Jump to content

DVD versus CD

Longlane
 Share

Recommended Posts

Hallo beste mensen,

Ik ben nog van de oude stempel. Ten Years After, Onkyo CD speler, Harmen Kardon Citation X-II, Elipson, Marantz DVD.

Heb mezelf een beamer en een muziek DVD van Pink Floyd kado gedaan.

Alsof ik naar een AM zender luister. Dramatisch.

Tijd voor een algehele update dus. Echter ik ben lang niet buiten geweest. Surround, 5.1, 6.1 home-theater het zegt me allemaal weinig.

Om te beginnen begrijp ik dat er geen DVD bestaat met de geluidskwaliteit van een CD. Welke DVD benadert dan de kwaliteit van een CD?

Naast mijn Marantz DVD heb ik nog Harry Barry DVD speler (29,00 Mediamarkt) omdat Marantz 6 van de 10 films met horten en stoten weergeeft. Harry Barry speelt alles.

Welke voor- en eindversterker geven het al-oude stereo geluid met optie voor 5.1 of 6.1?

Hoe weet ik of versterkers en DVD's hiervoor geschikt zijn?

Woofer, center- en rear speakers moeten die matchen met de frontspeakers (complete set?)

En kan ik gewoon op de spartaanse manier nog stereo beluisteren?

Ik heb een budget van 10.000,00 Euro en ben van plan gebruikt te gaan kopen. Immers de prijzen zijn lager waardoor je ook sneller weer wat anders koopt ter verbetering.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes

... Ed

Hello Longlane,

Dit zijn natuurlijk veel vragen tegelijk. Je moet je eerst de vraag stellen wat belangrijk is voor jou, muziek of film. Ben je een echte muziek liefhebber en kijk je maar af en toe een film zou ik nog steeds stereo aanraden omdat de geluidskwaliteit beduidend beter is. Als je hetzelfde wilt bereiken met homecine kost het al een stuk meer. Je moet eveneens ook investeren in 5,6,7 speakers ipv 2.

Je hebt natuurlijk wel een budget vooropgesteld waar je wel wat met kunt kopen. Dus heb je veel keuze, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt. Best kan je zelf eens een winkel binnenstappen en een paar zaken beluisteren zodat je weet wat je wel of niet wilt. Er zijn wel een aantal merken die redelijk goed scoren op zowel audio als film Enkele bekende merken zijn ongetwijfeld Arcam, Primare, Classe, Rotel en nog een aantal andere.

Je zult ook moeten zorgen dat speakers en versterker matchen qua geluid. Ik zou zelf opteren voor 5,6,7 dezelfde speakers, omdat elke speaker een specifieke klank geeft. Als je combineert ga je dit ongetwijfeld horen. Al blijven de front en center speaker wel de belangrijkste.

Er is eigelijk maar 1 soort DVD, dus geen enkele komt in de buurt van een goede CD. Je hebt nog wel 2 alternatieve (SACD, DVD-A). Welke het beste is, is blijkbaar afhankelijk van persoon tot persoon :rolleyes: . Hoelang deze type nog gaan blijve bestaan?? Want binnenkort wordt blu-ray de standaard. En er zal nog wel eens veranderd worden en ... cd blijft bestaan :P . Ik zou dan ook aanraden om een goede dedicated cd-speler te kopen voor muziek en nog een degelijke alleseter voor dvd, sacd, dvd-a, ...

Veel plezier met je zoektocht

Kurtje

Hello Longlane,

Dit zijn natuurlijk veel vragen tegelijk. Je moet je eerst de vraag stellen wat belangrijk is voor jou, muziek of film. Ben je een echte muziek liefhebber en kijk je maar af en toe een film zou ik nog steeds stereo aanraden omdat de geluidskwaliteit beduidend beter is. Als je hetzelfde wilt bereiken met homecine kost het al een stuk meer. Je moet eveneens ook investeren in 5,6,7 speakers ipv 2.

Je hebt natuurlijk wel een budget vooropgesteld waar je wel wat met kunt kopen. Dus heb je veel keuze, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt. Best kan je zelf eens een winkel binnenstappen en een paar zaken beluisteren zodat je weet wat je wel of niet wilt. Er zijn wel een aantal merken die redelijk goed scoren op zowel audio als film Enkele bekende merken zijn ongetwijfeld Arcam, Primare, Classe, Rotel en nog een aantal andere.

Je zult ook moeten zorgen dat speakers en versterker matchen qua geluid. Ik zou zelf opteren voor 5,6,7 dezelfde speakers, omdat elke speaker een specifieke klank geeft. Als je combineert ga je dit ongetwijfeld horen. Al blijven de front en center speaker wel de belangrijkste.

Er is eigelijk maar 1 soort DVD, dus geen enkele komt in de buurt van een goede CD. Je hebt nog wel 2 alternatieve (SACD, DVD-A). Welke het beste is, is blijkbaar afhankelijk van persoon tot persoon :rolleyes: . Hoelang deze type nog gaan blijve bestaan?? Want binnenkort wordt blu-ray de standaard. En er zal nog wel eens veranderd worden en ... cd blijft bestaan :P . Ik zou dan ook aanraden om een goede dedicated cd-speler te kopen voor muziek en nog een degelijke alleseter voor dvd, sacd, dvd-a, ...

Veel plezier met je zoektocht

Kurtje

Hallo Kurtje,

Conclusie: de speakers als set van 1 merk.

Belangrijk is muziek. Ik kijk nauwelijks films. Wat ik opmerk (?) is dat er steeds meer (muziek) DVD's in de winkel liggen ten koste van CD's

Ik koop dan ook steeds meer DVD's met concerten alleen de audiokwaliteit is k*t. Daar wil ik wat aan veranderen.

Dus ik zoek een setup van CD-speler, en verstekers voor het al-oude stereo maar Die gelijktijdig ook een redelijk kwaliteit 5.1 heeft.

Ik moet dus beginnen met een (goede) DVD-speler en een versteker die 5.1 aankan. (of 6.1?)

Noem eens een merk en type DVD speler die ik zeker eens moet gaan beluisteren.

Ed

PS What the hack is blu-ray?

Geen enkele DVD kan een CD benaderen. Mijn eigen ervaringen zijn dat een LaserDisc veel verder gaat dan CD of DVD. De shit die binnenkort komt zoals Bluray of HD-DVD heeft ook geen echte verbetering.

Bij ons op het werk heb ik vernomen dat onze groot baas in Japan de rotzooi nog niet eens op de markt wil hebben omdat het zeer slecht is.

Maar ja, de consumenet van vandaag is niet zo kritisch meer dan gisteren, ook ik ben regelmatig de dupe....

Daarom ben ik weer helemaal in voor oude technieken en materialen. Wow!!! What a sound!!

Greatings,

Hank

Dag longlane,

Het is ook mijn ervaring dat DVD minder is in geluidskwaliteit dan een gewone CD,afgespeeld op een DVD speler.

Dat er steeds meer DVD's in de winkel liggen heeft te maken met dat de gewone consument massaal is overgestapt op DVD,zeker nadat de HD-DVD spelers op de markt zijn gekomen.Of dit allemaal beter is ,dat durf ik niet te zeggen.

Ikzelf heb een Philips DVD-speler(recorder) en speelde het 1e jaar de DVDtjes prima af en daarna heb ik alleen maar ellende met de DVD speler gehad.Van overslaan tot het niet inlezen of het totaal op hol slaan van de speler,of gedeelte opname maken en dan blijvebn hangen.Och ik kan zo wel nog even doorgaan.Ik ben nu zover om de meest goedkope en onbekend merk te gaan kopen,omdat deze goedkope dvd-spelers wel alles afspelen.

Mijn Philps die mij ruim 450,- euro heeft gekost doet dat niet.

Verder zou ik toch nog even verder nadenken of je dit wel moet gaan doen,daar ik lees dat je meer luistert dan kijkt.Ik heb in het verleden ook wel dure surroundsets gehoord,maar ondanks de vele speakers en het geluid wat werkelijk rondom je heen zit kan het mij niet echt nog bekoren.Met een goede hifi installatie (gewoon stereo) kan je zo'n geluid ook behalen,ondanks de 2 speakers.

Mijn ervaring : Een vriend van mij heeft een B&O surroundsysteem met prachtige B&O speakers (die potloden) als front en voor rear.Het geluid is indrukwekkend,dat moet ik echt toegeven,maar draaien we nu dezelfde dvd af op een gewone hifiinstallatie met 2 boxen dan vindt ik dat net zo indrukwekkend en mis het geluid niet achter mij.Ook dan heb ik het gevoel dat ik er midden in zit.

Met groet,

:cool2:

PS What the hack is blu-ray?

1 van de next gen formaten met genoeg opslagcapaciteit voor films in HD formaat.

Is nog niet zeker of dit de volgende standaard word aangezien er 2 formaten bestaan, blu-ray & hd-dvd, een beetje zoals de 3 formaten in de video begindagen.

Hear lees je meer over Blu-ray.

Hello,

Dit was ook mijn punt. Als je een muziek liefhebber ben, koop je gewoon een goede stereo. Je kan op hierom ook een DVDspeler aansluiten. Er gaat geen geluid verloren als je een DVD "slechts" op 2 speakers beluisterd. En elke DVD vind je eveneens op CD.

Met blu-ray wou ik aantonen deze multimedia formaten bijan jaarlijks veranderen. Dus als je up-to-date wilt blijven moet je toch jaarlijks een nieuwe speler kopen. Eest was het dvd, dan sacd en dvd-a, binnekort blu-ray en hd-dvd. Maar de (geluids)kwaliteit blijft steeds ondermaats tov CD's. En elke artist blijft zijn muziek toch uitbrengen op CD en zelfs terug meer en meer op LP.

Voor je geld kan een zeer goede stereo kopen, waarmee je het surround zeker niet zal missen. Daarom dat ik zei, dat je best eerst eens ging luisteren in een paar winkels en jezelf overtuigen wat je wilt. Want uiteindelijk moet jij ,en niet wij , de volgende jaren naar je set luisteren. Als je weet welke richting je uit wilt, kunnen andere je een beetje raad geven. Maar de beste raad zijn jou oren en smaak.

Welke merken je zeker moet beluisteren? Ga gewoon een goede Hifi winkel binnen en luisteren enkel zaken (bv de merken die ik reeds opsomde). Nadien kan je bv je bevindingen hier posten en dan weten we wat je bevalt en wat niet. Dan is het ook makkelijker om raad te geven, want er is echt veel keuze. Misschien dat andere enkele goede winkels weten bij jou in de buurt die de moeite waard zijn(want ben zelf van Belgi

Goede dvd spelers en X.1 multi channel apparatuur, die niet onderdoen voor klassieke stereo CD, bestaan best wel, maar zijn prijzig. Je moet je eerst wel zeker weten of je dat ervoor over hebt.

Gewoon een voorbeeldje: Audionet MAP V2 pre/processor en VIP G2 multispeler, maar dan is je 10000 euro al weer op en moet je nog 5-8 eindversterkers en luidsprekers (en eventueel een sub).

Als je multichannel alleen voor films (en een paar muziek dvd) wilt, zou ik een goede stereo set kopen en daar wellicht een betaalbare processor aan knopen met wat extra eindversterkers voor de achter en center kanalen. Moderne stereo apparatuur heeft meestan een pass thru voor een externe processor.

Beste Longlane,

welkom hear, zelf speelde ik tot 2,5 jaar geleden ook heel veel surround veel films kijken, maar was diep in mijn hart toch meer een muziek fan.

Toen leerde ik het betere audio kennen en ben helemaal over gestapt op STEREO en luisterde ook nooit geen dvd's meer, want dat is toch niet mooi over 2 speakers. tot dat ik vorige week een dvd leende van iemand om het ff te bekijken(roger waters live in berlin), ik had ook totaal niet de verwachting dat het geluid een beetje door zou komen, maar niets is minder waar ik was zelfs een soort onder de indruk hoe dat toch nog klonk over 2 speakers.

Mijn advies is dan ook: koop een goede STEREO versterker met een redelijk goede sa cd/cd/dvd speler en geniet van je dvd's in stereo geluid.

MVg Piet.

Ik zie juist wel de meerwaarde van dvd en dan met name het beeld dat je erbij hebt.

CD's speel ik met een erg goede cdspeler af en dvd's, dvd-a en sacd met een goedkope maar prima alles-eter (Pioneer dv-575).

Inmiddels heb ook op m'n HT-pc de mogelijkheid om dvd's en dvd-a af te spelen, de geluidskaart levert via spdif (optisch) een 5.1 signaal aan m'n 5.1 receiver.

De receiver is weer op de stereo set aangesloten met de pre-out front kanalen, de overige kanalen (speakers) zitten op de receiver zelf.

Op deze manier is stereo nog steeds op z'n best en 5.1 gaat verrassend goed, mede dankzij de goede akoestiek overigens.

Met jouw budget kan je denken aan een alles-eter voor dvd/sacd en cd's speel je met je cdspeler af als je daar nog tevreden mee bent.

Met een dvdspeler klinken cd's meestal minder goed, tenzij je een heel dure kiest van bijv. van Denon.

Je kan ook een zeer goede 5.1 receiver overwegen die de mogelijkheid heeft om bij stereo het meerkanaals gedeelte uit te schakelen.

De dvdspeler gebruik je dan als loopwerk.

Ik ken genoeg mooie muziekdvd's waar o.a. een stereo mix op staat naast de 5.1 mix.

Net als bij cd's kan de kwaliteit van de mix verschillen, maar puur slecht is het allemaal niet ;)

Sony levert bijv. superbit dvd's die minder compressie hebben, je hebt dan geen extra features zoals interviews maar wel prima beeld en geluid.

Andr

Alsof ik naar een AM zender luister. Dramatisch.

Staan de instellingen van je dvd-speler eigenlijk wel goed?

Hiermee bedoel ik dan of de keuze voor een analoog stereo uitgangssignaal wel goed gezet is.

Okee, de dvd die je niet noemt (Pulse, gok ik) is naar mijn smaak dan niet best wat muziek betreft, maar de geluidskwaliteit is vermoedelijk wel degelijk in orde. En waarschijnlijk kun je kiezen voor meerkanaals of stereo. Als je de instellingen van je dvd-speler niet correct hebt staan klinkt het natuurlijk waardeloos.

Ik luister zelf via mijn dvd-speler dvd-muziek af in stereo (heb een analoge stereo versterker) en er zijn aardig wat dvd's die me niet tegenvallen in vergelijking met cd's. Er zijn er genoeg met een hoogwaardiger en prettiger klinkende stereotrack dan die van hun cd-broertje.

En dan heb ik het nog niet eens over de zelfs voor dvd-videospelers geschikte stereotracks op dvd-a's. (Nee, daar heb ik het dan nog niet eens over. Kun je nagaan!)

Om te beginnen begrijp ik dat er geen DVD bestaat met de geluidskwaliteit van een CD. Welke DVD benadert dan de kwaliteit van een CD?

Je schrijft het wat verwarrend. Heb je het nu afwisselend over cd's en dvd's of over cd-spelers en dvd-spelers?

elke DVD vind je eveneens op CD

Huh,...hoe kom je daar bij ? :unsure:

Oke das een te radicale uitspraak! Dit is natuurlijk niet waar. Maar wel dat elke nummer evengoed op cd te verkrijgen is.

Kurtje

Muziek-DVD's vind ik sterk wisselend in kwaliteit. Soms is de stereotrack mooier op de stereoversterker, soms is de DD of DTS track mooier en wordt de HT-receiver aangesloten.

Films gaan altijd via de HT-versterker, ik vind dat je toch wel het nodige van de effecten mist als je die in stereo afspeelt.

Films gaan altijd via de HT-versterker, ik vind dat je toch wel het nodige van de effecten mist als je die in stereo afspeelt.

Bij film-dvd's gaat bij mij ook, indien gewenst, de processor voor 't surroundgeluid aan.

Sommige films teren echter wel heel erg op de geluidseffecten. T