dick jansen Posted 29 juli 2006 Report Share Posted 29 juli 2006 In mijn niet te stillen leeshonger en mijn niet te lessen dorst naar kennis heb ik me gestort op de geschiedenis van kloosters en abdijen. Dat behoudens het spirituele aspect ook de architectuur aandacht vraagt en krijgt mag vanzelfsprekend zijn. En juist bij de behandeling van de bouwkundige facetten van abdijen stuitte ik op een opmerkelijke passage in een werk over de Cisterci Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 29 juli 2006 Report Share Posted 29 juli 2006 Ja dat is wel fantasties interessant! Geschiedenis heeft me ook steeds ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 30 juli 2006 Report Share Posted 30 juli 2006 Akoestiek was de Cisterci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2006 Report Share Posted 30 juli 2006 Nou BelleVista, die kommeteje lijken niet erg op amfora's en ik zou ze ook niet in de muur gaan metselen. En de prijs? Ach, je kunt op een vlooienmarkt best wel voor niet al te veel "antieke" amfora's vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 31 juli 2006 Report Share Posted 31 juli 2006 Het geluid lijkt wel db's luider gewoon door een beetje (liefst geconroleerd rond bepaalde aangename frequenties ) resonantie dat van ergens anders komt. Ik denk dat ons gehoorsysteem niet die resonantietjes an sich opneemt en er Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 31 juli 2006 Report Share Posted 31 juli 2006 Misschien stonden er in de middeleeuwen wel kleine koperen, zilveren, gouden en platina kelkjes IN die vazen! Maar dat is logisch dat die in de loop der eeuwen verdwenen zijn mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 juli 2006 Report Share Posted 31 juli 2006 Ach, in de middeleeuwen metselde men ook nonnetjes die stout waren geweest in de muren. Zou dat ook voor de acoustiek gedaan zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 1 augustus 2006 Report Share Posted 1 augustus 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 1 augustus 2006 Report Share Posted 1 augustus 2006 Ach, in de middeleeuwen metselde men ook nonnetjes die stout waren geweest in de muren. Zou dat ook voor de acoustiek gedaan zijn? Da's nou weer een non-issue Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 1 augustus 2006 Report Share Posted 1 augustus 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Wat doen deze holle ruimtes, de vazen, dan in de muren. Wat is de werking er van? Mooie post trouwens. Gokje, Helmholzresonatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Ach, in de middeleeuwen metselde men ook nonnetjes die stout waren geweest in de muren. Zou dat ook voor de acoustiek gedaan zijn? Die kende ik nog niet, ik dacht meer aan geselen of een heten pook. Overigens schijnen paters grote bordeelbezoekers te zijn geweest. De vrouwelijk kuisheidseisen zullen wel anders zijn geweest dan die van mannen. Ik vind trouwens dat de ongelovigen vaak wel erg snel met hun oordeel zijn. Je moet dingen toch uit durven proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 Ach, in de middeleeuwen metselde men ook nonnetjes die stout waren geweest in de muren. Zou dat ook voor de acoustiek gedaan zijn? Die kende ik nog niet, ik dacht meer aan geselen of een heten pook. Overigens schijnen paters grote bordeelbezoekers te zijn geweest. De vrouwelijk kuisheidseisen zullen wel anders zijn geweest dan die van mannen. Ik vind trouwens dat de ongelovigen vaak wel erg snel met hun oordeel zijn. Je moet dingen toch uit durven proberen In de middeleeuwen waren de kloosters vaak gemengd. Er was in ieder klooster ook een ruimte waar niemand in mocht. "Vrijheid, blijheid" en geen 100% foolproof anticonceptiemidddel. Menig nonnetje moest dat kind in haar buik toch kwijt. Je kunt je voorstellen wat achter die deur allemaal gebeurde. En waarom is het toch dat er in kloosters altijd zoveel weeskinderen rondliepen Wat akoestiek betreft was er vroeger een streven om zoveel mogelijk galm te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 Op de site van Direct Heated Rob, ben ik een tijdje geleden twee geluidsfragmenten tegen gekomen van een documentaire over Henri van der Heide. Geen idee of iemand hem kent, ik alleen via deze documentaire. Linkje In het eerste fragment wordt verteld dat hij ook een truckje had om de galm in een kerk te verminderen. Op bepaalde punten in de kerk waar de galmverstoringen aanwezig waren, legde hij er een koperen ring met een gat. Gemaakt van een koperen waterpijpleiding. Hij had ze voorzien van behandelde koolrestanten. Hij gebruikte iets van 5 ringen, die op bepaalde punten in de kerk neergelegd werden. Naar van loop van tijd, werd de galm minder. Dit is wat onderandere verteld wordt in de documentaire. Vraag met af hoe het koolstof gebruikt wordt met de ringen, dat wordt niet verteld. Zal vast wel gewoon erin gestopt worden of zo. Misschien dat het ook in een woonkamer werkt waar veel galm is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Op de site van Direct Heated Rob, ben ik een tijdje geleden twee geluidsfragmenten tegen gekomen van een documentaire over Henri van der Heide. Geen idee of iemand hem kent, ik alleen via deze documentaire.Linkje Ga ik beluisteren, echter De fabrikant van koolstofkabels Van den Hull, die het patent op de vinding van Van der Heide bezit, beweert zelfs dat de geest ermee gescand kan worden en vervolgens getransporteerd via radiozenders of andere golven. Van den Hull: 'Als deze techniek in handen van politieke partijen belandt kan zij makkelijk misbruikt worden.' Als je iets geheim wilt houden moet je het niet patenteren want daarmee is het openbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Ik heb die documentaire gevolgd. Dat verhaal van massa's manipuleren vond ik science fiction, veel andere zaken geloof ik wel in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Dat soort verhalen hebben toch wel erg veel overeenkomst met de middeleeuwse alchemisten die uit lood goud probeerden te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Ik heb die documentaire gevolgd. Dat verhaal van massa's manipuleren vond ik science fiction, veel andere zaken geloof ik wel in. Dat was mijn gedachte ook, toen ik het beluisterde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts