Jump to content

Isophon Vertigo

Tijn
 Share

Recommended Posts

Beste Bas,

bedankt voor je compliment! Als eerst moet ik er bij vermelden dat hier wel over nuance verschillen gaat. De ML is zeer zeker een mooi ding. Ben er verder ook dik tevreden over, wat deze doet met bijv de controle, plaatsing, diepte, breedte enz. Daarbij overtreft hij ( of zij :) de JR gewoon. Zou ook niet terugwillen. Qua dynamiek en kracht ben ik ook erg te spreken. De luisterkamer is niet al te groot. Ik ben zelfs bang, dat wanneer ik er een Krell o.i.d op aan sluit dat t wel eens te veel van t goede zou kunnen gaan worden!!! De kleine Aragon zette soms al wat (te) dik aan in het laag. Eigenlijk een kleine Mini Krell:) Maar mij motto is ook proberen, dus charter ik eens een stevige eindbak!!

Beste Tijn,

Probeer eens een Crown K2 op het laag. Hij is in de states voor relatief weinig nieuw te krijgen. Hij heef teen waanzinnige druk in het laag. Maar omdat ie zo extreem onder controle is (iets waar bijna geen enkele eindtrap ook geen krell! tegenop kan) grijpt het nooit naar de keel of wordt eht ervaren als "te veel" Een ander voordeel is dat ie gain regelaars heeft dus je het laag naar smaak kan instellen. Hij is exteem zuinig en verbruikt nauwelijks energie.

Ik weet zeker dat een bandpass systeem als jou Isophons geweldig gaan met een Crown K2 op het laag.

Hij is hier al langer bekend maar toch. Lees deze review ook eens CROWN K2

Een google er maar eens op. Dan zul je zien dat er meerdere audiofielen hem ontdekt hebben ;)

Je kunt voor zo'n 30 a 40 euro per dag een Crown K2 huren bij een proaudio verhuur bedrijf. He enige wat je nodig hebt zijn audiofiele Y splitters voor je Wadia uitgang. Maar die maak ik graag voor je ;)

Voor de duidelijkheid. Je ML blijft dus op het midden-hoog ;)

Groeten,

Bas

Geeft niks Bas, vind t allang leuk dat je meedenkt en je ervaringen deelt. Wie weet wat voor toekomst plannen ik nog krijg :)

Wat ik heb gemerkt aan het begin van deze topic, is dat er een aantal voor en tegenstanders zijn m.b.t het vervangen van de Binnenbekabeling. De speakers zijn al op een respectabele leeftijd, plus , minus 10 jaar. Het

@ Tijn:Als je de binnenbedrading van je luidsprekers wilt vervangen raad ik je aan om de nieuwe bedrading te voorzien van kabelschoentjes.Zo raken de onderdelen in je luidspreker in ieder geval niet oververhit,en mocht je niet tevreden zijn kan je zo de oude bedrading weer terugzetten.In mijn ogen is een aangeknepen kabelschoentje ook een betere aansluiting dan een soldering.Bij een kabelschoentje heb je een veel hogere contactdruk op de geleider,wat de overgangsweerstand verminderd.Bij een soldering is er wel contact tussen de geleider en de aansluiting,maar dat is maar gering.De rest van het signaal zal door het soldeer moeten gaan,en soldeer is niet een al te beste geleider.

Alleen is het misschien wat lastig om goede kabelschoentjes te vinden en zo'n tang om ze aan te knijpen.

Idd Henrie,

Maar een krimpverbinding moet wel goed met het juiste gereedschap gemaakt worden. Dus niet met zo'n blikken krimptang van de Gammel of de autoshop.

Een goede krimpverbnding is gasdicht en maakt een puur metallische verbinding en is idd betrouwbaarder dan solderen en heeft bovendien een lagere overgangsweerstand dan solderen.

@ Andre,

Als goed kijkt zie je in versterkers dat de verbindingen van aansluitdraden toch veelal met krimpverbindingen gemaakt zijn.

;)

Euh  Bas, ik meen dat Tijn iets helderheid miste. Te donker klinken.

Met alle respect, maar volgens mij ben je met de verkeerde kant bezig. :unsure:  ;)

ehhhh.... oeps :D

Maar mijn statement blijft :D

Groeten,

Bas

Maar van strakker laag kan de rest van je geluid ook opknappen, meer detail etc.

Ikzelf denk aan een verzilverde kabel

Dan zou ik gewoon eens 2 zilveren kabeltjes aan je tweeters solderen, misschien helpt het wel.

Een speaker kan door een fabrikant nog zo "afgewogen" afgesteld zijn, het moet ook je smaak zijn natuurlijk.

Ik heb onlangs een mailtje gestuurd naar de heren van Isophon , over het wel of niet vervangen van de interne bekabeling van mijn Isophon Vertigo. Misschien interessant om hier het antwoord te plaatsen :

inner-wiring is always something critical because we designed and tuned the Vertigo with the used wires. So any other wire may tilt the sound but it is unprecitable in which direction. But I consider it nearly impossible to change the wires inside the Vertigo but that is due to your abilities.

Best regards,

Dr. Roland Gauder

Met andere woorden: hij heeft liever dat je er af blijft. Het mocht eens een stuk beter klinken. ;)

Koop een stuk type III van J.K., en je weet niet wat je hoort. :)

De geconstateerde verschillen bleken toch niet echt van de kabel af te hangen ?

:(

Wat ik constateerde was, dat het vervangen van de standaard stranded bekabeling door de (koper verzilverd) solid core type III van J.K. een geweldige upgrade was. :)

Het grappige is dat ik sinds kort Soundcare spikes onder de Isophons heb. En vind de speaker nu meer in balans klinken, zo ook een minder 'donkere' klank. Waarschijnlijk worden de resonanties van de 2x32cm woofers veel beter afgevoerd. Lijkt wel of er minder kleuring optreed.

Dat kan best kloppen.Ikzelf heb B&W 804S en daar gebeurd hetzelfde.Staan deze plat op de vloerbedekking,dan wordt het laag wat wollig en het hele geluidsbeeld wat donkerder/onduidelijker.Op spikes,door de vloerbedekking heen en onbeweeglijk komt het veel meer in balans.Het laag wordt wat minder vol,maar wel strakker en het midden en hoog wordt helderder.Heeft volgens mij te maken met de beweging van de gehele luidspreker.Dus je kan proberen om ze zo vast mogelijk op te stellen.Wordt wat lastig als je laminaat hebt(dan moet je de spikes eigenlijk door het laminaat heen doen,zodat ze op het kale beton staan),heb je vloerbedekking,dan is het een kwestie van de spikes er doorheen drukken,op het beton.En daarna de spikes goed afstellen,dat de luidspreker niet meer kan bewegen.Is denk ik een stuk eenvoudiger dan het vervangen van de binnenbekabeling.

Zelf denk ik namelijk dat die 2 woofers van 32 cm de hele luidspreker aardig in beweging kunnen brengen.Ze zetten zich als het ware af tegen de lucht en duwen zo de kast naar achteren.De spikes zorgen natuurlijk ook voor een betere ontkoppeling.

Wat ik constateerde was, dat het vervangen van de standaard stranded bekabeling door de (koper verzilverd) solid core type III van J.K. een geweldige upgrade was. :)

dit soort upgrades ben ik heel erg huiverig voor, verzilverd of vertind draad brengt meer kwaad dan goed, is mijn ervaring, soms lijkt het of je in hoog-midden en hoog meer informatie krijgt, goed luisteren zou het meer vervorming kunnen zijn ?

In elk geval is een draadje uit

Dat kan best kloppen.Ikzelf heb B&W 804S en daar gebeurd hetzelfde.Staan deze plat op de vloerbedekking,dan wordt het laag wat wollig en het hele geluidsbeeld wat donkerder/onduidelijker.Op spikes,door de vloerbedekking heen en onbeweeglijk komt het veel meer in balans.Het laag wordt wat minder vol,maar wel strakker en het midden en hoog wordt helderder.Heeft volgens mij te maken met de beweging van de gehele luidspreker.Dus je kan proberen om ze zo vast mogelijk op te stellen.Wordt wat lastig als je laminaat hebt(dan moet je de spikes eigenlijk door het laminaat heen doen,zodat ze op het kale beton staan),heb je vloerbedekking,dan is het een kwestie van de spikes er doorheen drukken,op het beton.En daarna de spikes goed afstellen,dat de luidspreker niet meer kan bewegen.Is denk ik een stuk eenvoudiger dan het vervangen van de binnenbekabeling.

Zelf denk ik namelijk dat die 2 woofers van 32 cm de hele luidspreker aardig in beweging kunnen brengen.Ze zetten zich als het ware af tegen de lucht en duwen zo de kast naar achteren.De spikes zorgen natuurlijk ook voor een betere ontkoppeling.

Ben blij dat je mijn ervaring wat deelt. Denk dat resonanties soms een onderschatte invloed kunnen hebben op de totaliteit van het geluidsbeeld. In eerste instantie denk je niet dat het resonanties zijn die het geluid wat een donker tintje kunnen geven. Maar soms kom je er bij toeval achter :) Toeval heb ik vandaag een andere eindbak geprobeerd.....Een oude Onkyo M502..puur om te kijken of er ook verschil was, met name op het gebied van helderheid..Verschil was er sowieso...gelukkig maar:) De Onkyo deed zijn best:) Maar vond de Onkyo absoluut niet helderder klinken dan de ML. Integendeel eigenlijk.

dit soort upgrades ben ik heel erg huiverig voor, verzilverd of vertind draad brengt meer kwaad dan goed, is mijn ervaring, soms lijkt het of je in hoog-midden en hoog meer informatie krijgt, goed luisteren zou het meer vervorming kunnen zijn ?

In elk geval is een draadje uit

Er zijn vele fabrikanten die een verzilverde draad gebruiken, schijnbaar levert dit meer detail, echter goed luisteren levert als resultaat dat er meer vervorming in - mid - hoog optreedt, de JK kabels heb ik - ook de interlinks - ooit mogen beluisteren.

Ben een voorstander van draadjes van 1 materiaal, ook legeringen doen het niet goed, hebben net als de verzilverde soortgenoten wel een bijzonder karakter.

;)

Er zijn vele fabrikanten die een verzilverde draad gebruiken, schijnbaar levert dit meer detail, echter goed luisteren levert als resultaat dat er meer vervorming in - mid - hoog optreedt, de JK kabels heb ik - ook de interlinks - ooit mogen beluisteren.

Ben een voorstander van draadjes van 1 materiaal, ook legeringen doen het niet goed, hebben net als de verzilverde soortgenoten wel een bijzonder karakter.

;)

En wat zou jij aanraden, puur zilver of puur koper en, wat voor dikte? B):)

Gezien het prijsverschil ga ik voor koper, gebruik de litze draad waarvan filterspoelen worden gewonden, vele speakers hebben hiervan al meters op 't filter zitten, doet 't net als die spoelen, vreselijk goed.

Een weergave vrij van spektakel, muziek heel gewoontjes goed weergegeven.

;)

NB gezien de geringe lengte en de vrij kleine stromen die er lopen, hoef je je over dikte ook niet zo heel erg veel zorgen te maken, weerstand speelt nauwelijks een rol.