Jump to content

Magnepans modificeren

Erjee
 Share

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met het modificeren van Magnepan speakers?

Zelf heb ik stevige, metalen voeten die m'n MG12 QRSEs stevig rechtop zetten.

Dat bleek het laag en de afbeelding ten goede te komen.

Op het MUG is te lezen dat het wisselfilter van de goedkopere Magnepans bij voorkeur te verbeteren is.

Zelf ben ik wat huiverachtig om zomaar wat componenten te vervangen door duurdere of grotere.

Wie heeft er wel al aan het wisselfilter zaken gewijzigd? En wat heb je daarbij gedaan?

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Met :) groet,

Erjee

...Zelf ben ik wat huiverachtig om zomaar wat componenten te vervangen door duurdere of grotere.

Als je er voor zorgt dat de aanpassingen niet onomkeerbaar lijkt het me toch niet zo'n groot risico om een en ander te modificeren.

Geen idee wat de kwaliteit is van de componenten die in het filter zijn verwerkt maar er zijn meestal toch wel wat mogelijkheden om de boel te 'verbeteren'. Bijvoorbeeld door de seriecondensatoren in het hoog te vervangen door MKP, of als het al MKP is, ze te vervangen door condensatoren van een wat exotischer materiaal of comlexere opbouw. Voor de seriespoelen in het laag zou je laagohmige trafokernspoelen kunnen kiezen, de versterker heeft dan nog meer controle over de luidsprekers.

Maar bedenk wel dat het lang niet altijd zo is dat duurdere en theoretisch betere componenten ook beter presteren in het gehele ontwerp.

Wie heeft er ervaring met het modificeren van Magnepan speakers?

Zelf heb ik stevige, metalen voeten die m'n MG12 QRSEs stevig rechtop zetten.

Dat bleek het laag en de afbeelding ten goede te komen.

Op het MUG is te lezen dat het wisselfilter van de goedkopere Magnepans bij voorkeur te verbeteren is.

Zelf ben ik wat huiverachtig om zomaar wat componenten te vervangen door duurdere of grotere.

Wie heeft er wel al aan het wisselfilter zaken gewijzigd? En wat heb je daarbij gedaan?

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Met  :)  groet,

Erjee

Interessant, wat voor steviger voeten zijn dat? Die van Mye toevallig? Vooral het "stealth" ontwerp is fraai; geen voetjes meer in beeld. Is er iemand die deze standaards uit Canada over heeft laten komen?

Betere standaards zouden voor een "strakkere" weergave moeten kunnen zorgen. Dat lijkt me ook niet onlogisch, aangezien mijn 1.6-jes op fabrieks-voetjes bij een zacht briesje al staan te wuiven in de wind ;)

Verder ben ik ge

Vervang even simpelweg de zekeringen door stukjes kwaliteits-speakerkabel, dit heeft een aanzienlijke positieve invloed op de klank. Ik heb hier indertijd vele maanden mee gespeeld, zonder problemen (en soms ook zonder de volumeknop te sparen)

gr <_<

Beste Magnejan,

Fons heeft gelijk v.w.b. die zekering; Die kun je gerust bypassen met een stuk koperdraad.

Ik ga ervan uit dat je versterker niet snel in de clip gaat en dat je wel kunt horen als je speakers overbelast worden.

Die zekering is typisch Amerikaans; bedoeld om randdebielen te beschermen tegen hun eigen domheden. :rolleyes:

Resolutie in het hoog zal toe nemen.

Which reminds me; ik moet de mijne ook nog bypassen.

Als je me je email adres PM't, kan ik je foto's mailen van de voeten van m'n Maggies. Heel gemakkelijk zelf te (laten...) maken! :D

Helaas ben ik ook voorzien van twee linker handen, maar een goeie kennis van me met veeel verstand van wisselfilters heeft aangeboden te helpen bij het samenstellen van een verantwoorde upgrade!

Zal niet iets worden van de komende paar dagen, maar ik hou jullie op de hoogte!

In de tussentijd zijn jullie tips nog stees meer dan welkom!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

• 2 weeks later...