Jump to content

Interlink tussen de voor en eindversterker

Spijkie
 Share

Recommended Posts

Beste audio liefhebbers,

Nu mn pa een voor en eind combinatie voor de versterking in huis heeft gehaald begint de interlink combinatie weer een keuze te worden voor de puntjes op de I. Om niet volledig in het bos gestuurd te worden zouden we graag de mening van het forum willen horen om welke interlinks wij zouden moeten vragen om te beluisteren.

Het is als volgt aangesloten:

Voorversterker meerkanaals Myryad M 500

Eindversterker : Chord spm2400

T+A sadv 1245

Luidsprekers Xanadu ds17 e

Bekabeling luidsprekers vdh Evolution

tussen cd speler en voorversterker Nordost Heimdall

tussen voorversterker en eindversterker vdh integration hybrid

Het gaat ons in dit verhaal eerst om de frontspeaker bekabeling dat word het meeste ook gebruikt

Waarom deze vraag? omdat we vaak horen dat het gebruik an 1 merk kabel een synergie effect kan hebben en dus beter klinkt dan aparte merken.

Groeten,

Spijkie

Hoi Spijkie,

Dat lijkt me een mooie installatie. Handig om te weten bij advies over interlinks is:

Hoe klinkt het nu, en wat vinden jullie de sterke en minder sterke punten, qua klank? Wat vinden jullie belangrijk?

(Zelf weet ik niet zoveel over interlinks, dus dit is slechts een voorzet voor de wel - kennishebbenden :D;) )

Groet,

azh

Ik zou eerst eens een tijdje met de huidige bekabeling spelen. Wellicht is er geen noodzaak tot vervanging, dat is tenslotte geen "must" als er een andere versterker komt.

De huidige bekabeling lijkt mij "op papier" namelijk een prima keuze. Is er daadwerkelijk reden voor nieuwe kabels, of zijn het "lentekriebels", nieuwe versterkers dus ook nieuwe touwtjes?

Bedankt voor de snelle reacties!

het is zeker een leuke combinatie en het klinkt niet verkeerd. We hebben om de klank van chord te beluisteren een geintegreerde stereo versterker te leen gehad de spm 2600 meen ik.

Hier ging dan direct de nordost kabel van cd nar de versterker en het klonk meer levendig, nu klinkt het weer anders( duidelijk he :huh: ) de combinatie zet het laag erg aan maar mist wat sprankeling vandaar de vraag of het ook vertandig is om nordost tussen de voor en eind te zetten.

Maar we laten de combinatie eerst even inspelen mischien zijn we te overhaast.

Groeten,

Spijkie

Als je sprankeling mist zou je eens naar de zeer betaalbare kabels van John van Gent kunnen kijken en in dit geval dan de zilver/goud-kabel. Deze is ook gebalanceerd te krijgen.

Ik heb de kabel in eigen huis vergeleken met veel duurdere interlinks van o.a. Harmonic Technology en SEEC, die ik beide ook heb. Ze doorstonden de test meer dan uitstekend.

Dit ben ik helemaal met Theo eens. En zo'n John van Gent heeft een hele mooie prijs/kwaliteits-verhouding.

Ik gebruik zelf de ongebalanceerde interlinks.

Frank :rolleyes:

Ik hoor vaker goede reacties over de john van gent kabels, mischien toch maar eens polsen hoe die klinkt.

We hebben ook nog een The First en een thunderline "over" ,mischien moeten we daar maar eens mee stoeien.

Zit er uberhaupt verschil tussen waar een kabel aan moet voldoen of ie nou tussen een bron en een voor en eindversterker hangt? het is in feite toch hetzelfde signaal wat doorgegeven moet worden.

Groeten ,

Spijkie

Ik heb me wel eens laten uitleggen dat de kabel tussen bron en voorversterker kritieker is dan tussen een voorversterker en eindversterker. Dat zou te maken hebben met een grotere "spanningszwaai" tussen bron en v.v. dan tussen v.v. en e.v.

Met spanningszwaai werd dan de versterking van casu quo het verschil in voltage bedoeld meen ik mij te herinneren (als leek op dit gebied).

Ik hoor vaker goede reacties over de john van gent kabels, mischien toch maar eens polsen hoe die klinkt.

We hebben ook nog een The First en een thunderline "over" ,mischien moeten we daar maar eens mee stoeien.

Zit er uberhaupt verschil tussen waar een kabel aan moet voldoen of ie nou tussen een bron en een voor en eindversterker hangt? het is in feite toch hetzelfde signaal wat doorgegeven moet worden.

Groeten ,

Spijkie

Welke The First is het? De originele The First heeft nl geen afscherming en het is niet aan te raden deze tussen voor- en eindversterker te gebruiken. Hij is herkenbaar aan de lichte terracotta kleur. Als ie oranje/beige of geel is, heb je een The First Metal Screen of Ultimate. Daarmee zou het wel kunnen.

Ik heb me wel eens laten uitleggen dat de kabel tussen bron en voorversterker kritieker is dan tussen een voorversterker en eindversterker. Dat zou te maken hebben met een grotere "spanningszwaai" tussen bron en v.v. dan tussen v.v. en e.v.

Met spanningszwaai werd dan de versterking van casu quo het verschil in voltage bedoeld meen ik mij te herinneren (als leek op dit gebied).

Ik ken de term spanningszwaai niet.

W

Hans, hoe was de vakantie :huh::rolleyes:

Ff reagerend op je antwoord. Volgens mij draai je het precies verkeerd om. Een normaal lijnsignaal heeft een spannning van 0,5V (CD-speler 2V). De voorversterker geeft een spanning af die kan varieren tussen de 0 en 10V (normaal gesproken, want er zijn VV die meer af kunnen geven). Ervanuitgaande dat een cdspeler (met volumeregelaar) rechtstreeks op een eindversterker aangesloten kan worden, zal de voorversterker eerder richting meer dan 2V gaan met zijn uitgangsspanning, dus zal het sterkere signaal van vv naar ev gaan en dat zal dan minder last hebben van stoorsignalen :rolleyes:

Hans, hoe was de vakantie :huh::rolleyes:

Ff reagerend op je antwoord. Volgens mij draai je het precies verkeerd om. Een normaal lijnsignaal heeft een spannning van 0,5V (CD-speler 2V). De voorversterker geeft een spanning af die kan varieren tussen de 0 en 10V (normaal gesproken, want er zijn VV die meer af kunnen geven). Ervanuitgaande dat een cdspeler (met volumeregelaar) rechtstreeks op een eindversterker aangesloten kan worden, zal de voorversterker eerder richting meer dan 2V gaan met zijn uitgangsspanning, dus zal het sterkere signaal van vv naar ev gaan en dat zal dan minder last hebben van stoorsignalen :rolleyes:

Die 10 V komt alleen voor wanneer het "spul" open staat.

Meestal is de spanning dus veeeeeeeeeeeeel lager. Veel voorversterkers leveren overigens ook maar 5 V maximaal. Uitgaande van die 5V en een verzwakking van 18 dB (mijn afspeelniveau) komt dat neer op ca 0,07V.

:)

Overigens heb ik een prima vakantie gehad.... helaas overdag veel te warm.

Als dat klopt kunnen we de voorversterker beter omdopen naar voorverzwakker :P. Toch geven de meeste vv's echt wel 10V top af, maar laten we daar maar niet over discusieren omdat je die spanning toch niet haalt.

Ik heb trouwens mijn twijfels aan je rekensommetje, maar ik vind het nu te laat om het na te gaan rekenen :rolleyes::ph34r:

Als ik het goed heb komt 18db verzwakking van 5V uit op 0,625V. Dat is nog altijd meer dan een standaard lijnniveau en net iets meer dan jouw 0,07V. Maar mijn rekenkunsten zijn enigszins vastgeroest, dus ik kan het mis hebben :rolleyes:

Als ik het goed heb komt 18db verzwakking van 5V uit op 0,625V. Dat is nog altijd meer dan een standaard lijnniveau en net iets meer dan jouw 0,07V. Maar mijn rekenkunsten zijn enigszins vastgeroest, dus ik kan het mis hebben :rolleyes:

Volgens mij heb je gelijk. Ik denk dat Hans er vanuit gaat dat -3dB een halvering van de spanning is. Dat is alleen zo bij vermogen (en dus ook bij geluid). Bij spanning is -6dB een halvering. 18dB is dan dus 3 halveringen, dus 5V/2^3 = 5V/8 = 0,625V... :)

@ sodejuu: het is de eerste First met die terracotta kleur, dan slaan we die over en kunnen we nog een vergelijk maken met de thunderline of ergens een nordost danel jv gent lenen.

De Thunderline heeft een wat zwaar accent op het laag, niet mijn favoriet. In de vergelijking was The Second mijlenver de betere. The First Ultimate vind ik eerder geschikt aan de bron en is kritischer qua matching.

Volgens mij heb je gelijk. Ik denk dat Hans er vanuit gaat dat -3dB een halvering van de spanning is. Dat is alleen zo bij vermogen (en dus ook bij geluid). Bij spanning is -6dB een halvering. 18dB is dan dus 3 halveringen, dus 5V/2^3 = 5V/8 = 0,625V... :)

Ik denk dat je gelijk hebt.... :(

Blijft toch dat dit een lager niveau is dan de 2 tot 5 V die uit de CD-speler komen.

De naam voorversterker is eigenlijk krom. De meeste voorversterkers geven maar enkele dB's meer wanneer ze vol uitgestuurd worden. Een passieve "voorversterker" zou anders n.l. niet kunnen werken.

Een voorversterker verzwakt vrijwel altijd het signaal (disco's daargelaten).

Beste Hans,

Ik denk dat je gelijk hebt, want een eind ''versterker'' klopt ook niet want er gaat 230 V in er er komt 40 V uit dus is het een eind verzwakker !

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Hans,

Ik denk dat je gelijk hebt, want een eind ''versterker'' klopt ook niet want er gaat 230 V in er er komt 40 V uit dus is het een eind verzwakker !

MvG,

Haudio

Volgens mij gaat er ook iets van 5 V in (wanneer de voorversterker helemaal "open" staat.

Ha die Hans,

Heb je al eens je vingers in een wandkontaktdoos gestopt ? dat is nl wat er in gaat :lol:;)

Met een Universeelmeter is het ook te doen en veeel veiliger. :P

MvG,

Haudio

Zelfs wat er uit je stopcontact komt, is verzwakt. Het wordt met zo'n 6kV opgewekt en vervolgens versterkt tot (naar keuze) 110kV, 150kV, 220kV of zelfs 380kV (toch 'slechts' 36dB versterking), dan weer terug naar 10kV, en vervolgens naar 230V... Netto dus -28dB... ;)