de tweeters bestaat de kans dat de bedrading van de dome zelf loslaat als je te lang verwarmt. Ander kabels is gerommel in de marge naar mijn menig. Ik maak mijn speakers zelf en dan gebruik ik intern en extern dezelfde bekabeling, maar dit is puur voor het gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Ik weet uit eigen ervaring dat bestaande bekabeling vervangen en, goed solderen, de weergave van je l.s. zeer ten goede kan komen. Ik heb daar destijds de type III van J.K. voor gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 't Mooiste is om in de kast dezelfde snoertjes te gebruiken als buiten de kast, vanzelfsprekend via een soldeerverbinding: bij mij scheelde dat idd veel. Aan de andere kant is voor het standpunt van Duck-Twacy ook wel wat te zeggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Hallo, Ik heb in mijn zelfbouw boxen ooit de "van den Hul snowline" vervangen door de "Analysis plus oval 12". Dat was een enorme verbetering. Op het hoog heb ik twee x twee dunne 0,4 mm zilverdraadjes zitten. Voor mij een fijne combinatie. Overigens gebruik ik de "Analysis oval 8" als spekerkabel (extern) Misschien heeft dat er iets mee te maken?! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 23 juli 2006 Author Report Share Posted 23 juli 2006 bedankt voor jullie visie en tips. Het is inderdaad vrij lastig te bepalen wat nu het goede is. Een speakerkabel kun je veel makkelijker vervangen, dan wanneer je je hele speakerbinnenbekabeling hebt vervangen en gesoldeerd. Ikzelf heb wel goede ervaringen met het vervangen van binnenbekabeling. Wellicht dat het handig is om het aan de makers van Isophon zelf eens te vragen. Ik dacht overigens dat kabelschoentjes slechte geleiders waren sowieso, maar dat blijkt dan wel mee te vallen dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Echter het geluid is soms aan de 'donkere ' kant. Mis de helderheid af en toe. Beste Tijn. Als ik naar de uitstekende componenten van jouw set kijk, betwijfel ik ten zeerste of het doorsolderen jouw probleem oplost. Okee, er zal wat verschil zijn. Maar dit zal marginaal zijn. Als je werkelijk een wat pittiger klankbeeld wilt, denk ik dat je dat op componentniveau moet oplossen. En ik denk dat ik wel weet welke. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 23 juli 2006 Author Report Share Posted 23 juli 2006 wat denk jij dan wat ik moet gaan vervangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 wat denk jij dan wat ik moet gaan vervangen? Wel, als ik naar de speakers kijk en naar het aantal units(waaronder 3 tweeters) verwacht ik daar in ieder geval een gedetailleerde hoogweergave van. Maar goed, ik ken deze speaker niet echt dus ik kan me makkelijk vergissen. Voor hetzelfde geld heeft de fabrikant deze speaker een tam klankbeeld meegegeven. Maar nogmaals; daar ziet deze speaker niet naar uit. Ik zou ze laten staan. De ML staat boven alle verdenking. Die voegt niets toe en laat niets weg. Diverse reviews van gelezen en uit niets blijkt dat deze amp ook maar iets met jouw probleem te maken heeft. Ik zou 'm laten staan. Dan de bron van jouw systeem; de Wadia. Tja, in feite een fantastische speler. Maar misschien is 'ie wat te rustig/laid back voor jou. Ik zou in jouw geval een gelijkwaardige speler lenen bij een dealer of een vriend ofzo. Leg in de winkel uit wat je probleem is en wat je wilt. Ga dan thuis luisteren naar de verschillen. Misschien is dit een oplossing. Misschien heb ik het helemaal mis. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 23 juli 2006 Author Report Share Posted 23 juli 2006 tja is een lastige....ik heb er ook een aragon versterker en een Jeff Rowland op gehad. De Aragon klonk eigenlijk net als de ML wat aan de donkere kant. De JR daarentegen klinkt behoorlijk helder. Wat wel ten goede kwam icm de speaker. Maar deze had niet genoeg drive om de speakers aan te sturen. 7 units, waarvan 2x32 cm woofers die naar 1,7 ohm zakken. Vandaar de ML die geen moeite heeft met de speakers. Maar misschien is het wel een goed idee om eens een andere speler te proberen. Zo kom je uiteindelijk wel bij het 'probleem' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 juli 2006 Report Share Posted 23 juli 2006 Als je de ML vervangt door een JR onstaat een geluidsbeeld dat je zou willen, alleen met wat meer drive, in dat geval lijkt het me weinig logisch aan de speakers te gaan sleutelen of zoals werd aangeraden een andere cd speler te proberen. Het lijkt me evident dat de bovenverdenking geplaatste ML toch de zwakke schakel zou kunnen zijn leg het probleem eens voor aan de heren van AudioExcellence, zijn oa ook dealer van ML en hebben zeer veel ervaring met alternatieven hiervoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 23 juli 2006 Author Report Share Posted 23 juli 2006 Als je de ML vervangt door een JR onstaat een geluidsbeeld dat je zou willen, alleen met wat meer drive, in dat geval lijkt het me weinig logisch aan de speakers te gaan sleutelen of zoals werd aangeraden een andere cd speler te proberen.Het lijkt me evident dat de bovenverdenking geplaatste ML toch de zwakke schakel zou kunnen zijn leg het probleem eens voor aan de heren van AudioExcellence, zijn oa ook dealer van ML en hebben zeer veel ervaring met alternatieven hiervoor. Ja zit natuurlijk ook weer wat in Jitze. Het blijft soms puzzelen om de set in balans te krijgen. Wat ik er niet bij had vermeld in eerste instantie is dat de kabels , met name de speakerkabel nog ingespeeld moet worden. Heavens Gate raad aan om de kabel 100 uur in te spelen . Zit nu ongeveer op de helft. Wellicht loont het , om de kabels geheel in te spelen en dan het eindresultaat te beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 tja is een lastige....ik heb er ook een aragon versterker en een Jeff Rowland op gehad. De Aragon klonk eigenlijk net als de ML wat aan de donkere kant. De JR daarentegen klinkt behoorlijk helder. Wat wel ten goede kwam icm de speaker. Maar deze had niet genoeg drive om de speakers aan te sturen. Is bi-ampen een optie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Laat eerst die 100 uur maar voorbij gaan en ga daarna nog eens opnieuw luisteren.Dikke kans dat het dan allemaal beter klinkt in je oren. Inspelen... is voor mij geen onbekend fenomeen,mijn speakerkabels (Twisted Pair Design 'Ascent' ) deden er ruim 300 uur over,voordat ze op klank waren. Inspelen is een woord wat bij sommige van ons nogal wat vraagtekens oproept en sommige zelfs trikkert. Wellicht dat we daarom meer over 'gewenning' spreken.Kortom laat alles maar eerst even wennen aan elkaar. Soms wil het verschuiven van je speakers ook nog weleens helpen. (meer naar achteren of meer naar voren ,wel of geen toe-in. Laats was ik bij een mede-forummer en bij hem was er teveel aan hoog en een mid wat wat verstopt zat.Door de speakers ietsje naar voren te schuiven werd het geluidsbeeld in ene meer open en zachter in het hoog en hiermee werd de klankbalans beter.Nog niet optimaal,maar dat heeft weer met de gebruikte versterker te maken en dat is weer een ander verhaal. Dus even op een rijtje: 1- Eerst je 100 uur afwachten voordat je serieus gaat luisteren. 2- Met je speaker plaatsing beetje spelen. (naar voren / naar achteren) (wijder uit elkaar of dichter bij elkaar) 3- Wel of geen toe-in draaien van je speakers. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 juli 2006 Author Report Share Posted 24 juli 2006 Ik ga op mijn eigen ervaringen af en op het advies van de fabrikant. Dus geef ik de kabels nog even de ' tijd' . Hier valt inderdaad wel weer een nieuwe Topic van te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 juli 2006 Author Report Share Posted 24 juli 2006 tja is een lastige....ik heb er ook een aragon versterker en een Jeff Rowland op gehad. De Aragon klonk eigenlijk net als de ML wat aan de donkere kant. De JR daarentegen klinkt behoorlijk helder. Wat wel ten goede kwam icm de speaker. Maar deze had niet genoeg drive om de speakers aan te sturen. Is bi-ampen een optie? Is inderdaad een optie, Maar ik speel rechtstreeks vanuit de Wadia op de ML. Zou er dus een voorversterker tussen moeten die het niveau handhaaft. Lijkt me een lastige en ook dure opgave Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Zijn de ML en de JR met elkaar vergeleken met dezelfde kabels ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 juli 2006 Author Report Share Posted 24 juli 2006 Ja Jitze, alles hetzelfde. Kabels etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Waarom zijn mijn berichten verwijderd? Wat was er mis met die berichten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 juli 2006 Author Report Share Posted 24 juli 2006 Ik heb niks verwijderd...vraag me af hoe iemand anders dat dan kan doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Ik heb niks verwijderd...vraag me af hoe iemand anders dat dan kan doen? Het is verplaatst naar offtopic zag ik net. Vraag me niet waarom, want het is toch echt geen offtopic onderwerp, lijkt me... Het beheer kan topics verplaatsen trouwens. Verder niemand... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 juli 2006 Author Report Share Posted 24 juli 2006 ok henri, dat zal dat t wel zijn. Ik vind dat iedereen zijn mening mag geven. en dacht inderdaad dat het geen offtopic was.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Ja Jitze, alles hetzelfde. Kabels etc. Welnu lijkt mij het probleem volstrekt duidelijk, je kabels zullen echt niet dit soort verschillen gaan wegpoetsen, kijk nog maar eens naar de ML Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 ok henri, dat zal dat t wel zijn. Ik vind dat iedereen zijn mening mag geven. en dacht inderdaad dat het geen offtopic was.... Beste Tijn, In eerste plaats mijn complimenten voor je fraaie weergevers Dat moet inederdaad kunnen knallen en tegelijkertijd zeer subtiel zijn. De Wadia direct op de eindversterker spreekt me erg aan. Denk dat daar geen enkele pre-amp tegenop kan. Ik zou dus toch eens een andere eindversterker proberen. Ik ken ML erg goed. Ik erken de mooie dingen die deze versterker kan doen. Echter ik erken ook de dingen die ik minder vind. En een van die dingen is konstant het gevoel hebben dat ie een voetje op de rem houdt. Een laagimpuls moet een strakke droge drukgolf zijn. Een kickdrum is massa en dat moet je voelen! zeker emt zo'n systeem. En op de een of andere manier kan ML dat niet. Ik heb zelf ook diverse ML versterkers geprobeerd op mijn grote systeem. Kijk eens uit naar: Krell Bryston Gryphon Die kunnen dat wel en tegelijkertijd ontzetten subtiel zijn Of ook heel fraai!! hou de ML en zet een Crown K2 op het laag. Geloof me je weet niet wat je overkomt! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 24 juli 2006 Author Report Share Posted 24 juli 2006 Beste Bas, bedankt voor je compliment! Als eerst moet ik er bij vermelden dat hier wel over nuance verschillen gaat. De ML is zeer zeker een mooi ding. Ben er verder ook dik tevreden over, wat deze doet met bijv de controle, plaatsing, diepte, breedte enz. Daarbij overtreft hij ( of zij de JR gewoon. Zou ook niet terugwillen. Qua dynamiek en kracht ben ik ook erg te spreken. De luisterkamer is niet al te groot. Ik ben zelfs bang, dat wanneer ik er een Krell o.i.d op aan sluit dat t wel eens te veel van t goede zou kunnen gaan worden!!! De kleine Aragon zette soms al wat (te) dik aan in het laag. Eigenlijk een kleine Mini Krell:) Maar mij motto is ook proberen, dus charter ik eens een stevige eindbak!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts